Cum a ajuns o companie IT din România să fie vândută unui gigant internaţional pentru o sumă uriaşă. Valoarea vehiculată în piaţă pentru tranzacţie se ridică la circa 200 de milioane de euro

Autor: Ioana Niţă Postat la 14 martie 2023 423 afişări

Să creşti an de an un business în medie cu 20-25%, să deschizi sedii noi în ţară şi să ajungi la o echipă de peste 1.000 de oameni şi să ai clienţi mari din SUA şi vestul Europei poate părea reţeta de succes pentru o companie, iar fondatorii pot trăi liniştiţi în acest scenariu. Însă pentru antreprenorii pursânge este nevoie mereu de mai mult, de a duce businessul la următorul nivel, şi mai înalt.

Iar pentru compania de servicii IT Fortech din Cluj-Napoca, următorul nivel a însemnat să aducă la aceeaşi masă un partener strategic care să îi deschidă şi mai mult porţile la nivel global. Aşa a luat naştere una dintre cele mai mari tranzacţii de pe piaţa IT din România: achiziţia Fortech de către GlobalLogic, companie din Silicon Valley, parte a conglomeratului japonez Hitachi.

Valoarea vehiculată în piaţă pentru tranzacţie se ridică la circa 200 milioane de euro.  „Creşteam an de an cu 25% pe piaţa românească, era deja un fel de constanţă. Recrutam, creşteam ş.a.m.d. şi ne-am gândit: «ok şi unde vrem să mergem?» Pentru că România este o piaţă bună, dar nu este suficient. Şi am pornit un proiect strategic în care am încercat să vedem care ar fi următoarele chestiuni pe care ar trebui să le facem şi a fost clar pentru noi că trebuie să avem prezenţă foarte aproape de clienţi.

Asta înseamnă în SUA, unde avem clienţi mulţi, înseamnă Germania, unde avem mulţi clienţi în mai multe oraşe, în Marea Britanie, unde avem de asemenea clienţi, şi în ţările nordice. Deci aveam nevoie de sedii aproape de aceste pieţe sau de oameni acolo. Plus că era clar că să faci partea de dezvoltare doar din România nu este suficient. Ai nevoie de echipe care sunt în alte ţări europene, nu est-europene, alte echipe din zona Americii de Sud şi alte echipe care să fie în India pentru cost”, a relatat pentru Business Magazin Călin Văduva, CEO-ul şi cofondatorul Fortech. El a adăugat că acesta era obiectivul major care trebuia atins pentru a nu rămâne „doar” o companie românească. „Dacă voiam să ajungem o firmă mare care este mai mult decât o firmă românească şi strict limitată la piaţa din România, aveam nevoie de toate aceste elemente.”

Iar ca să ajungă la aceste elemente, compania din Cluj avea nevoie de o investiţie, însă nu doar de bani, ci şi de capabilităţi de management la alt nivel. „Aveai nevoie de investiţii şi în acelaşi timp de capabilităţi de management altele decât le aveam noi în România. Şi atunci decizia a fost aproape logică şi clară că va trebui să mergem să căutăm un partener cu care să putem face ceva mai mult şi am decis să mergem la final cu un parteneriat strategic şi am ales GlobalLogic.” Până în prezent, echipa Fortech a lucrat aproape exclusiv pentru clienţi străini, cea mai mare piaţă pentru compania românească fiind Germania.

Circa 60% din proiectele derulate sunt pentru clienţi din Germania, 20% pentru cei din SUA şi 20% pentru cei din Marea Britanie. „Activam într-o piaţă foarte ponderată şi cu un business sănătos, având în vedere că aveai o balanţă între diferite pieţe, dar şi aşa nu era suficient pentru România. Mulţi aveam clienţi care ne spuneau: «Avem nevoie de oameni care să fie în Germania să lucreze cu noi, avem nevoie de oameni care să fie în Elveţia să lucreze pentru noi, avem nevoie de o perspectivă mai bună asupra costurilor, deci pieţe ca India ş.a.m.d.» Şi atunci venea vorba şi de alte capabilităţi pe care nu le aveam, dar care erau necesare în acel proces de dezvoltare”, a precizat Văduva. Fortech are în prezent o echipă de peste 1.150 de persoane în cele patru birouri din ţară - Cluj-Napoca (sediul central), Oradea, Iaşi şi Braşov.

Echipa Fortech oferă servicii complete de dezvoltare software - de la design de arhitectură, dezvoltare software, DevOps, asigurarea calităţii şi analiză de date, realizând până în prezent proiecte în special pe zona cloud, IoT şi SaaS pentru clienţi din diferite industrii – auto, financiar-bancar, sănătate, producţie, servicii profesionale şi tehnologie, media şi telecom. „Modelul nostru propriu-zis aş zice că este mai mult decât outsourcing. În primul rând, noi construim echipe care au product engineer, care au chiar product owner, cel care defineşte specificaţiile. Modelul nostru a fost de a crea echipe care ori preiau proiectul complet, sunt situaţii în care am preluat tot proiectul şi atunci este responsabilitatea noastră, ori preiau o mare parte din proiect, o bucată mare de proiect şi sunt autonome şi responsabile de ceea ce fac. Deci poziţia este poziţia noastră, care a fost interesantă, pentru că nu am mers doar ca o firmă de recrutare.

Am dezvoltat echipe, chiar laboratoare pentru clienţii noştri, pe care le-au integrat în Fortech şi lucrau strict pentru un produs, un an, doi, trei sau zece, atât timp cât era produsul respectiv sau proiectul respectiv era în dezvoltare”, a explicat antreprenorul. Unul din activele consistente ale Fortech în tranzacţia cu GlobalLogic nu au fost doar oamenii, echipele de dezvoltare software create, ci şi portofoliul de clienţi ai companiei clujene, aceasta colaborând cu producători auto mari din Europa, precum şi cu alţi jucători mari din alte industrii precum producţie, sănătate sau retail.


Igor Byeda, GlobalLogic, şi Călin Văduva, Fortech. Cei doi lucrează acum la planul de integrare a celor două companii. Antreprenorul român rămâne implicat în businessul Fortech pe poziţia de CEO.


„Avem multe proiecte pe zona de automotive, toate platformele de aftersales, presales, coordonare de proces în industria auto ş.a.m.d., şi de asemenea sunt implicaţi şi pe zona de sănătate. Un proiect mare pe care l-am avut a fost dezvoltarea unui site mare de e-commerce.

Iniţial am pornit de la 10 oameni am cu aplicaţia de mobile şi am ajuns până la 200 de oameni care gestionau toată platforma de dezvoltare a sistemul de e-commerce. Acesta a fost un proiect mare. Acum suntem într-o colaborare în care se dezvoltă un sistem mare pe partea de blockchain, tehnologie care permite crearea unor bănci şi a unor sisteme de investiţii puternice”, a menţionat Văduva, fără a da însă detalii specifice şi nume de clienţi. Odată cu integrarea în compania americană GlobalLogic, angajaţii Fortech vor avea posibilitatea de a face parte din proiecte de tehnologie de anvergură, la nivel global. GlobalLogic dezvoltă soluţii software folosite cu precădere în domeniul medical, auto, retail, financiar, industrial şi media. Practic, multe dintre soluţiile software dezvoltate de compania americană sunt integrate fie în dispozitive medicale, fie în sistemele magazinelor, în automobile, în soluţiile bancare sau în aplicaţiile media cu care interacţionează zi de zi foarte mulţi utilizatori finali. Un exemplu de soluţie software dezvoltată în cadrul GlobalLogic este cea care se integrează în cadrul defibrilatoarelor folosite în ambulanţe sau în spitale. De asemenea, un alt exemplu este softul folosit de producătorii auto, fie că este vorba de sistemul de infotainment din maşină sau că este vorba de sistemul care controlează funcţiile de bază - informaţiile absolut necesare şoferului (viteza cu care rulează şi alţi parametri) - şi soluţiile inteligente ale maşinii precum frânare automată la anumite distanţe de un obstacol. Echipele de cercetare-dezvoltare din cadrul companiei americane lucrează de asemenea la sisteme de viitor ce pot fi folosite împreună cu tehnologia 5G pentru maşini autonome şi nu numai. „Oamenii noştri vor avea o perspectivă de dezvoltare şi de creştere, pentru că suntem deja expuşi la altă organizaţie. Sunt multe alte oportunităţi şi de training, multe alte oportunităţi de proiecte, multe alte oportunităţi de tehnologie. Din punctul de vedere al clienţilor sunt multe perspective de a dezvolta noi echipe cu ei pentru clienţii noştri. Iar din punctul de vedere al organizaţiei va trebui să se integrăm pentru că sunt multe chestiuni pe care noi le putem învăţa de la GlobalLogic din punctul de vedere al managementului, al uneltelor, al proceselor de lucru etc. Dar suntem într-o fază incipientă în care este atât de multă activitate în care încercăm să clarificăm următorii paşi pentru că sunt foarte multe perspective şi va trebui să definim care sunt priorităţile pentru anul acesta şi pentru anii următori”, a subliniat cofondatorul Fortech. El va rămâne în echipa de conducere a companiei în continuare în rolul de CEO. Compania americană GlobalLogic va derula în decursul acestui an procesul de integrare cu Fortech, mizând pe o creştere anuală a businessului şi implicit a echipelor de 25%. „De fiecare dată când achiziţionăm o nouă companie, avem o fază de integrare şi, în funcţie de dimensiunea companiei, faza poate fi mai lungă sau mai scurtă. În cazul Fortech, fiind o companie foarte mare, planificăm integrarea pentru următoarele 12 luni, deci practic va fi un proiect de un an. În final, dorim să avem o entitate GlobalLogic România unită”, a declarat Igor Byeda, group vice president şi head of GlobalLogic Europe. Americanii au analizat piaţa locală de IT timp de mai mulţi ani, luând în considerare intrarea în România în ultimii cinci ani. Practic, compania americană aştepta momentul potrivit sau ţinta potrivită pentru o achiziţie, aceasta fiind una dintre strategiile GlobalLogic de a se extinde pe noi teritorii. În august 2022, GlobalLogic a înfiinţat o subsidiară în România, care astăzi a ajuns la 20 de angajaţi, ulterior, înspre finalul anului, şi-a anunţat intenţia de a cumpăra Fortech din Cluj, iar în ianuarie 2023 s-a finalizat tranzacţia. „Fortech reprezintă o combinaţie a trei aspecte importante. În primul rând, din perspectiva modelului de afaceri, Fortech face exact ceea ce face şi GlobalLogic. În al doilea rând, căutam pe o companie foarte cunoscută pe piaţa din România, iar Fortech este o astfel de companie. Şi în al treilea rând, cultura şi valorile de bază pe care compania le păstrează sunt foarte importante, deoarece este esenţial să existe o apropiere culturală pentru ca procesul de integrare să fie mult mai uşor”, a punctat Igor Byeda.

GlobalLogic este prezent în mai multe ţări din Europa, precum Ucraina, Slovacia, Polonia, Croaţia, Germania, Suedia sau Elveţia, în total având peste 12.000 de angajaţi pe continent. Achiziţia Fortech face parte din planul de extindere GlobalLogic la nivel european.

De ce au ales americanii să se extindă şi în România? „România are una dintre cele mai mari pieţe IT din Europa Centrală şi de Est. Aceasta se concentrează în mare măsură pe servicii în zona de cercetare şi dezvoltare, ceea ce este exact ceea ce GlobalLogic şi Fortech furnizează în majoritatea cazurilor pentru clienţii lor, astfel încât aceasta este o piaţă perfectă pentru noi. România are o bază foarte bună în ceea ce priveşte educaţia şi acest lucru este extrem de important. Suntem într-o afacere foarte complexă, deci angajăm mulţi oameni cu experienţă”, a precizat el.  

„Fortech reprezintă o combinaţie a trei aspecte importante. În primul rând, din perspectiva modelului de afaceri, Fortech face exact ceea ce face şi GlobalLogic. În al doilea rând, căutam pe o companie foarte cunoscută pe piaţa din România, iar Fortech este o astfel de companie. Şi în al treilea rând, cultura şi valorile de bază pe care compania le păstrează sunt foarte importante, deoarece este esenţial să existe o apropiere culturală pentru ca procesul de integrare să fie mult mai uşor”.  Igor Byeda

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Strategie,
tranzactii,
tehnologie,
it,
Fortech

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.