Concertul „Live 8“ si tehnologiile

Postat la 30 ianuarie 2006 1 afişăre

Campania "Live 8" nu a insemnat doar muzica si politica. A fost si o competitie intre tehnologiile vechi si cele noi, iar aparitia lui Bill Gates pe scena din Hyde Park nu a fost lipsita de semnificatie.

Campania "Live 8" nu a insemnat doar muzica si politica. A fost si o competitie intre tehnologiile vechi si cele noi, iar aparitia lui Bill Gates pe scena din Hyde Park nu a fost lipsita de semnificatie.

Cu douazeci de ani de ani in urma, irlandezul Bob Geldof - solistul grupului punk Boomtown Rats - a organizat o campanie de strangere de fonduri pentru ajutorarea populatiei afectate de foametea din Etiopia. Campania, numita "Live Aid", a culminat cu doua concerte de muzica pop desfasurate la Londra si Philadephia la data de 13 iulie 1985. Evenimentul a insemnat insa si o mare realizare in domeniul comunicatiilor prin satelit, nu doar prin dimensiunea audientei - estimata la peste 1,5 miliarde de telespectatori in peste 100 de tari - ci si prin faptul ca s-a asigurat o legatura audio-video intre cele doua locatii. 

Intentia initiala a fost ca Mick Jagger (din Philadelphia) si David Bowie (din Londra) sa realizeze un "duet transatlantic", dar problemele legate de sincronizare n-au putut fi depasite atunci.

Televiziunea si telefonul au fost tehnologiile care au facut posibila in 1985 colectarea a circa 150 de milioane de lire sterline. Reeditarea evenimentului - cu diferenta ca scopul nu a mai fost colectarea de fonduri, ci transmiterea unui mesaj politic catre sefii statelor din grupul G8 - s-a desfasurat la alta scara si sub alte auspicii tehnologice. De fapt, schimbarile esentiale din aceasta perspectiva sunt doar doua: aparitia internetului si raspandirea telefoniei mobile. Insa desfasurarea de forte la care am asistat in 2 iulie ne da masura schimbarilor pe care acestea le-au adus si, mai cu seama, ne da o sansa sa intrezarim evolutiile viitoare. Un prim aspect, aparent banal: intreaga organizare a evenimentului "Live 8" a durat doar sase saptamani. Desi s-au gandit mai demult la o reeditare a campaniei din 1985, Bono (solistul de la U2) si scenaristul Richard Curtis n-au reusit sa-l convinga pe Geldof sa preia comanda decat la sfarsitul lunii mai. Este evident ca in absenta noilor tehnologii ar fi fost imposibila reuniunea a peste 100 de formatii pentru a concerta in zece orase de pe patru continente, in fata unei audiente potentiale de circa 5 miliarde de spectatori. 

Distribuirea biletelor la Londra a insemnat un prim aspect tehnologic inedit. Desi gratuite, cele 66.500 de perechi de bilete au fost repartizate printr-o tombola electronica bazata pe mesaje SMS. 

Doritorii trebuia sa raspunda printr-o cifra unei intrebari legate de scopul actiunii, fiind taxati cu 1,5 lire pe mesaj. Cele peste doua milioane de mesaje au adus organizatorilor 3 milioane de lire, din care 1,6 milioane au fost donate fundatiei de caritate Prince’s Trust, in compensatie pentru anularea concertului traditional din Hyde Park. Restul sumei a acoperit cheltuielile de organizare (scutite de TVA printr-o decizie a guvernului britanic). Insa tehnologia si-a spus din nou cuvantul. Imediat dupa distribuirea biletelor, acestea au inceput sa fie licitate pe situl eBay, ceea ce a starnit criticile organizatorilor. Initial eBay a permis aceste licitatii si s-a angajat sa doneze pentru Live 8 toate castigurile din aceste tranzactii. Geldof a contrat insa, indemnand publicul sa boicoteze situl sau sa liciteze fals, astfel incat preturile au sarit pana la 10 milioane de lire pentru un bilet. Sub presiunea lui Geldof, a publicului si chiar a guvernului, eBay a trebuit sa cedeze si sa interzica licitarea biletelor. In schimb, in Canada, cele 35.000 de biletele au fost distribuite online in doar 20 de minute.

Internetul a fost intens folosit in campania de strangere a semnaturilor, rezultatul fiind petitia cu cel mai mare numar de semnaturi din istorie (si, totodata, situl web cel mai solicitat din internet - in ziua concertelor fiind practic inaccesibil). In plus, delegatiile G8 vor avea ocazia sa vada o strada din Edinburgh tapetata cu pozele trimise prin internet de sute de mii de sustinatori a petitiei. In fine, evenimentul a generat cel mai mare broadcasting video prin internet din istorie, AOL furnizand simultan transmisia in direct a tuturor concertelor. Spre deosebire de telespectatori, care a trebuit sa se multumeasca cu selectia realizatorilor, spectatorii din internet au avut sansa sa aleaga, fiind anuntati prin scurte mesaje despre ce se intampla pe celelalte scene. 

Desigur, concertele pot fi revazute online sau pot fi descarcate contra cost. Viitorul divertismentului interactiv a inceput deja. Si totusi, nu totul a mers perfect... O banala ploaie a fost in stare sa deconecteze Romania de la cel mai mare concert al planetei.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/concertul-live-8-si-tehnologiile-978915
978915
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.