Curiozitate + Know-How -> Succes
Norocul poate fi provocat prin deschidere la nou şi prin asumare de riscuri – crede Bogdan Axinia, managing director al eMAG Ventures. Acest tip de şanse - provocate l-au ajutat să evolueze constant în carieră şi reprezintă şi filosofia cheie în descoperirea de start-up-uri pe care eMAG să le susţină.
Pentru mine reuşita în carieră a fost o combinaţie între curiozitate şi noroc. Curiozitatea care m-a împins să caut, să înţeleg noi idei şi proiecte, să învăţ în mod permanent şi să acumulez experienţă. Iar norocul cred că poate fi provocat să apară prin deschiderea la nou şi asumarea de riscuri”, descrie viziunea sa asupra motorului reuşitei în carieră Bogdan Axinia, managing director al eMAG Ventures.
Responsabilităţile sale din această funcţie se împart în două mari direcţii: căutarea de companii noi în care să investească eMAG Ventures, care să corespundă profilului pe care îl au în vedere (firme care activează în zona B2C, care generează deja venituri şi au posibilitatea de a scala repede cu ajutorul tehnologiei), precum şi susţinerea companiilor în care eMAG a investit deja, prin ecosistemul creat de companie. Nu are o echipă dedicată, însă din această funcţie, lucrează cu mai mulţi oameni din întreaga companie, fiecare ajutându-l în funcţie de aria lui de expertiză, fie că vorbim despre finance, legal, HR, tehnologie, marketing sau operaţional.
Bogdan Axinia a făcut pasul spre management în urmă cu 12 ani, după ce a evoluat alţi 8 de la o bază de software developer. A crescut constant, iar el crede că norocul a avut un rol important în acest parcurs, încă de la primele tangenţe cu domeniul. Norocul, a făcut, de pildă, ca unul din prietenii care l-au vizitat în vacanţă în satul unde s-a născut să îi povestească despre calculatoare şi informatică. „Aşa că am decis să urmez liceul cu profilul informatică – ceea ce părea puţin „exotic” pentru locul şi momentul respectiv”, îşi aminteşte el. Pentru că i-a plăcut informatica în liceu, a decis să urmeze şi facultatea cu acelaşi profil, la Iaşi. La terminarea studiilor, a venit în Bucureşti, unde acum 20 de ani existau mai multe oportunităţi în IT.
„Pentru că în facultate am descoperit programarea web şi am fost atras de rapiditatea cu care puteam dezvolta şi vedea un rezultat imediat, prin intermediul unui browser, următoarele companii la care am lucrat au fost în zona de dezvoltare web.” A urmat apoi o trecere aproape firească către zona de dezvoltare de produs şi business în cadrul uneia dintre companiile pioner din internetul din România: Netbridge Development. Aici, timp de doi ani a condus compania din rolul de General Manager. Cum a fost trecerea de la programare la management? „Ca mai în toate companiile care sunt în creştere rapidă şi eu m-am trezit, într-o bună zi, cu cineva care mi-a pus o mână pe umăr şi mi-a spus că de mâine sunt manager de oameni. Dincolo de faptul că am fost puţin speriat de ce presupune acest lucru, am încercat să citesc şi să învăţ repede cât mai mult despre ce înseamnă să fii manager şi am căutat să mă înconjor de oameni cu experienţă, care să mă sfătuiască şi care să mă ghideze”, descrie el pasul făcut. Menţionează şi că tot timpul a fost mai mult atras de problema pe care o rezolvă tehnologia pentru client decât de tehnologie în sine, astfel că trecerea în zona de business şi management a venit în mod natural pentru el. „În general, unii dintre cei mai buni oameni de business şi produs din companiile în care am evoluat au fost, iniţial, dezvoltatori software. Dezvoltatorii au câteva calităţi care se transpun repede şi bine în zona de business şi management: înţelegerea rapidă şi profundă a subiectelor, modul structurat de abordare a problemelor împreună cu capacitatea de a găsi soluţii creative atunci când e cazul şi obisnuinţa de învăţare continuă.” Ce l-ar sfătui pentru un tânăr programator care aspiră la o carieră ca a sa? „Să fie curios. Curios despre cum poate dezvolta software mai bine, curios să înţeleagă beneficiul adus de codul dezvoltat clienţilor, curios despre cum poate lucra mai bine în echipă. Apoi, să transforme curiozitatea în învăţare şi să aplice cât mai mult din ceea ce a învăţat.”
Pentru eMAG a început să lucreze mai întâi în 2012, având drept primă misiune dezvoltarea platformei Marketplace. A fost de altfel primul şi singurul angajat al departamentului, de unde a avut – spune el – din nou, şansa, să ocupe mai multe roluri în direcţia de dezvoltare de produs, marketing şi tehnologie. În cea mai lungă perioadă, i-a condus pe cei 700 de oameni din diviza de Platforms & Technology. Din 2020 este alături de companiile din ecosistemul eMAG. „Mai întâi, am fost implicat în creşterea accelerată a Tazz, iar din 2021, în căutarea şi investiţia în noi companii în cadru unui program dedicat: eMAG Ventures”, descrie Axinia felul în care s-a născut acest fond. Ce profil are un start-up în care eMAG investeşte prin eMAG Ventures? Se uită mai ales la afaceri de tip B2C (Business to Consumer) din domenii precum sustenabilitate, AI (Inteligenţă Artificială), servicii financiare şi plăţi, sănătate.
În acelaşi timp, Bogdan Axinia spune că îi interesează businessuri conexe zonelor de logistică, livrare de mâncare şi băcănie şi zonei de e-commerce. „Sunt domenii în care noi avem experienţă şi în care ne putem folosi de know-how ca să creştem companiile respective”, explică el. În plus, acordă atenţie şi zonei green şi economiei circulare: „Afacerile pe care le susţinem trebuie să fie sustenabile ca să reziste în timp, iar, în general, suntem atenţi ca start-up-urile în care vrem să investim să aibă deja venituri, cerere în piaţă şi să dezvolte soluţii inovatoare pentru clienţi”.
Odată intrate în ecosistemul eMAG, în afară de finanţare, start-up-urile au acces la experienţa companiei, explică Axinia, care menţionează că astfel acestea pot să aibă cunoştinţele care să îi ajute să îşi atingă obiectivele şi să se dezvolte: „Avem colegi talentaţi şi ştim ce presupune dezvoltarea internaţională, tehnologia, marketingul, logistica”.
Menţionează că au un număr restrâns de start-up-uri în care investesc anual, tocmai pentru că îşi doresc să fie aproape de acestea şi să aducă valoare prin intermediul lor.
În ceea ce priveşte planurile pentru perioada următoare, menţionează că au în plan investiţii noi: „Suntem deja în discuţii avansate cu încă trei business-uri, iar o parte din ele se vor concretiza cât de curând”. Totodată, vor susţine creşterea primei lor investiţii: Flip.ro, un start-up românesc din economia circulară pe care ei îl descriu ca fiind foarte promiţător. „Îl susţinem nu doar prin capital, ci şi prin know-how-ul pe care l-am acumulat noi, cei din ecosistemul eMAG, în cei 20 de ani de existenţă. Avem experienţă în dezvoltare internaţională, tehnologie, marketing şi multe altele, iar asta ne ajută să privim şi către extinderea în străinătate a Flip.ro, dar şi să creştem categoria de produse, unde putem vinde şi tablete, laptopuri sau wearables”. Tot în planurile lor se află şi deschiderea către alte pieţe internaţionale în care eMAG este deja prezent, cum ar fi Bulgaria şi Ungaria.
Patru întrebări pentru managementul eMAG
1. Cum aţi descrie eMAG din perspectiva potenţialului de dezvoltare şi învăţare?
Pentru mine a fost locul perfect de învăţare şi dezvoltare. Am schimbat mai multe roluri în cadrul eMAG, am învăţat multe din aspectele businessului şi ce înseamnă să te dezvolţi odată cu o companie care creşte exponenţial ca cifră de afaceri şi organizaţional. În cei 10 ani de când sunt în eMAG am avut şansa să particip la conferinţe şi programe interesante în USA, China, India, Japonia, Germania şi să studiez la unele dintre cele mai prestigioase universităţi de business la nivel global: Harvard, Stanford, Wharton.
2. Cât de importantă este, din punctul dvs. de vedere, evoluţia profesională continuă?
În lumea în care trăim şi evoluăm cred că este ceva de la sine înţeles, aceasta fiind caracterizată de un mediu de lucru şi de business în continuă evoluţie, cu roluri noi care acum 20-30 de ani nu existau.
3. Cum aţi descrie atmosfera de lucru şi colegii de la eMAG?
O atmosferă plină de energie, dinamică, provocatoare alături de colegi care îşi doresc să înveţe, să crească şi să producă lucruri de valoare. În mod constant, în discutiile cu foştii colegi din eMAG, mi se spune că le lipsesc colegii şi atmosfera din eMAG şi că au avut foarte mult de învăţat şi câştigat din punct de vedere profesional în eMAG.
4. Care este calitatea principală pe care o apreciaţi la un coleg? Dar defectele pe care nu le toleraţi?
Apreciez foarte mult dorinţa şi dedicarea pentru rezolvarea problemelor, implicarea în creşterea individuală şi a echipei. Cred că e de la sine înţeles că neimplicarea şi resemnarea se află pe lista defectelor.