Cele mai inovatoare companii din România 2023
„VIITORUL ESTE AICI, DAR ESTE DISTRIBUIT ÎN MOD INEGAL"
Într-o lume tot mai mică, inovaţia este motorul care propulsează societăţile înainte – aceasta este premisa de la care BUSINESS Magazin a lansat, acum 10 ani, catalogul dedicat companiilor care inovează în România. În această perioadă, au avut loc „revoluţii” care au schimbat cursul omenirii (cum ar fi dezvoltarea vaccinului cu ARN mesager al Pfi zer, esenţial în combaterea pandemiei), crearea asistentului personal ChatGPT, maşinile autonome în formă de OZN-uri care circulă deja pe străzile San Francisco-ului şi lista poate continua. În acelaşi timp, în unele ţări ale lumii se duc războaie – tot ceea ce s-a construit în decursul istoriei este pe punctul să se prăbuşească, iar anii reconstrucţiei par să fi e încă departe. În alte locuri, inovaţia reprezintă găsirea unor noi modalităţi de identifi care a resurselor, cum ar fi apa. Este o lume a extremelor, iar România se afl ă cumva la mijloc – atât geografi c, cât şi în ceea ce priveşte nivelul de dezvoltare. Clasamentul Eurostat inovatoare modeste, în funcţie de numărul de brevete. Din experienţa noastră, mediul privat inovează în România, dar inovaţiile realizate în România care să revoluţioneze lumea sunt puţine, ca nişte „Lebede negre” sau „unicorni”, pentru a folosi termeni mai populari, ţinând cont şi de faptul că nu sunt mulţi antreprenori care „trec graniţele”. Aşteptăm cu nerăbdare proiectele voastre şi sperăm că nu va mai fi nevoie de încă un deceniu pentru ca şi inovaţiile româneşti să revoluţioneze şi ele lumea.
IOANA MATEI,
Editor, business Magazin
INOVAŢIA NU ESTE O STRATEGIE
Am văzut la un moment dat un film („Joy”) care a prezentat povestea invenţiei mopului care se poate stoarce în găleată (miracle mop, care a avut succes în anii ‘90), cu toată povestea – de unde a pornit ideea (inventatoarea s-a tăiat la mâini în cioburi când a vrut să soarcă mopul precursor al obiectului folosit acum la scară largă), dificultăţile de finanţare, îndârjirea necesară pentru a depăşi dificultăţi aparent insurmontabile. În mod clar, inovaţia este răspunsul la o nevoie. Uneori tangibilă, sau intuită – aşa cum a fost cazul lui Joy, alteori visată – aşa cum s-a întâmplat cu iPhone. Mai sunt şi invenţii sau inovaţii sterile, acelea care nu îşi găsesc public sau nu sunt performante din punct de vedere financiar. Cel mai adesea, inovatorii nu îşi propun să schimbe lumea. Chiar dacă acest lucru se întâmplă, este mai degrabă o consecinţă şi nu un ţel. Ei se luptă să-şi pună în practică ideea revoluţionară pentru că este visul lor, pentru că nu au de ales, pentru că (adeseori) investesc totul în acest demers, pentru că au încredere şi speranţă. Cei mai mulţi probabil nu izbândesc şi multe idei se sting înainte a se materializa. Dar fără curaj, îndârjire, asumarea riscului de eşec inovaţiile nu ar avea şanse să apară. Faptul că zi de zi aflăm de noi şi noi invenţii care au potenţial de a ne ajuta în traiul de zi cu zi sau de a ne schimba radical viaţa este o dovadă că ritmul în care apar inovaţiile a accelerat în ultimii ani. Ediţia din acest an a catalogului, aflat la a zecea ediţie, vă prezintă cele mai recente inovaţii ale firmelor de pe piaţa românească.
IOANA MIHAI-ANDREI,
Editor, BUSINESS Magazin
EVITAŢI AUTOSUFICIENŢA PENTRU A RĂMÂNE INOVATORI!
Fizicianul american William Pollard a spus cândva că învăţarea şi inovarea merg mână-n mână, iar aroganţa succesului este să crezi că ceea ce ai construit ieri va fi sufi cient mâine. Exemple de companii care nu s-au plafonat odată ce au venit cu o idee inovatoare pe piaţă, ci s-au ambiţionat să o implementeze – în cazul start-up- urilor, ori au continuat să inoveze după ce au cunoscut succesul, în cazul businessurilor mature avem din plin în România. O mică parte dintre ele au prezentat, în paginile următoare, modul în care şi-au găsit inspiraţia pentru a aduce noi soluţii, servicii ori produse în faţa publicului, fi e că vorbim de probleme şi nevoi întâmpinate la nivel de societate, de piaţă, fi e ori în sens restrâns, la nivel de companie, în rândul angajaţilor sau al clienţilor. Ce au demonstrat, cu aceste proiecte, e că nu trebuie să dispui de fonduri uriaşe pentru a face un pas înainte, dar şi că inovarea se poate face indiferent de industrie. E important însă ca, ţinând cont tocmai de resursele limitate de care dispun companiile mici, pe de-o parte, şi de fondurile generoase pe care le au multinaţionalele, pe de altă parte, primele să se privească în oglinda inovaţiei, cu uşoară îngăduinţă, dar cu mai multă ambiţie şi curaj de a-şi aduce ideile în atenţia investitorilor, iar celelalte, cu un ochi mai critic, tocmai pentru că au posibilitatea de a angaja creiere care să găsească ideile potrivite pentru a le diferenţia de concurenţă. Să sperăm că 2024 va aduce noi modele de Cristofor Columb al inovaţiei. Noi viitori unicorni.
ANDRA STROE,
Editor, BUSINESS Magazin
Mai multe detalii puteţi citi în CATALOGUL Cele mai inovatoare companii din România.
Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.
Comandă catalogul mai jos la preţul de 350 de lei, TVA inclus.
Ediţiile print se livrează doar pe teritoriul României. În afara ţării puteţi comanda doar în format digital. Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail claudia.mirt@m.ro.
Urmărește Business Magazin