People first

La vremuri noi, soluţii noi. Ce metodă a găsit o companie pentru a ţine echipa unită într-o industrie în care lipsa forţei de muncă e o problemă reală

1 nov 2021 Autor: Andra Stroe

Când ai o echipă de aproape 1.000 de angajaţi într-o industrie în care forţa de muncă calificată e o problemă reală, fidelizarea acestora trebuie să fie o prioritate. Vechile strategii nu mai funcţionează însă la fel de bine în noul context adus de pandemie, aşa că e nevoie de o abordare proaspătă, personalizată pe nevoile companiei.

Compania de construcţii PORR România are un număr de 952 de angajaţi, dintre care 420 activează în zona de white-collars (44%), iar restul de 56% în zona de blue-collars. Ca în cazul tuturor celorlalte companii, şi pentru PORR perioada 2020 – 2021 a fost marcată de contextul pandemic şi criza sanitară asociată. „Ultimul an şi jumătate ne-a învăţat despre rezilienţă, despre adaptare şi ne-a demonstrat încă o dată că, în construcţii, este cu şi despre oameni. Într-o dinamică a pieţei muncii total diferită faţă de anii trecuţi, am fost şi noi în situaţia de a ne alinia schimbărilor impuse de contextul pandemic global”, spune Veronica Olteanu, director resurse umane şi comunicare PORR România. Printre acestea se numeră identificarea şi asigurarea măsurilor de siguranţă şi protecţie pentru echipe, implementarea conceptului de telemuncă, digitalizarea accelerată, extinderea infrastructurii IT şi implementarea de aplicaţii şi soluţii software care să faciliteze accesul la informaţii sau să simplifice procesele de business. „Cea mai mare provocare a fost reprezentată, însă, de identificarea celor mai potrivite canale şi mijloace de comunicare pentru colegii noştri – angajaţi TESA (tehnic, economic, socio-administrativ – n. red.) şi muncitori, prin care să rămânem aproape de echipele noastre şi să ne asigurăm că venim în întâmpinarea nevoilor acestora în contextul restricţiilor şi al distanţării sociale.”

Potrivit ei, feedbackul formal şi informal colectat în urma apariţiei pandemiei printre angajaţii PORR a evidenţiat nevoia acestora de a se simţi conectaţi la viaţa organizaţiei, de a comunica autentic la nivel inter şi intradepartamental pentru a transmite sau capta informaţii relevante despre proiectele companiei, despre provocările cu care vin la pachet acestea şi despre cele mai bune soluţii implementate de diferite echipe. „Recunoaşterea şi aprecierea sunt, de asemenea, nevoi exprimate de colegii noştri şi instrumente pe care echipele de board şi top management le-au accesat în acest interval pentru a creşte gradul de implicare şi motivare în rândul colegilor.”

În plus, dacă anterior pandemiei starea de bine (well-being-ul) a echipelor era un indicator asupra căruia încă mai puteau alege dacă să se aplece sau nu, odată cu izbucnirea pandemiei şi-au dat seama că această stare de bine este o necesitate şi că nu mai pot fi lăsate pe lista de aşteptare iniţiativele şi abordarea menite să ajute angajaţii să găsească echilibrul confortabil între zona personală şi profesională.Au dorit să găsească, în acest sens, o soluţie care să aibă un element surpriză şi o notă de originalitate, şi au ales o colaborare cu agenţia de employee experience Exploratist. „A fost important pentru noi, pe durata întregului proiect, să avem certitudinea că ne putem baza pe respectarea termenelor de livrare, pe calitatea livrabilelor şi pe o atitudine proactivă.” Soluţia propusă de cei de la Exploratist a fost un program 100% personalizat, care a luat forma unei emisiuni online tip talkshow – PORRtret de PORRian, o soluţie de comunicare internă inspirată din entertainmentul TV. „În pandemie, când majoritatea angajaţilor au lucrat online, atenţia lor a fost suprasolicitată, iar oboseala şi-a spus cuvântul. A fost nevoie de o modalitate diferită de a comunica cu ei, pentru a le capta şi menţine viu interesul. Comunicarea clasică – e-mailul, intranetul, prezentările tip PowerPoint sunt treptat înlocuite de formatele moderne, inspirate din stilul programelor TV. Aceasta a fost abordarea strategică inovativă a Exploratist, care a răspuns diferit şi creativ unor nevoi modificate de contextul actual”, precizează Mirela Tănase, senior partner Exploratist.


Veronica Olteanu, director resurse umane şi comunicare, PORR România: „Exprimarea recunoaşterii şi aprecierii pentru cei din jur are un impact pozitiv asupra relaţiilor interpersonale, dar şi asupra dinamicii de echipă sau de grup şi contribuie la conturarea unei culturi organizaţionale în care motivarea, implicarea şi starea de bine a angajaţilor constituie repere fundamentale.”


Obiectivele acestui program au fost: informarea membrilor echipei despre noutăţile şi priorităţile momentului, evidenţierea colegilor şi consolidarea spiritului de echipă, colaborarea în organizaţie.

„Programul are toate ingredientele unei emisiuni TV: gazdele emisiunii sunt moderatori profesionişti, rubrici cool şi informale prin care oamenii se cunosc mai bine profesional şi personal, invitaţi în platou din toate liniile ierarhice, interacţiune tip concurs, chat şi Q&A. Outputul final este dezvoltarea unor relaţii deschise între colegi şi recunoaşterea performanţelor în organizaţie”, explică Mirela Tănase.

În pandemie, emisiunea s-a derulat în format online şi hibrid. „Frecvenţa este săptămânală sau lunară, în funcţie de nevoile organizaţiei”, adaugă ea.

Talkshow-ul a fost construit pe axa unei comunicări bidirecţionale: de la hubul din studio, unde erau cei doi moderatori şi invitaţii (de multe ori conectaţi online) către spectatori şi invers. Moderatorii au fost un cuplet de actori improvizatori, care au dat culoare prin stilul informal tip real-life. Programul a fost dezvoltat pe o structură editorială cu rubrici fixe (formate diferite de interviuri – fulger sau conversaţii mai lungi, concursuri/tombole cu premii, pooluri şi alte elemente interactive). Fiecare emisiune a avut o temă dedicată, inspirată din cultura organizaţională (de pildă apartenenţa la organizaţie, echilibrul dintre zona personală şi zona profesională), care seta tonul priorităţii momentului. În timpul pandemiei, talkshow-ul a fost un pilon constant al strategiei de comunicare internă a companiei. Au avut loc 11 ediţii în mai putin de un an (patru în 2020 şi şapte în 2011), lucru care „confirmă impactul pozitiv şi continuitatea”.

Veronica Olteanu spune că cel mai mare câştig al campaniei „Oameni ca tine” a fost „să-i descoperim pe oamenii ca noi în cadrul organizaţiei, să asociem feţe, zâmbete şi priviri unor nume sau funcţii şi să simţim că facem parte cu toţii din marea echipă PORR România”. În plus, angajaţii au avut acces mult mai rapid şi facil la informaţiile de business şi din viaţa organizaţiei. Cu ocazia studiului de satisfacţie derulat în rândul angajaţilor white-collars, ea spune că aceştia au mărturisit că au sesizat, perceput şi apreciat iniţiativele derulate în zona de comunicare internă şi că, la nivel de organizaţie, comunicarea s-a îmbunătăţit.

People First este un proiect editorial dezvoltat de Business Magazin şi agenţia de employee experience Exploratist. People First îşi propune să aducă în lumina reflectoarelor organizaţiile care pun oamenii pe primul loc şi implementează proiecte creative prin care experienţa angajaţilor este dusă la cel mai înalt nivel.

Mirela Tănase, senior partner, Exploratist: „În pandemie, când majoritatea angajaţilor au lucrat online, atenţia lor a fost suprasolicitată, iar oboseala şi-a spus cuvântul. a fost nevoie de o modalitate diferită de a comunica cu ei, pentru a le capta şi menţine viu interesul. Comunicarea clasică – e-mailul, intranetul, prezentările tip powerpoint sunt treptat înlocuite de formatele moderne, inspirate din stilul programelor TV.”

 


People First este un proiect editorial dezvoltat de Business Magazin şi agenţia de employee experience Exploratist. People First îşi propune să aducă în lumina reflectoarele organizaţiile care pun oamenii pe primul loc şi implementează proiecte creative prin care experienţa angajaţilor este dusă la cel mai înalt nivel. Fondată în 2011, Exploratist este prima agenţie de employee experience din România. Serviciile livrate acoperă o arie vastă de nevoi organizaţionale, de la comunicare internă, Employer branding şi marketing experienţial, până la strategii de HR. Soluţiile au un design unic, inovativ şi sunt 100% personalizate. 

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.