Cautologie

Postat la 19 mai 2009 38 afişări

Cautarea in web este pentru cei mai multi dintre noi o necesitate. Insa pentru cei de la Google este o stiinta si chiar organizeaza o conferinta anuala numita Searcheology. Tocmai potrivita pentru a-si prezenta noile realizari.

Sunt putine companii de IT in lume care au o gama atat de larga de activitati ca Google. Este implicata in aplicatii web dintre cele mai diverse, de la produsele de birotica pana la partajarea de continut video, dar dezvolta si produse software “traditionale”, cum ar fi Picasa sau browserul Chrome, la care se adauga si zona sistemelor de operare pentru telefoane inteligente, aplicatiile cloud computing si inca multe altele, fara sa mai punem la socoteala ca este unul dintre cei mai mari producatori de servere din lume (e adevarat, doar pentru necesitatile proprii) si, desigur, un mare broker de publicitate online. Nu este de mirare ca anul trecut Google a lansat nu mai putin de 360 de produse, multe dintre ele pornind de la proiecte personale ale angajatilor - se stie ca Google acorda angajatilor o zi pe saptamana pe care sa o dedice domeniilor proprii de interes.

 

Cu toate acestea, motorul de cautare ramane principala sursa de venit si este firesc ca se bucura de cea mai mare atentie. Desi detine o cota de piata uriasa (peste 63% in Statele Unite) noutatile prezentate la recenta conferinta Searcheology dovedesc ca Google vrea mai mult. Principalul anunt se refera la o tehnologie numita “Rich Snippets” care urmareste sa ofere mai multa informatie relevanta in rezultatele cautarii explorand formatele standardizate de descriere a continutului web, in principal RDF (Resource Description Framework) si microformate. Ideea este ca, de exemplu, un teatru isi poate marca in mod adecvat paginile web, iar Google poate afisa in rezultate informatii mai utile, cum ar fi piesa care se joaca in seara respectiva. Nu s-ar putea spune ca este o idee tocmai originala (a prezentat-o si Yahoo! cu un an in urma), insa, data fiind popularitatea de care se bucura Google, este foarte probabil ca aceasta facilitate va impulsiona dezvoltatorii de situri web sa utilizeze pe scara larga acest gen de metadate, apropiindu-ne astfel mai repede de web-ul semantic preconizat de Tim Berners-Lee.

 

O alta noutate o reprezinta Google Squared - un produs experimental care returneaza rezultatele intr-o forma tabelara. Specialistii de la Google au remarcat ca adesea oamenii cauta informatii pe care apoi le sintetizeaza intr-un spreadsheet. De foarte multe ori este vorba de achizitionarea unui produs, caz in care este convenabil ca rezultatele sa apara intr-un tabel, in care fiecare produs este pe o linie, iar coloanele prezinta anumite informatii tehnice, pretul, magazinele din zona care-l distribuie etc. Desi nu a vrut sa prezinte detalii despre tehnologia utilizata, Merissa Mayer (vicepresedinte pentru produse de cautare) a precizat ca este nevoie de o putere de calcul uriasa pentru a crea automat astfel de tabele, culegand date relevante din informatie nestructurata. Este insa important de notat ca pe masura ce metadatele standardizate de genul RDF vor deveni mai larg utilizate, crearea unor astfel de tabele va deveni mult mai usoara.

 

Google Search Options ne va oferi o serie de facilitati de filtrare si de rafinare a rezultatelor cautarilor, posibilitati largi de a selecta diverse tipuri de rezultate, de a naviga pe o axa a timpului pentru a vedea ce rezultate ar fi venit in urma cu o luna sau cu an, reprezentari grafice ale numarului de cautari pentru anumite cuvinte-cheie in diverse perioade (obtinand astfel o foarte fidela radiografie a evolutiei interesului public). Se observa interesul crescand pentru cronologie, pentru dimensiunea temporala a informatiilor. Ajungem astfel la produsul care mi-a placut cel mai mult, poate si pentru ca am putut sa-l experimentez pe situl GoogleLabs. Se cheama News Timeline si principala sa caracteristica este ca organizeaza stirile pe un subiect dat in ordine cronologica. Insa acesta este doar inceputul, pentru ca se pot alege intervalele dorite (pe zile, saptamani si chiar decade, dar se poate alege si o anumita data), se pot alege sursele preferate (ziare, reviste, bloguri, etc.) si, in plus, informatiile sunt prezentate tabelar, fiecare coloana fiind dedicata intervalelor selectate. E simplu astfel sa-ti amintesti ca pe 1 martie 2007 s-au implinit 100 de ani de cand Romania si Egiptul intretin relatii diplomatice...

 

Se glumeste adesea despre posibilitatea ca Google sa gaseasca si obiecte fizice, iar SkyMap este un pas in aceasta directie: vom putea cauta stele. Combinand Android, GPS si tehnici de cautare, Google poate acum oferi o harta dinamica a constelatiilor, in functie de locul unde se afla utilizatorul. In curand ne vom cauta cheile de la masina tot cu Google.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/cautologie-4423648
4423648
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.