Medical City News

Importanţa serviciilor de Second Opinion. Cum trebuie coordonat corect acest demers medical? O discuţie cu Marinela Stănculete, doctor şi director medical, Concierge Medical, Enayati Medical City

17 iul 2022 Autor: Andra Stroe
Marinela Stănculete, doctor şi director medical, Concierge Medical, Enayati Medical City: „Majoritatea diagnosticelor pentru care am cerut Second Opinion au fost confirmate. Asta este o notă foarte bună pentru medici români.”
 
Una dintre cele mai frecvente practici în industria medicală locală este ca pacientul diagnosticat cu o boală severă – şi nu numai, să meargă la o multitudine de doctori pentru a cere o a doua, a treia sau a patra opinie, lucru tradus într-un consum major de timp şi de bani. O soluţie pentru a combate această practică e reprezentată de serviciile de Second Opinion, oferite în mediul privat. Cum ar trebui să fie coordonat corect acest demers medical?
 
„Conceptul de Second Opinion presupune strădania, deseori reuşită, de a obţine un diagnostic corect sau de a maximiza şansele de a obţine un diagnostic corect şi, implicit, planul de terapie adecvat”, a spus Marinela Stănculete, doctor şi director medical, Concierge Medical, Enayati Medical City, primul oraş medical din România, în cadrul celei mai recente ediţii a emisiunii BM Medical City News. Potrivit ei, acest serviciu presupune nişte acţiuni foarte precise care implică o echipă medicală, dar în primul rând îl implică pe pacient, şi înseamnă în primul rând dorinţa lui de a-şi elucida problemele medicale. „Când a doua opinie se dă de către o echipă medicală, probabilitatea ca ea să greşească este doar teoretică. Nu imposibilă. E doar teoretică, şi ţine deseori de limitele de cunoaştere medicală”, explică Marinela Stănculete.
 
În cadrul echipei medicale, există şi un medic-manager de caz, care analizează dosarul, vorbeşte cu pacientul, reconstituie istoricul, strânge toate elementele legate de posibilele implicaţii ale istoricului medical personal, al istoricului medical familial, ale predispoziţiilor, ale obiceiurilor de viaţă care pot influenţa sau determina apariţia unei boli. „Acesta este rolul lui – să aibă această viziune de ansamblu pe datele existente şi să evalueaze nevoia de a face investigaţii sau consulturi suplimentare pentru a se apropia de diagnostic. Şi, în momentul în care diagnosticul are toate elementele, atunci adresează această situaţie medicală completă către clinica care face Second Opinion, unde se analizează situaţia respectivă şi se emite diagnosticul şi se fac recomandările, pentru că uneori sunt necesare alte investigaţii, alteori se poate deja elabora planul terapeutic.” Această integrare de către medicul manager de caz, adaugă Marinela Stănculete, face diferenţa uriaşă între iniţiativa de a merge la Second Opinion, şi continuarea ei în mod adecvat. „Pentru că foarte mulţi pacienţi vin pentru second opinion dar se dovedeşte că foarte mulţi dintre ei de fapt nu au nevoie de second opinion, că diagnosticul e limpede. Pentru că uneori, în caz de boli foarte grave, chiar şi complexe, e doar o pierdere de timp şi noi le spunem asta pacienţilor. Dar sigur că dacă pacientul doreşte în continuare, facem Second Opinion. Dar ideea nu este să-l încurajăm să facă Second Opinion, cu orice preţ, ci să facă ceea ce este nevoie pentru el. Şi atunci deseori este nevoie de fapt de un management de caz adecvat.”
 
Costurile unui astfel de demers pot fi de la mici/moderate, până la mari, la Enayati Medical City media fiind de 1.000 de euro. Până în prezent, apropape 500 de pacienţi au apelat la serviciile de Second Opinion ale companiei. „Dar nu toţi au avut nevoie de Second Opinion. Noi am înfiinţat acest serviciu ca şi componentă foarte importantă pentru afecţiuni severe, în cadrul unui demers de medicină integrative – în sensul de abordare integrală a pacientului.”
 
De obicei, cei care apelează la serviciile de Second Opinion coordonate de Enayati Medical City se impart în două categorii. Majoritari sunt cei care vin pe zona de oncologie – adulţii care află care au o boală gravă, de obicei cancer, şi care vin să se asigure că fac tot ce se poate face. Celălalt profil este al copiilor cu boli foarte severe, pentru care părinţii caută soluţii în ţară, nu le găsesc, şi atunci nu ştiu unde să apeleze, unde să meargă în străinătate. Marinela Stănculete spune că, în general, serviciile de Second Opinion ar fi necesare şi încep să fie solicitate de pacienţi cu vârsta de peste 40 de ani, bolile grave, statistic vorbind, fiind mai prezente la oamenii de vârstă medie şi înaintată, şi asta pentru că persoanele vârstnice sunt mai expuse la a dezvolta boli cornice.
 
În general, spune Marinela Stănculete, majoritatea diagnosticelor pentru care Enayati Medical City a cerut Second Opinion au fost confirmate. „Asta este o notă foarte bună pentru medici români.”
 
Ea subliniază că e important ca şi companiile să includă acest beneficiu în pachetul de beneficii extrasalariale, pentru că, deşi abonamentele medicale pe care le oferă angajatorii sunt axate în primul rând pe prevenţie, cu toate acestea în multe ţări din Europa de Est şi de Sud-Est, inclusiv în România, oamenii nu apelează aşa cum ar trebui la partea aceasta de prevenţie şi de gestiune a bolilor în stadii incipiente.
O campanie Business Magazin si 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.