Pepsi, in hainele din anii '70. Cat se castiga din ambalajele retro?
Pepsi deruleaza o campanie prin care face apel la savoarea anilor ‘70-’80, proiect care nu vizeaza insa in principal consumatorii ale caror amintiri se leaga de acea perioada, ci pe cei mai tineri. Tot pe istoria marcii si pe ambalaje vintage mizeaza anul acesta si Coca-Cola.
"Este o investitie in viitor, nu in trecut", comenteaza Calin Clej, marketing manager CSD (divizia de bauturi racoritoare carbogazoase) la PepsiCo Romania, care argumenteaza ca principala miza a campaniei nu este legata de volumele de vanzari, ci de imaginea marcii, pornind de la statutul Pepsi ca "moneda sociala" traditionala in Romania. Proiectul, dezvoltat pe plan local, "ar fi greu de inteles in orice alta tara", spune Clej, care adauga ca reactiile consumatorilor au fost peste asteptari, atat in ce priveste numarul de reactii, cat si in privinta gradului de implicare. De la debutul campaniei, in urma cu cateva saptamani, numarul de fani pe contul de Facebook al companiei, ajuns la aproape 70.000, creste zilnic cu 5.000 de "like"-uri. "Nicio alta marca activa pe piata nu are un numar atat de mare de fani", sustine Calin Clej.
In plus, numarul de povesti care s-au strans pentru a stabili un punct de plecare si o idee centrala "sunt atat de multe, incat campania poate fi reluata an de an, pe termen nelimitat". Pentru realizarea spotului publicitar au fost folosite filmari de epoca, de acum 30-40 de ani, iar imaginile reunesc poze sepia (imagini care au patina timpului) din arhive personale, care dezvaluie crampeie din viata de atunci. De fapt, nostalgia fata de viata din acele perioade a capatat deseori o forma cat se poate de concreta: "<Ce se intampla cu vechea sticla de Pepsi?>, au intrebat foarte multi oameni de-a lungul anilor", spune reprezentantul companiei. Asa ca in toamna trecuta s-au hotarat sa pregateasca pentru 2011 o campanie care sa aduca in lumina reflectoarelor vechiul Pepsi. Elementul central al proiectului este sticla, a carei executie creativa a fost facuta la finalul anului trecut, inspirata de sticlele in care era imbuteliata pe vremuri bautura racoritoare.
Desi seamana bine, diferente exista: ambalajul cel nou este mai usor, iar sticlele sunt nereturnabile. In plus, pe toate produsele de acum sunt tiparite coduri de bare, care nu existau in urma cu 40 de ani. Bautura din sticla insa este identica cu cea de atunci, iar reprezentantul Pepsi spune ca singura diferenta fata de bauturile care se vand acum este cantitatea de zahar. Pe scurt, vechiul Pepsi era mai dulce decat cel care exista in prezent in magazine.
Editia limitata a bauturii racoritoare cu cea mai lunga istorie pe piata romaneasca se va vinde prin spatii HoReCa, mai cu seama terase si spatii de pe litoral. Locuri alese insa pe spranceana: doar 10-15% din numarul de spatii cu care lucreaza imbuteliatorul marcilor Pepsi, Prigat si Roua. Si asta pentru ca este important ca sticla, "care este canalul media principal, mai mult decat spoturile TV, trebuie sa ramana pe masa, iar servirea trebuie facuta, de preferat, fara pai", spune Clej. "Rezultatele campaniei nu se vor vedea imediat, ci pe termen lung, in ani", crede Clej, care completeaza ca aceasta campanie, care urmeaza sa se deruleze pana in toamna, ar putea fi reluata si in anii urmatori.
Actiunea lansata de Pepsi nu este singura cu aroma retro. Si principalul sau competitor, Coca-Cola, care aniverseaza anul acesta 125 de ani de existenta, a lansat cu cateva saptamani inainte de actiunea PepsiCo o campanie cu elemente similare. Cateva exemple sunt imaginile ce fac referire la istoria marcii si ambalajele vintage, care puncteaza diferite repere din existenta unuia dintre cele mai valoroase branduri la nivel international. Clej puncteaza insa ca Pepsi nu a facut campania actuala ca raspuns la actiunea Coca-Cola, ci ca e vorba doar de o coincidenta: "E pueril sa credem ca in trei saptamani se poate face o asemenea campanie in mod reactiv".
Campania a produs reactii atat in randul consumatorilor foarte tineri, cat si in randul celor care au amintiri din perioada anilor '70-'80. La rezultatele efective, in cifre, reprezentantul firmei nu a dorit sa faca referire, dar piata bauturilor racoritoare a suferit din plin pe parcursul ultimilor ani. Liderul pietei, Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC), a inregistrat anul trecut o scadere de peste 27 de milioane de euro a veniturilor, se arata intr-un raport citat de Mediafax. Cauza a fost reducerea volumelor vandute, pe fondul conditiilor economice dificile. In 2009, CCHBC a avut o cifra de afaceri de 440 de milioane de euro, in vreme de PepsiCo a incheiat anul cu 160 de milioane de euro. Urmatorul clasat in topul producatorilor de bauturi racoritoare este Romaqua Group, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 142,5 de milioane de euro, in crestere fata de 2009 (126 de milioane de euro).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro