Matei Dumitrescu, Investment Ready Program: „În goana după finanţare, mulţi uită de adevăratul scop al unui business”
O greşeală des întâlnită în rândul fondatorilor de start-up-uri este că deseori finanţarea se confundă cu reuşita în afaceri, potrivit lui Matei Dumitrescu, partener al programului dedicat start-up-urilor Investment Ready Program.
- Cel mai bun finanţator eşti tu – strânge banii necesari din activităţile curente, din salariu etc. Poate nu pe toţi, dar măcar cât să poţi contribui şi tu. Nu poţi veni la un investitor să îi ceri 10.000 de euro din postura de tânăr antreprenor de viitor succes care până la 40 de ani nu a fost în stare să strângă nici o mie de euro;
- Du-te la prieteni şi la familie - dacă nici pe ei nu îi convingi, dacă nici ei nu au încredere în ţine, poate ştiu ei mai bine;
- Poate provii dintr-un mediu mai sărac sau cu aversiune mai mare la riscuri, dar atunci ai putea fi bun la... Bootstrapping. Cheltuieşte cât mai puţin şi doar pe ceea ce este absolut necesar, încearcă să obţii avansuri de la clienţi, dacă se poate. Învaţă tehnici de bază Lean Startup, combină-le cu bootstrapping, fă mici prototipuri ieftin şi repede din care să înveţi cât mai mult şi apropie-te de client şi cunoaşte-l, până ajungi să îi oferi încrederea că îi vei construi soluţia potrivită;
- Crowdfundingul este un mit foarte bun. Pentru fiecare campanie reuşită există sute de campanii eşuate. În plus, platforma de crowdfunding este doar o platforma, că Youtube-ul, dar pe care tu o plăteşti că să îţi gestioneze campania. Tu eşti cel care trebuie să investeşti enorm în atragerea potenţialilor finanţatori pe platforma, printr-o combinaţie de PR şi marketing;
- Banca este o soluţie foarte bună, dacă poţi să te împrumuţi, fă-o. E ieftin şi nu eşti foarte constrâns. Iar pentru cashflow este o binefacere;
- Fondurile sunt gratis, dar dacă nu ai în plan investiţii în active mari – şi nu e cazul în general la startupuri – aceste fonduri vor fi în mare parte cheltuite pe nişte salarii şi contribuţii aferente de care nici nu prea ai nevoie. Vei fi constrâns să respecţi un plan iniţial – ceea ce este imposibil. Am văzut mii de startupuri şi nu îmi amintesc de unul singur ale cărui planuri iniţiale să corespundă cu realitatea de peste, să zicem, un an. Pivotarea e esenţială pentru start-up-uri, dar este foarte greu să o faci în practică. Dacă cineva îţi mai pune şi beţe în roate atunci sigur o să eşuezi.
- Business angels – atenţie, nu vă luaţi după denumire. Costul financiar e cel mai mare. Nu sunt nişte oameni buni care dau bani gratis dar sunt, în principiu, nişte oameni care te ajută să reuşeşti, prin know-how, conexiuni, experienţă. Eu unul învăţ startupurile mai degrabă să nu aibă nevoie de bani şi să se concentreze pe nevoia clienţilor şi să contruiască un model de business sustenabil şi replicabil. Pe de altă parte, nu este o bucurie să iei mai mulţi bani decât ai nevoie – după cum şi la banca dai mai mult înapoi dacă te-ai împrumutat în plus fără să ai nevoie, aşa şi la Angel dai un procent mai mare din afacere fără să fie cazul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro