Cum va evolua piaţa imobiliară în 2022, dacă ne uităm la toate segmentele acesteia?
„Investiţiile în mari proiecte imobiliare continuă în România, atât în Bucureşti, cât şi în marile oraşe regionale: Timişoara, Iaşi, Cluj-Napoca, Braşov şi Constanţa. Formatele de tip oraş în oraş atrag noi investitori, sectoarele rezidenţial şi logistic rămân cele mai dinamice, proprietarii de birouri se pregătesc pentru revenirea angajaţilor în clădiri, iar formatele de retail parks câştigă teren”, a descris Despina Ponoramenco, preşedintă a asociaţiei Bucharest Real Estate Club (BREC), perspectivele de dezvoltare a pieţei imobiliare locale, în cadrul unuia dintre webinariile Real Estate. Real Talk, realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN. BREC este cea mai mare organizaţie a pieţei de real estate din România, ale cărei companii membre sunt investitori majori, locali şi internaţionali, activi pe segmentele proiectelor de regenerare urbană, clădirilor de birouri, parcurilor logistice şi industriale, parcurilor de retail, investiţiilor rezidenţiale, cu portofolii cumulate de peste 10 miliarde de euro.
În baza discuţiilor cu membrii asociaţiei, Despina Ponomarenco a observat că, în contextul obiectivelor de decarbonizare, unul dintre marile trenduri este ca accentul în imobiliare să fie pe dezvoltare sustenabilă şi pe tehnologii prietenoase cu mediul. De asemenea, tendinţa dezvoltărilor de proiecte mixte, cu funcţiuni şi facilităţi multiple, care era prezentă pe piaţă anterior debutului pandemiei, a fost impulsionată în contextul restricţiilor din ultimii doi ani, ca urmare a faptului că acest tip de dezvoltări permit rezidenţilor să lucreze în apropierea casei.
Tot în contextul pandemic, a luat şi mai mult avânt segmentul logistic, pe fondul creşterii vânzărilor din comerţul online, care au determinat o cerere foarte mare de spaţiu modern: „Conform datelor din piaţă, anul trecut au fost tranzacţionaţi peste 1 milion de metri pătraţi, iar anul acesta sunt în lucru undeva la 500.000 - 600.000 de metri pătraţi de spaţii logistice, stocul total urmând să depăşească borna de 6 milioane de metri pătraţi”. Marii jucători construiesc în oraşe mari precum Bucureşti, Timişoara sau Braşov, dar vedem şi oraşe noi pe harta investitorilor logistici, cum ar fi Oradea, Brăila sau Ploieşti.
Segmentul rezidenţial a fost, de asemenea, unul avantajat în perioada crizei sanitare, când s-a lucrat de acasă foarte mult, iar copiii au făcut şcoală online, iar pe acest segment a fost atins în 2021 un record prin prisma livrărilor: conform datelor Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), s-a ajuns la peste 183.000 de apartamente tranzacţionate în întreaga ţară, valoarea estimată totală pentru aceste tranzacţii situându-se la 12 miliarde de euro. „Principala provocare a sectorului este creşterea costurilor şi lipsa forţei de muncă - în acest context, din datele pe care le avem, şi în 2022 vom vedea preţuri în creştere pentru locuinţe. Vestea bună este intrarea în vigoare a plafonului ridicat pentru TVA de 5%, până la valoarea de 700.000 de lei, fapt ce va permite clasei de mijloc să acceseze locuinţe mai spaţioase, o îmbunătăţire, per total, a standardului de locuire”, a observat preşedinta BREC.
În ceea ce priveşte segmentul office, ea observă că marii proprietari de birouri se pregătesc de reîntoarcerea angajaţilor în clădiri, asigurându-se că proprietăţile întocmesc standardele unui mediu de lucru sănătos şi sigur. „Vedem în rândul membrilor noştri o preocupare activă pentru livrarea unor clădiri sustenabile, la standarde înalte. Se observă o revenire a cererii pe acest segment, în cadrul conferinţei BREC “ What’s next” organizate recent, managing directorul Globalworth, Marian Popa, a menţionat că sunt 10-12 chiriaşi în piaţă ce caută suprafeţe de peste 10.000 de metri pătraţi”, exemplifică ea.
Sectorul de retail, în schimb, a fost puternic afectat de restricţii, însă şi-a revenit destul de rapid - traficul în centrele comerciale regionale fiind în creştere. „Jucătorii au investit în proiecte de modernizare şi renovare a centrelor comerciale, precum şi în formatele de tipul retail parks, un business ce s-a dovedit a fi unul sigur pe durata acestei crize sanitare.”
Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primeşte peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOS şi Android. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de credit ipotecar şi nu numai.