Vanzarile Dacia - drumul de la autoconsum la export

Postat la 23 noiembrie 2010 78 afişări

La sfarsitul anilor 90, exporturile nu prea existau si doar una din zece masini vandute era din import. Acum, pentru fiecare masina importata Dacia exporta alte patru, iar in urmatorii ani Ford va exporta la fel de multe.

Cam 25%. Cu atat au crescut exporturile de masini in primele noua luni ale acestui an si tot cu atat au scazut importurile in aceeasi perioada. 2010 va fi insa anul in care s-au exportat de doua ori mai multe masini decat s-au vandut.

Situatia pare incredibila, avand in vedere ca in urma cu zece ani raportul dintre masinile exportate si cele vandute in tara era de 1:10, Romania fiind o tara care producea pentru autoconsum.

Intrarea in productie a Logan, in anul 2004, si dezvoltarile ulterioare ale capacitatii de productie de la Dacia au facut ca acum industria auto sa contribuie pozitiv la balanta externa.

Aceasta inversare de situatie de la Dacia, de la un producator auto care acoperea numai cererea de pe piata locala la un exportator, a salvat compania, potrivit vicepresedintelui Constantin Stroe, in conditiile in care pentru satisfacerea cererii interne era suficienta productia Dacia pentru numai 15 zile.

In total, exporturile de masini de pe piata locala la nivelul primelor noua luni ale acestui an au depasit valoarea de 2,2 miliarde de euro, in timp ce importurile se claseaza la aproximativ 900 mil. euro, potrivit estimarilor BUSINESS Magazin. Spre comparatie, in urma cu zece ani, atunci cand sapte din zece masini vandute purtau brandul Dacia, valoarea totala a pietei locale nu depasea nivelul de 450 mil. euro, potrivit estimarilor realizate pe baza statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Nu este de mirare ca Dacia a ajuns sa reprezinte acum 10% din exporturile Romaniei, in contextul in care constructorul autohton a lansat anul acesta prima sa masina de teren, pentru livrarea careia francezii stau la coada chiar si pana la sapte luni. Iar ponderea exporturilor de masini ar putea creste in urmatoarea perioada, avand in vedere planurile pe care le are grupul american Ford pentru fabrica de la Craiova.

Potrivit declaratiilor lui Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pe probleme guvernamentale si de mediu, in anul 2010 Ford Romania va exporta peste 90% din productia de la Craiova. In primele noua luni, constructorul american a asamblat in Banie 6.316 utilitare usoare Transit Connect, aproape toate mergand la export.

In conditiile in care anul viitor va intra in productie B-Max, un model de clasa mica, realizat pe platforma unuia dintre cele mai bine vandute masini Ford, Fiesta, exporturile de masini ale Romaniei se vor dubla.

John Fleming, fostul presedinte al Ford Europa, anticipa o productie de 225.000 de unitati la Craiova in 2012 si circa 300.000 in anul urmator, cand fabrica va ajunge sa lucreze la capacitate maxima. Adica la fel de mult cat exporta acum Dacia.

Iar cum vanzarile de masini noi din tara nu dau semne ca or sa revina curand pe crestere accelerata, asa cum se intampla in 2003-2008, inseamna ca balanta externa a Romaniei va arata din ce in ce mai bine. Cel putin cand vine vorba de masini.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
exporturi,
autoconsum,
Dacia,
vanzari,
Romania,
Ford
/analize/transporturi/vanzarile-dacia-drumul-de-la-autoconsum-la-export-7731748
7731748
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.