Ghid de promovare in social media. Cum sa te vinzi pe internet
Multi vor sa fie in social media, dar putini stiu exact la ce ii ajuta. De la un simplu experiment, reclamele pe retele sociale au devenit acum una dintre cele mai la moda forme de promovare de pe internet, cu o piata de peste patru miliarde de euro la nivel mondial si de doua milioane de euro in romania in 2011. Cum poate social media sa vanda o companie, cat costa si cat de eficienta este ca forma de publicitate sunt doar cateva dintre intrebarile care ii mai pun inca in dilema pe directorii de marketing. Dar nu pentru multa vreme.
In primavara anului 1999 pozele celor trei studenti disparuti intr-o padure din Maryland erau deja peste tot pe internet. La fel si imagini cu masina lor abandonata pe un drum din apropierea padurii, descoperita ulterior de politie. Nimic nu era insa real. Heather Donahue, Josh Leonard si Mike Williams erau doar personaje, chiar daca sub numele lor real, din filmul Blair Witch Project, care urma sa fie lansat in luna iulie a aceluiasi an. Oamenii de marketing s-au folosit insa de internet pentru a promova cu un buget foarte mic ecranizarea, generand interes pentru o poveste despre care nimeni n-a stiut o vreme daca este sau nu adevarata, cu atat mai mult cu cat a fost sustinuta si de aparitii platite in diverse publicatii. Campania a fost una dintre cele mai reusite din social media si printre primele de acest gen la acea vreme, iar filmul s-a soldat cu incasari de 249 de milioane de dolari in toata lumea.
Niste ani mai tarziu, producatorul apei minerale Evian publica pe internet un clip video cu bebelusi pe patine cu rotile, considerat de Cartea Recordurilor cea mai accesata reclama online din toate timpurile, cu 60 de milioane de vizionari si 54.000 de comentarii. Tot cam in aceeasi perioada, Ikea inaugura cu ocazia deschiderii unui nou magazin in Suedia un showroom de mobila virtual pe reteaua sociala Facebook si indemna consumatorii sa numeasca produsele pe care puteau de altfel sa le castige, campania fiind premiata anul trecut la Cannes. Modele cu totul diferite fata de cel ales pentru Blair Witch Project, dar in esenta cu acelasi scop, anume sa creeze o comunitate online cu care compania sa interactioneze prin diverse metode si care sa transmita mesajul mai departe pe internet.
Companiile exploreaza de ani de zile internetul si in ultima perioada tot mai mult si zona de social media pentru promovare. Daca in urma cu cativa ani retelele sociale, blogurile si serviciile de microblogging erau luate in gluma de directorii de marketing, in mare parte din cauza publicului restrans si a lipsei de relevanta a acestuia pentru businessul lor, acum datele problemei arata cu totul altfel. S-au ingrosat practic atat randurile companiilor interesate sa-si faca reclama in acest mediu, cat si bugetele cheltuite pentru asta. Iar sumele totale nu mai sunt de ordinul sutelor de milioane de euro la nivel mondial, cum se intampla inainte de 2008, ci mai degraba de 4,26 miliarde de euro anul acesta, potrivit estimarilor companiei de cercetare eMarketer, cu 70% peste nivelul din 2010. Facebook este raspunzatoare insa in cea mai mare masura pentru conturarea si evolutia impresionanta a pietei.
"E la moda si din acest motiv trage toata industria in sus", crede Calin Rotarus, directorul general al regiei de publicitate ARBOinteractive. Cu 600 de milioane de utilizatori in toata lumea, reteaua sociala a deschis o cutie a Pandorei care nu mai are nicio sansa sa se inchida. Iar Romania nu face exceptie. "Campanii pe social media existau la noi si inainte de aceasta explozie, dar nivelul era foarte mic. Facebook a fost practic motorul", explica Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei de media Mediaedge:cia. Numarul consumatorilor prezenti pe Facebook este deja aproape de trei milioane, dublu fata de acum sase luni, si se estimeaza ca va atinge pragul de cinci milioane anul acesta. "Nu mai e doar un experiment, cum era la inceputul anului trecut, cand avea doar jumatate de milion de utilizatori, ci e deja un domeniu care nu mai poate fi ignorat", spune Bogdana Butnar, head of new business la agentia Headvertising.
Se adauga in ecuatie si Hi5.com, retea accesata in medie de 600.000 de romani pe zi, dar si Tpu.ro, care atrage intr-o luna aproape doua milioane de clienti unici, sau Neogen, cu peste 750.000 de unici in februarie, conform datelor Studiului de Audienta si Trafic pe Internet (SATI). Si, nu in ultimul rand, trebuie mentionate blogurile spre care se duc deja de mai multa vreme bani din publicitate si platforma de microblogging Twitter, care, desi nu are un model de business definit, este un loc bun pentru reclama sub forma mesajelor publicate. n strainatate, exista deja destule vedete platite de companii pentru a scrie mesaje despre ele, dar in Romania modelul inca n-a fost inradacinat, chiar daca platforma atrage deja jumatate de milion de utilizatori unici pe luna, conform Google AdPlanner.
Printre primii care au inteles ca trebuie sa aiba o prezenta in social media au fost cei mai mari investitori in publicitate, care au adaugat aceasta componenta in strategia de promovare de timpuriu. Acum, mai toate companiile mari cu operatiuni pe piata locala sunt intr-un fel sau altul prezente in aceasta zona, chiar daca investitiile pe care le fac nu sunt in mod neaparat cele mai mari. BCR, Vodafone, Orange si Cosmote, Dacia sau Procter & Gamble sunt doar cateva dintre exemple. "Anul trecut, 30% din clientii din lume ai GolinHarris comunicau si prin social media, procent care a ajuns deja la 80%", spune Matt Neale, co-managing directorul agentiei GolinHarris Europe, care a venit recent si in Romania prin afilierea cu agentia locala de relatii publice Lowe PR. Pentru americani, miza cea mai importanta va fi familiarizarea clientilor romani cu aceasta componenta. Companiile mai mici au inceput si ele sa se uite spre social media, in cele mai multe situatii din ratiuni de costuri, pentru ca alternativele nu au fost pana acum foarte la indemana.
CONTINUAREA IN PAGINA URMATOARE ->>>>>>>>>>>
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro