Cum să transformi o companie cu istorie în România, înfiinţată pe baza exploatării celei mai dorite resurse de pe pământ, într-o afacere modernă şi competitivă

Autor: Ioana Matei Postat la 09 octombrie 2024 125 afişări

Pe etichetele produselor Perla Harghitei se regăseşte un peisaj familiar clienţilor: o biserică şi un câmp verde. La o vizită la fabrica din Sâncrăieni, putem observa că aceste elemente sunt reale şi vizibile chiar din birourile companiei. Această imagine va rămâne parte din peisajul zilnic şi în noul sediu, aflat în plan de construcţie. Deşi compania, cu o tradiţie de zeci de ani, investeşte în modernizare şi extindere, valorile şi simbolurile sale esenţiale rămân neschimbate. Cum transformi o moştenire istorică într-un business modern şi competitiv?

Cu sediul în Sâncrăieni, la 10 km de Miercurea-Ciuc, Perla Harghitei S.A. are o istorie care începe în 1953, când au fost descoperite primele izvoare de apă minerală naturală. Îmbutelierea a început în 1957, iar în 1990, Perla Harghitei a devenit o societate de stat, deţinând mai multe secţii de îmbuteliere. În 1992, secţia Harghita s-a desprins şi s-a organizat ca societate comercială independentă, sub numele de Kraiten S.A, iar patru ani mai târziu, în 1996, Perla Harghitei a fost privatizată printr-o operaţiune MEBO, în care au participat membrii familiei Kurko, tată şi fiu, care deţin compania şi în prezent. Astăzi, compania se pregăteşte pentru o etapă majoră de modernizare şi extindere.

Mihai Neagu,  CEO al Perla Harghitei (dar şi al Apemin Tuşnad, parte din acelaşi grup), subliniază că această modernizare implică nu doar investiţii în procese şi tehnologie, ci şi în cultura organizaţională şi în echipă. „Misiunea noastră este clară – să dezvoltăm ceea ce avem, să folosim resursele naturale şi expertiza noastră pentru a duce Perla Harghitei în viitor. Fiecare membru al echipei are o experienţă vastă, unii cu peste 25 de ani în industrie, iar acest lucru ne oferă un avantaj competitiv important”, spune Neagu. El a preluat acest rol în 2023, după o experienţă de peste 25 de ani în industria bunurilor de larg consum, ocupând, în ultimii ani, poziţii de conducere în Dobrogea Grup şi Mogyi România.  În 2023, compania a avut o cifră de afaceri de 30,5 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de anul anterior, iar pentru 2024 estimează o cifră de afaceri de aproape 40 de milioane de euro, în creştere cu 30% faţă de anul 2023. La nivel de profitabilitate, aşteptarea este ca profitul să ajungă la 6,2 milioane de euro în acest an, faţă de 5,4 milioane de euro, anul anterior.

Una dintre particularităţile companiei Perla Harghitei este că se bazează exclusiv pe apă minerală naturală, extrasă din adâncime şi cu o compoziţie chimică constantă, ceea ce diferenţiază produsul faţă de apa de masă, care necesită intervenţii pentru a menţine calitatea, subliniază Neagu. „Apa noastră este o sursă naturală de sănătate, cu beneficii evidente faţă de apa potabilă din reţea, care nu oferă aceleaşi avantaje pentru organism”, explică CEO-ul Perla Harghitei, care a început să se familiarizeze cu particularităţile specifice domeniului odată cu noua sa misiune, de a duce businessul cu origini harghitene mai departe. Izvoarele din zona Ciucului Inferior, inclusiv cele din Sâncrăieni, sunt unice prin calitatea lor, iar legislaţia permite folosirea unei singure surse pentru fiecare brand, ceea ce asigură autenticitatea fiecărui produs. În ciuda potenţialului României, cu peste 2.000 de izvoare de apă minerală şi o capacitate de 3 miliarde de litri anual, doar o mică parte din această capacitate este valorificată pe piaţă, observă el. Perla Harghitei rămâne un pionier al apei parţial carbogazoase, aducând pe piaţă un produs cu gazificare naturală, exact aşa cum iese din pământ. „Avem o apă naturală, recunoscută şi apreciată, şi dorim să continuăm să inovăm în această direcţie”, subliniază CEO-ul. În 2024, piaţa apei minerale naturale din România include 78 de surse acreditate şi peste 50 de branduri, iar competiţia este acerbă. În acest context, Neagu explică: „Apa plată domină piaţa, cu 66% cotă de piaţă, în timp ce apa carbogazoasă are doar 34%. Totuşi, cererea de apă minerală naturală rămâne constantă, iar noi vedem o creştere anuală de 6% în acest segment”.

În prezent, o mare parte a dezvoltării companiei este dedicată modernizării fabricii şi extinderii infrastructurii. „Planul nostru include construcţia unui nou sediu, iar designul acestuia va fi realizat în urma unui concurs de arhitectură. Vrem să păstrăm legătura cu peisajul autentic al zonei şi să creăm un spaţiu care reflectă valorile noastre”, explică Neagu. Modernizarea Perla Harghitei continuă într-un ritm accelerat, parte dintr-un plan pe cinci ani de 40 de milioane de euro, din surse proprii. Compania din Sâncrăieni, judeţul Harghita, îşi propune să modernizeze şi să majoreze capacitatea de producţie şi depozitare cu 70% în următorii cinci ani faţă de anul 2022. Investiţiile recente au inclus o staţie de management al apei, una dintre cele mai performante din Europa, cu o valoare de 5,4 milioane de euro, capabilă să stocheze până la 900 de metri cubi de apă şi să reducă pierderile cu 5 milioane de litri anual.

Următorul pas în modernizare este extinderea depozitului la o capacitate de 10.000 de paleţi, care va eficientiza procesele logistice. De asemenea, în derulare este un proiect de extindere şi reproiectare a liniilor de producţie, care va optimiza fluxurile operaţionale şi va integra tehnologie de ultimă generaţie. Pe lângă aceste investiţii în infrastructură, Mihai Neagu a menţionat lansarea unui concurs internaţional de arhitectură pentru noul sediu al companiei, un proiect estimat la 2,8 milioane de euro, care se va concentra pe sustenabilitate şi integrarea în peisajul local. Proiectul, ce va acoperi o suprafaţă de peste 1.100 de metri pătraţi, va găzdui aproximativ 60 de persoane şi va reflecta valorile tradiţionale ale brandului. Din perspectiva pieţei, Perla Harghitei a înregistrat o creştere constantă, fiind unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa românească a apei îmbuteliate. Cu o creştere de 16% estimată pentru 2024 şi o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro, compania demonstrează că investiţiile susţinute dau roade. Noua campanie de comunicare a adus şi o creştere de 14% a profitului, estimat la 6 milioane de euro pentru 2024. Planul de dezvoltare al companiei include şi modernizarea continuă a echipamentelor şi tehnologiilor, menţinându-se aliniat cu obiectivele de sustenabilitate şi eficienţă pe termen lung. Este vorba despre o eficientizare a capacităţii de producţie, astfel încât să răspundă cererii în creştere şi să rămână competitivă. „Vom extinde depozitul actual şi vom reorganiza liniile de producţie pentru a optimiza spaţiul şi procesele,” explică unul dintre reprezentanţii companiei. Un punct important în strategia companiei este abordarea pieţei de retail şi a canalului tradiţional, care reprezintă aproximativ 45% din business-ul Perla Harghitei. „Există o întoarcere către formate mai mici şi proximitate, iar competiţia la raft este acerbă,” adaugă acesta. Cu toate acestea, compania a continuat să investească în capacităţi proprii fără a se baza pe credite externe, un detaliu care subliniază sustenabilitatea pe termen lung a afacerii. Un alt aspect cheie al modernizării este alinierea la noile standarde de sustenabilitate.

Perla Harghitei a lansat recent un concurs internaţional de arhitectură pentru construirea unui nou sediu, axat pe valorile tradiţionale şi integrarea în peisajul local. De asemenea, compania a început pregătirile pentru noile cerinţe legislative privind utilizarea materialului reciclat. „Va fi necesar să folosim cel puţin 25% material reciclat în ambalaje, ceea ce adaugă presiune pe costuri, deoarece materialul reciclat este de până la 130% mai scump decât cel virgin,” subliniază Neagu, adăugând că industria de reciclare din România nu este încă suficient dezvoltată. Cu toate aceste provocări, compania rămâne optimistă şi investeşte continuu în automatizare şi tehnologizare pentru a îmbunătăţi eficienţa. În ceea ce priveşte resursa umană, Mihai Neagu spune că în prezent dezvoltă iniţiative care să atragă forţă de muncă tânără, inclusiv programe de internship şi flexibilitate în programul de lucru. „Tinerii preferă acum mai multă flexibilitate şi un echilibru mai bun între muncă şi viaţă personală, iar noi încercăm să ne adaptăm la aceste cerinţe,” concluzionează el.   

70 de ani de istorie în industria apelor minerale

Istoria Perla Harghitei începe în 1953, când au fost realizate primele foraje în comuna Sâncrăieni, descoperindu-se un izvor de apă minerală naturală. Patru ani mai târziu, în 1957, a început îmbutelierea şi vânzarea apei sub brandul Harghita, cunoscut astăzi ca Tiva Harghita. În 1974, au fost construite primele fabrici în amplasamentele actuale de la Sâncrăieni (Perla Harghitei) şi Tuşnadu Nou (Apemin Tuşnad), lansând astfel comercializarea apelor minerale sub brandurile Perla Harghitei şi Tuşnad. În 1990, s-a înfiinţat societatea de stat Perla Harghitei, care deţinea fabricile de îmbuteliere din Sâncrăieni (Perla Harghitei şi Harghita), Tuşnadu Nou (Tuşnad) şi Caşin (Perla Casinului). În 1992, secţia Harghita s-a desprins şi s-a organizat ca societate comercială independentă, sub numele de Kraiten S.A. Patru ani mai târziu, în 1996, Perla Harghitei a fost privatizată printr-o operaţiune MEBO, în care au participat membrii familiei Kurko, tată şi fiu. Secţia Perla Casinului a intrat în conservare în 1997, iar în 1999, secţia Tuşnad s-a transformat într-o companie independentă, sub numele Apemin Tuşnad S.A., fondată de Gyarfas Kurko după ce a preluat unul dintre centrele de producţie ale Perla Harghitei de la tatăl său.

Sursa: site-ul companiei, ZF

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.