Publicitatea online, prima care isi revine. Oare?
Anul 2009, dezastruos pentru industria reclamelor, n-a fost chiar atat de rau pentru publicitatea online. A trecut ca prin urechile acului, cu un minus de numai 10%, fata de alte segmente care mai aveau putin si ajungeau la jumatate, si pune acum banner cu banner ca sa inlocuiasca minusul cu un plus.
Candva la inceputul lui 2008, Prashant Mehta, pe atunci vicepresedintele pentru pietele emergente al Yahoo!, spunea ca Romania este una dintre cele mai promitatoare si dinamice tari din punctul de vedere al publicitatii online. "Piata se apropie de un moment de referinta.
Odata cu cresterea gradului de penetrare a internetului, vom asista la un interes sporit pentru serviciile de publicitate online", era de parere Metha. Tot atunci, Calin Rotarus, seful ARBOinteractive, aprecia ca industria reclamelor pe internet va ajunge in 2012 la 110 milioane de euro, pornind de la premisa unui ritm de crestere de peste 50% in fiecare an, dupa modelul unor tari precum Polonia sau Cehia.
N-a fost chiar asa, cu toate ca, dupa cum evolua piata, amandoi au fost indreptatiti sa se astepte la cresteri fulminante. Intre timp insa, a venit criza. Anul trecut, publicitatea online din Romania s-a tradus intr-o piata de numai 65,2 de milioane de lei (15,4 de milioane de euro, la cursul mediu anual din 2009), in scadere cu 10% fata de nivelul atins in 2008, potrivit studiului Romanian Online Advertising Study (ROADS) realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers Romania. Putea fi insa si mai rau, crede Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei Mediaedge:cia (MEC), in situatia in care, in ansamblu, piata media a scazut cu peste 35% anul trecut, pana la 380 de milioane de euro. "Si cum previziunile economice nu sunt deloc optimiste nici pentru 2010, probabil ca doar intr-un caz fericit vom vedea o stagnare a industriei, estimarea mea inclinand catre o scadere de 5-10%", spune Prajisteanu.
E adevarat, in prima jumatate a anului trecut, cheltuielile companiilor din Romania pentru reclame online s-au diminuat cu 25% fata de perioada similara din 2008, pana la 25,5 de milioane de lei (putin peste 6 milioane de euro). Dar primele semne de revenire au inceput sa apara chiar din a doua jumatate a anului, cand piata a crescut cu trei procente fata de ultimele sase luni ale anului precedent si cu 56% fata de primul semestru din 2009, pana la 39,7 de milioane de lei (9,3 milioane de euro).
Cea mai mare parte din aceste sume au fost cheltuite de companii mari, cu precadere din zona de telecomunicatii, auto si finante, care au priceput destul de repede ca internetul este un mediu mai ieftin de promovare, ce le poate aduce atat rezultate, cat si o reducere a cheltuielilor pe timp de criza. Aceleasi companii investeau deja pentru reclame online si inainte de 2009. In scena au intrat insa tot mai mult companii din zona bunurilor de larg consum, care si-au crescut, cel putin procentual, cheltuielile de promovare pe internet. "Tendinta lenta, dar clara este ca topul celor mai mari «spenderi» pe internet coincide din ce in ce mai tare cu cel general, aplicat tuturor mediilor de promovare", apreciaza Liviu Boitan, strategic director in cadrul agentiei MediaCom Romania.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro