Piaţa de retail din România va creşte în acest an cu 4,3%, una dintre cele mai bune creşteri din Europa
Piaţa de retail din România va creşte în acest an cu 4,3%, după ce anul trecut a înregistrat un avans de 4,9%, la 26 miliarde de euro, performanţa sectorului local fiind printre cele mai bune din Europa, reiese dintr-un studiu al Gfk.
"Creşterea comerţului online pune presiune asupra formatelor de retail tradiţional în toată Europa. De aceea, anticipăm o creştere moderată pentru acestea din urmă, de 0,6% (în medie) pentru ţările UE în 2014. Printre fruntaşi se numără România (+4,3%) şi ţările baltice (+4,8-5,9%). De asemenea, creşterea puternică pe care o previzionăm pentru Turcia (9,5%) va fi contrabalansată de nivelul ridicat al inflaţiei. Ne aşteptăm ca situaţia retailului să înceapă să se stabilizeze anul acesta în special în statele din sudul Europei cu economia greu afectată", se arată în studiul privind piaţa de retail din Europa.
Scăderi ale vânzărilor de retail sunt aşteptate în Grecia (-3%), dar într-un ritm mai redus decât în 2013, dar şi în Germania (-1%, pentru prima dată din 2009) şi în Olanda (-1,5%).
Creşterea pieţei de retail are loc în condiţiile în care România are printre cele mai reduse suprafeţe de vânzare pe cap de locuitor din România (0,67 metri pătraţi), faţă de media de 1,11 metri pătraţi în cele 32 de ţări analizate.
"Cele 32 de ţări analizate au beneficiat în 2013 de o suprafaţă de vânzare de 1,11 mp/ cap de locuitor, ceea ce înseamnă o creştere de aproape 2% faţă de valoarea din 2012. Cea mai mare creştere a avut loc în ţările nordice şi est europene: Finlanda, Bulgaria, România şi Estonia. Prin contrast, suprafaţa de vânzare a scăzut în unele ţări, în special în Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuinţe. Cu toate acestea, suprafaţa de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creştere datorită declinului populaţiei", se menţionează în studiu.
În 2013, piaţa de retail din Europa a stagnat la aproximativ 3,1 trilioane de euro (-0,1%), în cele 32 de ţări analizate. Scăderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) şi Italia (mai bine de -3%). În topul celor mai mari pieţe de retail din Europa care nu au fost afectate se numără în continuare Rusia, urmată de Franţa şi de Germania. România se află printre statele care se bucură de creşteri semnificative (cu +4,9% şi o valoare a pieţei de 26 miliarde de euro în 2013), alături de ţările baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).
Cele mai mari 10 pieţe de retail din Europa sunt în ordine Rusia (465 miliarde de euro), Franţa (417 miliarde euro), Germania (412 mld euro), Marea Britanie (365 mld euro), Italia (253 mld euro), Spania (184 mld euro), Turcia (154 mld euro), Olanda (91 mld euro), Polonia (86 mld euro) şi Elveţia (83 mld euro).
Vânzările înregistrate pe metrul pătrat din România se ridică la sub 2.500 de euro/mp, la fel ca în Polonia, Ungaria şi Bulgaria.
"În general, 2013 a fost un an în care avântul economic a încetinit, marcat de diminuarea ritmului de creştere a puterii de cumpărare. Prin urmare, comerţul a suferit pierderi. Vânzarea şi închirierea de spaţii comerciale a scăzut vizibil datorită creşterii preţurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipăm o creştere economică accelerată în Europa, precum şi o stabilizare a situaţiei din Grecia şi Europa de Sud. Retailul european va profita de această dezvoltare, dar efectele vor varia de la o ţarăla alta în mod substanţial", se precizează în studiu.
În ceea ce priveşte ponderea cheltuielilor populaţiei alocate pentru cumpărături în 2013, aceasta a scăzut din nou la nivelul ţărilor membre UE, la aproape 31%. În România 29% din cheltuielile populaţiei merg în retail.
"Motivele pentru acest declin sunt legate de creşterea costurilor pentru energie, facturile de întreţinere şi activităţi de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populaţiei în retail este scăzută în special în Italia (aproape 27%) şi Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie şi Elveţia deţin o pondere a cheltuielilor populaţiei în retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proporţie relativ mică este suficientăpentru a acoperi nevoile de bază", se arată în studiu.
Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 ţări membre UE a fost de 15.017 euro anual, în creştere cu 0,6% faţă de 2012.
Evoluţia totală a puterii de cumpărare la nivel european are la bază pe de o parte scăderile importante înregistrate în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia şi Slovenia (câte -2%), dar şi în Italia şi Spania, contrabalsate de creşterile peste medie din România, Scandinavia şi ţările baltice, Germania.
"Pentru Marea Britanie estimăm o creştere robustă a puterii de cumpărare în 2014, de 6,2%, care va fi însă semnificativ peste media anticipată pentru cele 28 de ţări din Uniunea Europeană, de 2,5%. De asemenea, ne aşteptăm la rate de creşteri peste medie şi în ţările baltice, Polonia, România şi Elveţia în 2014", se mai spune în raport.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro