Cum vede şeful Orange România viitorul în comunicare
"In zece ani vor fi servicii care ne vor permite nu numai noua ca persoane sa ne conectam, ci si dispozitivelor sa comunice intre ele. Azi avem carduri SIM pentru GPS, maine poate pentru masina ori ceasul de la mana" - Jean-François Fallacher, CEO al Orange România
Un accent franţuzesc perceptibil cu care rosteşte frazele, nişte hohote de râs sonore, parcă şi ele tot cu accent franţuzesc, şi un profil galic clasic: şeful Orange România, numărul 1 pe piaţa de telefonie mobilă de la noi, nu-i tocmai genul de CEO vedetă, dar nici nu-i displace să vorbească în public, mai ales în faţa unei săli pline de manageri români cu care are ocazia să converseze despre viitorul afacerilor din telecom şi al comunicării în general.
Coincidenţa face ca evenimentul "Meet the CEO" al BUSINESS Magazin care l-a avut invitat să fi avut loc exact cu două zile înainte de aniversarea a zece ani de la momentul de lansare a brandului Orange în România (5 aprilie 2002), aşa încât discuţia ajunge să se structureze aproape ca de la sine în jurul istoriei comunicaţiilor mobile şi în privinţa a ceea ce ne aşteaptă în următoarele decenii.
"Eu am absolvit facultatea chiar pe când se lansa internetul, la începutul anilor '90, când ideea de a conecta calculatoare în reţea, cum se întâmplase în SUA, părea de-a dreptul magică", spune francezul în vârstă de 44 de ani. Primul dispozitiv mobil l-a văzut pe când era copil la tatăl său, despre care îşi aminteşte că pleca şi venea de la slujbă cu maşina în care căra "o geantă uriaşă" pentru aparat, însă primul dispozitiv propriu-zis portabil, de dimensiuni mici, cu care a făcut cunoştinţă a fost un aparat cu care nu se puteau primi apeluri, ci doar se putea suna cu ajutorul lui.
"Şi dacă aveai la tine şi un pager, abia aşa puteai fi contactat şi ulterior rămânea să suni cu dispozitivul - cred că se chema Mobicarte." Abia ulterior au apărut serviciile GSM, prin 1995. "Istoria telecomunicaţiilor este o aventură minunată", conchide managerul. "Şi la fel de mult a evoluat şi modelul de business al industriei: nu se mai plăteşte acum pentru un apel, ci pentru pachete de minute, are loc segmentarea pieţei în funcţie de necesităţile diferite ale consumatorilor."
Inginer de formaţie, Jean-François Fallacher a studiat ştiinţe, matematici şi apoi şi-a continuat studiile în telecomunicaţii, un domeniu care îl atrăsese încă din studenţie, la École Polytechnique şi École Nationale Supérieure des Télécommunications din Paris. A început să lucreze la France Telecom, unde timp de cinci ani a coordonat în Franţa operaţiunile de vânzări către clienţii mari, apoi din 1999 departamentul de marketing al furnizorului de internet EuroNet Internet din Olanda şi ulterior CEO al Wanadoo, un alt furnizor de internet controlat de France Telecom.
"Am stat în total şapte ani în Olanda. Dacă vă amintiţi, era prima epocă de dezvoltare a internetului, aşa încât am prins nişte ani frumoşi, dar şi perioada de explozie a balonului dot-com." În 2005 revine în Franţa, ca CEO al companiei de consultanţă internaţională Sofrecom, controlată tot de France Telecom - Orange. De atunci şi până la venirea în România a petrecut "o mulţime de timp în avion", întrucât Sofrecom oferea consistent consultanţă pentru pieţele emergente; aşa a avut ocazia să cunoască ţări din Africa, din Orientul Mijlociu şi Asia, călătorind din Indonezia până în Yemen sau Dubai.
Cum a ajuns în România? "M-am trimis singur aici", râde Jean-François Fallacher. "France Telecom este un grup mare şi, dacă eşti în căutarea unor noi oportunităţi în grup, până la urmă le vei găsi", explică el pe scurt. A venit în România anul trecut, cu puţin înainte să-şi înceapă mandatul de CEO, la 1 iulie, şi a început prin a face cunoştinţă cu angajaţii, piaţa, clienţii, dar şi cu autorităţile centrale şi locale.
"Este o piaţă interesantă, pentru că România e o ţară mare - înţeleg că aveaţi 20 de milioane de locuitori, acum poate cu un milion mai puţin, dar totuşi este o ţară foarte mare", comentează el, glumind pe marginea rezultatelor recensământului. "O ţară care a trecut în anii 2000 printr-o perioadă de creştere economică accentuată şi care, chiar dacă ulterior a fost lovită de criză, îşi păstrează potenţialul de creştere în continuare."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro