Vedete necunoscute
Sunt persoane publice, mereu pe sticla sau pe prima pagina a ziarelor. Mai nou si-au facut bloguri. De ce ar mai avea nevoie de jurnale online niste oameni care si-au obtinut deja notorietatea prin mass-media? Fiindca asa isi pot face PR mai bine sau doar fiindca e la moda sa-ti faci blog?
Sunt persoane publice, mereu pe sticla sau pe prima pagina a ziarelor. Mai nou si-au facut bloguri. De ce ar mai avea nevoie de jurnale online niste oameni care si-au obtinut deja notorietatea prin mass-media? Fiindca asa isi pot face PR mai bine sau doar fiindca e la moda sa-ti faci blog?
In teorie, nu dorinta de crestere a popularitatii personale este motivul de a scrie un blog, adica un jurnal personal, un loc unde sa-ti asterni gandurile pentru a le citi apoi intr-un orizont oarecare de timp ori pentru a le impartasi cu cativa prieteni. Noul val de bloggeri - oameni deja bine cunoscuti din viata reala - vad insa in jurnalele online o baza pentru viitoare campanii online de imagine, in cazul unora inclusiv pentru campanii electorale.
"Acesta este un jurnal pe care incerc, in masura timpului liber, sa-l scriu in fiecare zi" - o replica obisnuita pentru debutul unui scriitor de blog. Ceea ce iese din sfera obisnuitului aici este ca intre ghilimele stau cuvintele Altetei Sale Radu, principe de Hohenzollern-Veringen. Princeradublog.ro este un blog "de sange albastru" care, incepand cu 5 februarie, publica regulat descrieri ale vizitelor membrilor familiei regale, pareri, fotografii si scrisori electronice primite de la simpatizanti sau cititori. Blogul functioneaza ca un soi de birou al Casei Regale de relatii cu publicul, atata vreme cat principele sustine ca citeste absolut toate comentariile primite, iar in zilele de week-end raspunde la o parte dintre ele.
Sa nu fie suficienta deci toata industria de comunicare prin mass-media traditionale? Sau doar fiindca au vazut cum bloggingul ii scoate pe multi din anonimat, o serie de persoane publice au adoptat aceasta noua forma de comunicare? "Blogul reprezinta o platforma de a-mi expune gandurile, asupra careia pastrez controlul", spune singurul ministru blogger, Zsolt Nagy. In traducere, ministrul vrea sa spuna ca are la dispozitie o forma de comunicare nemediata, nefiltrata de presa, prin care e sigur ca la public ajunge exact ceea ce vrea el sa spuna; singura cenzura e cea pe care si-o impune singur, "pentru ca pozitia nu imi permite sa expun orice fel de subiect".
Intrarea pe piata blogging-ului, daca se poate spune asa, a unor astfel de figuri corespunde cresterii de audienta a blogurilor in general: de la cateva mii de pasionati de comunicarea virtuala, jurnalul personal a ajuns o moda in toata legea, un fenomen de masa, popularizat in presa si devenit cea mai noua expresie a acesteia. Nu e ciudat deci ca poate cea mai importanta categorie de persoane publice care si-au adaugat terminatia ".ro" la sfarsitul numelui este reprezentata chiar de oameni care lucreaza in mass-media. Catalin Tolontan, cunoscutul jurnalist sportiv, scrie din august anul trecut, aproape zilnic, si primeste uneori chiar si mii de comentarii la articolele de pe blog. De altfel, asa isi si justifica Tolontan aparitia blogului: a vrut sa afle opinia cititorilor la temele puse in discutie si sa stimuleze exercitiul dezbaterii. "Va invit pe acest blog ca sa ne schimbam unii pe altii", zice Tolo.ro.
Iar blogul este tentant nu doar pentru jurnalisti, ci si pentru institutiile de presa, care incearca sa ajunga astfel la un public ce a evadat din zona mass-media clasice in cea a informatiilor citite pe diverse bloguri. De aceea, mai multe grupuri de presa isi stimuleaza angajatii sa deschida bloguri, iar in unele cazuri le grupeaza sub numele publicatiei, asa cum au procedat Gazeta Sporturilor, Hotnews, Cotidianul, Mediafax.
O parte dintre cei care se bucura de notorietate in viata publica au reusit sa-si aduca publicul si pe blogul personal. Altii nu. Altii sunt asteptati s-o faca. Competitia anuala a celor mai apreciate pagini de jurnal online, Roblogfest, incheiata acum cateva zile, a avut o rubrica speciala, care a premiat personalitatea romaneasca cea mai asteptata sa-si faca blog. Pe lista celor 31 de persoane propuse s-au aflat nume ca Adrian Nastase, Andreea Esca, Marian Vanghelie, Corneliu Vadim Tudor sau Horia Roman Patapievici. Din 31 de propuneri, opt sunt pentru oameni politici. Si exista politicieni carora nu le este strain blogging-ul. "Nu sunt un scriitor si, sincer, nu mi-e deloc usor sa astern cuvinte, atat din punct de vedere al talentului cât si al timpului; dar e un atu de care e bine sa ne folosim", marturiseste pe blogul personal Zsolt Nagy, actualul ministru UDMR al comunicatiilor si tehnologiei informatiilor. Adrian Nastase are o parere diferita. Desi acum cateva luni a afirmat cu ocazia unui congres al partidului ca intentioneaza sa-si lanseze un blog, spunand ca i se pare o idee atragatoare, intre timp a renuntat la acest plan. "Segmentul mic al celor care sunt interesati de bloguri nu cred ca ar justifica momentan timpul si resursele pentru transmiterea mesajelor pe aceasta cale", este de parere Adrian Nastase, care isi pastreaza insa aceasta optiune pentru ceva mai incolo.
Alte doua exemple cunoscute sunt cele ale lui Ioan Mircea Pascu si Gabriela Cretu, reprezentanti PSD si membri in Parlamentul European. "Cred ca nu e o intamplare faptul ca amandoi scriu si bloguri, tine de o orientare europeana si e un mijloc normal de legatura cu publicul", spune Zsolt Nagy. Fiindca blogul reprezinta pentru politicieni si un mijloc de a raspunde adversarilor politici sau controverselor in care sunt implicati. Ministrul comunicatiilor isi expune parerea personala in cazul acuzelor ce au planat asupra lui in scandalul spionajului, Gheorghe Copos da replica unor articole din presa sportiva si lui Gigi Becali.
La fel, Gabriela Cretu se apara printr-un comunicat de presa postat pe blog la acuzele cum ca afisele care promovau un concurs pentru Bruxelles si care ii contineau fotografia ar fi fost lipite in scoli cu scopul de a-si face campanie de imagine. Motivele scandalului au fost relatate de cateva publicatii, insa aproape nici una nu a publicat un articol care sa reproduca reactia deputatei, prin comunicatul de presa. Astfel, comunicatul de presa ignorat de presa ajunge sub ochii publicului sub forma articolului pe blog. Iar cu aceasta ne intoarcem la ceea ce spunea Zsolt Nagy despre accesul nemediat la public: presa traditionala isi impune propriul filtru in raport cu subiectele care i se ofera si cu tratarea lor, in timp ce blogul ocoleste acest filtru.
Iar ca un astfel de blog de PR personal sa nu ajunga un jurnal necitit, trebuie sa respecte un set de reguli, scop in care de obicei se apeleaza la serviciile unor persoane calificate. Pentru blogul principelui Radu, bunaoara, conceptul grafic a fost facut de agentia de grafica si design media Anagrama. Gabi Dumitru, managing partner la Anagrama, spune ca sarcina sa a fost "de a aduce la zi reprezentarea vizuala a ceea ce inseamna Casa Regala". Pentru blogul sau, Gabriela Cretu a apelat la serviciile lui Bobby Voicu, unul dintre cei mai "vizibili" bloggeri din Romania, care a venit cu conceptul paginii si care orchestreaza metodele ce permit ca blogul sa apara intre primele rezultate la cateva cautari specifice pe motoarele de cautare. Prin natura activitatii sale, ministrul IT&C spune ca nu a simtit nevoia de a apela la ajutorul altor persoane pentru realizarea blogului. Pe site-ul lui Zsolt Nagy, numarul vizitatorilor a ajuns acum la 80-110 in fiecare zi, dar ministrul spune ca in viitor va avea si o campanie de popularizare a acestuia. Modelul sau sunt blogurile unor cunoscuti - prim-ministrul ungar si ministrul comunicatiilor din Italia.
La ultimele alegeri,
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro