Noul rival al Facebook - cui ii va face probleme aplicatia Color?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 08 aprilie 2011 56 afişări

Color, o aplicatie pentru telefoane mobile inteligente, a starnit un interes puternic in Silicon Valley prin modul revolutionar in care abordeaza social media si a atras in doar o zi finantari de aproape 30 de milioane de euro din partea catorva fonduri de investitii. Sa fie Bill Nguyen, antreprenorul din spatele aplicatiei, urmatorul Mark Zuckerberg?

Bill Nguyen este de cateva zile in centrul atentiei in Silicon Valley. Cunoscut pentru serviciul de muzica Lala cumparat in 2009 de Apple pentru 56 de milioane de euro (80 mil. dolari), companie in care a lucrat apoi pentru mai bine de un an, antreprenorul de origine asiatica pare sa fi dat acum lovitura cu o aplicatie pentru telefoane mobile inteligente. In numai o zi de la lansare, Color, cum se numeste aplicatia, a fost finantata cu 29,2 de milioane de euro de fondul de investitii Sequoia Capital, renumit pentru portofoliul de companii de tehnologie si din domeniul online, Bain Capital si Silicon Valley Bank, suma fabuloasa pentru o companie aflata la inceput.

La prima vedere, aplicatia este una de partajare de fotografii pe internet care vine cam tarziu pe o piata deja destul de aglomerata de nume precum Instagram, Hipstamatic sau PicPlz. Color nu este insa un astfel de serviciu, ci mai degraba o forma de a crea comunitati sociale interesate de fotografii cu anumite evenimente sau oameni si activitatile lor cotidiene. Utilizatorii aplicatiei publica poze pe care le pot vedea apoi alti utilizatori din aceeasi zona geografica si aplicatia poate, spre exemplu, sa detecteze daca mai multi oameni au fotografiat acelasi lucru in acelasi timp si sa determine care este obiectul imaginii, alegand apoi cele mai bune cadre si punandu-le la dispozitia celor interesati; un eveniment sportiv ar fi aici cel mai bun exemplu pentru a ilustra tehnologia.

Spre deosebire de principiul de functionare a unei retele de socializare de pe internet, Color nu solicita informatii personale precum nume sau adrese si nici nu impune un grad de prietenie intre utilizatorii interesati de aceleasi fotografii. Imaginile sunt publice si nu exista posibilitatea ca unele dintre ele sa devina private si sa fie accesate doar de anumite persoane. "Incercam sa cream o forma de socializare dincolo de computer si de cercul restrans format din membri ai familiei, prieteni si cunostinte, o comunitate care nu tine practic cont de persoane, ci mai degraba de interesele lor", explica Nguyen conceptul din spatele Color. In mai putin de 24 de ore de la publicare, aplicatia a devenit a doua cea mai descarcata din categoria de socializare de pe iTunes, dupa Facebook. "O folosesc deja oameni din Japonia pentru a arata lumii zonele afectate de dezastru", spune Nguyen, fara a da insa cifre exacte despre numarul de descarcari la nivel mondial.

La o privire de ansamblu, aplicatia ar putea avea o utilitate mult mai ampla decat simpla publicare de fotografii. Ar putea deveni un suport pentru informarea in timp real folosita de jurnalisti, oferindu-le posibilitatea sa acopere evenimente precum targuri sau, de ce nu, dezastre naturale, chiar in momentul in care acestea au loc. Si pentru ei, aplicatia va fi gratuita, modelul de business al companiei fiind axat pe publicitate. "Lucram la un sistem inteligent care va permite companiilor sa interactioneze cu clientii lor prin intermediul Color", spune Nguyen. Modelul este inca destul de neclar, dar o prima varianta ar fi ca oamenii din proximitatea unui magazin sau restaurant sa poata vedea in aplicatie poze cu acel loc.

Cum se explica asadar interesul atat de mare al unor fonduri de investitii de a finanta ideea lui Nguyen fara sa aiba un model de business definit sau macar o confirmare a interesului pietei pentru o astfel de aplicatie? In Silicon Valley se vorbeste, spre exemplu, de o schimbare in atitudinea fondurilor de investitii intr-o perioada in care idei precum Google sau Facebook nu mai sunt la tot pasul, cum se intampla in urma cu zece ani. Se uita mai putin la ideea de afaceri si mai mult la antreprenor si la realizarile sale anterioare, un pariu care s-ar putea dovedi insa destul de riscant.

Pe de alta parte insa, se stie ca Sequoia Capital, fondul care a investit cea mai mare parte din suma, mai exact 17,7 milioane de euro (25 mil. dolari), nu face astfel de investitii la intamplare. Nu degeaba detin participatii intr-unele dintre cele mai valoroase companii de tehnologie de astazi. Au sesizat probabil potential si la Color. Sau daca nu, macar au adaugat o pata de culoare portofoliului de investitii.


Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business Hi-Tech,
Silicon Valley,
Color
/business-hi-tech/noul-rival-al-facebook-cui-ii-va-face-probleme-aplicatia-color-8120117
8120117
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.