Craciun fericit!

Cateva mii de nise

Postat la 27 ianuarie 2009 33 afişări

Un spatiu - fizic sau virtual - care sa atraga un numar semnificativ de oameni este suficient pentru a intra in vizorul celor care vor sa cumpere publicitate. Nu cu mult timp in urma, blogurile deveneau noile media de nisa care scoteau la vanzare spatiu de reclama in schimbul unor tarife decente. Ce se intampla insa cu blogurile cand piata de publicitate se restrange?

 

Cei care s-au specializat in monitorizarea activitatii din mediul online spun ca 2007 a fost anul in care blogurile au inceput sa atraga bani din publicitate. Motivul era cat se poate de simplu: pentru tot mai multi, vizitarea blogurilor a devenit rutina zilnica. Asa ca nu a durat mult pana cand advertiserii au inteles ca a aparut un nou canal in care merita investit. E adevarat ca investitiile au fost timide, atat in ceea ce priveste sumele alocate, cat si numarul de bloguri alese. Consolidarea popularitatii blogurilor in randul advertiserilor s-a impiedicat insa de previziunile de criza pe piata publicitatii; mai exact, defectul blogurilor ar fi ca adresabilitatea lor este inca foarte restransa pentru un produs sau serviciu care urmareste promovarea in masa. Si nu pentru ca blogurile si-ar pierde vizitatorii, ci pentru ca e de prevazut ca nu vor reusi niciodata sa atraga un public la fel de numeros ca televiziunile, de pilda, incat sa incurajeze companiile sa cumpere spatiu de reclama inclusiv in perioade de restrangere a bugetelor de publicitate.

 

“Desi sunt bloggeri care isi monetizeaza jurnalul online de cativa ani, 2007 a fost anul in care s-a putut vorbi de publicitate pe bloguri si de venituri din aceasta. Un avant s-a inregistrat insa cu siguranta in 2008, cand a inceput sa se vada o organizare intre bloguri - au aparut retele de bloguri, diferite forme in care se pot achizitiona pachete publicitare, precum si serviciul din portofoliul agentiilor interactive de a oferi publicitate pe bloguri tematice”, spune Iulian Boanta, PR & advertising manager la Pagini Aurii.

 

In conditiile in care in Romania exista peste 12.000 de bloguri active, advertiserii, in teorie, au de unde sa aleaga. In realitate, doar circa 150 de bloguri importante pot fi luate in considerare pentru o campanie publicitara, in functie de traficul pe care il genereaza si de influenta pe care o au in blogosfera. Din acestea, nu mai mult de 30 reusesc sa si atraga bani frumosi din publicitate, care, dupa cum spune Bobby Voicu, unul dintre cei mai vechi bloggeri romani si actualmente community manager pentru Yahoo! in Romania,

“inseamna in majoritatea cazurilor undeva la 300 de euro pe luna”. Sunt insa si bloggeri care incaseaza aceasta suma doar pentru o reclama, iar veniturile lor lunare din aceasta sursa ajung la cateva mii de euro. In strainatate, sumele la care se poate ajunge sunt de cateva zeci de ori mai mari.

 

Ce se va intampla insa cu acesti bani, de vreme ce devine tot mai greu sa atragi cumparatori de publicitate? Cresteri prea mari in 2009 pentru intreg mediul online nu se previzioneaza, iar pentru bloguri nici macar atat - cel putin acestea sunt semnalele pe care le transmit reprezentantii agentiilor de media buying. “Sunt cateva mii de oameni care citesc un blog, alte cateva mii care citesc alt blog, ganditi-va ce efort trebuie sa depui sa strangi 500.000 la un loc si sa spui ca ei au vazut spotul tau. Nu se poate face o campanie de masa”, enunta Carmen Lixandru, directorul general al Mediacom.

 

Pe de alta parte, bloggerii care au inceput sa castige bani de pe urma reclamelor gazduite pe site-urile lor sunt constienti de aceasta si au incercat sa atraga mai ales campanii care sa fie in rezonanta cu nisa pe care o acopera si cu profilul vizitatorilor lor. Au fost mai rar campanii de amploare - de genul celor initiate de Dacia sau Vodafone - care se deruleaza pe bloguri, pentru ca in general campaniile mari urmaresc in primul rand un grad foarte ridicat de expunere. Mult mai potrivite sunt, in acest sens, campaniile nisate, ce nu vizeaza de obicei promovarea unor produse de masa. “Orice produs este bun, atat timp cat este pe nisa sau subiectul blogului respectiv. Cele mai bune acum cred ca sunt produsele electronice si IT, de valori intermediare, pana la 200-300 de dolari”, apreciaza Bobby Voicu.

 

La randul lor, bloggerii adopta strategii diferite pentru cresterea audientei. “Deoarece fac parte din asa-numitul , blogurile nu sunt de obicei monetizate prin cumpararea de mare publicitate (branding), ci mai curand prin intermediul retelelor de mica publicitate, precum cea dezvoltata de Google sau, in cazul Neogen, de Neobizz”, afirma Calin Fusu, directorul general al Neogen. Sintagma de “long tail” (“coada lunga”) a fost lansata in 2004 de revista Wired, pentru a desemna numarul mare de oferte specializate care se adreseaza fiecare unui numar mic de oameni, dar care impreuna reprezinta o piata semnificativa ce poate fi agregata pe internet.

 

Anul trecut, piata de publicitate pe bloguri a fost de 60-70.000 de euro, potrivit estimarilor Standout, agentie de comunicare dedicata blogurilor si de consultanta in marketingul online. Este putin in comparatie cu valoarea totala a pietei de publicitate, care a ajuns la aproximativ 600 de milioane de euro, insa specialistii cred ca va mai creste anul acesta pana la peste 100.000 de euro.

 

“Publicitatea pe bloguri a fost inca de anul trecut mai ieftina decat publicitatea pe site-uri, asa ca ne asteptam la o crestere a acestui segment”, sustine Ionut Oprea, directorul general al Standout, care adauga ca anul acesta va aduce pe piata mai multe instrumente de analiza a blogosferei, gratie carora marketerii pot exploata efectele specifice ale campaniilor pe bloguri, pot studia propagarea mesajului sau efectul viral, increderea utilizatorilor in bloguri in raport cu alte medii sau gradul de asociere a unor bloguri cu diverse produse sau companii.

 

Bugetul alocat de un client pentru o campanie desfasurata (si) pe bloguri variaza in functie de impactul dorit, de numarul de bloguri implicate si de formatul sau conceptul folosit. Unele campanii folosesc doar bannere sau spatii interactive special create, in timp ce altele folosesc concepte integrate de comunicare pe bloguri. Asa a fost, exemplifica Ionut Oprea, campania pentru magazinul online Ebu.ro, care a provocat un concurs de recenzii si a folosit parerile bloggerilor despre magazin si despre ofertele sale intr-o campanie de bannere pe cele mai vizitate bloguri romanesti. 

 


Top 10 bloguri romanesti

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
publicitate,
online,
internet,
site,
blog,
trafic,
vizitatori
/media-marketing/cateva-mii-de-nise-3812603
3812603
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.