În avangarda schimbării
Într-o lume în continuă schimbare, BAT şi-a asumat un rol de pionierat, promovând alternative cu risc redus* ale fumatului pentru consumatorii adulţi. Fred Monteiro, director regional AME al BAT, vorbeşte despre angajamentul companiei de a redefini viitorul industriei prin inovaţie şi ştiinţă.
„BAT a demarat cu mai bine de zece ani în urmă călătoria sa de transformare, odată cu lansarea primei sale mărci de ţigarete electronice în Marea Britanie şi în SUA”, afirmă Fred Monteiro, director regional AME al BAT, referindu-se la iniţiativa ce a marcat începutul unei evoluţii care continuă să aducă schimbări importante atât pentru consumatori, cât şi pentru societate.
De-a lungul anilor, BAT a investit masiv în dezvoltarea unor produse inovatoare care nu implică arderea tutunului. Strategia companiei se bazează pe două principii fundamentale: dezvoltarea de produse fundamentate ştiinţific şi promovarea unui cadru fiscal echitabil şi predictibil. Monteiro explică: „Credem în dezvoltarea de produse fundamentate ştiinţific şi într-un cadru fiscal echitabil şi predictibil pentru toate produsele din tutun şi nicotină, care să creeze contextul necesar în care consumatorii adulţi pot lua decizii informate asupra produselor care răspund cel mai bine aşteptărilor lor”.
Iar în prezent, rezultatele BAT reflectă succesul acestei strategii.
Compania şi-a propus ca până în 2030 să atragă 50 de milioane de consumatori către produsele sale fără ardere, iar până în 2035, 50% din veniturile grupului să provină din această categorie. „Privind în urmă, afacerea noastră este radical diferită azi faţă de începuturile sale în 1902, iar ritmul schimbării este incredibil”, afirmă Monteiro. „Pentru mai mult de o sută de ani, portofoliul nostru a inclus doar ţigarete. În 2017, produsele care nu implică arderea tutunului reprezentau 3,2% din veniturile grupului, iar în prezent au ajuns la 18%.”
BAT nu se opreşte aici. Încurajarea consumatorilor adulţi să facă trecerea la alternative mai sigure rămâne o prioritate. Până în acest moment, peste 26 de milioane de consumatori au ales aceste produse din portofoliul BAT, o dovadă clară a impactului pe care compania îl are asupra transformării pieţei. „Fiecare fumător care trece de la fumat la alternative cu risc redus* este un pas înainte către un viitor mai bun pentru societate în general”, subliniază Monteiro. Industria tutunului trece printr-o schimbare semnificativă, iar BAT se află în prim-planul acestei transformări prin investiţiile sale masive în produse cu risc redus* comparativ cu ţigaretele tradiţionale. „Suntem mândri să fim în avangarda uneia dintre cele mai mari transformări ale industriei”, crede Fred Monteiro. De la lansarea primului produs care nu implică arderea tutunului, BAT a evoluat rapid, dezvoltând un portofoliu diversificat de produse cu risc redus*, disponibile prin trei mărci globale: Vuse, pentru vapat, glo, destinat încălzirii consumabilelor din tutun şi plante, şi VELO, un produs modern cu nicotină pentru uz oral. Strategia BAT se axează pe reducerea riscurilor asociate fumatului, iar pentru aceasta, compania alocă anual aproximativ 300 de milioane de lire pentru cercetare ştiinţifică, inovaţie şi dezvoltarea noilor categorii de produse. Această sumă este dublă faţă de investiţiile realizate în 2017. „Investim în ştiinţă, în inovaţie, în tehnologie, în cercetare şi dezvoltare pentru a crea produse inovatoare care răspund cerinţelor consumatorilor şi, în acelaşi timp, reduc impactul asupra sănătăţii”, explică Monteiro. BAT dispune de o echipă impresionantă de peste 1.700 de oameni de ştiinţă care lucrează pentru a obţine dovezi solide privind potenţialul de risc redus* al noilor produse. „Angajamentul nostru pentru cele mai ridicate standarde în cercetare ştiinţifică este un argument solid pentru încurajarea consumatorilor să treacă de la fumat la alternative care nu implică arderea tutunului”, subliniază Monteiro. Pentru a sprijini acest proces, BAT a deschis mai multe centre de inovaţie la nivel global. Cel mai recent astfel de centru a fost inaugurat la începutul acestui an la Southampton (Marea Britanie), după o investiţie de aproximativ 30 de milioane de lire. Acesta completează infrastructura de cercetare a companiei, alăturându-se centrelor de inovaţie din Shenzhen (China), deschis în 2022, şi Trieste (Italia), inaugurat în 2023.
O platformă pentru un dialog bazat pe ştiinţă
Într-o industrie aflată într-o transformare profundă, BAT îşi asumă un rol de lider în dezvoltarea unor produse fundamentate ştiinţific, menite să reducă riscurile asociate fumatului. Fred Monteiro, director regional AME la BAT, subliniază importanţa schimbării de mentalitate în acest proces: „Evident, ştiinţa şi cercetarea deţin un rol central în călătoria noastră de transformare, iar una dintre principalele provocări este schimbarea de mentalitate. Dacă în trecut BAT producea un singur produs – ţigaretele, în prezent portofoliul său include multiple categorii de produse cu risc redus*, fundamentate ştiinţific”. Monteiro consideră esenţială adoptarea unei abordări progresive de către toate părţile implicate – de la factori de reglementare şi organizaţii de sănătate publică, până la consumatori şi mass-media. „Doar prin intermediul unei discuţii bazate pe dovezi şi dialog putem crea contextul necesar pentru ca reducerea riscurilor asociate fumatului să devină o realitate.” În sprijinul acestui obiectiv, BAT a lansat noua platformă BAT Omni™, care reuneşte sute de studii ştiinţifice independente, cercetările proprii ale BAT privind inovaţiile sale, precum şi exemple de succes în reducerea riscurilor associate fumatului – un catalizator al dialogului între oameni de ştiinţă, autorităţi de reglementare în sănătate publică, factori decizionali şi consumatori adulţi care doresc să facă alegeri informate, bazate pe rezultate ştiinţifice concrete şi concludente. Omni™ este organizată ca o colecţie de studii şi cercetări în domeniu şi este structurată pentru a permite cititorilor interesaţi să viziteze diferite secţiuni în funcţie de interes, să afle detalii despre strategia de reducere a riscurilor asociate fumatului şi să înţeleagă călătoria BAT de transformare către o lume fără fum. Monteiro explică rolul esenţial al acestei platforme: „Omni™ acţionează ca o resursă şi un catalizator pentru dialog între părţile interesate de strategiile publice, precum oameni de ştiinţă, autorităţi şi factori decizionali.” Accesibilă online, platforma permite utilizatorilor să revizuiască rezultatele disponibile, să se informeze şi să descarce informaţii relevante despre impactul şi utilizarea noilor produse cu risc redus*. Deşi soluţia perfectă nu există încă, BAT consideră că poate juca un rol semnificativ în reducerea riscurilor asociate fumatului prin intermediul platformei Omni™. „Poate că nu avem încă soluţia perfectă, dar cu siguranţă putem juca un rol important în reducerea riscurilor asociate fumatului, prin intermediul Omni™, care acţionează ca un facilitator pentru abordarea unor argumente corecte, rezultate şi exemple concrete de bune practici.”
Accesaţi aici noua platformă Omni™ BAT:
Rolul României şi viziunea pentru viitor
În cei peste 27 de ani de prezenţă pe piaţa locală, BAT România a devenit una dintre cele mai importante organizaţii din cadrul grupului, contribuind semnificativ la dezvoltarea economică a ţării. Fred Monteiro, director regional AME la BAT, rememorează experienţa sa din România: „Întotdeauna îmi amintesc cu plăcere perioada petrecută în România, dar şi cu recunoştinţă pentru oamenii pe care i-am întâlnit, pentru cultura incredibilă a ţării şi pentru dezvoltarea afacerii”. Cu un impact economic de 125 de miliarde de euro şi o contribuţie de aproximativ 28,2 miliarde de euro la bugetul de stat prin taxe şi accize**, BAT România este al doilea cel mai mare contribuabil al ţării. De asemenea, fabrica de la Ploieşti joacă un rol esenţial în economia locală şi internaţională, fiind a doua cea mai mare unitate de producţie BAT din Europa, cu peste 70% din producţia locală exportată în întreaga lume. Monteiro subliniază: „România are un potenţial extrem de valoros, iar oamenii săi sunt foarte bine pregătiţi în domenii tehnologice, economie, finanţe şi comerţ. Suntem mândri să avem astfel de colegi extraordinari în organizaţia noastră”. Pe lângă contribuţia sa economică, România este şi un centru de coordonare pentru aria Europa de Sud Est, care include 13 pieţe dinamice aflate în plină transformare. Portofoliul BAT de produse cu risc redus* este disponibil în aceste pieţe, confirmând angajamentul companiei pentru un viitor fără fum. „Aceste pieţe sunt un exemplu clar al modului în care ne concentrăm pe reducerea riscurilor asociate fumatului şi pe construirea unui viitor mai bun”, afirmă Monteiro. Privind spre viitor, BAT îşi propune să devină o companie globală de bunuri de larg consum cu o creştere semnificativă. Monteiro explică: „BAT de astăzi şi din ce în ce mai mult în viitor va fi o companie globală, centrată pe consumator, cu mai multe categorii de produse”. Cea mai mare provocare şi oportunitate rămâne schimbarea mentalităţii privind industria tutunului. BAT îşi bazează strategia pe ştiinţă, tehnologie şi produse cu risc redus*, cu obiectivul de a contribui la reducerea efectelor nocive ale fumatului. „Avem ştiinţa, tehnologia şi portofoliul de produse cu risc redus* capabile să susţină obiectivul nostru de reducere a efectelor nocive ale fumatului ca strategie publică validă”, subliniază Monteiro.
*Bazat pe dovezile disponibile şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de riscuri şi provoacă dependenţă.
**Studiu Civitta, 2021
Carte de vizită Fred Monteiro, director regional AME al BAT:
1. Anterior rolului actual, a condus aria Europa Centrală şi de Sud (CES) in cadrul BAT, coordonand de la Bucureşti operaţiunile companiei pentru şapte pieţe.
2. Fred Monteiro şi-a început cariera în BAT în Brazilia, în diferite roluri din Marketing. În 2009 s-a mutat în Japonia, ocupând poziţia de director de marketing şi, ulterior, de director general al BAT Japonia.
3. S-a mutat apoi la Londra, unde a preluat rolul de director de marketing pentru produsele cu risc redus, iar în ianuarie 2019, a devenit director de marketing pentru regiunea Europa şi Africa de Nord.
Perspective despre România, leadership şi succes
1.
„România este o ţară minunată, cu oameni grozavi, iar BAT România este o companie de mare succes şi foarte puternică aici.”
2.
„Cred că, de fapt, România este foarte asemănătoare Braziliei (ţara sa natală n.r.) în multe privinţe. Este o ţară mare, cu oameni inteligenţi şi muncitori. Cu cât aflu mai multe despre România, cu cât vizitez mai mult ţara, cu atât cunosc mai bine oamenii, cu atât sunt mai convins că oportunităţile în România sunt nesfârşite pentru oricine vrea să aibă succes.”
3.
„Dacă trebuie să conduc o companie, să conduc oameni, să conduc businessul, o fac prin exemplul personal şi atunci trebuie să fiu foarte exigent cu mine, pentru a-mi da dreptul de a fi exigent cu afacerea şi cu alţi oameni. Aceasta este probabil ceea ce mă defineşte ca lider. În primul rând lucrez foarte mult şi sunt foarte dedicat.”
Sursa: Fred Monteiro într-un interviu BUSINESS Magazin acordat anterior
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro