ASTEPTANDU-L PE GOOGLE
Pentru utilizatorii romani, Google a ajuns deja bun la toate: aici cauta informatii, isi promoveaza afacerile si tot de aici castiga bani din publicitate. O masa critica suficienta pentru ca, de curand, brandul Google sa inceapa demersuri pentru a intra oficial pe piata romaneasca.
Pentru utilizatorii romani, Google a ajuns deja bun la toate: aici cauta informatii, isi promoveaza afacerile si tot de aici castiga bani din publicitate. O masa critica suficienta pentru ca, de curand, brandul Google sa inceapa demersuri pentru a intra oficial pe piata romaneasca.
Pentru prima oara, Google vorbeste oficial despre businessul din Romania si despre etapele trecute pana acum pentru angajarea unui consultant local, functie visata de multi dintre oamenii implicati in afacerile pe Internet. Si cu toate ca raspunsurile oferite in discutia cu BUSINESS Magazin n-au fost de natura sa inlature misterul planurilor gigantului tehnologic, este unul dintre primele semne oficiale pe care le-a dat pana acum ca dot.ro-ul este pe harta Google.
"Ce e sigur e ca piata are foarte mult potential si asteptam sa creasca in urmatorii cativa ani", au declarat pentru BUSINESS Magazin reprezentantii Google, referindu-se in special la serviciile de publicitate online oferite de companie. Apropierea de Romania nu incepe acum: in urma cu trei ani, motorul de cautare era tradus in limba romana si utilizatorii cu IP-uri romanesti erau redirectionati automat catre google.ro, din 2004 au devenit disponibile in Romania campaniile AdWords, iar din octombrie anul trecut, Google a inceput sa caute un "country consultant" pentru Romania.
Ema Linaker, purtatoarea de cuvant a companiei in Europa, spune ca "ne-am concentrat eforturile pentru a gasi un consultant national pentru
In ultimele saptamani insa, planul initial pare a se fi schimbat: trimisii companiei au inceput sa faca studii de perceptie asupra brandului pe piata locala si au initiat demersurile de selectare a unei agentii de PR care sa sustina comunicarea brandului Google. Alegerea unui partener specializat in comunicare se va desfasura in doi pasi. In aceasta saptamana, din cele 5-6 agentii cu care s-au initiat discutii si au fost invitate la pitch, vor fi alese trei finaliste cu care se va discuta individual si in cele din urma una dintre ele va administra contul de comunicare al Google in Romania. Una dintre agentiile aflate in cursa spune ca nu se asteapta ca Google sa fie un client mare din punctul de vedere al bugetului de comunicare alocat, dar va fi "un client de portofoliu", o carte de vizita pentru agentie. "Toata lumea isi doreste sa lucreze pentru Google, este un client pentru care s-ar putea face multe lucruri interesante, pentru ca este un brand foarte generos din punct de vedere al conceptelor", a declarat o reprezentanta a uneia dintre agentiile participante la pitch, care a dorit sa isi pastreze anonimatul.
Aceleasi surse spun ca alegerea unei agentii de comunicare isi gaseste justificarea in conditiile in care pana acum perceptia utilizatorilor romani asupra Google a fost spontana, nu urmarea unei actiuni coerente. Abia in a doua faza, dupa selectarea comunicatorului, urmeaza numirea unui responsabil local, care sa dezvolte afacerile Google in
De ce ar vrea insa Google o prezenta directa pe piata, in conditiile in care chiar si acum obtine, daca estimarile sunt corecte, in jur de 10% din piata de publicitate online din Romania? Simplu - pentru ca vrea mai mult. "In momentul de fata, pe Google isi fac reclama cei care stiu, se pricep si pot sa se descurce prin tot ce inseamna automatizarea Google. Or, compania vrea mai mult, vrea sa atraga bugete mari de la clienti mari care nu vor merge niciodata sa-si completeze formularul ala si care trebuie curtati, trebuie vizitati, trebuie ofertati", ofera un posibil raspuns Orlando Nicoara, directorul Media Pro Interactiv.
De alta parere este Calin Fusu, directorul general al Neogen, care nu crede in varianta deschiderii unui birou local in
Iar Google nu s-a dovedit deloc indiferent fata de prezenta in Europa Centrala: la sfarsitul lui 2005, compania deschisese deja birouri in Polonia si Ungaria. "Cand am venit in Polonia, am considerat ca avem de-a face de la bun inceput cu o mare oportunitate: ipoteza noastra s-a confirmat. Biroul merge bine (...) avem aici un country manager cu echipa lui, iar in ultima jumatate de an au avut discutii cu advertiseri si parteneri si au inceput sa dezvolte parteneriate locale de afaceri", declara in septembrie trecut Dennis Woodside, director pentru EMEA al Google, intr-un interviu pentru un blogger ungar (gugli.wordpress.com).
Woodside explica atunci ca problema Google in regiune a fost ca doar cu un an in urma nu avea niciun birou la est de
Sa vedem cum stau insa lucrurile la noi. Google este poate cea mai importanta piesa din online-ul romanesc, un catalizator de crestere al Internetului autohton. Mihai Fanache, proprietarul agentiei Media Cafe, care vinde publicitate in special pentru site-urile concurentilor de la Yahoo!, spune ca "daca nu ar exista Google, ar trebui sa apara un alt serviciu care sa il inlocuiasca". Ar fi dificil de exprimat motivele pentru care utilizatorii folosesc acest motor de cautare si nu altul. Ar putea fi interfata simpla de utilizare, serviciile aditionale pe care le lanseaza intr-un ritm infernal sau pur si simplu sex-appeal-ul.
La fiecare dintre aceste argumente posibile se pot gasi contraargumente si mai intemeiate. De exemplu, cu toate ca ritmul lansarilor este foarte alert si Google are in acest moment mai mult de 20 de servicii, pe langa cel clasic de cautare, multe sunt complet necunoscute publicului. Un alt repros care se aduce Google este faptul ca serviciile sunt mentinute foarte mult timp in varianta "beta", o versiune nefinala, facuta teoretic pentru a analiza reactia consumatorilor si de a-i aduce imbunatatiri ulterioare. Doar ca la Google eticheta "beta" este mentinuta pe unele dintre produse chiar si un an de zile, iar concurenta spune ca este o strategie a companiei de a-si marca teritoriul pentru a descuraja companii mai mici sa lanseze produse similare.
Neindoielnic insa ramane faptul ca Google este cel mai folosit motor de cautare in
Nu exista cifre exacte pe trafic.ro despre repartizarea utilizarii motoarelor de cautare, toate fiind incluse intr-o singura categorie. Dar daca avem in vedere cifra de 3,1 milioane de vizitatori zilnic data de Alexa.com, estimarea lui Orlando Nicoara de la Media Pro Interactiv, cum ca 90-95% dintre cautari pe motoare de cautare sunt realizate folosind Google, pare indreptatita. "Google nu este doar cel mai bun referrer pentru site-urile romanesti, este cel mai bun pentru tot Internetul. In Romania, MSN e ca si inexistent, iar Yahoo! e undeva la 5% din referreri, daca vorbim de referreri motoare de cautare", completeaza Nicoara.
Nu toti considera insa Google drept cel mai important site din
Mergand mai departe cu diferentierea, primul program este destinat proprietarilor de site-uri care vor sa ajunga la cumparatorii de publicitate si sa fie platiti pentru reclamele afisate pe site. Un spatiu pe site este permanent rezervat astfel de Google pentru a include publicitatea venita, alegerea reclamelor potrivite pentru publicul site-ului fiind facuta automat de motorul de cautare, in functie de continutul fiecarui site. Momentan, site-urile in limba romana nu pot face parte oficial din reteaua de publicitate a Google. Exista in schimb proprietari romani, cu site-uri in limba engleza de pilda, care castiga sume importante din publicitatea livrata de Google. Bobby Voicu, de exemplu, un cunoscut blogger roman, avea pana nu de mult mai multe bloguri pe diverse teme care afisau reclame la Google. Din cele in jur de 20 de bloguri pe care le avea asta-vara, doar cel pe tema campionatului mondial de fotbal i-a adus in trei luni aproximativ 3.000 de dolari.
Argumentul lui Bobby Voicu, atunci cand a ales sa publice in limba engleza, este probabil si argumentul Google. "Sunt foarte putini bani in
Aceste venituri pe care Google le impartea cu utilizatori cum este Bobby Voicu se adauga la cele castigate direct de Google de la cumparatorii de publicitate din Romania care vor sa-si promoveze serviciile pe paginile motorului de cautare. Prin programul AdWords, serviciu tradus in limba romana, afacerile locale se pot promova alaturi de rezultatele cautarilor pe Google. La o cautare pe Google dupa cuvinte-cheie in limba romana, in partea dreapta a ecranului apare o caseta cu "link-uri sposorizate". O cautare la intamplare, folosind cuvantul cheie "calculatoare", produce printre link-urile sponsorizate ce apar in dreapta ecranului si unul care contine o reclama text la General Group, o companie romaneasca din domeniul IT. Cristian Paun, directorul general al companiei, spune ca lista de cuvinte-cheie care conduc catre site-ul lor contine 900 de cuvinte, atat in limba engleza, cat si in romana.
Prin aceasta forma de publicitate, Google obtine intr-un an venituri de pe piata romaneasca de cateva sute de mii de dolari, estimeaza oameni din piata chestionati de BUSINESS Magazin. "Parerea mea e ca anul asta vor pleca spre Google undeva intre 300-500.000 de dolari, dar e o estimare grosiera, pe feeling", spune Orlando Nicoara de la Media Pro Interactiv.
Nu putini sunt insa cei care izbutesc sa obtina surse importante de venit de pe urma motorului de cautare Google. Lucian Todea (26 de ani), care lansa acum trei-patru ani un site de download in limba romana cu programe software descarcabile gratuit, este unul din exemple. In scurt timp si-a dat seama ca ar putea creste mult mai rapid daca ar oferi acelasi serviciu in limba engleza, catre un public global. Acum, site-ul sau, soft32.com, este al doilea din punctul de vedere al numarului de vizitatori, potrivit trafic.ro, si unul dintre cele mai vizitate site-uri de profil din lume. "Fara sa fie o estimare exacta, cred ca veniturile totale din publicitate aduc anual ITNT (firmei sub care functioneaza site-ul) aproximativ 70% din venituri, iar publicitatea Google undeva spre 500.000 de dolari."
Anul trecut compania din
Cristian Mezei (24 de ani) este un tanar antreprenor care spune despre el ca a avut primul faliment la 18 ani, din cauza ca partenerul "a fugit cu banii in strainatate", cand era coproprietarul unui magazin de calculatoare. Dar nu pentru acest faliment este cunoscut in randul proprietarilor de site-uri. Acum isi ofera serviciile la preturi similare cu cele ale unui avocat. Pentru 30 de dolari pe ora, Mezei face schimbari in site de asa natura incat sa fie afisat cat mai aproape de primele rezultate ale cautarii pe site-uri ca Google sau Yahoo!. Interesul site-urilor pentru SEO (search engine optimization) se datoreaza atat faptului ca utilizatorii de multe ori ajung pe un site urmand link-ul din Google si nu tastand direct adresa exacta a site-ului, cat si datorita faptului ca cei mai multi dintre ei nu privesc decat prima pagina a rezultatelor cautarii. Iar daca din milioanele de pagini web pe care un motor de cautare le afiseaza dupa cuvinte-cheie site-ul este mentionat doar dupa prima pagina, sansele ca un utilizator sa ajunga pe site se reduc drastic.
Mezei apreciaza ca in
Ce face, mai exact, un specialist in SEO? In primul rand trebuie sa inteleaga foarte bine modelul dupa care motoarele de cautare pozitioneaza site-urile in cadrul rezultatelor. Practic, piesa de baza a unui motor de cautare este chiar acest algoritm de alegere a celor mai potrivite rezultate la cautarile utilizatorilor. In proportii diferite din punctul de vedere al importantei date, motoarele de cautare isi pozitioneaza rezultatele in functie de repetitia cuvintelor-cheie dupa care se face cautarea, de numarul de legaturi care trimit spre si de la alte site-uri, dupa noutarea articolului postat sau numarul de utilizatori care l-au citit. Un bun specialist SEO cunoaste din experienta empirica ce anume trebuie facut pentru ca un site sa apara printre primele afisate de motoarele de cautare. Insa toate aceste variabile dupa care un algoritm functioneaza se schimba periodic. "Chiar anul acesta, Google a facut o schimbare majora si toti am avut surpriza sa vedem cum tot clasamentul intre site-uri se schimba", spune Cristian Mezei.
In fine, o alta modalitate de a face bani cu Google nu presupune nicio apropiere de Internet: dividendele incasate de actionarii companiei sau plasarea banilor in actiuni Google. In acest moment, valoarea de piata a companiei se situeaza la aproximativ 140 de miliarde de dolari, cu un pret per actiune in jurul a 500 de dolari. Datorita faptului ca pe bursa Nasdaq investitiile in actiuni din partea persoanelor fizice raman sub rezerva anonimatului, nu se poate sti daca exista vreun roman care sa detina pachete de actiuni la Google. Cu siguranta insa, dintre romanii angajati la Google, niciunul nu are detineri demne de luat in calcul. Aceasta pentru ca orice noua persoana intrata in actionariat trebuie sa fie anuntata public daca este angajat al companiei, pentru a evita suspiciunile de inside trading. In listele declarate ale Google nu apare niciun nume romanesc. Un obstacol in plus este faptul ca unui cetatean roman i-ar fi in acest moment imposibil sa achizitioneze actiuni la bursa Nasdaq de pe teritoriul tarii. La
O parte a angajatilor Google au in comun originea romana. Catalin Francu, inginer de software timp de aproape cinci ani, estimeaza ca la sediile Google din toata lumea lucreaza in jur de 50 de romani. "Nu stiu daca exista vreun roman in top management, dar exista ingineri romani cu vechime de 2, 3, 4, 5 ani care sunt oameni de baza in proiectele la care lucreaza." Majoritatea muncesc la sediul central al companiei din
Iar politica de motivare a angajatilor cuprinde acordarea de optiuni pentru cumpararea de actiuni. Cuantumul lor este pastrat confidential de angajati. Cei ce au ales sa cumpere actiuni acum cinci ani au facut-o platind o suma infima, in jur de 30 de centi pe actiune. Acum, aceeasi actiune valoreaza aproape 500 de dolari. Este, de altfel, una dintre armele cu care o companie tanara poate lupta pentru a-si atrage angajatii atunci cand salariile sunt la acelasi nivel sau mai mici decat la marile companii. Oferind pachete semnificative de optiuni, companiile tinere "promit o felie din bogatia ulterioara unui angajat care in schimb stie ca va munci mult mai mult decat la o companie mare, unde ritmul este mai lejer, dar si optiunile sunt mai putine", spune Catalin Francu.
In conditiile confidentialitatii, este imposibil de facut o estimare a sumelor obtinute de angajati. Fara indoiala, pana acum Google a facut mii de milionari in dolari printre angajati. Estimarile analistilor financiari spun ca in 2004, jumatate dintre cei 2.300 de angajati de atunci au devenit brusc milionari pe hartie dupa ce IPO-ul, lansarea la bursa a Google, s-a incheiat cu succes. Acum, Google a ajuns la 6.000 de angajati, dar Francu isi aduce aminte de perioada cand compania tocmai parasise garajul unde a fost fondata de Sergey Brin si Larry Page: "Acum cinci ani, cand am venit la Google, erau cam 100 de angajati in total care lucrau intr-o cladire de cateva etaje in care erau concentrate toate diviziile". In prezent, nici cladirea din
La fel cum cladirea in care isi are sediul aproape ca nu mai are cum sa cuprinda alti angajati noi, actionarii Google se intreaba daca pe viitor compania va mai avea loc de crestere. Exemplul Yahoo! este relevant. Dupa ce a ajuns la o valoare de piata de aproximativ 150 de miliarde de dolari, a coborat pana la sub 50 de miliarde. Sansa Google pentru a nu trece printr-un parcurs asemanator este vazuta de unii in extinderea catre zone putin exploatate pana acum, in speta catre economiile emergente, din Egipt pana in Turcia si din Polonia pana in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro