Ce servicii plătim prin comisionul imobiliar?
Într-o perioadă de boom al pieţei, în care banii par mai ieftini ca niciodată, agentul imobiliar este esenţial, atât în situaţia unui vânzător care vrea să vândă o proprietate, cât şi în cazul cumpărătorilor. În lipsa unei legi a agentului imobiliar, există un singur aspect la care clienţii trebuie să fie atenţi: educaţia agentului imobiliar care îi va ghida în cele mai complexe procese de vânzare sau achiziţie ale vieţii lor.
„Suntem într-un moment de euforie în piaţa imobiliară, iar particularitatea faţă de 2008 este şi că suntem într-un moment de inflaţie globală, iar asta aruncă banii şi în piaţa imobiliară. În plus, finanţarea este foarte facilă, niciodată banii nu au fost mai ieftini, pentru noi, în România, dar şi în alte părţi ale lumii”, a descris contextul actual al pieţei imobiliare Răzvan Cuc, Preşedinte al RE/MAX România, în cea mai recentă ediţie a webinarului Real Estate. Real Talk, realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN.
Din punctul lui de vedere, piaţa imobiliară este unul dintre cei mai populari vectori de transport al valorii financiare în timp, precum şi cea mai sigură investiţie în timp. „Dacă ne uităm la prezent faţă de precedentul boom imobiliar, vedem că acum avem mai multă experienţă de partea clienţilor cumpărători, deşi sunt în continuare cumpărători care se aruncă la achiziţii fără o prea mare evaluare a investiţiei, însă în general cumpărătorii sunt mai maturi, mai calificaţi decât în trecut.”
Cât de dispuşi sunt oamenii să plătească un comision imobiliar în acest context?
„Atât timp cât văd valoare, clienţii sunt dispuşi să cheltuie banii pe un comision imobiliar. În oraşele mari, în care volumul de informaţii, de oferte, este copleşitor, este mult mai greu să te orientezi în piaţă, fie că vorbim despre cei care vor să vândă proprietăţi, fie despre cei care vor să cumpere.”
Sunt multe motive, crede el, pentru ca agentul imobiliar să aibă o percepţie de valoare în ochii vânzătorilor sau cumpărătorilor, dar problema de bază în societatea noastră în ce priveşte agentul imobiliar este că această profesie nu este una normată. „Nu există niciun fel de norme în afară de cele din protecţia consumatorului, care sunt foarte superficiale, care să stabilească un cadru profesional în această meserie. Prin urmare, modul în care aceste servicii sunt prestate variază fără o limită.”
Practic, oricine poate deveni agent imobiliar peste noapte, fără să aibă anumite cerinţe în ceea ce priveşte educaţia profesională, nu există norme care să stabilească nivelul serviciilor pe care agentul imobiliar le prestează, iar acestea sunt aspecte care aduc o imagine deficitară în general asupra agentului imobiliar, care, implicit, afectează şi percepţia asupra comisionului.
„Serviciile sunt precare, superficiale, iar în situaţii speciale oamenii au fost „prăjiţi” - cumpărătorii, în mare parte, de către agenţii imobiliari, iar acest folclor al experienţelor nefericite din piaţă se propagă rapid, inflamează imaginea de neprofesionist a unor agenţi imobiliari, lucru care afectează, mai mult sau mai puţin direct, comisionul pe care un agent imobiliar îl percepe.”
Agentul imobiliar ar trebui, după modelele vestice, occidentale, să fie un profesionist apreciat, care să joace într-un set de reguli, cu responsabilitate şi asumare şi să presteze servicii absolut necesare într-o piaţă care se presupune a fi matură.
„Eu cred că noi suntem într-o fază emergentă, simţim o maturizare a pieţei, o evoluţie în paralel a clienţilor cu a agenţilor imobiliari, ei se pot ocupa tot mai mult de educaţie profesională, iar eu şi alţi oameni din piaţă suntem preocupaţi să normăm acest mediu printr-o lege şi un set de norme ataşate acestei legi, astfel încât să facem ordine în această profesie. Comisionul agentului imobiliar despre care vorbim ar trebui să fie perceput ca fiind mai degrabă o investiţie decât o cheltuială şi să fie rezultatul unei prestaţii complet argumentate şi justificate.” Sunt însă multe situaţii de-a lungul istoriei post-revoluţionare în care oamenii au avut experienţe nefericite (soţia sa a scris chiar şi o carte pe tema aceasta - „Tunuri, ţepe, rechini şi alte dihănii” şi zugrăveşte exact astfel de situaţii din experienţa ei de peste 20 de ani în real estate).
Răzvan Cuc subliniază faptul că acolo „unde există valoare, se plăteşte cu bucurie orice fel de comision”. Dar ce înseamnă valoarea în domeniu, în lipsa unui cadru legal care să stabilească acest lucru?
„Agentul imobiliar ar trebui să fie un om educat, vorbim despre o profesie complexă. Acest agent imobiliar ghidează un proces de tranzacţionare, de multe ori cu cea mai mare valoare pe care o familie sau un individ o face în viaţa lui.”
El crede că este necesar ca educaţia agentului să se axeze pe mai mulţi piloni - educaţie tehnică, despre imobile; educaţie financiară - sunt situaţii în care e nevoie de finanţări şi atunci agentul trebuie să ofere consultanţă şi în domeniul acesta, noţiuni despre vânzări - trebuie să fie o persoană cu foarte multă empatie; trebuie să cunoască noţiuni de urbanism şi arhitectură – toate acestea pentru ca un agent să fie profesionist şi să ofere valoare clienţilor lui.
Adaugă că în acest moment nu există în România entităţi care să ofere o educaţie în acest domeniu, dar crede că vom ajunge în curând la momentul în care acestea să fie create. În cazul brandurilor mari şi în reţelele mari, un astfel de proces este obligatoriu.
Apoi, crede că este foarte important ca un agent imobiliar să ştie să facă un marketing eficient al proprietăţii puse spre vânzare: „Dacă aş fi un proprietar cu o locuinţă de vânzare în piaţă, aş căuta un agent care să mă convingă că ştie să marketeze bine proprietatea. Storia.ro este unul dintre canalele potenţiale de promovare a proprietăţilor la vânzare, dar mai sunt şi multe alte canale, online sau offline, mai mult sau mai puţin convenţionale şi este foarte important ca în această piaţă dinamică să ieşi în evidenţă cu o proprietate pe care o ai la vânzare, iar un agent trebuie să ştie să facă asta”. Pe de altă parte, agentul trebuie să aibă şi un portofoliu de tranzacţii închise anterior. „Dacă toate aceste lucruri sunt verificabile, aş avea mai multă încredere să las proprietatea în mâna acestui agent dacă aş fi vânzător.” În situaţia cumpărătorului, spune că s-ar uita de asemenea la educaţie, la expertiza lui în piaţă – la numărul de tranzacţii făcute, dacă face sau nu parte dintr-o reţea ca să poată lucra cu ceilalţi agenţi în regim de colaborare, tocmai pentru ca experienţele neplăcute să fie evitate.
Citiţi mai multe despre evoluţia pieţei imobiliare în România, precum şi despre comisionul imobiliar în acest context, în următoarele articole rezultate în urma webinarului Real Estate. Real Talk by Storia.ro, care l-a avut ca invitat pe Răzvan Cuc, preşedinte RE/MAX România.
Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primeşte peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOS, Android şi HUAWEI. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de creditare.