Catalogul Cele mai puternice femei din business 2023
SUNT FEMEILE (DIN BUSINESS) MAI LOIALE DECÂT BĂRBAŢII?
„Am început în companie în anul 2003, însă în fiecare an fac altceva şi asta din cauza faptului că industria este într-o continuă schimbare. Când am început eu în companie încă nu apăruseră cardurile cu cip”, povestea în cadrul evenimentului Women in Power, ediţia 2023, Elena Ungureanu, country manager al Visa în România. Au trecut două decenii de când ea lucrează în cadrul aceleiaşi companii, perioadă în care industria a evoluat de la inventarea simplelor carduri, până la plăţile digitale securizate cu faţa utilizatorilor, iar exemplul ei nu este singular: Andreea Cioromela, administratorul şi directorul general adjunct al Kaufland România, are o experienţă de peste 17 ani în cadrul aceluiaşi grup. Silvia Sticlea, country managerul Nestlé România, s-a alăturat companiei în 2001, în postul de brand manager, de unde a evoluat în cel actual. Amanda Zhang, prima femeie CEO a Mercedes-Benz România, lucrează pentru brandul auto de 20 de ani, iar situaţia este similară şi în cazul antreprenoarelor. Numele Rucsandrei Hurezeanu a devenit sinonim cu primul brand de dermatocosmetice din România, Ivatherm, pe care îl dezvoltă din 2005. Multe dintre numele celor mai puternice femei din businessul românesc se repetă de la an la an, iar în ultimii ani, pentru noi a devenit chiar o provocare le întrebăm ceva nou – având în vedere că de când realizăm acest proiect (2012) am avut prilejul să avem câte un dialog pe tema leadershipului feminin cu cele mai multe dintre ele (Anul acesta, de pildă, am adăugat o întrebare referitoare la definiţia libertăţii – având în vedere conflictul de la graniţă care ne-a determinat să o apreciem poate mai mult). Faptul că femeile par a fi mai loiale, mai ales când vine vorba de funcţiile de leadership, ne-a fost confirmat şi în panelul din cadrul evenimentului Women in Power de anul acesta: Cristina Postolache, partener al companiei de executive search şi recrutare Stanton Chase observa că femeile sunt mai puţin înclinate să facă o schimbare profesională. Pe de altă parte, după cum a spus tot ea, companiile îşi doresc din ce în ce mai mult lideri femei, şi nu doar pentru a bifa obiectivele legate de diversitate ale companiilor ci pentru că s-a dovedit că organizaţiile care au o conducere feminină sunt mai competitive. Ori această loialitate s-ar putea să fie chiar unul dintre motivele pentru care companiile îşi doresc angajaţi femei. În vremuri în care oamenii pare că vor să muncească din ce în ce mai puţin (cele mai citite articole sunt cele ce ţin de săptămâna de lucru de 4 zile, de munca remote, de work-life balance, de quiet quitting etc.), loialitatea femeilor în afaceri poate fi un avantaj considerabil. E logic ca, în perioade mai lungi de timp, liderii să dezvolte relaţii pe termen lung cu clienţii şi partenerii de afaceri, ceea ce poate duce la o creştere, la rândul ei, a loialităţii clienţilor precum şi a reputaţiei companiei. Un lider loial poate dezvolta şi relaţii mai bune cu angajaţii – ce s-ar putea transpune într-o productivitate mai mare şi o cultură organizaţională mai puternică. Nu spun că este rău să faci schimbări atunci când intervine oportunitatea, însă, dacă eşti fericit cu ceea ce faci – chiar şi lucrând de 20 de ani pentru aceeaşi companie – de ce să faci această schimbare? Nu cred că aversiunea faţă de risc este motivul pentru multe dintre femeile din business rămân în cadrul aceleiaşi companii ci, din contră: să rămâi să lucrezi pentru aceeaşi companie şi în situaţiile tumultoase ale acesteia, prin toate ciclurile economice, cred că este, din punctul meu, o probă de curaj şi un exemplu pentru angajaţi. Dincolo de empatie, perseverenţă, disponibilitate pentru munca intensă, loialitatea unui lider ar putea fi cea mai importantă calitate căutată de companiile prezentului.
IOANA MATEI,
EDITOR-ŞEF, BUSINESS MAGAZIN
LIBERTATEA, O CONDIŢIE PENTRU SUCCES. ŞI MULT MAI MULT DE-ATÂT
Când am citit răspunsurile voastre legate de ce înseamnă, pentru fiecare, libertatea, m-am bucurat că, dincolo de conceptul per se, v-aţi construit propriile definiţii ale acesteia. Pentru unele dintre voi, libertatea reprezintă o condiţie pentru succes, lucru care mi-a amintit de povestea Nadiei Nadim, o femeie de origine afgană care, după ce tatăl ei a fost ucis de talibani, a reuşit să plece împreună cu restul familiei din ţara natală, şi, stabilită în Danemarca, o ţară liberă, a reuşit să obţină nişte performanţe extraordinare: a câştigat campionatul naţional de fotbal feminin din Franţa, devenind cea mai influentă şi cea mai mare fotbalistă afgană din toate timpurile. În paralel cu activitatea sportivă, şi-a construit un parcurs de succes şi în medicină, devenind chirurg, şi vorbeşte totodată în jur de zece limbi străine.
Pentru altele, libertatea e echivalentă cu bucuria de a călători, pe care o împărtăşesc din plin la rândul meu.
Nu pentru puţine femei-lider din business, libertatea înseamnă şi responsabilitate, pentru cei din echipă, pentru bunăstarea şi îndrumarea lor, pentru asigurarea unui mediu în care oamenii să îşi poată împărtăşi ideile, opiniile. Dar mai ales, această libertate, tradusă prin responsabilitate, e şi despre curajul de a o folosi, în primul rând, pentru a decide, iar mai apoi, pentru a-ţi asuma rezultatele acestor decizii.
Una dintre respondentele noastre a amintit şi de vremurile în care libertatea nu era încă „la liberă circulaţie”: „Aş vrea să spun că pentru mine libertatea este normalitatea. Dar ca cineva care şi-a trăit o parte importantă a vieţii înainte de decembrie 1989, este de fapt un privilegiu. Pentru că este şansa generaţiei mele de a-şi arăta valoarea, nu numai într-un context local ci şi ca parte a unui ecosistem internaţional.” Acum, ieşiţi şi din criza COVID, din lockdown şi restricţii, ne-am reobişnuim să luăm libertatea „for granted”, şi din acest motiv, poate nu ne bucurăm de ea pe cât ar trebui. De aceea, vă sfătuiesc să îi descoperiţi toate valenţele şi să le exploataţi din plin!
ANDRA STROE,
EDITOR, BUSINESS MAGAZIN
Mai multe detalii puteţi citi în Catalogul "Cele mai puternice femei din business"
Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.
Comandă catalogul mai jos la preţul de 300 de lei, TVA inclus.
Ediţiile print se livrează doar pe teritoriul României. În afara ţării puteţi comanda doar în format digital. Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail claudia.mirt@m.ro.
Urmărește Business Magazin