Harta unicornilor din Europa Centrală şi de Est: România are 40 de companii cu afaceri anuale de peste 1 mld. euro şi ocupă locul patru în regiune. Cine îi ia faţa?
România are 40 de „unicorni”, mai exact companii cu afaceri de peste 1 mld. euro anual. Este vorba de rezultatele pe 2023, cele mai recente disponibile.
România are 40 de „unicorni”, mai exact companii cu afaceri de peste 1 mld. euro anual. Este vorba de rezultatele pe 2023, cele mai recente disponibile.
După numărul de „unicorni”, piaţa locală se află pe locul al patrulea în Europa Centrală şi de Est, după Polonia, Cehia şi Ungaria, arată o analiză ZF pe baza raportului Coface CEE Top 500 Ranking – ediţia 2024 (cea mai recentă).
Deşi România suflă în ceafa Ungariei şi a Cehiei, care au 43 şi, respectiv, 44 de unicorni, trebuie remarcate două lucruri. Pe de-o parte, economia locală e mai mare decât a celor două ţări, iar populaţia e de două ori mai numeroasă. Chiar şi aşa, raportul acesta de puteri nu se menţine şi la nivelul celor mai mari companii, România fiind în pierdere.
Totodată, România a pierdut un loc în top în ultimul an, fiind înlocuită de Ungaria, după ce numărul de unicorni a scăzut (de la 42 la 40). Deşi este evidentă evoluţia pozitivă a economiei autohtone în ultimii ani (faţă de ediţia din 2021, care analizează rezultatele financiare din 2020, numărul de companii cu afaceri de peste 1 mld. euro s-a dublat), este totodată vizibilă o involuţie în ultimul an. Aceasta vine pe fondul unui an complex, cu inflaţie ridicată, creştere economică anemică, consum prudent şi preţuri mai mici la energie, fapt ce a dus la o scădere drastică a businessurilor companiilor din domeniu.
Este aceasta doar o situaţie contextuală?
În ultimul deceniu, economia României s-a aflat pe un trend puternic ascendent, fapt ce a atras atenţia investitorilor locali şi străini deopotrivă. Această creştere a PIB-ului a dus la un volum investiţional mai mare, fapt ce se vede în timp într-un mediu de business mai puternic, mai dezvoltat, mai stabil. Numărul companiilor mari a devenit tot mai mare, la fel şi numărul „unicornilor”. E vorba de firme cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de euro anual.
Această situaţie nu este specifică doar României, ci şi altor economii regionale, cum ar fi Polonia, spre exemplu, ţară deja cunoscută drept lider în Europa Centrală şi de Est cel puţin la capitolul PIB şi populaţie.
Totuşi, raportat la ultimul deceniu, România s-a dezvoltat mai alert şi decât Polonia, şi decât alte ţări, fapt ce a făcut ca, treptat, puterea de cumpărare să o depăşească pe alocuri (în unele zone) pe cea din Ungaria. Totodată, salariul mediu net este peste cel din ţara vecină şi se apropie de cel din Polonia.
Chiar şi aşa, atât Polonia, cât şi Ungaria şi Cehia au mai mulţi unicorni şi mai multe firme în top 500 cele mai mari companii din Europa Centrală şi de Est.
Aşadar, în continuare, România mai are mult de crescut până să aspire la statutul Poloniei, de campion regional. Această ţară are, spre exemplu, 130 de unicorni, de peste trei ori mai mulţi decât România, la o populaţie de două ori mai mare.
O soluţie pentru a obţine o poziţie similară poate fi dezvoltarea marilor companii româneşti dincolo de graniţă, după modelul Dacia, poate cel mai cunoscut brand autohton al tuturor timpurilor.
Pe măsură ce tot mai multe afaceri locale ajung în alte geografii, pe măsură ce şi alţi consumatori decât cei autohtoni le descoperă produsele şi serviciile, businessul românesc poate creşte mai rapid.
A pierdut podiumul
România ocupă al patrulea loc în regiune în ceea ce priveşte numărul de firme în top 500 cele mai mari companii din Europa Centrală şi de Est. Piaţa locală a coborât un loc faţă de ediţia din 2023, fiind înlocuită pe podium de Ungaria. De altfel, competiţia pentru acest loc trei în regiune se dă de mai mulţi ani între cele două ţări, în timp ce liderii rămân, momentan, neclintiţi – Polonia şi, la mare depărtare, Cehia.
Cifra de afaceri a companiilor româneşti din clasament a scăzut puternic în 2023, cu aproape 13%, la 97,8 mld. euro. Datele sunt valabile la nivelul lui 2023, iar evoluţia este faţă de anul anterior.
Această evoluţie vine pe de-o parte pe fondul unui an 2023 dificil, cu o inflaţie care îşi arate colţii în consum şi cu preţuri în picaj în energie, fapt ce s-a văzut în rezultatele companiilor de profil, care au raportat afaceri mai pământene faţă de anul de glorie 2022.
Această involuţie nu e specifică doar României, şi Cehia, dar şi Slovacia, Slovenia sau Bulgaria au mai puţine companii în top 500 din regiune, semn că businessurile din aceste ţări au scăzut sau nu au crescut la fel de repede precum cele din alte state. Cine sunt însă câştigătoare? Polonia, Ungaria, Croaţia şi Serbia au mai multe firme în top 500 decât în anul anterior.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro