Mai poate reveni consumul?

Postat la 10 mai 2010 57 afişări

Consumul a fost in perioada 2003-2008 principalul motor de crestere al economiei romanesti, permitand celor mai multi dintre producatori si comercianti sa inregistreze cresteri record. Pe cat de accelerata a fost cresterea, pe atat de abrupta caderea din ultimul an. Invitatii clubului organizat de BUSINESS Magazin impreuna cu casa de avoactura PeliFilip au discutat despre sansele de revenire a consumului in urmatorul an.

Invitatii Club BUSINESS Magazin:

Carmen Peli, partener al casei de avocatura PeliFilip

Mihai Ghyka, CEO al Bergenbier

Bogdan Dancau, managing director in Romania al Atrium European Real Estate, managerul Militari Shopping Center.

Albert Davidoglu, costumer development director Unilever

Mihai Georgescu, CEO al Wrigley Balkans

Iulian Stanciu, director general al eMag

Ilan Laufer, general manager Retail Group

BUSINESS MAGAZIN: Ce optiuni strategice au in aceasta perioada companiile?

CARMEN PELI: Incep cu un disclaimer, ca majoritatea avocatilor. Perspectiva pe care o aduc este cea a unui consultant legal, nu neaparat a unui finantist sau om cu experienta in managementul crizei. In practica noastra, ca modalitati de minimizare a efectelor crizei am remarcat reducerea costurilor, incercarea de a extinde baza de vanzari si o masura mai drastica aplicata mai degraba celor mici si mijlocii din industrie, fiind o oportunitate pentru cei mari si pentru fondurile de investitii, anume consolidarile, din nevoia de resurse prin care sa fie sustinute costurile si vanzarile. Am vazut si oameni care au avut o abordare strategica, adoptand o combinatie de masuri, si oameni care au avut o strategie directionata pe o singura optiune.

Ca masuri de reducere a costurilor, pe langa diminuarile salariale, am observat restructurari din punct de vedere comercial, de la concentrarea achizitiilor catre un singur furnizor cu scopul obtinerii unui discount mai mare si pana la externalizarea anumitor servicii. Majorarea bazei de vanzari are la baza ofertele comerciale, care nu majoreaza neaparat veniturile, ci volumele. Consolidarile, cea de-a treia optiune, au avut loc intre jucatorii care s-au simtit amenintati, in retail si distributie in special. Si, desi fuziunile au scazut ca valoare si volum la mai putin de jumatate fata de 2008, au fost cateva concentrari. O statistica interna demonstreaza ca mai mult de jumatate dintre aceste consolidari au avut loc in domeniul bunurilor de larg consum.

BUSINESS MAGAZIN: Cum ati gasit economia, in general, si Bergenbier, in particular, cand ati revenit dupa perioada de pauza pe care v-ati impus-o?

MIHAI GHYKA: Am gasit multe lucruri noi si, in mod fundamental, o alta atmosfera in randul consumatorilor. Cred ca asta s-a schimbat pana la urma, orizontul care determina consumul, fie ca este vorba de bunuri de folosinta indelungata sau de larg consum. Poate doar bunurile de impuls sa fie mai putin afectate, dar faptul ca nu exista un orizont de iesire din criza si ca vestile care vin zi de zi sunt negative pentru individ si pentru familia lui duc la o reducere pana la minimul necesar a consumului. Practic, asa cum pot sa mai astept pana sa-mi schimb masina, pot sa si mananc mai ieftin si sa ma rezum la strictul necesar pentru a ma asigura ca maine, cand poate nu voi mai avea de lucru sau voi avea un salariu mult mai mic, sa am niste bani pusi deoparte.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Club BUSINESS Magazin,
comert,
consum
/club-bm/mai-poate-reveni-consumul-6099945
6099945
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.