Craciun fericit!

Cum a fost anul 2017 pentru oamenii de business din România

Autor: Florin Casota, Bogdan Angheluţă, Ioana Mihai-Andrei, Ioana Matei Postat la 20 decembrie 2017 898 afişări

DRAGOŞ DAMIAN, CEO TERAPIA RANBAXY ŞI DIRECTOR EXECUTIV AL PATRONATULUI PRODUCĂTORILOR INDUSTRIALI DE MEDICAMENTE

Patru lucruri ne dau încredere şi satisfacţie: 1. suntem în graficul de venituri planificat, cu creştere de 10% faţă de anul anterior; 2. creştem pe pieţele de export (de aceea şi rezultatele menţionate); 3. am finalizat procesul tehnologic a trei produse noi, dintre care unul implică un grad avansat de inovaţie şi tehnologizare; 4. am început demersurile pentru implementarea directivei pentru combaterea medicamentelor contrafăcute, o investiţie de 2 milioane de euro.

Patru lucruri ne frânează dezvoltarea: 1. taxa clawback - statul român pedepseşte investitorii de medicamente obligându-i la un bir pe cifra de afaceri; 2. probleme inimaginabile în a găsi personal calificat / necalificat pentru ocuparea posturilor vacante industriale (10% din posturi sunt vacante); 3. amânarea sau chiar stoparea unor investiţii din cauza PUG-ului municipiului Cluj-Napoca, care nu permite construcţii industriale pe terenul pe care îl avem în proprietate; 4. confuzia iraţională creată de schimbările Codului fiscal, a căror implementare creează probleme de înţelegere.

Cel mai bun lucru pentru mediul de afaceri este că am reuşit să înfiinţăm Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente, care reuneşte 18 cele mai mari fabrici de medicamente din ţară.

FLORIN TALPEŞ, FONDATOR ŞI CEO, BITDEFENDER

Bitdefender, cel mai mare producător autohton de software, estimează pentru 2017 o creştere a cifrei de afaceri de aproximativ 30% faţă de anul precedent. Compania continuă planul de creştere accentuată pe principalele pieţe ale lumii, anul 2017 aducând în plus noi premise pentru dezvoltarea din următorii trei-cinci ani. Bitdefender a investit masiv în dezvoltarea tehnologiilor de securitate pentru mari companii, o direcţie strategică ce va permite companiei creşteri constante de două cifre pentru următorii ani.

Un moment cheie din acest an pentru Bitdefender a avut loc în februarie, când amanunţat cea mai mare achiziţie derulată până acum, care întăreşte poziţia companiei în Europa şi la nivel global: preluarea partenerului de pe piaţa franceză, compania Profil Technology, ca parte a strategiei de expansiune a businessului pe segmentul marilor companii.

În luna mai, Bitdefender a lansat tehnologia Hypervisor Introspection, destinată securizării mediilor virtuale folosite de marile corporaţii.

În noiembrie, am anunţat că vom produce în fabrica grupului german Zollner din Satu Mare o nouă versiune a produsului Bitdefender BOX, destinat securităţii dispozitivelor smart din locuinţe. Versiunea a doua a Bitdefender BOX, dezvoltată integral de echipa de cercetare şi dezvoltare din România, lansată în noiembrie pe piaţa din SUA, va ajunge în Canada, Franţa, Germania, Japonia, Marea Britanie şi Australia. Dispozitivul va fi comercializat şi în România din primăvara anului 2018.

În dimineaţa zilei de 1 decembrie, Bitdefender a anunţat cea mai mare tranzacţie cu o companie de IT din România: fondul de investiţii Vitruvian Partners a devenit al doilea cel mai mare acţionar al companiei, odată cu achiziţia pachetului minoritar de aproximativ 30%, deţinut de fondul de investiţii Axxess Capital. Ca urmare a acestei tranzacţii, valoarea companiei Bitdefender este stabilită la peste 600 de milioane de dolari.

IULIAN STANCIU, CEO, EMAG

Pentru companiile pe care le deţin sau le conduc, 2017 a fost un an greu dar foarte bun. De-a lungul timpului am investit încredere în oameni, am investit în tehnologie, iar anul acesta investiţiile s-au văzut prin creşteri bune.

La nivel individual, pentru mine şi pentru colegii mei, 2017 a fost un an plin de provocări. Comportamentul clienţilor se schimbă (simplitate, viteză, mobile), piaţa este în continuă schimbare (de la local la global, noi modele de business), reglementările se schimbă (reglementări europene - GDPR, DSP2, reglementări locale), iar concurenţa este din ce în ce mai puternică, atât cea locală, cât şi cea globală.

DRAGOŞ ANASTASIU, GENERAL MANAGER, GRUPUL EUROLINES

2017 a fost, din punctul de vedere al businessului, cel mai bun an din istoria grupului Eurolines. Am avut creşteri absolut spectaculoase. De exemplu, la cifra de vânzări am depăşit borna numită „150 mil. euro“ pe grup. Am pornit o „căsnicie“ cu Flixbus, care pe termen mediu şi lung ne va asigura supravieţuirea şi succesul în businessul de transport internaţional (dar şi naţional) de persoane cu autocarul.

În acelaşi timp, am avut un an plin de griji. Pe de-o parte este grija imensă legată de resursa umană (greu de gestionat în această perioadă în România) şi pe de altă parte cea legată de lipsa de predictibilitate legislativă şi fiscală. Şi chiar dacă efectele nu se văd imediat, probabil nici în prima jumătate a anului viitor, totuşi sentimentul de lipsă de încredere ne va afecta comportamentul şi deciziile pe termen mediu.

VIRGIL ŞONCUTEAN, CEO ALLIANZ-ŢIRIAC

A fost un an greu, cu provocări externe importante, cum ar fi schimbările legislative (avem o nouă lege a RCA de pildă), piaţa este într-un anumit proces de stabilizare, dar nu ştim cum să interpretăm această linişte – de dinaintea furtunii sau nu. Pe de altă parte, au existat şi oportunităţi: pentru liniile de business nonauto, am cules roadele efortului din ultimii ani; în 2017, creşterea înregistrată pe acest segment de Allianz-Ţiriac este de aproape de 20%. Am înregistrat creşteri de 10% chiar şi pe segmentul asigurărilor de locuinţe, care la nivelul pieţei sunt în scădere. A fost un an plin, şi cu bune şi cu rele.

WOLFGANG SCHULZ, DIRECTOR GENERAL, BMW GROUP ROMÂNIA

Industria auto trece prin transformări majore, fără precedent, iar electrificarea este unul dintre generatoarele principale ale schimbării. Revoluţia electrică a început şi în România puternic în acest an, cu un sprijin important din partea guvernului, dar şi un angajament ferm al investitorilor locali în infrastructură. Vedem o creştere de trei cifre pentru anul 2017 comparativ cu anul precedent pentru modelul nostru electric, BMW i3.

Politica continuă să joace un rol major în dezvoltarea pieţei auto. Poate avea o influenţă puternică şi pozitivă, după cum vedem în cazul pieţei electrice. Dar schimbările fiscale constante şi lipsa predicitibilităţii descurajează vânzările şi investiţiile. Stabilitatea şi o strategie guvernamentală coerentă multianuală sunt în continuare dezideratele noastre.

Pentru a rezuma: 2017 a fost un an dificil, anii crizei nu sunt încă uitaţi şi mediul fiscal şi politic aduce oportunităţi, dar şi multe provocări.

ŞERBAN TOADER, SENIOR PARTNER KPMG

Stabilitate. Evoluţia afacerilor KPMG a fost pe un trend ascendent din prima zi până în prezent, chiar şi pe parcursul crizei economice recente. În ceea ce priveşte obiectivele, mediul curent este foarte dinamic şi orice strategie necesită o anumită flexibilitate. Performanţa financiară a fost robustă, am abordat cu prudenţă oportunităţile din piaţă, întotdeauna există loc de mai bine.

SIMONA DECUSEARĂ, SALES & MARKETING MANAGER LA EPSON ROMÂNIA ŞI BULGARIA

2017 a fost pentru Epson un an bun, în care ne-am consolidat poziţia de lider pe piaţa de imprimante şi pe cea de videoproiectoare, chiar dacă aceasta din urmă a scăzut, în absenţa unor evenimente sportive majore. Am lansat game noi de imprimante inkjet pentru clienţii business care îi ajută să printeze extrem de rapid, mai economic şi la calitate foarte bună. Pe segmentul videoproiectoarelor am răspuns apetitului tot mai mare pentru funcţionalităţi sporite şi tehnologii noi, precum proiecţiile de la distanţe mici pentru home cinema, amplificarea 4K sau trecerea de la lămpi la sursele de lumină laser.

COSMIN DOBRANIŞ, COUNTRY DIRECTOR PENTRU ROMÂNIA ŞI UNGARIA AL MIO TECHNOLOGY

Anul 2017 a fost presărat de câteva suişuri şi coborâşuri, începând cu scăderea TVA şi creşterea consumului, pe de o parte, dar şi cu deprecierea monedei pe de altă parte, care a dus la majorarea preţurilor şi micşorarea marginilor comerciale. Pentru Mio România anul 2017 a fost unul bun, în creştere faţă de anul precedent datorită introducerii a două noi categorii de produse pe piaţă.

RADU SAVOPOL, COFONDATOR 5 TOGO

Printre realizările de anul acesta se numără deschiderea Dialogue Social Bar: am deschis într-o perioadă dificilă pentru segmentul HoReCa (mai - iunie), însă din luna septembrie locaţia s-a poziţionat în zona de evenimente private, workshopuri, mai puţin în zona de coworking (cum prevedea strategia iniţială - n.red.), datorită evenimentelor exclusive ce se desfăşurau în locaţie.

De aproximativ două luni am lansat conceptul 5 to go +, în teste de două luni cu trei produse de 10 lei, şi pot spune că a fost foarte bine primit: am înregistrat o creştere a cifrei medii de vânzare pe locaţie între 5 şi 15%. Provocările cele mai mari se leagă în acest moment de stabilitatea fiscală, administrativă, forţa de muncă, seriozitatea partenerilor, concurenţa neloială.

MARIUS MELEŞTEU, GENERAL MANAGER STRAUSS SOUTH CENTRAL EUROPE, GENERAL MANAGER STRAUSS ROMANIA

Pentru Strauss, 2017 a însemnat o creştere la nivelul întregii companii, un rezultat al investiţiilor pe cei trei piloni strategici ai businessului: interconectare, diversitate şi inovaţie. Dar ce înseamnă aceşti termeni în practică?

Comportamentul de consum este în permanentă schimbare. România lui 2017 este locul în care se dezvoltă tot mai multe cafenele concept, de lanţ sau independente, cu consumatori activi, sofisticaţi, care înţeleg ce înseamnă calitate în cafea şi care îşi doresc diversitate, în funcţie de momentul de consum. Accentul cade de asemenea pe cafeaua de origini şi pe specialităţi, pe „convenience”, capsule şi boabe.

2017 a fost şi anul în care am învăţat foarte mult. Am înţeles că, într-o piaţă din ce în ce mai concurenţială, succesul unei companii este rezultatul unor baze solide, al investiţiilor sustenabile şi al capacităţii de a anticipa nevoile clienţilor.

AUREL NEŢIN, DIRECTOR & GENERAL COUNTRY MANAGER, LENOVO ROMÂNIA

pentru Lenovo 2017 a fost un an în care ne-am încadrat în proiecţiile iniţiale, deşi cu multe provocări: anul a început cu creşteri de preţuri ale componentelor şi o depreciere euro versus dolar, a continuat cu o creştere în consum dar nu în PC-uri şi cu aşteptări mai mari în ceea ce priveşte investiţiile în sectorul public. A fost anul în care ThinkPad, cel mai puternic brand Lenovo, a sărbătorit 25 de ani de existenţă.

DANIEL TRUICĂ, FONDATOR ŞI CEO VOLA.RO

Cred că 2017 a fost un an bun pentru business care putea fi şi mai bun dacă situaţia politică ar fi fost mai stabilă şi cadrul legislativ şi fiscal mai previzibil. În travel, 2017 a fost un an în care am simţit maturizarea clienţilor, poate şi grăbită de evenimente nedorite precum falimentul unor tour operatori sau companii aeriene. Clienţii au început să ia decizii informate în cea ce priveşte vacanţele lor şi au încetinit goana după oferte ieftine în detrimentul serviciilor. Aş zice că e anul în care cel mai important ingredient în procesul de achiziţie a devenit încrederea.

BARTOSZ PUZDROWSKI, CEO, IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR

Anul 2017 a fost unul foarte bun pentru impact. Am reuşit să identificăm şi să cumpărăm terenul perfect pentru al doilea proiect Impact în Bucureşti. Luxuria Domenii Residence va fi noul nostru proiect rezidenţial de lux şi va fi situat în zona de nord a Capitalei. Lucrările vor începe în curând, iar cererea pentru locuinţe în cadrul complexului este deja foarte mare.

Un alt succes al anului acesta a fost faptul că am reuşit să securizăm fondurile necesare pentru Luxuria Domenii Residence, dar şi pentru alte câteva noi proiecte ale Impact care vor fi demarate în 2018.

RALUCA RADU, COUNTRY MANAGER, ANSWEAR ROMÂNIA

Anul 2017 este peste aşteptări, România având pentru al doilea an consecutiv cea mai mare creştere din grup. Şi în 2017 am investit mult pentru a aduce branduri exclusive şi produse noi, am investit în procese şi în dezvoltarea platformei, iar rezultatele se văd. Pentru anul următor ne uităm şi mai mult la cum putem să ne perfecţionăm serviciile şi să oferim clienţilor din România cea mai bună experienţă din eCommerce. Cred că, pe viitor, doar magazinele online care oferă clienţilor lor servicii pe măsură şi cele mai noi produse, de la branduri foarte cunoscute, îşi vor putea păstra ritmul de dezvoltare într-o piaţă, de altfel, foarte dinamică şi segmentată.

MARIAN POPA, DIRECTOR, DB GLOBAL TECHNOLOGY ROMÂNIA

2017 a fost ca un „rollercoaster ride with a happy ending”. A fost un an plin de provocări, cu toate ingredientele unei creşteri rapide; un an în care am simţit adevărata presiune şi rigoare a pieţei financiare mondiale. Un an în care ne-am maturizat mult: am învăţat foarte multe şi ne-am consolidat extrem de mult ca echipă. 2017 a fost anul în care am intrat în Top 50 cele mai mari firme de IT din România după cifra de afaceri, după numai patru ani de existenţă. A fost un an greu, dar foarte bun pentru dezvoltarea noastră.

CRISTIAN POPESCU, MANAGING DIRECTOR, SAP ROMÂNIA

Pentru SAP România, 2017 a fost un an de continuare şi consolidare a investiţiilor în centrele noastre de Digital Business Services, Product & Innovation, Data Science şi Artificial Intelligence din Bucureşti, Cluj şi Timişoara.

Tot anul 2017 a fost şi al startului transformării digitale pentru afacerile clienţilor noştri: produsul nostru fanion, S4/HANA (The Digital Core), având în România una dintre cele mai înalte rate de succes din regiune.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.