Grow faster

Cine este Tudor Mihăilescu, omul responsabil de bugetul de investiţii al celui mai puternic retailer online din România, eMAG. Cum a ajuns în acest rol şi ce plănuieşte să facă mai departe

27 sep 2021 Autor: Ioana Matei

... crede Tudor Mihăilescu, CFO-ul eMAG. Încă din copilărie, când îşi împărţea timpul între sport şi matematică, a sesizat că deseori motivaţia este mai importantă decât rapiditatea cu care îţi atingi scopurile. Cu aceasta în minte şi cu legătura input/muncă şi output/rezultat bine conturată, coordonează bugetul uneia dintre cele mai dinamice companii româneşti – retailerul online eMAG – cu investiţii în derulare de 3 miliarde de lei.

„E foarte important să îţi placă parcursul, chiar mai mult decât destinaţia. Promovarea sau aspectele financiare sunt doar mici victorii de etapă, ce contează pe termen lung este să îţi placă cu adevărat ceea ce faci. Doar asta îţi va da energie să înveţi lucruri noi, rezistenţa să suferi în anumite momente. Contează foarte mult şi mediul în care îţi desfăşori activitatea, o cultură pozitivă şi colegi de care să fii mândru, de la care să ai ce învăţa”, crede Tudor Mihăilescu.

De aproximativ doi ani şi jumătate, el este group CFO al eMAG, rol care vine cu o serie de responsabilităţi, în cadrul unui un grup mare, ce acoperă mai multe domenii de activitate (ecommerce, curierat, food delivery) şi mai multe ţări, fiind, ceea ce am putea spune, o multinaţională „made in RO”. Totuşi, compania nu şi-a pierdut energia unui start-up, cu un ritm de dezvoltare şi inovare pe care Tudor Mihăilescu îl descrie drept „frenetic”, în care găsesc constant idei noi pentru a-şi servi clienţii mai bine. CFO-ul eMAG oferă şi cifrele care susţin aceste idei inovatoare: au în execuţie un plan de investiţii de peste 3,2 miliarde de lei, care, adaugă el, au o miză mare şi foarte ambiţioasă. „Dimensiunea, complexitatea şi dezvoltarea definesc implicit şi priorităţile mele”, spune Mihăilescu.

Prima sa responsabilitate se leagă de echipa sa, care este formată din peste 300 de angajaţi la nivel de grup şi despre care spune că „înţelege şi este un partener eficient pentru fiecare zonă din business pentru a înţelege în profunzime, analitic, realitatea şi a defini cel mai eficient drum de urmat”.

Apoi, este implicat în definirea strategiei pe termen mediu şi lung şi în a urmări execuţia ei pe termen scurt. Aceasta vine şi cu o constantă dezvoltare a modului de înţelegere a businessului, fiindcă, observă Mihăilescu, modelele analitice de acum sunt material diferite de cele de acum doi ani. „Nu în ultimul rând, echipa de finanţe are un rol important în a se asigura că tot ce facem este eficient, corect şi transparent, în concordanţă cu aşteptările stakeholderilor, de la acţionari până la parteneri comerciali, autorităţi, bănci şi societate în general”, subliniază CFO-ul eMAG. Pe termen scurt, într-un context care este în continuare volatil şi, drept urmare, trebuie înţeles şi întreprinse acţiuni rapide, nu se hazardează să facă previziuni: „Nu este o perioadă în care previziunile de orice fel pot fi de foarte mare încredere şi atunci trebuie să fim şi mai ageri decât de obicei. Pe de altă parte, agenda de dezvoltare rămâne în capul listei de priorităţi, vom lansa servicii noi şi businessuri noi şi va trebui să învăţăm şi să calibrăm rapid strategia cu execuţia şi prin prisma modelelor financiare”.

Cum a ajuns însă în acest rol? Tudor Mihăilescu mărturiseşte că în copilărie nu a avut niciodată visuri şi planuri care să definească exact ce o să facă atunci când va fi mare. „Poate e un rezultat al perioadei în care am copilărit sau poate erau germenii unei persoane mai realiste. Cu siguranţă însă eram foarte motivat să fac bine ceea ce făceam. Copilăria a fost despre sport şi şcoală, cu o pasiune pentru partea reală, şi am devenit cât am putut de bun în ambele.” Privind  retrospectiv, crede că această întrepătrundere l-a ajutat foarte mult fiindcă a simţit devreme legătura dintre input/muncă şi output/rezultat, iar aceasta i-a dat o rezistenţă sporită în a gestiona mai multe priorităţi în acelaşi timp.

Mai târziu, a ales domeniul economic pentru că a considerat că acesta era cel mai deschis, plin de oportunităţi, într-o Românie în renaştere. „Facultatea de Finanţe Bănci a fost mai degrabă o alegere din ambiţie, era considerată cea mai bună, nu simţeam neapărat o dragoste pentru programa ei. Am realizat devreme că doar din cursuri nu voi creşte suficient.”

De altfel, a compensat lipsa unui curriculum practic prin implicarea activă într-o organizaţie studenţească, VIP. Acolo a exersat lucrul în echipă, project management, comunicare, vânzări etc. şi spune că a fost o experienţă fabuloasă, atât pentru el, cât şi pentru colegii săi de atunci. Şi-a completat pregătirea practică şi cu câteva internshipuri în bănci care l-au ajutat să realizeze că nu îşi doreşte să urmeze acel parcurs de carieră. Şi-a găsit în schimb vocaţia la P&G, într-un nou internship în cadrul multinaţionalei americane axate pe bunurile de larg consum: „Dragostea a fost reciprocă, aşa că am început un drum care avea să dureze aproape 17 ani, cu atribuţii diverse (brand finance, sales finance, operations finance, treasury), în regiuni diverse, inclusiv în sediul regional din Geneva”.

A avut parte în cadrul gigantului de o experienţă formatoare, în special în primii ani în care efectiv a  învăţat cum se face business: „17 ani sună a foarte mult, în realitate au fost o sumă de atribuţii suficient de diverse. Suma lor m-a format ca om de business şi acei ani au fost o şcoală foarte bună de leadership şi management. În fiecare rol am avut proiecte de care îmi aduc aminte cu plăcere, în care am şi învăţat, am şi contribuit.”

Îşi aduce aminte chiar şi de primul proiect important la care a participat, lansarea Fairy în regiune, Fairy devenind lider de piaţă peste câţiva ani. Cea mai însemnată contribuţie, cel puţin din perspectiva impactului financiar, am avut-o în rolul de trezorier al regiunii CEEMEA, lucrând din Geneva – acolo a iniţiat un proiect care a devenit global şi a avut un impact de peste 3 miliarde de dolari. Emoţional, spune însă că cele mai mari realizări sunt legate de oameni – „cariere individuale sau echipe a căror evoluţie am influenţat-o cât de puţin, dând mai departe ceea ce primisem şi eu la rândul meu. Să primeşti mesaje peste ani: «Tudor, am fost promovat şi îţi mulţumesc pentru ajutorul de acum x ani» este cea mai mare realizare”.

În momentul în care a decis să se alăture eMAG, cocheta cu ideea de a face o schimbare şi îşi dorea o experienţă în tehnologie, o industrie diferită, cu mai multă inovaţie şi viteză de dezvoltare accelerată. „Ştiam destul de multe despre eMAG. Drumurile ni s-au intersectat şi decizia am luat-o uşor. În primul rând, am fost convins că voi avea foarte multe de învăţat şi asta a fost foarte motivant. Din primele discuţii, am fost impresionat de ambiţii, de gândirea şi răbdarea de a construi pe termen lung şi o cultură obsesivă de a satisface nevoile clientului. Nu în ultimul rând, am fost şi încrezător că pot fi relevant. Toate aceste aşteptări au fost foarte apropiate de realitate şi, una peste alta, a fost un pas foarte inspirat.”

A observat apoi, în cadrul companiei, că în mod paradoxal, mişcarea foarte rapidă pe termen scurt este dată de gândirea şi răbdarea de a construi pe termen lung. „Ea curge în organizaţie şi porneşte de la acţionari, care au avut şi au această răbdare. Asta ne dă libertatea de a acţiona rapid, şi, dacă ceva nu iese conform ipotezelor iniţiale, pivotăm rapid. Dacă într-un mediu clasic cântăreşti doi ani o decizie, pe care o analizezi până la perfecţiune, noi deja vom fi avut câteva iteraţii «în producţie». Această abordare funcţionează foarte bine în cazul «2 way door decisions», care de altfel sunt majoritatea.”

 

3 întrebări pentru managementul eMAG

 Cum aţi descrie eMAG din perspectiva potenţialului de dezvoltare şi învăţare?

eMAG este cu siguranţă o poveste deosebită. Este o companie, un grup, deja destul de mare, însă în acelaşi timp, are o mentalitate de start-up. Cultura noastra antreprenorială face din eMAG un mediu foarte propice învăţării, înveţi în acelaşi timp cu business-ul. Este însă departe de a fi un mediu aşezat, predictibil, repetitiv şi de asta nu cred ca eMAG se potriveşte oricui. Dar pentru cei cărora le place acţiunea si „learning by doing”, este un mediu foarte propice dezvoltării.

► Cum aţi descrie atmosfera de lucru şi colegii de la eMAG?

Există zicala „cine se aseamănă se adună”. Colegii din eMAG au în comun ambiţia de a construi ceva unic, dorinţa de acţiune, de dezvoltare. Suntem cu toţii uniţi de această poveste pe care o creăm zi de zi şi acest lucru este un factor coeziv foarte puternic. Unitatea în a adresa o oportunitate sau a rezolva o problema este impresionantă şi nu lasă loc tradiţionalelor „office politics”.

► Care este calitatea principală pe care o apreciaţi la un coleg? Dar defectele pe care nu le toleraţi?

Apreciez asumarea, implicarea. De multe ori, aceasta are în spate o dorinţa de învăţare, de reinventare şi curajul de a experimenta. Această dorinţă dă energie, te împinge de la spate să pui întrebări şi să te „bucuri” de problemele apărute. Ce nu îmi place? Am o problemă viscerală cu lipsa de onestitate, chiar şi în forma ei mai nuanţată, de corporate politics. E o problemă destul de prezentă în corporaţii şi este de multe ori cauza rezultatelor mediocre, lumea nu mai vorbeşte de oportunităţi sau probleme, ci de cum să „împacheteze” rezultatele cât să arate bine. Mă bucur că din acest punct de vedere, în eMAG stăm foarte bine, lucrăm tot timpul cu realitatea „reală”.

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.