CINE ADMINISTREAZA BANII DE PENSIE
In vistieria companiilor ce vor administra fonduri de pensii obligatorii ar urma sa intre in 2008 aproximativ 300 de milioane de euro, iar dupa primii trei ani suma va urca spre jumatate de miliard de euro. De administrarea si inmultirea banilor pentru pensie vor raspunde directorii de investitii, cele mai importante piese dintr-un business unde o greseala poate transforma o afacere uriasa intr-un esec rasunator.
In vistieria companiilor ce vor administra fonduri de pensii obligatorii ar urma sa intre in 2008 aproximativ 300 de milioane de euro, iar dupa primii trei ani suma va urca spre jumatate de miliard de euro. De administrarea si inmultirea banilor pentru pensie vor raspunde directorii de investitii, cele mai importante piese dintr-un business unde o greseala poate transforma o afacere uriasa intr-un esec rasunator.
Pentru un director de investitii, "cel mai important e sa nu te lase nervii, sa nu iti pierzi rabdarea si sa nu actionezi impulsiv", spune Dumitru Mihut, care s-a alaturat in iunie grupului OTP, pentru a coordona activitatea de investitii a OTP Fond de Pensii. OTP Group este una dintre cele 12 companii care au primit pana la finele saptamanii trecute aprobarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) pentru a-si infiinta societatile ce vor administra afacerea pensiilor obligatorii private. O afacere care in trei ani promite sa ajunga la 430 de milioane de euro (1,9 miliarde de lei), potrivit unei estimari recente a Comisiei Nationale de Prognoza (CNP).
Startul afacerii cu pensii private obligatorii se va da in august, fie la inceputul lunii, fie la sfarsit, potrivit celor mai noi informatii furnizate de Mircea Oancea, presedintele CSSPP. Motivul potentialei amanari fata de calendarul initial (conform caruia angajatii cu varsta de pana la 35 de ani trebuia sa isi aleaga un fond de pensii intre 1 august si 30 noiembrie) e justificat de Oancea prin nevoia societatilor care au cerut autorizatie de a-si pregati agentii de vanzare. Odata insa ce etapa vanzarilor se incheie, "armata de marketing" se retrage, iar jucatorii-cheie vor fi directorii de investitii - oamenii care trebuie sa investeasca si sa inmulteasca banii romanilor pentru pensie.
De alegerile pe care le vor face acestia depinde inclusiv supravietuirea propriilor afaceri - pentru ca dupa primii doi ani de functionare se va trage linie, iar cei care nu reusesc sa se incadreze in media pietei ca performante vor fi eliminati. O perspectiva de neacceptat, in conditiile in care pe termen lung din acest business se pot face profituri consistente: dupa prognozele CNP, pana in 2020 sumele nete atrase anual de piata pensiilor private (fara comisioanele incasate de companii pentru administrare) vor creste la aproape 3 miliarde de euro. In aceste conditii, suma rulata in sistemul privat de pensii va fi, in 2020, de circa 20 de miliarde de euro.
"Pentru orice finantist, a fi director de investitii intr-o astfel de companie, unde i se dau pe mana sute de milioane de euro sa «se joace», e ca un vis implinit", e de parere George Butunoiu, director general al firmei de recrutare GB Consulting. O "joaca" ce nu se anunta simpla, in conditiile in care piata financiara romaneasca este inca destul de mica, iar plaja de instrumente pe care responsabilii de strategia de investitii le au la dispozitie pentru plasamente e restransa. Cu atat mai mult cu cat, desi legislatia nu le limiteaza investitiile pe pietele externe, multi dintre ei spun ca in primii ani vor cauta sa ramana doar pe cea romaneasca, datorita randamentelor mai mari de aici, dar si din cauza riscurilor de curs valutar ale investitiilor in alte monede.
Pana acum, doar o parte dintre companiile ce au primit acceptul CSSPP pentru a-si constitui societatile de pensii obligatorii au numit oficial un director de investitii. In altele, departamentul de resurse umane mai are inca de lucru pentru a gasi persoana potrivita, iar departamentul de investitii e in stadiul de "proiect in dezvoltare". Alte companii prefera sa pastreze discretia asupra subiectului, chiar daca postul a fost ocupat, pana cand societatea de pensii va fi lansata. Ca sa poata vinde pensii obligatorii, societatile trebuie sa obtina in prima faza o autorizatie de constituire de la CSSPP, apoi sa se inregistreze la Registrul Comertului, dupa care sa depuna la CSSPP cererea de autorizare ca administrator de pensii obligatorii. Dorin Boboc este directorul de investitii de la Allianz-Tiriac Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative. Relatia lui Boboc (34 de ani) cu piata de capital si cu domeniul investitiilor a inceput "in mod formal", dupa cum spune, in august 2004, cand a inceput sa lucreze in divizia de investitii a grupului Raiffeisen. Pasiunea pentru acest domeniu este insa mult mai veche, "de pe vremea cand lucram in Statele Unite ca inginer de aeronave si ii vedeam pe toti jucand la bursa".
In SUA, unde Boboc a terminat in 2001 Colegiul de Aeronautica din New York si apoi a lucrat in domeniu mai multi ani, toate fondurile de pensii au mai mult de jumatate din active plasate in actiuni, pentru ca americanii sunt investitori obisnuiti pe piata de capital, dar si pentru ca randamentele sunt mici pe alte tipuri de plasamente. In Romania insa, Boboc anticipeaza ca, cel putin in cazul fondurilor de pensii obligatorii, "se va converge cu investitiile catre zona de risc mediu", mai precis spre un procent de 25-35% din active alocat pe piata de capital. In cazul pensiilor facultative, "e firesc sa oferim mai multe fonduri", cu grade de risc si randamente diferite. Boboc se va ocupa la Allianz-Tiriac atat de administrarea investitiilor pentru fondurile din pilonul III (al pensiilor facultative), cat si de cel din pilonul II (al pensiilor obligatorii). Intre 2003, cand a renuntat la postul din SUA, si 2004, cand s-a angajat la Raiffeisen Capital & Investment, Boboc a urmat si cursurile MBA Romano-Canadian, program unde a fost cooptat ulterior drept colaborator pentru a preda un curs de investitii. Pentru el, experienta dobandita intr-o piata "agitata", cum este cea romaneasca, si "pe foarte multe proiecte, lucrand intr-un grup mare", vine sa compenseze experienta de doar doi ani si jumatate in domeniu, care ar putea fi considerata de unii prea scurta. Motiv pentru care spune ca, atunci cand a fost contactat de o firma de head-hunting ce i-a propus actuala functie, "am simtit ca este o evolutie fireasca si am acceptat, pentru ca asta imi doream sa fac".
Si pentru Anne-Marie Mancas (35 de ani), pasul facut in ianuarie spre functia oferita de Omniasig, de director de investitii in compania ce va fi infiintata pentru administrarea de pensii (facultative si obligatorii) a fost "natural", spune ea. De la terminarea Academiei de Studii Economice, in iunie 1997 si pana in noiembrie 2006, Mancas a lucrat exclusiv in BCR, ca economist in Directia Piete de Capital: "M-a pasionat mult bursa inca din facultate si m-am angajat la BCR chiar de la infiintarea departamentului". In acea perioada a urmat si un MBA in management financiar, organizat de City University, Bellevue, Washington.
In banca, principalele ei activitati au fost legate de administrarea portofoliului de titluri pe piata interna si internationala de capital, de elaborarea procedurilor de tranzactionare a titlurilor financiare, de emiterea de instrumente financiare pe pietele de capital sau de participarea in consortii la emiterea de obligatiuni municipale si corporative. "Am participat in anii in care am lucrat in banca la toate strategiile posibile de portofoliu", spune Mancas, adaugand ca pentru ea fondurile de pensii "imbina ce am invatat pana acum cu noi oportunitati". In structura noii companii, Anne-Marie Mancas detine si functia de director de investitii si pe cea de director general adjunct, fiind membru in Comitetul de Directie. Cum a fost recrutata? "Cochetam cu ideea de a-mi schimba locul de munca si am dat CV-ul meu unor cunostinte din piata."
Pentru Dumitru Mihut (39 de ani), director de investitii la OTP Fond de Pensii, intalnirea cu cei de aici s-a produs "la jumatatea drumului": a fost cooptat in echipa OTP in iunie, dupa ce lucrase doi ani ca director al Directiei Piata de Capital din Bank Leumi si anterior inca sapte ani in mai multe companii cu activitate de investitii (societati de administrare a investitiilor si societati de servicii de investitii financiare, printre care KD Investments, GM Invest, Gelsor). Ca formatie de baza, mehedinteanul Dumitru Mihut este inginer, absolvind Universitatea Politehnica din Bucuresti, si, ulterior, cursul postuniversitar de Management Bancar si Bursier la Academia de Studii Economice Bucuresti. In sarcina sa cade de acum coordonarea activitatii de investitii pentru fondurile de pensii pe care le va administra OTP Fond de Pensii, atat pe pilonul II, cat si pe III. Pe piata pensiilor obligatorii, directorul general al companiei, Marius Floarea (care a fost recrutat de OTP Group din decembrie anul trecut, din pozitia de director de marketing si administrare de retea al BCR Asigurari), spune ca vrea sa atraga, in primul an, in jur de 250.000 de contributori si active de 15 milioane de euro.
Activitatea de plasare a activelor fondurilor de pensii va fi externalizata catre o societate de administrare a investitiilor din cadrul grupului, aflata acum in curs de constituire, in care Mihut va prelua coordonarea departamentului de investitii. Totusi, raspunderea rezultatelor ramane tot la administrator, adica la compania de pensii. Raspundere deloc usoara, spune el, pentru ca "se pot lua si decizii gresite". Important este ca, prin diversificarea plasamentelor, "o eroare pe un titlu sa se reflecte cat mai putin in activul fondului".
O strategie similara in privinta activitatii de plasamente ar putea adopta si celelalte doua banci ce au primit de la CSSPP autorizatia de a-si constitui societati de pensii private, BCR si BRD-Groupe Société Générale. Ambele dispun, in cadrul grupurilor din care fac parte, de posibilitatea de a-si externaliza partea de investitii catre societatile de administrare a activelor, BCR Asset Management, respectiv BRD Asset Management. Totusi, in forma actuala, legislatia impune si existenta unui director de investitii in companiile de pensii obligatorii.
In alte companii inca se mai cauta omul potrivit pentru functia de director de investitii. La Interamerican, spre exemplu, de creionarea strategiei de investitii se ocupa Emilia Bunea, vicepresedinte si CFO al Interamerican Group. "In 3-4 luni probabil ca vom angaja si noi un om dedicat pentru aceasta functie", spune Bunea (38 de ani), care se ocupa de zona de financiar si investitii a grupului Interamerican de mai bine de sapte ani. Managementul investitiilor pentru pilonul II, pe care se va concentra Interamerican Pensii, va urmari trei directii, explica ea: plasamente in actiuni, investitii in instrumente cu venit fix si investitii in Uniunea Europeana (actiuni si obligatiuni). Pe pilonul pensiilor obligatorii, la scara intregii piete, Bunea crede ca in 2008 se vor acumula active de circa 200 mil. euro, care vor creste insa la peste jumatate de miliard de euro in al doilea an.
Emilia Bunea adauga ca acum, dupa ce Interamerican Pensii si-a trimis la CSSPP cadrul general privind strategia de investitii, "lucram la regulamentele interne". Regulamente interne care prevad, printre altele, reguli de etica pentru toti oamenii din departamentul condus de ea ("de exemplu, toti managerii de investitii trebuie sa dea o declaratie privind portofoliul propriu") si un cod de conduita profesionala. "Preluam in compania de pensii codul Chartered Financial Analyst (CFA), o certificare similara, in industria de investitii, standardului de calitate ISO". Administrat de catre CFA Institute din SUA, programul pregateste si testeaza specialistii din domeniul financiar. Emilia Bunea are ea insasi aceasta certificare.
Cu piata de capital, Emilia Bunea a avut primul contact profesional acum mai bine de 10 ani (cand a inceput sa lucreze in domeniul investment banking, la Capital Securities, o companie de investitii ce a devenit intre timp EFG Finance), dupa mai multi ani petrecuti la Comtel Rom, un dezvoltator imobiliar. La domeniul unde lucreaza acum ii place cel mai mult "faptul ca aici simti ca poti crea valoare, nu ca in multe alte joburi in care nu simti ca obtii ceva". Reversul medaliei e aici responsabilitatea foarte mare, "mai ales ca piata se poate complica rapid".
Oarecum la fel se intampla lucrurile si la ING Fond de Pensii, societatea grupului olandez ING care va activa pe pilonul II. Marius Popescu, deputy chief financial officer la ING Asigurari de Viata (32 de ani), spune ca "vom ajuta firma de pensii sa-si creeze un departament de investitii ale carei proceduri sa le urmareasca pe cele din compania de asigurari". Altfel spus, Popescu este unul dintre oamenii care va asista noua companie in recrutarea angajatilor din departamentul de investitii si in trasarea strategiei generale privind plasamentele. La ING Asigurari de Viata (care administreaza si un fond de pensii facultative), Marius Popescu are in grija strategia de alocare pe clase de active a noua portofolii (corespunzatoare unor profiluri diferite de risc si garantii ale produselor de asigurare) si a surplusului de fonduri al companiei. "Eu semnez pentru toate tranzactiile", sustine Popescu, adaugand ca este implicat si in activitatile ce privesc managementul riscului. Marius Popescu a venit la ING in 2005, acesta fiind si primul sau loc de munca in Romania - pentru ca el este cetatean canadian si a lucrat, timp de patru ani, ca analist financiar pentru General Motors in Canada si Statele Unite. "La General Motors Asset Management am luat pentru prima data contact cu planurile de pensii si de sanatate, un domeniu care mi s-a parut fascinant", spune Popescu. Dar in Romania, desi piata financiara este mai putin dezvoltata (sau tocmai din acest motiv), oportunitatile de cariera sunt mai mari. "Aici am la 32 de ani functia pe care o avea in Canada seful sefului meu la 42 de ani", sustine el, convins ca in Romania "daca esti bine pregatit si muncesti, ai toate sansele sa avansezi repede". Si Marius Popescu are certificarea CFA, fiind membru al CFA Institute din Toronto.
Ce i se cere unui director de investitii ca sa ocupe aceasta functie? Ca principiu general, cerintele sunt cam aceleasi, spun specialistii din companiile de head-hunting. Este obligatoriu sa aiba macar doi-trei ani de experienta in domeniul investitiilor, abilitati de coordonare a unei echipe si o buna intelegere a pietelor financiare, afirma Monica Pintilie, senior consultant la Wrightson Romania. Un director de investitii trebuie sa aiba studii economice de cel putin cinci ani, experienta in piata, experienta manageriala in administrarea de astfel de fonduri si viziune - completeaza Damjan Mencej, presedintele Prima Pensie Fond de Pensii, membra a grupului sloven Prva. Potrivit lui Mencej, grupul dispune de o echipa de 120 de manageri care administreaza 14 fonduri de pensii in regiunea central- si est-europeana. Managementul activelor in cele sapte tari in care este prezent grupul se face de catre echipe locale de specialisti, care isi desfasoara activitatea de investitii, de management al riscului si management de portofoliu conform cu prospectul aprobat de autoritatile din fiecare tara. "In Romania acoperim piata de capital cu o echipa locala care este in permanenta conectata cu echipa de manageri de active a grupului", precizeaza presedintele de la Prima Pensie. Planurile slovenilor pe piata romaneasca vizeaza, pana la sfarsitul lui 2007, castigarea a 350.000 de clienti pentru fondul de pensii private obligatorii pe care il vor administra, adica 10% din piata.
"E destul de greu sa gasesti oamenii potriviti pentru aceste posturi ce apar acum in companiile de pensii", comenteaza Monica Pintilie, care indica bancile si companiile de asigurari ca principale pepiniere pentru astfel de specialisti. Pe aceasta lista, George Butunoiu, director general al firmei de recrutare GB Consulting, adauga si companiile din piata de capital, fondurile de investitii "si in general toate firmele mari in care exista trezorieri ce au pe mana sume mari ce trebuie investite".
Dincolo de implinirea in cariera a celor ce intra in acest nou domeniu, George Butunoiu puncteaza ca "un profesionist adevarat in acest domeniu e condamnat sa se imbogateasca". In domeniul investitiilor, adauga el, "nu exista sa castigi putin. Dar la fel de bine o greseala te poate costa tot". Una peste alta, Butunoiu calculeaza ca un director de investitii este remunerat cu minim 9.000-10.000 de euro pe luna, constand dintr-un salariu fix la care se adauga bonusuri, "uneori foarte mari", in functie de performante. "Intr-adevar", spune Dorin Boboc de la Allianz-Tiriac Pensii Private, "in contractul meu exista clauze care leaga o parte importanta a remuneratiei de performanta investitiilor, comparata cu piata". Sistemul de penalizari, in cazul unor erori, este mai putin practicat in contracte de acest fel, "pentru ca daca ar fi, n-ar mai semna nimeni", sustine George Butunoiu. Dorin Boboc are insa o alta explicatie, la fel de pragmatica: "Nici nu cred ca sunt necesare, pentru ca postul insusi depinde de performanta fondurilor aflate in grija echipei mele".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro