Radu Georgescu, Gecad: Problema mare e ca lumea nu accepta starea de disperare
Radu Georgescu, presedintele Gecad Group, considera ca impactul crizei economice asupra domeniului IT a fost mai redus comparativ cu cel asupra altor sectoare economice, criza dotcom din 2001 fiind in opinia sa mult mai puternica pentru industria de profil
"As incepe cu un comentariu foarte important. Nu sunt in niciun fel specialist si nici macar cunoscator al notiunilor de macroeconomie. Cred ca disparitia Lehman Brothers a avut efecte mari in zona macroeconomica si efecte relativ mici in zona de business pe care o cunosc eu, a IT-ului. Pentru mine, nu a fost o surpriza prea mare, pentru ca se anticipa inca de la inceputul anului trecut ca urmeaza o perioada economica dificila, iar caderea Lehman Brothers a fost, cred eu, doar o consecinta, nu un declansator. Practic, a fost o bula care s-a tot umflat, lucrurile au inceput sa se degenereze, iar la un moment dat a avut loc explozia.
Nu pot spune insa ca in zona de IT criza nu si-a facut deloc simtita prezenta, Lehman Brothers fiind o componenta din aceasta situatie, dar industria se afla intr-o pozitie buna, ceea ce nu inseamna ca este in crestere sau ca duduie, ci ca a scazut mai putin decat altele. Iar panta de declin a fost mai lina probabil pentru ca acest sector a avut un moment de autoreglare in 2001, cand a fost criza dotcom. Eu am fost mult mai afectat la momentul respectiv decat sunt acum, pentru ca tocmai facusem investitii in RAV, iar 2001 era anul in care trebuia sa fie momentul zero pentru noi, cand ajungeam la un prag de break even si incepeam sa crestem. Lucru care nu s-a intamplat.
In ansamblu, prin comparatie cu situatia in care era acum opt ani, as putea spune ca IT-ul si internetul romanesc sunt totusi intr-o pozitie favorizata. In internet, spre exemplu, desi pare la prima vedere un domeniu care nu a generat foarte multe idei si afaceri autohtone, numarul afacerilor online pornite in Romania si care au succes la nivel international este de ordinul zecilor. La fel se intampla si in cazul aplicatiilor software romanesti, populare la nivel international. Iar multe sunt mai cunoscute in lume decat pe piata locala. Axigen, spre exemplu, este perceput ca fiind un simplu server de mail, dar este de fapt un server foarte complex de comunicatii, comparabil ca nivel de complexitate cu un sistem de operare, pe care Gartner il pozitioneaza in topul primelor 10 servere de mesagerie din lume.
In ce priveste situatia actuala, cred ca inca nu am ajuns la fundul sacului, la acea perioada de aplatizare. Ca economie, suntem intr-o panta lina de declin, iar in zona de tobogan, de scadere abrupta, vom ajunge probabil in cursul anului viitor, moment in care vom vedea in jurul nostru oameni cu adevarat disperati. De-abia din 2011 am putea sa vorbim despre liniarizare si revenire.
Problema mare pe care o vad eu aici este ca lumea nu accepta starea de disperare; faptul ca nu vedem oameni disperati nu inseamna ca ei nu ar trebui sa fie disperati. Americanii, spre exemplu, in momentul in care au realizat ca exista o problema, au intrat in panica si in stare de disperare, dupa care au inceput sa taie in carne vie in mod drastic - concedieri masive, inchideri de linii de business, reduceri mari de costuri. Avantajul lor fata de restul lumii ar fi ca, istoric vorbind, SUA au mai trecut printr-o situatie de magnitudine mare. Ei sunt pregatiti pentru declin si au chiar retete pentru asemenea situatii. Noi ne-am obisnuit ca orice s-ar intampla, lucrurile se duc in sus, iar declinul a fost o surpriza de proportii. Oamenii de afaceri nu mai pun acum in discutie cum sa faca sa creasca cu 40% in loc de 20%, ci cauta solutii asa incat sa scada cu 40% in loc de 60%.
In alta ordine de idei, criza in sine este un lucru bun, pentru ca reasaza economia inflamata in ultimii 20 de ani pe un fagas normal, intr-o zona de realitate. E greu insa sa prevezi cu exactitate ce se va intampla peste un an. Daca as sti, cred ca as fi un om tare bogat."
Cititi si Cover Story-ul editiei curente: Confesiunile managerilor dupa anul de criza
Cititi mai jos cum au trait anul de criza si alti manageri si antreprenori locali:
Liliana Solomon, Vodafone: Nu am fost niciodata un consumator exagerat
Claudiu Cercel, BRD: Recesiunea nu trebuie privita ca o calamitate pentru Romania
Brent Valmar, Porsche Romania: Au existat oferte de pret sinucigase in piata
Dragos Simion, Flamingo: A fost acelasi sentiment pe care l-am avut la 11 septembrie 2001
Mariana Gheorghe, Petrom: Cred cu tarie in masurile dure si nepopulare
Bogdan Georgescu, Colliers: Cand mi-am concediat colegii a fost cea mai grea zi din viata mea
Radu Stoicoviciu, PricewaterhouseCoopers: Cred ca peste un an criza va fi depasita
Cornel Marian, Oresa: Am prins ultimul tren pentru o tranzactie leveraged buy-out
Bogdan Enoiu, McCann: Evident ca am si pierdut dar privesc cu multa relaxare problema asta
Alexandru Costin, Adobe: Am investit nesabuit si m-am supraindatorat
Marius Sfintescu, 3TS Capital: Au fost multe proiecte de investitii private equity abandonate
Dorin Boboc, Allianz-Tiriac Pensii: Nu ne imaginam vreodata ca se va ajunge la aceasta amploare
Florian Libocor, BRD: Sistemul bancar din Romania este unul solid
Florin Talpes, Softwin: Industria IT din Romania a scazut cu 40% - 60%
Radu Timis, Cris-Tim: Criza va mai dura cel putin inca doi ani si jumatate
Razvan Pasol, Intercapital: Au fost zile de groaza la BVB
Adrian Stanciu, Human Synergistics: M-am speriat destul de rau
Marius Stancescu, Riff Holding: Nu am putut anticipa amploarea dezastrului
Toni Iordache: Lumea se astepta ca urmatoarea victima sa fie salvata
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro