Bucate din copilărie pentru vremuri moderne, cu bune şi rele
Dacă în ziua de azi mulţi copii sunt obişnuiţi cu burgeri, sushi, pizza şi alte preparate din bucătării internaţionale, antreprenorul Sorin Gănescu a crescut, la fel ca mulţi din aceeaşi generaţie cu el, cu preparatele tradiţionale româneşti. La loc de cinste s-au aflat chiftelele, de unde şi ideea deschiderii unui business care s-a adaptat atât vremurilor moderne, cât şi neprevăzutului prin care trecem acum, datorită sistemului de livrări prin platforma foodpanda.
„Chiftelăria este o afacere pornită de un inginer chimist bucureştean care, la fel ca majoritatea decreţeilor, s-a reorientat profesional rapid – nu de alta, dar momentul în care termina facultatea a coincis cu declinul accentuat al industriei comuniste”, povesteşte antreprenorul.
Parcursul său profesional a alternat între antreprenoriat şi funcţii de middle management în diferite corporaţii din diverse industrii. „Am învăţat mult în fiecare etapă a carierei, dar chimia a fost disciplina care m-a ajutat cel mai mult în dezvoltarea acestei afaceri. Şi asta pentru că poţi găti urmând un ritual sau o poţi face înţelegând şi manipulând transformările la nivel molecular”, explică el reţeta succesului, în baza ingredientelor pe care le-a descoperit până acum.
Şi-a propus aşadar să creeze „locul în care poţi mânca cele mai bune chiftele din Bucureşti”, iar în 2018 a deschis prima unitate. Şi cum „preferinţele culinare se formează în copilărie”, iar „specificul unei bucătării este dictat de ecosistem”, el a ales să nu se îndepărteze prea mult de bucătăria tradiţională. „Din preparate aş enumera clasicele chiftele marinate de pui sau porc, în sos de roşii cu usturoi sau de vită în sos de vin, cu piure din cartofi sau poate, din zona exotismului moderat, pleşcaviţa”, descrie el meniul pe care şi-a orientat afacerea.
Potrivit antreprenorului, deschiderea unei Chiftelării presupune o investiţie medie de aproximativ 1.000 de euro/metru pătrat. „Cea mai importantă bornă de trecut a fost validarea conceptului de către clienţi. O idee de afaceri poate fi minunată pe hârtie, dar cel mai important lucru este validarea acesteia de către clienţii plătitori. Ne pregătim să trecem şi de a doua bornă reprezentată de deschiderea unei a doua locaţii.”
Momentan, businessul funcţionează cu o echipă restrânsă, de patru persoane, iar el nu este singurul implicat în dezvoltarea afaceri: „Suntem doi, există şi un partener tăcut, care ajută cu bani, sfaturi şi optimism, dar nu este implicat în managementul operaţional”. În prezent, compania are o singură unitate care funcţionează pe durata pandemiei doar pe zona livrărilor, o a doua locaţie fiind în curs de amenajare. „Există unele perioade de vârf în care ne descurcăm cu greu, dar din păcate nu prea multe”, spune antreprenorul. Până acum, livrările prin aplicaţii reprezentau doar o parte a vânzărilor – „lebăda neagră reprezentată de criză le-a transformat însă în modalitatea de a ne păstra personalul”.
Sorin Gănescu spune că actuala criză i-a determinat să flexibilizeze organizaţia, iar în scurt timp vor lansa şi produse ready to cook, care pot fi preparate la grătar. „De asemenea am accelerat eforturile necesare deschiderii noii locaţii.” Dacă vor trece de votul cu portofelul, adaugă el, produsele ready to cook pentru grătare vor rămâne în ofertă.
Deşi în această perioadă numărul de comenzi livrate zilnic s-a dublat, antreprenorul spune că, din păcate, această creştere nu a fost în măsura să compenseze scăderea generală a vânzărilor. Valoarea medie a unei comenzi este de aproximativ 60 de lei, iar categoria de clienţi cărora compania se adresează este reprezentată în general de „persoanele fizice, angajaţi şi nu numai”.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri, în urma ajustărilor făcute în noul context de piaţă, pentru anul curent reprezentanţii afacerii anticipează că vor menţine cifra de afaceri de anul trecut, prin prisma deschiderii celei de-a doua locaţii.
Acest articol face parte din campania #livramacasa lansată de foodpanda, cea mai mare platformă de food delivery din România, pentru a susţine restaurantele locale, în noul context generat de pandemia de Covid-19.
Campania îşi propune şi să aducă în prim-plan poveştile afacerilor locale, ale antreprenorilor care le conduc şi echipelor din bucătărie şi să transmită un mesaj optimist, oferind totodată o imagine reală a provocărilor cu care se confruntă în această perioadă. Restaurantele sunt deschise pentru livrare, acordă prioritate sănătăţii şi siguranţei clienţilor, iar răspunzând la acţiunea lansată de foodpanda, platforma le poate ajuta să îşi susţină afacerea.
foodpanda.ro, parte a grupului Delivery Hero, este cea mai mare platformă online de comenzi de mâncare din România, colaborând, în prezent, cu peste 2700 de restaurante din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov, Constanţa, Arad, Ploieşti, Oradea, Galaţi, Craiova, Sibiu, Piteşti, Târgu Mureş, Baia Mare, Bacău, Buzău, Brăila, Satu Mare, Piatra Neamţ, Râmnicu Vâlcea şi Focşani.