„Poţi să dormi, în mod legal, într-o maşină care se conduce singură?”

Autor: Ioana Matei Postat la 21 noiembrie 2022 108 afişări

Întrebarea, care pare să fie scoasă dintr-un film SF, este una cât se poate de validă, a prezentului pe care îl trăim: se află în primele căutări Google când vine vorba despre maşinile autonome.  Poate încă nu este prezentul din România, dar la câteva ore distanţă de noi, maşinile autonome sunt o realitate accesibilă printr-o aplicaţie pe telefon. „De ce nu? Probabil că e mai sigur decât să fii într-o maşină condusă de un şofer care foloseşte social media”, spune un angajat din servicii din Statele Unite, întrebat cât de populară este Waymo. Iar şoferul care m-a adus la aeroport mi-a spus când mi-a oferit bagajul: „Nicio maşină autonomă nu ar face asta” – scepticii  şi veşnica dezbatere referitoare la „roboţii ne vor lua locul” îşi fac loc şi aici.

Totuşi, când mă îndreptam spre aeroport, mi se părea fascinant cum se pierde în zare un autovehicul alb, ce avea pe capotă ceva ce aducea cu imaginile unui OZN. Maşina avea o viteză destul de mare, iar volanul vira singur. Waymo sau „cel mai experimentat şofer al lumii”, aşa cum este promovat de companie, este primul serviciu de ride-hailing cu maşini autonome lansat la nivel global. Este, de altfel, proiectul maşinilor autonome lansat de Google în anul 2009. Iar Waymo are deja competiţie: pe străzile din San Francisco circulă şi Cruise, un business cu maşini autonome deţinut în mare parte de General Motors. Pentru mai puţin de 10 dolari, poţi să înlocuieşti vestitul tramvai din San Francisco (pe cablu, operat manual), cu un „robotaxi”, aşa cum sunt cunoscute vehiculele în presa internaţională. Trăim vremuri fascinante – iar investiţiile alocate acestor invenţii sunt pe măsură.

„Pare uneori că toţi banii din tech sunt investiţi în digital advertising, monede digitale şi aplicaţii pentru consumatori. Dar maşinile autonome reprezintă un domeniu cu potenţialul de a schimba vieţi şi oferă exemplul mult mai tangibil de progres în tech”, spunea într-o analiză un jurnalist al Financial Times. Potrivit McKinsey, investiţiile direcţionate în acest sector ar fi depăşit 100 de miliarde de dolari din 2010 încoace; iar doar anul trecut, finanţarea acestui tip de proiecte ar fi depăşit 12 miliarde de dolari, scrie CB Insights.

Subsidiara de software automotive a Volkswagen, Cariad, investeşte aproximativ 2 miliarde de dolari în parteneriatul cu producătorul de cipuri chinez Horizon Robotics. Chiar dacă progresul nu s-a întâmplat atât de rapid pe cât a fost aşteptat şi chiar şi acum robotaxiurile au provocările lor (spre exemplu, există problema etică, dar şi legislativă, legată de găsirea vinovatului în situaţia unui potenţial accident atunci când nu există şofer, cât şi problema legată de condiţiile meteo – la fel ca în cazul unui şofer uman, şi maşinile autonome au provocările lor în condiţii de vreme neprielnică) – e clar că inovaţia depăşeşte graniţele metaversului şi accelerează cu produse cât se poate de concrete în lumea reală.

Cu sediile centrale ale unor companii cu creştere rapidă precum Google, Twitter, Apple aflate aici, San Francisco dă însă tonul în materie de inovaţie globală, iar acest lucru este evident la fiecare colţ de stradă. Potrivit Silicon Valley Indicators, la fiecare 100.000 de oameni din San Francisco, există 387 de patente de invenţii înregistrate, în timp ce în Silicon Valley, numărul ajunge la 665. Numărul total de patente înregistrate în 2021 în SUA a ajuns la 46.533 în 2021 potrivit unui top de 50 de ţări, unde pe ultimul loc se află Malta, cu 50 de patente înregistrate European Patent Office 2022. România nu este inclusă în acest clasament. Iar inovaţia pare să fie în strânsă corelaţie cu prosperitatea ţărilor: Marvin Barth, fost economist în cadrul Trezoreriei americane, crede că inclusiv stabilitatea dolarului  are legătură cu inovaţia. El conduce acum o firmă independentă de cercetare, Thematic Markets, a cărei teorie de bază este că poziţia dominantă a SUA în cercetarea academică şi legăturile strânse dintre universităţi şi companii, au conferit ţării un avans în informatizarea din anii ’70 şi începutul anilor ’80, în domeniul internetului în anii ’90 şi în aplicaţiile mai noi şi inteligenţa artificială mai recent. Fiecare inovaţie a generat un val de investiţii care a îmbunătăţit profitabilitatea şi a atras capital străin, împingând dolarul în sus. De câţiva ani, de când BUSINESS Magazin lansează suplimentul „Cele mai inovatoare companii din România”, cât şi evenimentul dedicat inovaţiei, ţara noastră nu a depăşit încadrarea în categoria „inovatorilor modeşti” la nivelul UE. Asta nu înseamnă că în România nu se inovează – însă aş spune că suntem încă la distanţă de trenul sau mai bine zis, de „maşina autonomă” a inovaţiilor moderne.  Răspunsul la întrebarea din titlu este că nu, încă nu este legal să dormi într-o maşină care se conduce singură. Dar probabil nu suntem foarte departe de asta − poate doar din punct de vedere geografic.   

ioana.matei@businessmagazin.ro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.