ANUL DOT RO
Sfarsit de an, inceput de bilanturi. Dar pentru ca istoria o fac nu evenimentele, ci oamenii, am preferat sa facem, pe langa scurte descrieri ale evolutiilor economice pe domenii, si cel mai drept si folositor bilant, cel al oamenilor interesanti pe care i-am intalnit in 2006. Din multele feluri in care poate fi caracterizat anul care se incheie, am ales sa-i spunem anul "dot ro".
Sfarsit de an, inceput de bilanturi. Dar pentru ca istoria o fac nu evenimentele, ci oamenii, am preferat sa facem, pe langa scurte descrieri ale evolutiilor economice pe domenii, si cel mai drept si folositor bilant, cel al oamenilor interesanti pe care i-am intalnit in 2006. Din multele feluri in care poate fi caracterizat anul care se incheie, am ales sa-i spunem anul "dot ro".
Varianta romaneasca a "dot ro" este insa opusul celei americane: daca boom-ul dot com nu trezeste la
Avem un numar important de companii tinere, din zona comunicatiilor si a tehnologiei informatiilor, care au fost preluate de companii occidentale, pe sume nu foarte mari, dar cu atat mai importante. La o privire grabita, in fata celor peste trei miliarde de euro platite pentru preluarea BCR, orice alta suma poate parea insignifianta. Credem insa ca sumele cu trei zerouri mai mici platite pentru companii de genul UMT Romania (cumparata de Microsoft), EasyCall (preluata de americanii de la Computer Generated Solutions) sau IP Devel, achizitionata de grupul elvetian Adecco, au intaietate. Aceasta pentru ca vorbim de afaceri lansate de oameni tineri, lipsiti de patimi politice si straini de orice grupuri de interese. Este anul inceputului victoriilor unui domeniu care pana acum a jucat in liga tinerelor sperante mult prea mult.
Daca e sa privim anul 2006 in clasicul stil jurnalistic-serios, trebuie sa spunem ca a continuat cresterea economica, intr-un ritm nesperat de bun, poate si pentru ca a fost anul in care s-a simtit o separare a politicului de business. Afirmatia poate parea ciudata dupa 365 de zile in care am avut destui oameni de afaceri ce au vizitat Parchetul, in care expresia "grupuri de interese" a devenit un laitmotiv al discursului public, in care a disparut creditul doar cu buletinul sau a aparut taxa pe viciu. Si totusi, influenta politicului s-a vazut mult mai putin in economia reala; de fapt nici nu mai putem vorbi de o influenta reala, ci de trecerea intr-o noua etapa, mai corecta. Businessul s-a adaptat la modul de lucru si la ritmul dezlanat de lucru al clasei politice si a invatat sa reactioneze potrivit propriilor interese. Dar pentru ca istoria o fac nu evenimentele, ci oamenii, am preferat sa facem, pe langa scurte bilanturi pe domenii, si cel mai drept si folositor bilant, cel al oamenilor interesanti ai anului 2006.
Un grup reprezentativ este cel al IT-lionarilor, cum i-am denumit la un moment dat in revista, cei ce traseaza caracteristica acestui an - anul dot ro. Portretul-robot este simplu: un om, o idee, un produs sau un serviciu, curajul de a incepe, puterea de a continua, taria de a atrage atentia. De aici vine succesul si, odata cu succesul, apar doua optiuni: fie te afirmi si te bucuri de notorietate, fie esti preluat de o companie importanta din strainatate. Dar nu au fost numai IT-lionarii, ci si cei 100 de tineri manageri care au facut obiectul unui top special al revistei. Ei sunt exponentii noului val al afacerilor romanesti, schimbarea de sange, de viziune si de optica, necesara si inevitabila. O separare pe criterii de varsta a oamenilor de afaceri sau a managerilor poate parea nedreapta din anumite puncte de vedere, pentru ca exista conducatori de companii de o varsta respectabila care se dovedesc mai tineri si mai vioi spiritual decat multi tineri blazati. Este adevarat, dar varsta in sine este un criteriu care ar trebui sa depaseasca simpla categorie folosita in studii statistice sau sociologice: a fi tanar acum inseamna sansa de a lucra la maturitate intr-o Romanie integrata in Europa, cu un mediu de afaceri mult mai asezat si, poate, mai putin sensibil la politica.
Pana atunci, putem remarca semnele schimbului de generatii. Primul semn este mobilitatea, depasirea granitei dintre "meserie de viitor sau la moda" si "ceea ce mi se potriveste". Asa ca exista medici deveniti bancheri, bancheri deveniti metalurgisti, chimisti deveniti brokeri sau constructori de avioane deveniti specialisti in marketing. Al doilea semn este importanta pe care o acorda tinerii manageri echipei, fapt care pare sa scape unei parti din zona conducatorilor mai in varsta, care prefera sa actioneze singuri.
Al treilea este elasticitatea de care dau dovada tinerii manageri, care se dovedesc mult mai constienti de valoarea lor si care nu se feresc sa recunoasca ca sunt tentati de joburi mai provocatoare, mai bine platite sau care aduc ceva nou. Este un abandon al principiului "castiguri mai mici, dar sigure", caruia societatea romaneasca ii este tributara in mare masura.
And the winners are...
Catalin Olteanu este cel ce a deschis seria softistilor romani de succes ai anului care se incheie: la 28 de ani a dezvoltat un soft care a trezit interesul Microsoft. Interes atat de puternic, incat compania lui Bill Gates a cumparat firma pentru care lucra Olteanu, UMT din
La ce foloseste insa software-ul dezvoltat de UMT, care a trezit interesul Microsoft? "Este indispensabil pentru orice afacere care are probleme cu prioritizarea proiectelor in care se gandeste sa investeasca", explica Olteanu. "Daca ai trei idei de afaceri pe an, nu ai nevoie de soft. Daca in schimb ai o lista cu 100 de idei, sa zicem ca e usor sa vezi care sunt cele mai bune 10 si cele mai proaste 10. Dar la mijloc iti raman 80 - poate ele costa 50 de milioane, iar tu ai doar 20-25 de milioane la dispozitie. Pe care le alegi?"
Software-ul produs la Bucuresti de echipa de 40 de programatori ai lui Olteanu era "ambalat" la sediul central al firmei din New York cu servicii de consultanta si vandut clientilor care indeplineau o prima conditie de baza: cifra de afaceri de minimum un miliard de dolari pe an. In portofoliul de clienti cu care fondatorii UMT, doi americani si un israelian, s-au prezentat la primele negocieri cu Microsoft intra nume grele precum Bank of America, JP Morgan, Citigroup, Qwest Communications, Star Alliance. In prezent, Olteanu lucreaza la Microsoft, impreuna cu o buna parte din echipa sa. "Dupa 3-5 ani la Microsoft, daca ma intorc in
La un fel de aruncare a CV-ului pe geam a recurs si Mihai Pohontu, cel care a trebuit sa treaca oceanul pentru a intra in industria jocurilor si care conduce in prezent studioul de productie de jocuri pentru telefoanele mobile din Bucuresti al gigantului american Electronic Arts. Americanii si-au deschis frontul european la Bucuresti, cumparand in februarie Jamdat, un alt producator american de jocuri pentru mobile, intr-o tranzactie de 680 de milioane de dolari. Jamdat decisese vara trecuta sa-si deschida aici primul birou din Europa de Est. Iar omul care l-a construit e Mihai Pohontu, intors in vara anului 2005 din cei opt ani de "exil american". Avea atunci 26 de ani si o echipa formata din doi angajati. In circa 10 luni, Pohontu, care are pe mana un buget anual de peste doua milioane de dolari, a fost nevoit sa schimbe mai multe sedii, pentru ca organigrama i s-a marit continuu, trecand de 100 de angajati.
Studioul romanesc al Jamdat a avut un rol semnificativ in achizitia facuta de Electronic Arts, cel mai mare distribuitor de jocuri video din lume. Cu toate ca n-avea decat cateva luni de istorie in spate, filiala locala iesea in evidenta in cadrul grupului Jamdat. Aici era singurul studio de productie din Europa (la cealalta filiala de pe batranul continent, din Londra, se fac doar marketingul si vanzarea efectiva a jocurilor), iar compania de la Bucuresti nu numai ca se distingea printr-o echipa "mult mai creativa decat ai gasi in India sau China", dupa cum spune Pohontu, dar avea si un alt mare atu: potentialul de a se dezvolta rapid pentru a deveni un punct de vanzare in pietele virgine din Europa de Est, unde jocurile pe mobil sunt mai degraba un business ramas la stadiul de plan pe hartie.
Si daca vanzarile nu sunt foarte convingatoare, productia de jocuri pentru mobil se afla pe cu totul alte coordonate la Bucuresti; aceasta pentru ca in Capitala activeaza, de o buna bucata de vreme, si rivalii americanilor, francezii de la Gameloft. Studioul din Bucuresti - care a avut in 2005 venituri de 46,8 mil. euro - este cel mai important al companiei, cu un sfert din cei circa 2.000 de angajati pe plan mondial si cea mai semnificativa capacitate de productie.
"In anul 2000 aveam 16 angajati, iar in prezent in jur de 450", spune Paul Friciu, studio manager al Gameloft. Paul Friciu a venit la Gameloft ca game designer, dupa ce a fost redactor la o publicatie specializata pe jocuri si dupa o scurta colaborare cu o editura bucuresteana care a cochetat la un moment dat cu ideea producerii unui joc pentru PC. Studioul din Romania al Gameloft a asigurat cel putin cate un joc pentru telefoanele mobile a 8-10 milioane de europeni, iar compania a inregistrat in ultimii trei ani "three digit growth", adica sporirea cu peste 100% a veniturilor.
Software-ul si jocurile electronice sunt emblematice pentru tanara generatie. Si mai ce? Multitaskingul. Termenul este legat de lumea computerelor, de executia mai multor activitati in acelasi timp, de efortul pe care procesorul il face pentru a sustine rularea, in paralel, a mai multor aplicatii. Comportamentul uman s-a modelat dupa cel al procesorului, pentru ca activitatea tinerilor se invarte in jurul computerului si se adapteaza la posibilitatile acestuia. Si asa a aparut generatia multitasking, personajul colectiv care merita evidentiat pentru ca prefigureaza comportamentul dominant in societatea de
"De obicei, in timp ce imi fac temele, ascult muzica, vorbesc pe messenger si uneori joc Counter Strike", afirma Alexandru Vladoi, elev in clasa a XI-a la Colegiul German Goethe din Bucuresti. La 17 ani e obisnuit sa faca toate aceste lucruri simultan - un fel de a doua natura. Si nu numai acasa, in fata computerului, face Alexandru atatea lucruri deodata. "Probabil cel mai des intalnit este mersul pe strada cu casti in urechi si dand mesaje! (a nu se face pe trecerea de pietoni, din experienta :D)", scrie el. Accesul la tehnologie pe o astfel de scara sterge pe zi ce trece diferentele dintre adolescentii din Romania si cei din Statele Unite, una dintre cele mai tehnologizate tari, desi rata de penetrare a PC-urilor sau a Internetului e diferita. Dar tinerii, si nu numai ei, sunt modelati in mod asemanator de tehnologia din jurul lor, indiferent de cultura in care cresc.
Din generatia multitasking s-a ivit si Bogdan Putinica, care n-a parasit-o, dar a trecut in liga milionarilor. La nici 30 de ani, Bogdan Putinica, actionarul majoritar la furnizorul software IP Devel, si-a vandut compania catre elvetienii de la Adecco, lider mondial in domeniul resurselor umane. IP Devel (Devel este o prescurtare de la "developer", iar IP vine de la Internet Protocol, dar in folclorul companiei a fost interpretat fie ca un acronim de la "intelligent people", fie de la "idiot programmers") s-a specializat in productia de soft "embedded", menit sa ruleze pe echipamente ce nu tin de domeniul computerelor, adica pe telefoane mobile, televizoare, frigidere, telecomenzi sau altele asemenea. Povestea tranzactiei in valoare de circa 7 milioane de dolari incepe cu un Bogdan ce si-a dobandit in liceu un renume de hacker, continua cu o licitatie pentru trei proiecte soft de peste 20.000 de dolari fiecare (pe care le-a castigat) si cu o firma care initial se intrunea, din cauza lipsei biroului, la un fast-food. "Faceam sedinte de productie la o masa din acelea de sase persoane, unde incapeam cu greu. Cand am ajuns sa fim sapte, ne-am facut firma", spune el.
Vladimir Sterescu, directorul call-center-ului EasyCall, preluat pentru cateva milioane de dolari de compania
Atunci cand l-a sunat pentru prima oara pe Sterescu, Phil Friedman, presedintele Computer Generated Solutions, l-a anuntat ca vine la Budapesta si ca ar vrea sa viziteze si EasyCall. Era intr-un weekend al lunii iunie, iar Sterescu nu stia nici cine este Computer Generated Solutions si nici cine este Friedman. Politicos, l-a informat pe american de diferenta dintre
Bobby Voicu castiga cateva mii de dolari pe luna, fara sa aiba o companie si fara sa lucreze zi-lumina: este unul din oamenii care traiesc din bloguri, adica din banii veniti din publicitate online. A scris despre Campionatul Mondial de Fotbal, fara a fi un mare fan al fotbalului, despre SUV-uri sau despre ciocolata, foloseste numai limba engleza si si-a adaptat, se pare, chiar si programul la timing-ul american, pentru ca nu se trezeste mai devreme de ora doua dupa-amiaza.
Caracteristice perioadei dot ro sunt si retelele de cartier, "singurul fenomen economic spontan din
Cel mai bun final al acestui articol este inceputul lui. Asadar, 2006 ar fi putut fi anul privatizarilor contestate sau anul dinaintea integrarii sau anul vizitelor la Parchet. Nici una din aceste variante nu tine cont insa de adevaratii castigatori ai acestui an: tinerii oameni ai IT-ului romanesc si victoriile pe acestia le-au marcat.
InflaTia, marea durere de cap a Bancii Centrale, ce parea mai pe la inceputul anului ca nu se va incadra de niciun fel in tinta stabilita de 5% plus sau minus un procent, pare a termina anul la 4,7%, potrivit celui mai recent raport asupra inflatiei. Tot la capitolul plusuri in 2006, ritmul puternic de crestere economica este estimat pentru tot anul la 7,3-8,3% (potrivit oficialilor INS), cu mult peste evolutia slaba de anul trecut, cand PIB a crescut cu doar 4,1%. Caracteristica generala a ultimilor 3-4 ani, cresterea economica s-a bazat in mare masura pe consum, datorat cererii populatiei: vanzarile din comertul cu amanuntul aveau, dupa primele noua luni, o crestere de aproape 25%.
2006 a adus o intarire a leului in raport cu principalele valute, moneda nationala castigand, de la finele lui 2005 si pana in ultima zi din noiembrie a.c., mai bine de sase procente in fata euro si, beneficiind si de caderea abrupta a dolarului pe pietele internationale, peste 18 procente in fata monedei americane.
Adancirea continua a deficitului comercial ramane marea problema a economiei romanesti, in conditiile in care dupa primele noua luni acesta atinsese 11,24 miliarde de euro, in crestere cu 45% fata de primele zece luni ale anului trecut.
Monede exotice
Cel mai vizibil si mediatizat eveniment a fost finalizarea preluarii BCR de catre austriecii de la Erste Bank. La capitolul neimpliniri figureaza amanarile succesive ale privatizarii CEC pe tot parcursul anului, din cauza indeciziei autoritatilor.
fuziuni. HVB Bank Romania si Banca Tiriac au finalizat procesul de fuziune la inceputul lunii septembrie, noua entitate (HVB Tiriac Bank) incepand deja operatiunile de integrare cu cea de-a treia "surata", UniCredit Romania.
achiziTII. Romexterra Bank a fost preluata in octombrie de divizia din Ungaria a nemtilor de la BayernLB, MindBank de catre grecii de la Agricultural Bank of
strategii. Conditiile monetare restrictive, dar si influenta miscarilor de dobanda pe plan international au generat o crestere (urmata de o scadere usoara) a dobanzilor la credite. Creditul neguvernamental a continuat sa creasca in pas saltat, ritmul de majorare depas
slalom. Anul acesta a lansat pe piata romaneasca o adevarata moda a creditelor in "monede exotice" (franci elvetieni, forinti) ce permit promovarea unei dobanzi mai scazute. Banca Nationala a decis sa renunte din 2007 la plafonul impus pentru finantarile in valuta pe care o banca le poate acorda - o restrictie pe care, de altfel, bancherii gasisera deja modalitati de o ocoli.
Crestere sub estimari
Pentru al doilea an consecutiv,
Mai bine ca la banca
. De la inceputul anului, indicele de referinta BET a castigat circa 23%, in timp ce SIF-urile, cele mai lichide actiuni de pe piata, au inregistrat in medie o crestere de 21%, 2006 fiind primul an din ultimii sase in care indicele BET-FI a avut o performanta sub cea a BET. Totusi, castigurile aduse de
Alternative. Anul curent poate fi considerat anul actiunilor apartinand unor companii de talie medie sau mica de la
Insanatosirea vanzarilor
Piata farmaceutica a fost in acest an mult mai linistita din punct de vedere legislativ. Iar ameliorarea finantarii sistemului public de sanatate a influentat benefic vanzarile de medicamente.
VANZARI RECORD: Pentru acest an, specialistii estimeaza o crestere de 20% a vanzarilor de produse farmaceutice, ceea ce ar duce piata totala la peste 1,5 miliarde de euro.
TRANZACTII: Cateva mari tranzactii au confirmat, daca mai era cazul, interesul ridicat al companiilor straine pentru piata de medicamente din
ULTIMUL TREN: Privatizarea fabricii
Batalia pentru un loc pe piata
bunurile de larg consum, o piata intrata deja in maturitate, au inregistrat cresteri atat in valoare cat si in volum. Domeniul nealimentar (detergenti, produse de igiena s.a.) este foarte bine structurat, producatorii din topul international fiind prezenti deja de peste un deceniu in
Noul an aduce si spectrul falimentelor pentru aproape jumatate dintre producatorii din industria alimentara (fie paine, procesarea laptelui sau a carnii), pentru ca standardele europene de productie impun investitii inaccesibile pentru mare parte din companiile romanesti din sector.
Expansiune cu orice pret
comerTul este, fara nicio indoiala, unul din domeniile cu cea mai evidenta evolutie. In timp ce 2005 a fost anul discounterilor, pentru ca trei retele si-au facut intrarea pe piata (Kaufland, Penny si Plus), 2006 este anul hipermarketurilor. Daca pana la inceputul acestui an, pe acest segment, in randul numelor internationale, se duelau doar Carrefour, Cora si Kaufland, bilantul finalului de an va fi mai "greu" fata de 2005 cu trei nume noi: Auchan, real si Spar. In afara de bilantul numelor, valorile de investitii se refera la sute de milioane de euro cheltuiti pe zeci de noi magazine, intrucat, in afara de Metro, veteranul pietei (10 ani de prezenta in
2006 marcheaza o premiera pe piata romaneasca de retail prin faptul ca finalul de an a adus si primul esec din acest domeniu: Universall, cea mai mare companie romaneasca din domeniu, este lichidata.
In 2007 va continua frenezia extinderii retelelor si devine tot mai probabila strategia de consolidare a companiilor prin achizitia altor retele. Modelele din pietele dezvoltate arata ca, la maturitate, diferite segmente de retail sunt disputate intre trei si cinci companii.
Trecerea pe laptop
Piata IT&C s-a dezvoltat intr-un ritm alert, fiind estimata la 4,7 miliarde de euro.
Outsourcing. Cel mai efervescent domeniu de anul acesta a fost outsourcing-ul. Cu toate ca au fost mai multe achizitii, deschideri de birouri locale (Genpact) si extinderi ale echipelor locale (HP, Oracle, IBM, Microsoft), piata romaneasca este departe de a concura cu
pc: Vanzarile de PC-uri au scazut pe segmentul desktop, dar au crescut pe cel al calculatoarelor portabile, conform companiei de cercetare IDC.
Software. Antivirusul BitDefender produs de Softwin a depasit bariera cotei de piata de 1%, ca valoare in bani din vanzarile totale de produse antivirus pe plan mondial.
rebranding. Companiile de telecomunicatii au avut unul dintre cei mai dinamici ani, principalii jucatori ocupand pozitii in perspectiva aderarii. Operatorul de telefonie mobila Connex a trecut printr-un proces de rebranding, devenind Vodafone. In acelasi timp, Cosmote a renuntat la culoarea galben din logo, pe care a adaugat-o verdelui extrem de similar cu cel al Connex.
Mutari. Anul 2006 a consemnat migrarea unora dintre operatorii de telefonie mobila catre telefonia fixa. In plus, RCS&RDS si Zapp au castigat ultimele doua licente 3G acordate pentru piata din Romania, generand un scandal in piata, intrucat Cosmote, singura companie cu experienta in domeniu care a participat la licitatie, a pierdut. O alta tendinta inregistrata pe piata este expansiunea pe segmentul de televiziune digitala. Jucatorilor traditionali - RCS&RDS, UPC Astral, Boom TV, Focus Sat si Max TV - li s-a alaturat si Romtelecom, cu serviciul Dolce, iar Zapp a anuntat de asemenea planuri concrete de a intra pe aceasta piata incepand cu anul viitor.
Vanzarea Electrica Muntenia Sud si schimbarea mediului de tranzactionare a energiei electrice, pe fondul cresterii cererii, au dominat in acest an piata de profil.
OPCOM. Un ordin al Ministerului Economiei a hotarat infiintarea, din luna iunie a acestui an, a Bursei de energie. Cum mai bine de jumatate din energia produsa ieftin (aproximativ 25 de euro MWh) este deocamdata blocata in contracte pe termen lung, dintre care o parte va mai expira anul viitor, piata asteapta ca ordinul sa intre in vigoare efectiv din primavara anului viitor.
Prag dupa prag
PiaTa auto a bifat inca un an de crestere in ciuda estimarilor mai degraba pesimiste pe care dealerii auto le faceau la inceputul anului. Chiar si fara o parte dintre factorii benefici de anul trecut - efectul psihologic al plusului de venituri generate de cota unica de impozitare -, piata auto a gasit resurse de crestere si in acest an, care ar putea marca pentru prima data atingerea pragului de 300.000 de autovehicule noi vandute. Daca la acestea adaugam si alte 100.000 de masini second-hand care vor fi importate in acest an, atunci parcul auto - estimat la aproximativ 4 milioane de unitati - ar putea creste in acest an cu aproximativ 10%.
Crestere exponentiala
Interesul investitorilor straini pentru
In scAdere. Randamentele investitiilor in real estate au scazut accentuat, ajungand la niveluri similare celor de pe piete mult mai dezvoltate, precum Polonia sau Ungaria - 7%. Preturile au continuat sa creasca puternic, in special la terenuri, dar si la noile constructii rezidentiale.
Acoperire mai mare. Provincia recupereaza decalajul fata de Capitala. Apar tot mai multe proiecte, atat rezidentiale, cat si comerciale. Practic, toate orasele cu mai mult de 100.000 de locuitori au intrat pe radarul investitorilor imobiliari.
PreferinT
In asteptarea lui 2007
Fondurile deja prezente au realizat in acest an cateva afaceri foarte interesante, desi nu au fost noi intrari pe piata. Vanzarea companiilor din industria medicamentelor si cea a serviciilor financiare au adus profituri importante.
Astfel, Advent International a incasat prin vanzarea Terapia catre Ranbaxy 270 de milioane de euro, de zece ori mai mult decat a investit in urma cu trei ani la preluarea companiei.
O alta afacere profitabila a fost vanzarea de catre Fondul Romano-American de Investitii (RAEF) a trei societati financiare catre General Electric pentru 145 de milioane de euro. Gigantul american, prin divizia GE Money, a preluat dintr-o lovitura Motoractive, cea mai mare companie de leasing independenta de pe piata, firma de consumer finance Ralfi si societatea de credit ipotecar Domenia Credit.
Si domeniul materialelor de constructii a suscitat un interes foarte mare pentru fondurile de investitii. Dupa ce, in 2005, Advent cumparase producatorul de vopseluri Düfa, in acest an Oresa Ventures a preluat jumatate din afacerea Guzuchim (redenumita Fabryo), intr-o tranzactie de noua milioane de euro. Enterprise Investors a cumparat, la randul sau, Macon Deva, intr-o tranzactie de 35 de milioane de euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro