Dragos Damian: Mesaj catre noul Ministru al Sanatatii
Stimate Domnule Ministru,
In primul rand va urez succes la venirea in turnul de control a sistemului sanitar, sistem cunoscut in ultima vreme sub denumirea de "devoratorul", "rasnita" sau "malaxorul de ministri", asta pentru ca sistemul a inghitit un ministru pe an (statistic vorbind), fie el politic sau tehnic, cu experienta sau nu, permanent sau interimar . Va place sau nu, personal veti valida statistica de mai sus, si asta pentru ca mandatul Dumneavoastra este doar de circa un an, pana la alegeri. Asa cum analistii au vazut deja in bila de cristal aveti in mod evident doua variante tactice de lucru, ambele defavorabile in scurtul parcurs al carierei Dumneavoastra la Ministerul Sanatatii: sa continuati si sa accelerati reforma sistemului sanitar deschizand inca doua-trei fronturi in zonele dureroase (veti fi acuzat de succesor ca ati prapadit banii unde nu trebuia si ca i-ati transferat un dezastru) sau sa parcati reforma in conservare, facand ce se poate face cu o eventuala rectificare in octombrie plus un credit de angajament si un buget mai important in valoare absoluta pentru 2012 si neuitand a oferi cand vine momentul si unde este cazul cateva cadouri electorale (veti fi acuzat de succesor ca nu ati facut nimic in ultimul an si ca i-ati transferat un dezastru).
Oricum ar fi, trebuie fiti prevenit si pregatit ca pe biroul ministerial zace vraful de documente care descriu cu lux de amanunte problemele si multimea de solutii pentru reformarea sanatatii: nevoia modernizarii legislatiei, problemele de finantare incluzand noi resurse, administrarea si finantarea spitalelor, nemultumirea si exodul medicilor, independenta fata de Ministerul Sanatatii si modalitatea de administrare a CNASS, SIUI-ul, pachetul bazal, cardul de sanatate, asigurarile private, interesele si lobby-ul industriei, medicamente inovative vs. generice, claw-back-ul, etc., etc., etc. A, si sa nu uit, coruptia, frauda, risipa.
Cred ca am omis in enumerarea de mai sus multe teme care au fost pe agenda predecesorilor Dumneavoastra. Dar nu despre asta este vorba in demersul meu catre Dumneavoastra. Mai jos imi permit sa enumar o serie de solutii de strategie sau de crestere a veniturilor si scadere a cheltuielilor care au fost mai putin sau deloc discutate la nivel public, un fel de "thinking outside the box", care ar putea sa ajute la unele decizii pe care le veti lua. Astfel, puteti avea in vedere si urmatoarele:
Crearea unei Comisii Nationale de Reforma
Creati-va o comisie de guvernare a reformei formata din minti pragmatice, luminate, nepervertite de analize de televizor, declaratii tragice si nevoi urgente. O comisie formata de specialisti tehnici care sa va elaboreze un business case al reformei, cu tot ceea ce inseamna asta.
Contributii diferentiate la FNUASS
Contributia uniforma a angajatului desi echitabila este evident ineficienta, de fapt nemultumitoare pentru cei care vor sa investeasca mai multi bani prin sistemul public in propria sanatate. O solutie ar fi s-o diferentiati optional, dand la schimb un sistem de carduri diferentiate (argint, aur, platina) care sa acceseze pachete de servicii diferentiate. Dupa modelul "frequent flyer" din transporturile aeriene, de exemplu.
Privatizarea spitalelor prin metoda MEBO
Oricum extrem de multe spitale sunt "privatizate", cred ca stiti la ce ma refer. Vindeti-le angajatilor asa cum sunt, chiar si pentru un leu daca au datorii, si lasiti-i sa le administreze singuri. Va veti mira cum noii proprietari vor sti sa isi gestioneze eficient noua proprietate iar sistemul sanitar va scapa de o mare bataie de cap, de data asta fara victime colaterale.
"Supra-programul" national de oncologie
Europa si mapamondul se confrunta cu cresterea nevoilor in oncologie, cu atat mai mult cu cat cancerul poate fi depistat din ce in ce mai precoce si este din ce in ce mai tratabil; se estimeaza ca nevoile de servicii medicale vor creste cu 35% pana in 2015 pe segmentul oncologie, si asta doar in UE. De aceea, o solutie ar fi sa scoateti oncologia din practica pachetului comun al administrarii programelor nationale si sa alocati absolut tot ceea este necesar pentru a se incepe obtinerea unor rezultate masurabile.
Taxa pe fast-food
Ideea taxei nu este ceva nou, insa a fost lasata la pastrare, la mijloc fiind interese comerciale extraordinar de puternice. Introduceti-o cu orice pret, inclusiv al carierei Dumneavoastre politice, pentru ca asistam la exterminarea lenta a populatiei (in special tinere) prin distructie metabolica. In 10 ani va asigur ca manualele de istorie va vor cita ca pe eroul vizionar care a salvat Romania de la obezificare.
Medicamentele
Aici nu sunt pe departe la fel de bun cat sunt cei care apar la televizor si isi dau cu parerea despre gama variata de solutii originale sau importate care pot fi aplicate pentru "aprovizionarea cu medicamente a populatiei". Nici nu am sa vorbesc despre teme indelung analizate si despre solutiile vehiculate in zona arieratelor create de industrie, a listelor generoase de compensare, a rolului medicamentului inovativ si a celui generic, a paradoxului preturilor mici sau a falsei cresteri (prin neincasare) a pietei farmaceutice, a claw-back-ului , a "concubinajului" dintre companiile farmaceutice si medici, etc. Dar, daca doriti sa aflati si solutii neabordate la problemele legate de "aprovizionarea cu medicamente a populatiei" va stau la dispozitie sa discutam despre nevoia de strategie nationala a medicamentului (ca sa nu mai avem "cazul Cantacuzino"), despre campaniile guvernamentale de educatie pro-generice (ca sa nu mai fim victimele manipularii practicate de interese comerciale), despre taxa pe reprezentantul medical (in asa fel incat "concubinajul" descris mai sus sa aduca bani Ministerului Sanatatii), despre incentivul generic (in asa fel incat medicul sa fie incurajat sa prescrie medicamentul generic), despre sisteme de marje regresive (in asa fel incat farmacia sa fie incurajata sa elibereze medicamentul generic), despre modalitati de atragere a investitiilor in industrie (si modul in care o fac eficient China, India, Rusia, Turcia, unde se concentreaza noile platforme tehnologice din domeniu)
La final insa, nu pot insa decat sa confirm urgenta pe termen scurt semnalata de Ministrul Attila Cseke, si anume ca in acest moment sistemul sanitar din Romania chiar are nevoie de 4 miliarde de Ron pentru a-si plati datoriile si a merge mai departe.
Vor fi multe nopti nedormite in mandatul Dumneavoastra la Ministerul Sanatatii, dupa ce va veti aseza in fotoliul ministerial, asa ca sincer, inca o data va urez succes.
Cu respect,
Dragos Damian
Dragos Damian este CEO al companiei farmaceutice Terapia-Ranbaxy si presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro