Cititori si cititoare
Cu mai multi ani in urma, Steve Jobs a declarat ca dispozitivele de tip e-book reader nu-l intereseaza, pentru simplul motiv ca lumea nu mai citeste. Succesul lui Amazon Kindle ii va schimba oare opinia?
In fine, a venit si vremea lor. Inca nu prea e clar cum ar trebui sa le spunem, pentru ca "cititoare de carti electronice" e evident prea complicat si oarecum impropriu - la urma urmei noi citim, nu ele. Pana la urma, e vorba de niste dispozitive portabile care ne permit sa vizualizam continutul unor publicatii stocate in forma digitala. Desigur, aceasta este doar functia primara, pentru care nu ar merita sa scoatem din buzunare cateva sute de dolari daca nu ar mai fi cateva avantaje notabile. Primul este capacitatea de stocare: cateva sute de carti, reviste, ziare sau orice alt continut (chiar documente personale) ne stau la dispozitie oricand, ca sa nu mai vorbim de un obligatoriu dictionar de limba (engleza, deocamdata) si chiar accesul la enciclopedii on-line. Al doilea este posibilitatea de a cumpara extrem de comod continutul dorit, datorita accesului wireless la magazinele specializate (care de regula ne permit sa "frunzarim" prin oferta) si, evident, datorita pretului mai mic decat al editiilor tiparite. Ar mai fi si altele, insa toate acestea la un loc n-ar insemna nimic fara un confort vizual comparabil cu lectura textului imprimat. Acesta este de fapt principalul motiv pentru care vremea lor a venit abia acum: tehnologiile de afisare au ajuns la maturitate.
Amazon Kindle a ajuns intr-un timp relativ scurt echivalentul in materie de lectura a ceea ce este iPod in materie de muzica. Putini au fost cei care s-au asteptat la un asemenea succes, dar, si de data aceasta, ecosistemul si-a dovedit forta. Desi in prima versiune aparatul era putin cam butucanos (afisajul e-Ink compensa insa totul), cele cateva zeci de mii de titluri disponibile inca din prima zi la Amazon (la preturi foarte convenabile) i-au sporit considerabil forta de atractie, pentru ca suportul pentru conectivitate wireless la "magazinul mama" prin reteaua de telefonie mobila sa-l faca irezistibil. Desi Amazon se incapataneaza sa nu divulge date privind vanzarile, a precizat totusi ca, de sarbatori, Kindle a fost cadoul cel mai cumparat din intreaga istorie a magazinului on-line (urmat de iPod Touch) si ca in ziua de Craciun s-a inregistrat o premiera: vanzarile de carti digitale le-au depasit pe cele de carti imprimate. Cu siguranta, foarte multi dintre cei care au gasit un Kindle sub brad s-au repezit sa-si incerce noua jucarie cu cateva carti. Iar acestia nu au fost deloc putini daca tinem seama ca anul trecut aparatul a devenit disponibil pe foarte multe piete (inclusiv in Romania). Peste cateva zile, Amazon va lansa in peste 100 de tari Kindle DX, care va avea un ecran de 25 de centimetri si alte imbunatatiri. Intrebarea este cata vreme va rezista vedeta domeniului in topul vanzarilor?
La editia actuala a Consumer Electronics Show - cel mai mare eveniment dedicat gadgeturilor - cititoarele de carti si rudele lor apropiate, tabletele, s-au aflat in centrul atentiei, iar prima concluzie care se poate desprinde este ca pe aceasta piata se profileaza o competitie acerba. Daca pana acum singurii concurenti importanti pentru Kindle erau Sony Reader si Nook (de la Barnes & Noble), cateva dintre aparatele si tehnologiile prezentate par sa fie pregatite sa-si revendice o felie din piata. Cel mai atractiv prototip prezentat mi s-a parut Skiff, un cititor extrem de subtire care se bazeaza pe o noua tehnologie de afisaj pe folie metalica, ceea ce-i confera flexibilitate si-l face practic indestructibil. Daca mai adaugam dimensiunile (circa 30 cm), rezolutia de 1200 x 1600 de pixeli, interfata tactila, parteneriatul cu reteaua de telefonie Sprint (care-l va vinde in peste o mie de locatii si on-line) si conectivitatea WiFi, avem in fata o oferta extrem de atractiva. Dar mai este ceva, extrem de important: Skiff este orientat in primul rand spre ziare si reviste, ceea ce ar putea sa-i aduca parteneriate extrem de avantajoase cu trusturi de presa importante, care de multa vreme cauta noi modalitati de distributie. De altfel, Hearst Corporation este deja unul dintre partenerii Skiff.
Pe partea de software, Ray Kurzweil lanseaza un program de vizualizare care va rula nu doar pe computere obisnuite, ci si pe iPod, smartphones si computere de tip tablet, alaturand si o impresionanta ofera de peste un milion de titluri gratuite, plus carti proaspete de la diverse edituri. {eful Microsoft, Steve Ballmer, a vrut sa fie si el pe val, prezentand un tablet PC de la HP ruland Windows 7 (desi se cam stie ca HP va echipa acelasi model si cu Android). Urmeaza mutarea lui Apple, cu o lansare anuntata la sfarsitul lunii. Va fi oare mult asteptatul iSlate?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro