Cum a ajuns un tânăr român să dezvolte o serie de produse folosite de milioane de oameni din întreaga lume
Când lucrezi cu un produs tehnologic folosit de milioane de clienţi din întreaga lume, provocările pe care le întâmpini sunt pe măsura satisfacţiei pe care o simţi la final de zi. Cum arată o carieră care te conduce în acest punct?
Cătălin Manole are 35 de ani şi este engineering manager în echipa de security a Adobe Identity Services. În 2009 a absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul UPB, urmată de finalizarea, în 2011, a unui master în securitatea reţelelor din cadrul aceleiaşi facultăţi. A început să lucreze din anul patru de facultate, iar de la începutul lui 2012 s-a alăturat companiei Adobe România ca NET developer în cadrul echipei Business Catalyst, cea mai numeroasă la acel moment.
„Acolo am lucrat aproximativ un an, în anul următor contribuind la prima migrare a unui serviciu Adobe din data centerele proprii către platforma Amazon Web Services. Ulterior am decis să schimb platforma şi echipa, tranziţionând către Java. De mai bine de şase ani fac parte din echipa de Identity Security, pe care o şi conduc de aproape doi ani”, descrie Manole, pe scurt, evoluţia pe care a avut-o în cadrul companiei.
Potrivit lui, misiunea echipei pe care o conduce în prezent este să ţină în siguranţă datele de identificare ale clienţilor Adobe, securitatea fiind un aspect esenţial al oricărei soluţii de identity. „Cum peisajul ameninţărilor pe internet evoluează încontinuu, noi suntem responsabili să construim caracteristici noi de securitate şi să le întărim pe cele vechi. Din fericire, rarerori ne şi ocupăm de rezolvarea urgentă a unor incidente de securitate.” Tehnologia folosită în activitatea echipei este ecosistemul Java, însoţit de toolurile de monitorizare: New Relic, Prometheus, Grafana, Splunk.
Ca lider, datoria sa este să se asigure că echipa îşi respectă angajamentele şi că mediul de lucru e provocator, constructiv, dar şi sigur, astfel încât colegii săi să aibă succes şi să îşi facă treaba cu plăcere.
Cătălin Manole consideră că una dintre cele mai importante direcţii abordate de compania pe care o reprezintă este investiţia diversificată în direcţia digital marketing (acum digital experience), făcută acum 12 ani. „Aş fi foarte curios de o nouă direcţie la fel de diversă.” Despre produsul la care lucrează în prezent, el spune că un lucru notabil este faptul că e folosit de milioane de oameni în fiecare zi, 24/7, 365 zile pe an. Faptul că are, alături de echipa sa, o contribuţie la un proiect cu expunere internaţională, utilizat de clienţi din întreaga lume, spune că îl responsabilizează enorm. „E şi o continuă lecţie de modestie: standardele după care credeam că ceva e bine făcut în trecut nu se mai aplică atunci când codul meu e exersat de milioane/sute de milioane de ori într-o zi, de o varietate imensă de clienţi.”
O provocare a carierei de care Cătălin Manole îşi aminteşte cu drag a fost acomodarea cu cloudul AWS.
Cătălin Manole, engineering manager, Adobe Identity Services: „Alegeţi ceva şi deveniţi experţi – cărŢi, cursuri, tutoriale, materiale, se găsesc. De asemenea, căutaţi locuri cu oameni de la care să aveţi ce învăţa – e o adevărată inspiraţie să ai parte de mentori.”
„Era ceva nou pentru toată lumea şi nu ne mai puteam baza pe echipele de Operations, ci trebuia să învăţăm cot la cot cu ei să ne descurcăm în acel mediu nou.” Cu mai puţin drag spune că îşi aduce aminte de multele nopţi în care a fost trezit de sistemul de alertare parametrizat incorect pentru configurările din data centerele proprii. O a doua provocare pe care a întâmpinat-o de-a lungul timpului a fost schimbarea de tehnologie de la .NET la Java. Îşi aminteşte că a fost nevoie de un timp de acomodare pentru a se simţi confortabil în setul de tehnologii asociate Java, în ciuda multiplelor similitudini cu ecosistemul .NET. „Din fericire am avut mulţi colegi pricepuţi care m-au ajutat să mă pun la punct.”
Cât priveşte cea mai mare realizare din parcursul său profesional, aceasta spune că a fost contribuţia la implementarea flow-urilor de multi-factor authentication (autentificarea cu mai mulţi factori – n. red.) prin care trec milioane de clienţi ai produselor Adobe în fiecare zi.
Cătălin Manole spune că tehnologia a jucat un rol fundamental în cariera sa, deoarece tot parcursul profesional s-a desfăşurat în acest domeniu. „Deşi în ultima parte am făcut tranziţia către people management, unde nu tehnologia e pe primul loc, şi-a păstrat totuşi un loc fruntaş chiar şi acum.” Printre cele mai interesante şi pline de provocări proiecte la care el a lucrat în cadrul Adobe se numără migrarea soluţiei SaaS (software as a service) Business Catalyst la platforma de cloud Amazon Web Services. „Echipa a fost foarte motivată să reuşescă această mutare live, fără ca utilizatorii produsului să perceapă nicio întrerupere. Acolo am înţeles cu adevărat ce înseamnă un serviciu web în totalitatea lui, ajungând să stăpânesc concepte şi detalii de infrastructură la care nici nu speram cu un an înainte.” Un al doilea proiect deosebit de interesant spune că a fost construirea unui serviciu performant şi disponibil permanent pentru evaluarea riscului flow-urilor de identity. „Cu cât un produs (website) creşte şi capătă o bază mare de clienţi, începe să devină ţinta atacurilor către conturile utilizatorilor şi datele stocate acolo. Am descoperit că Adobe este deseori ţinta unor astfel de atacuri şi lucrăm de ani de zile în a rafina şi evolua serviciul de risc pentru a spori gradul de protecţie oferit clienţilor noştri şi a descuraja valurile de atacuri automate prin intermediul botnets”, explică Manole.
El spune că, în primii ani de carieră, a avut ocazia să intre în contact cu ingineri care i-au deschis ochii asupra a ceea ce înseamnă disciplina asta, nivelul de detaliu în care poţi merge învăţând o platforma sau un limbaj. „Atunci am realizat că abordarea mea de până atunci fusese mai degrabă trial and error, bazată mai mult pe căutări pe Google. Odată ce am înţeles mai în adâncime platforma pe care lucram, nu doar productivitatea mea a crescut semnificativ, ci şi succesul la interviuri.”
Cătălin Manole, 35, engineering manager, Adobe Identity Services
► Este absolvent al Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul UPB;
► A urmat un master în securitatea reţelelor în cadrul aceleiaşi instituţii;
► S-a alăturat companiei Adobe România în anul 2012, în funcţia de .NET developer;
► Face parte din echipa Identity Services de peste 6 ani şi o conduce din anul 2019.
Cătălin Manole consideră că cel mai important lucru la un job este să ai un mediu armonios în care să te poţi dezvolta fără teamă. „N-am avut niciodată parte – deşi ştiu precis că există – de un job toxic, în care să nu mă simt confortabil să merg la birou. Carierele noastre sunt de durată, petrecem mult timp la serviciu şi ar fi păcat să nu fie un timp petrecut frumos, în care să fii încurajat să dai ce ai mai bun şi să-i ajuţi şi pe alţii să crească alături de tine.” În ceea ce priveşte oamenii cu care îi place să lucreze, Cătălin Manole consideră că unui coleg din echipa din care face parte nu ar trebui să îi lipsească onestitatea. „Pun mare preţ pe încrederea pe care o putem avea unii în alţii pentru a putea livra lucruri împreună şi a păstra o relaţie corectă.”
În opinia lui, tinerii elevi sau studenţi români care doresc să îşi dezvolte o carieră de succes trebuie să fie, mai întâi de toate, serioşi. „Peste tot pe unde am lucrat am observat că se evidenţiază cei care iau munca în serios şi sunt preocupaţi de îmbunăţirea permanentă a abilităţilor proprii.” În ceea ce priveşte CV-ul, el este de părere că acesta poate fi divers, în funcţie de backgroundul fiecăruia, dar trebuie să conţină fie studii, fie experienţă/portofoliu pentru a se evidenţia când candidează pentru un post. „Chiar şi fără aceste două elemente, piaţa de IT este atât de pregătită să absoarbă candidaţi în aceşti ani, încât şi cineva cu energie şi entuziasm, fără un CV stufos, poate începe o carieră în domeniu.” Potrivit lui, la Adobe România există, în fiecare an, numeroase oportunităţi de internship în toate zonele de engineering. „Tinerii care ni se alătură devin parte din echipe, lucrează la lucruri ce ne preocupă, pe care am vrea să le vedem în practică sau, de ce nu, chiar în producţie.” Pe lângă lucrul alături de inginerii din echipe, Cătălin Manole spune că Adobe oferă şi o paletă largă de evenimente şi traininguri dedicate internilor, „pentru a-i ajuta să-şi formeze o imagine mai completă despre cine suntem noi şi cu ce ne ocupăm.”
Sfatul său pentru tinerii aflaţi la începutul carierei? „Alegeţi ceva şi deveniţi experţi – cărţi, cursuri, tutoriale, materiale, se găsesc. De asemenea, căutaţi locuri cu oameni de la care să aveţi ce învăţa – e o adevărată inspiraţie să ai parte de mentori.”
Despre rolul, compania sau ţara în care şi-ar dori să fie peste zece ani spune că nu şi-a pus încă problema. „Am destulă treabă aici în următorii 3-5 ani.”
Cariere cu impact global este un proiect editorial creat de Adobe România în parteneriat cu Business Magazin, despre oameni care dezvoltă produse folosite la nivel de mondial de milioane de utilizatori. Echipele Adobe România lucrează la produse Adobe de top și folosesc tehnologii de ultimă generație. Concepte precum machine learning, AI, big data și cloud sunt utilizate zilnic pentru a crea și îmbunătăți produse cu impact global. Cultura organizației și beneficiile oferite membrilor echipei plasează Adobe în topul celor mai doriți angajatori și al companiilor cu cei mai fericiți angajați. Mai multe detalii despre oportunitățile de carieră și pozițiile deschise în Adobe România, aici https://adobe.wd5.myworkdayjobs.com/external_experienced.