Cel mai optimist scenariu al constructiilor de autostrazi in 2011: 42 de kilometri. Cum comentati?
Scenariul optimist spune ca in 2011 s-ar putea construi inca 42 de kilometri de autostrada, ceea ce ar duce “reteaua de autostrazi” din Romania la aproape 350 de kilometri. Scenariul pesimist spune ca nu se va termina nimic.
A mai trecut o jumatate de an care a inceput cu la fel de multe promisiuni ca si anii anteriori in ce priveste constructiile de autostrazi. Cu doar 314 kilometri de autostrazi, Romania sta la coada ierarhiei UE la capitolul sosele mari, iar anul 2011 nu are semne mai bune. Ca si altadata, doar promisiunile sunt mari. In acest moment, Romania are in constructie sapte tronsoane de autostrada, cu o lungime cumulata de circa 193 de kilometri, la care se adauga inca doua tronsoane de 83 de kilometri, a caror situatie este incerta insa in acest moment. De ce incerta? Pentru ca, in cazul uneia dintre autostrazi, Cernavoda-Medgidia, lucrurile nu se vor misca mai devreme de luna august, cand vor fi anuntati noii constructori ai acestui tronson, al carui contract a fost reziliat in aprilie cu francezii de la Colas. In coltul opus al tarii, in partea de nord-vest, cel de-al doilea tronson cu probleme, Suplacu de Barcau-Bors, de pe Autostrada Transilvania, isi asteapta in continuare finantarea.
Cea mai mare parte a tronsoanelor care se afla in prezent in curs de executie, inclusiv Cernavoda-Medgidia si Suplacu de Barcau-Bors, ar urma sa fie gata in 2012. Un singur tronson, de 42,5 kilometri, si anume Moara Vlasiei-Ploiesti, va fi gata anul acesta, in decembrie, daca dam crezare promisiunilor celor patru companii romanesti care se ocupa de aceasta autostrada: Spedition UMB, Tehnostrade (ambele controlate de Dorinel Umbrarescu), Euroconstruct Trading 98 (Dan Besciu) si PA&CO International (Costel Casuneanu). Cei trei regi ai asfaltului au acceptat sa renunte la suplimentarea contractului cu inca aproape 100 de milioane de euro doar pentru ca Ministerul Transporturilor sa nu rezilieze si acest contract, asa cum s-a intamplat in cazul Colas.
REGII ASFALTULUI - VEZI GRAFICUL
"Din experienta anilor trecuti si daca ne uitam de asemenea la stadiul actual al lucrarilor pe aceste tronsoane, ne vom da seama ca este putin probabil sa vedem autostrazi finalizate anul acesta", spune Florin Popa, managing partner al companiei de consultanta in constructii Vitalis Consulting. "Este posibil insa ca in 2012 sa vedem mai multe lucrari finalizate, in speranta ca nu vor mai aparea probleme de urmarire a lucrarilor, de finantare sau probleme legate de exproprierea terenurilor", afirma Popa. Si, pana la urma, sansele unor inaugurari de autostrazi in 2012 sunt cu atat mai mari cu cat guvernantii se pregatesc de alegeri.
La inceputul anului, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) anunta ca anul acesta vom circula pe inca 83 de kilometri de autostrazi, la care ar fi urmat sa se adauge 34 de kilometri de variante de ocolire realizate la standard de autostrada; la jumatatea anului insa, institutia si-a schimbat la 180 de grade estimarile. Vom avea doar cateva trosoane inaugurate partial, unde se va putea circula doar pe cate o banda pe sens: Medgidia-Constanta, centura Constantei, Arad-Timisoara si centura Aradului. Si, bineinteles, din decembrie, autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti, care nici macar nu intra in calculele CNADNR la inceput de an, dar care ar trebui sa fie gata pe 15 decembrie.
In prezent, spaniolii de la FCC Construccion deruleaza cele mai multe lucrari la autostrazi, ocupandu-se de trosonul Arad-Timisoara si de centura la standard de autostrada a municipiului Constanta impreuna cu italienii de la Astaldi, dar si de varianta de ocolire la standard de autostrada a Aradului alaturi de germanii de la Porr Technobau. In total, FCC lucreaza la aproape 67 de kilometri de autostrazi, ce ar urma sa fie finalizati in al doilea trimestru din 2012, potrivit celor mai recente informatii furnizate de CNADNR. FCC Construccion, companie cu afaceri pe piata locala de 110 milioane de euro in 2010, a participat si la constructia Pasajului Basarab din Capitala, considerat unul dintre cele mai ambitioase si in acelasi timp costisitoare proiecte de infrastructura urbana din Romania. Cele trei trosoane de autostrada ar fi trebuit finalizate in 2011, dupa cum anunta CNADNR la inceputul anului, insa ulterior data de incheiere a constructiei a fost amanata.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro