Potenţialul de creştere a soluţiilor de automatizare cu ajutorul roboţilor software este într-atât de mare încât România are şanse palpabile să dea lumii al doilea unicorn

Autor: Ioana Nita Postat la 04 aprilie 2021 205 afişări

Potenţialul de creştere a soluţiilor de automatizare cu ajutorul roboţilor software este într-atât de mare încât România are şanse palpabile să dea lumii al doilea unicorn dupĂ UiPath. Acesta este crezul echipei conduse de Mario Popescu care îşi concentrează eforturile pe un uriaş segment de piaţă - întreprinderile mici şi mijlocii, oferindu-le acestor companii o platformă de roboţi software uşor de instalat şi utilizat.

Cheltuim banii pe care îi avem in firmă pentru a creşte şi a atinge un segment de piaţă neexploatat – al soluţiilor de automatizare pentru IMM-uri, şi să fim primii care reuşim să demonstrăm că segmentul acesta de piaţă este foarte valoros, poate produce foarte mulţi bani şi că ne poate duce la un nou unicorn”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mario Popescu, CEO şi cofondator al Tailent. El a pus bazele Tailent (anterior MissionCritical) în urmă cu şase ani împreună cu Cristian Oftez, iar ulterior a intrat în acţionariatul businessului şi George Haber – unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români din Silicon Valley. Start-up-ul a creat o platformă proprie de RPA (Robotic Process Automation) pentru a crea roboţi software reutilizatibili în diferite industrii.

În aprilie anul trecut, chiar în timpul stării de urgenţă, Tailent a fost evaluat la peste 5 milioane de euro după ce a atras o finanţare de 500.000 euro de la fondul de investiţii Neogen Capital, controlat de antreprenorul Călin Fusu. Tailent tatonează însă terenul pentru a lua o a doua finanţare, ţinta fiind ca în circa 2-3 ani va ajunge la o evaluare de un miliard de euro, urmând să devină astfel al doilea unicorn din România din industria roboţilor software.

„Suntem în momentul de faţă în explorarea unei următoare runde de finanţare. Avem calculele făcute, dar există întotdeauna o doză de neprevăzut. Noi ştim cam ce înseamnă următoarea rundă de finanţare, unde vrem să ajungem şi cum vrem să cheltuim banii respectivi pentru a creşte mai repede decât o facem acum, dar în discuţii există diverse momente de inflexiune în care suma pe care vrem noi să o ridicăm poate să şi crească - putem accepta mai mult decâ ne propunem în funcţie de ajutorul cu care vin acei bani. Banii îi folosim drept combustibil - banii se duc în produs, în echipă, vizibilitate şi în ducerea brandului şi a produsului către parteneri.”

El nu a oferit detalii privind suma exactă pe care o vizează pentru cea de-a doua rundă de finanţare, însă a precizat că este posibil ca investiţia să vină atât de la fonduri private, cât şi de la platforma de crowdfunding din regiune. Prin soluţa dezvoltată - Tailent Automation Platform, start-up-ul atacă segmentul IMM-urilor, care până acum nu putea beneficia de soluţii de automatizare a proceselor repetitive din cauza costurilor prea mari necesare pentru dezvoltarea roboţilor software prin tehnologiile create de cei trei giganţi care activează acum pe piaţa RPA la nivel global - UiPath, Automation Anywhere şi Blue Prism. „Noi ţintim zona de IMM-uri, spre deosebire de competiţia noastră. De obicei aici apare paralela cu UiPath.

Deservim segmente diferite de piaţă - dacă Uipath este într-o direcţie specifică de large enterprise - companii mari şi foarte mari, scopul nostru este să democratizăm accesul la tehnologia RPA şi să permitem astfel IMM-urilor să poată folosi o tehnologie care până acum era utilizată doar de către companii foarte mari, cu bugete foarte mari şi cu procese de achiziţii mai mult sau mai puţin complicate.

Deci simplificăm, eficientizăm şi democratizăm accesul la tehnologie”, a explicat el, adăugând că între Tailent şi UiPath există mai degrabă o complementaritate decât o competiţie, în ceea ce priveşte segmentul de piaţă vizat. „Investitorii din afară se uită la România ca la un epicentru al RPA-ului global şi datorită rezultatelor fantastice ale UiPath, dar există o complementaritate între noi şi UiPath mai degrabă decât o competiţie. Aş propune un exerciţiu foarte simplu: România are un avantaj foarte mare în ceea ce înseamnă IT-ul şi specialiştii de aici - există oameni care înţeleg foarte bine domeniul de robotic process automation. Aş face o comparaţie cu Germania. Cum ar fi arătat Germania dacă acum 50-60 de ani poporul german ar fi spus: «ne ajunge un singur producător de autovehicule, nu avem loc de 2,3,4,5 etc.»?” Germanii exportă foarte multe maşini, iar în cazul României IT-ul este industria care înfloreşte acum şi care poate duce la o creştere substanţială a economiei româneşti.

„Credem foarte mult, în funcţie de specificul businessurilor, că este loc cu siguranţă poate chiar de mai mult de două companii globale pe zona de automatizare de procese şi noi vrem să demonstrăm că avem un produs extraordinar şi o echipă fantastică care ajută înrolarea de parteneri şi îi susţinem ulterior spre a-şi deservi clienţii şi a avea rezultate deosebite şi a fi un nou unicorn în România”, a completat CEO-ul Tailent.

Platforma RPA dezvoltată de Tailent este oferită în regim SaaS (Software as a Service) în baza unui abonament anual pentru acces la tehnologie. „Noi nu punem o limită pe numărul de roboţi utilizaţi de companie. Modelul de business nu este centrat pe licenţa de componentă a tehnologiei ca la competiţie - unde există diferite tipuri de roboţi care au un anumit preţ per robot. Noi îi dăm posibilitatea companiei care devine clientul nostru să aibă un număr nelimitat de roboţi”, a precizat Mario Popescu. Modelul de business al Tailent presupune atât colaborarea cu parteneri de implementare a roboţilor software, cât şi oferirea tehnologiei, a platformei proprii de RPA, direct companiilor - clienţilor finali. „Există două profile de companie care ajunge să folosească tehnologia noastră - compania care îşi doreşte să automatizeze procese intern fără să folosească serviciile unui partener de implementare şi există varianta clientului final care îşi doreşte un partener care să ajute cu ceea ce înseamnă serviciile de implementare”, a menţionat el.

În cazul în care o companie vrea să îşi dezvolte singură roboţii software, aceasta plăteşte per număr de dezvoltatori pe care îi alocă să creeze roboţii, costul fiind de 500 euro pe lună pentru o plată anuală. „Deci ajungem la 6.000 euro cost anual pentru un dezvoltator.” Tailent şi-a extins recent reţeaua de parteneri printr-o colaborare cu Serviceaide - furnizor global de soluţii IT şi soluţii de management al serviciilor pentru companii bazate pe inteligenţă artificială (AI) şi machine learning cu sediul în Brazilia, care ajută start-up-ul să se extindă în America Centrală şi de Sud. De asemenea, start-up-ul a încheiat luna aceasta şi un parteneriat cu ETA2U, unul dintre cei mai mari integratori de soluţii IT din România. În perioada următoare, start-up-ul are în plan să extindă şi pe celelate pieţe din Europa.

What’s hot

Invitat: Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni Microsoft România

Ce e nou în industrie? Tehnologia şi-a arătat valoarea în această perioadă, şi a oferit soluţii pentru provocările create de pandemie. Pe piaţă s-au conturat câteva tendinţe majore.

„Un subiect care este pe buzele tuturor, acest business resilience, rezilienţa afacerii. O vedem inclusiv în Planul Naţional de Rezilienţă şi în oricare plan al unei strategii a unei companii din România. Văd că această orientare către rezilienţă a devenit una din principalele priorităţi ale companiilor.“


Start-up Update

Invitat: Mario Popescu, CEO şi cofondator al Tailent

Ce e nou? Start-up-ul atonează terenul pentru a lua o a doua finanţare.

„Suntem în momentul de faţă în explorarea unei următoare runde de finanţare. Avem calculele făcute, dar există întotdeauna o doză de neprevăzut. Noi ştim cam ce înseamnă următoarea rundă de finanţare, unde vrem să ajungem şi cum vrem să cheltuim banii respectivi pentru a creşte mai repede decât o facem acum, dar în discuţii există diverse momente de inflexiune în care suma pe care vrem noi să o ridicăm poate să şi crească - putem accepta mai mult decât ne propunem în funcţie de ajutorul cu care vin acei bani. Banii îi folosim drept combustibil - banii se duc în produs, în echipă, vizibilitate şi în ducerea brandului şi a produsului către parteneri.“


Sfatul expertului

 Invitat: Andrei Avădănei, director general Bit Sentinel, companie specializată în securitate cibernetică

Recomandări pentru start-up-uri: Start-up-urile tech trebuie să îşi testeze mai întâi propriul produs. Pentru un pachet complet de securitate IT trebuie să aibă un buget anual minim de circa 5.000 euro.

„Cred că orice companie, indiferent de dimensiunea ei, trebuie să înceapă pro­cesul de maturizare pe cyber se­curity pornind de la un audit gap - deci practic să vadă care sunt lipsurile infra­structurii, ce dispozitive au conectate la internet şi ce aplicaţii sunt în reţea, iar de acolo să construiască peste. Este important să îşi cunoască vulnera­bilităţile pentru a avea ce remedia. Spre exemplu, în cazul companiilor mici, cel puţin în zona aplicaţiilor digitale de tip SaaS, una dintre metodele cele mai bune pentru a face această analiză este efectiv testarea aplicaţiei.”


Start-up Pitch

Invitat: Daniel Stan, cofondator şi CEO Femyo

Ce face? Platformă cu ajutorul căreia medicii de familie sau cabinetele mici îşi pot reduce bătaia de cap cu telefoanele de programări şi de teleconsultaţii la telefon.

„În 5 ani ne dorim să ajugem la un număr substanţial de medici în platformă, 30.000 de medici, pentru a ne oferi acces la 40 - 50 de milioane de pacienţi. Evident, piaţa românească este mică şi niciun start-up din medicină nu cred că se gândeşte doar la piaţa românească.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.