Mai este Logan masina anti-criza?

Postat la 28 octombrie 2008 76 afişări

La zece ani de la salvarea Dacia de la faliment, grupul Renault ar putea fi la randul sau salvat de Logan in plina criza financiara internationala. Va reusi Dacia sa combata cresterea costurilor la materii prime si a salariilor, pentru a reusi sa faca profituri mari din masini ieftine sau va apela in continuare, dupa modelul fabricilor din Vest, la stoparea productiei?

 

Intr-una din salile improvizate in standul Renault de la Salonul Auto de la Paris, Carlos Ghosn pare vizibil obosit. Este ora 9 dimineata si cel supranumit “cost-killer” traverseaza cel mai delicat moment din cei peste trei ani care au trecut de la numirea sa ca sef.

 

Ghosn stia foarte bine ca nu ii va fi usor, in 2005, cand l-a inlocuit pe “visatorul” Louis Schweitzer, cel care inventase Loganul, o masina ieftina pentru “cei 80% dintre locuitorii planetei care acum nu au o masina”. Avea de crescut profitabilitatea grupului francez - aflat cu mult in urma concurentilor directi - in special prin reducerea costurilor. Insa probabil ca niciun moment nu s-a asteptat la o criza financiara de proportii, in urma careia capitalizarea bursiera sa scada cu 70% in ultimele noua luni si sa ajunga din nou in situatia de a inchide fabrici si a anunta concedieri masive, asa cum facuse anterior la Michelin in SUA sau la Nissan, marca pe care o salvase de la falimentul de care era foarte aproape in urma cu zece ani.

 

Atitudinea grava a lui Ghosn la intre­­barile legate de concedierile din Franta sau cele despre reducerea tintei de vanzari si a profitabilitatii se schimba brusc in momentul in care aude ca este vorba despre un interviu cu un ziarist din Romania, tara Logan. Acesta pare acum singurul proiect de ale carui rezultate seful grupului Renault-Nissan pare multumit, iar acest lucru se vede si din rapiditatea cu care raspunde intrebarilor. Daca despre planurile Renault pentru fabricile din Brazilia, Maroc sau India, Ghosn pare ca isi pregateste un raspuns (protocolar) pret de cateva secunde, atunci cand vine vorba despre Romania si Logan, reactia este imediata. “O recesiune econo­mica avantajeaza produsele low-cost. In general, clientii de automobile se vor orienta tot mai mult catre modele precum Logan.”

 

Rezultatele de vanzari din primele noua luni ale anului par sa sustina afirmatiile lui Ghosn. Dacia si-a dublat in luna septembrie vanzarile de pe pietele vest-europene fata de aceeasi luna a anului trecut, in conditiile in care piata a scazut cu aproape 10%, potrivit Asociatiei Constructorilor Euro­peni de Auto­mobile (ACEA). Potrivit aceleiasi surse, pe ansamblul primelor noua luni ale anului, Dacia a inregistrat cea mai mare crestere dintre toate marcile vandute in Europa de Vest (peste 40% fata de perioada similara a anului trecut), pe fondul unei reduceri a inma­tricularilor de masini noi cu peste 5%.

 

Cu toate acestea, la sfarsitul saptamanii trecute, Dacia a anuntat ca isi va intrerupe productia la Pitesti timp de patru zile, in octombrie si noiembrie, din cauza cererii in scadere de pe piata romaneasca, unde vanzarile au scazut in primele noua luni ale anului cu aproximativ 10% fata de anul trecut, la mai putin de 61.000 de masini. Intreruperea productiei timp de patru zile, care inseamna 5.200 de masini in minus iesite de pe liniile de fabricatie, este legata strict de capacitatea din acest moment a pietei interne, avand in vedere ca nu se vor intrerupe activitatea de export, fabricatia de piese de schimb, cea din anumite sectoare ale uzinei mecanice si cea de la centrul CKD, care asigura livrarea pentru pachetele de componente ce vor fi asamblate in uzine din strainatate.

 

Anuntul Dacia a venit imediat dupa stirea ca grupul francez va inchide pentru cate o saptamana sau doua cinci dintre fabricile sale din Franta din cauza scaderii vanzarilor de masini Renault si ca pregateste trimiterea in somaj tehnic a peste 5.000 de angajati de la Valladolid, Spania. Conform unor informatii anterioare, din cele 6.000 de locuri de munca pe care urmeaza sa le desfiinteze Renault in Europa, 4.900 vor fi in Franta. Renault este doar una dintre victimele caderii pietei auto occidentale, confruntata cu o criza care a facut ca numai in septembrie, vanzarile de masini pe piata americana sa se diminueze cu 27%, in timp ce pentru Europa se asteapta o scadere de 8% pentru intreg anul 2008. Saptamana trecuta, Daimler si-a redus estimarile de profit cu un miliard de euro pentru acest an, Fiat a comunicat ca se asteapta la o prabusire de pana la 85% a profitului, iar Renault, desi si-a majorat cota din piata europeana la 8,7% in primele noua luni, estimeaza la randul sau ca anul acesta nu va depasi o marja de profit de 3%, fata de tinta fixata anterior de 4,5%. La randul lor, producatorii asiatici - Toyota, Honda, Hyundai, Mitsubishi - au inregistrat reduceri cu doua cifre ale vanzarilor din Europa de Vest in acest an.

 

Intr-un astfel de context, toti marii producatori, de la Fiat si Skoda si pana la Nissan, Opel sau chiar branduri de lux, precum BMW, recurg la inchiderea temporara sau chiar definitiva a unor fabrici. Peugeot Citroën, care si-a redus estimarea privind marja de profit pentru acest an de la 3,5% la 1,3%, a anuntat “reduceri masive de productie” pentru ultimele trei luni ale anului. Chrysler, ale carui vanzari au scazut in acest an cu 25%, a anuntat ca va reduce cu un sfert numarul de angajati, ceea ce inseamna 5.000 de concedieri; Ford va reduce cu 3% productia la uzinele din Europa si va opri temporar productia la unele fabrici, iar Volkswagen, desi a fost singurul dintre primii zece producatori europeni care a reusit sa raporteze o crestere de vanzari in septembrie pe piata europeana, a facut cunoscut ca va renunta la majoritatea sau chiar la toti cei 25.000 de angajati ai sai cu contracte temporare si va proceda la reduceri de productie.

 

In afara de restructurare, orientarea catre masini mai mici si mai ieftine este o solutie aflata in atentia producatorilor. Seful grupului american Ford, Alan Mulally, prezent pentru prima data la un salon auto european, cel de la Paris, a anuntat ca se asteapta ca in urmatorii ani mai mult de 60% din automobilele noi vandute sa fie din clasele mici. Mici si mai ales ieftine, spun analistii, cea mai buna dovada fiind interesul tot mai multor producatori, precum Toyota si Volkswagen, pentru lansarea pe piata intr-un orizont de timp mediu a unor concurenti pentru Logan. Cel mai recent exemplu este Skoda, care a confirmat saptamana trecuta lansarea unui model low-cost in 2010 sau 2011, care va inlocui actuala generatie a Octavia Tour.

 

Pana atunci, singura gura de oxigen pare a fi posibilitatea discutata de liderii politici europeni de a acorda finantari pentru industria auto, pentru a stimula productia de masini mai putin poluante. Decizia ar fi intr-o anumita masura similara celei pe care a luat-o guvernul american, de a aproba credite cu dobanzi preferentiale de aproximativ 25 mld. $ pentru cei trei mari producatori cu sediul in Detroit - General Motors, Chrysler si Ford. Perspectiva falimentului a determinat si accelerarea discutiilor in privinta unor fuziuni, cel mai recent exemplu fiind Chrysler, al treilea producator american ca marime, care se afla, potrivit unor informatii din presa internationala, in tratative cu General Motors, dar si cu Renault-Nissan pentru o fuziune sau o alianta.

 

Intr-un asemenea mediu turbulent, programul Logan pare acum, asa cum il denumea Carlos Ghosn recent pentru Ziarul Financiar, unul dintre castigatorii crizei economice internationale. Apar insa cateva semne de intrebare importante legate de evolutia viitoare, cred deopotriva analisti ai pietei auto si chiar si unii dintre managerii Dacia. Va reusi Logan sa isi mentina ritmul de crestere al vanzarilor si in conditiile in care principalele piete europene, precum Spania, Franta sau Italia, inregistreaza in ultimele luni caderi de pana la 30-40% fata de nivelul din urma cu un an? Cum va face fata fabrica Dacia, principalul furnizor de masini si suban­samble pentru programul Logan, costurilor tot mai mari ale materiilor prime si ale fortei de munca, in conditiile in care chiar seful grupului francez spune ca Romania nu mai este o piata emergenta din punctul de vedere al companiei lui? Si, la fel de important, ce impact risca sa aiba protestele vizand cresterile salariale, precum au fost cele din primavara, cand activitatea a fost intrerupta pentru trei saptamani?

 

“Este un moment delicat pentru noi”, recunoaste François Fourmont, seful Dacia, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin. Afirmatia pare surprinzatoare, in conditiile in care cota de piata a marcii creste sustinut in Europa. Dar Fourmont vine imediat cu explicatia. “In Spania, de exemplu, piata scade cu 40%. Cum concurentii nostri inre­gistreaza scaderi mai mari ale vanzarilor decat noi, inseamna ca ne putem creste cota de piata chiar atunci cand vanzarile noastre scad, dar cu un ritm mai mic decat al altor marci. Pana acum Dacia nu a scazut, dar cred ca vor fi consecinte si pentru noi.”

 

Unul dintre principalii concurenti ai fabricii Dacia in topul celor mai mari firme romanesti din domeniul industrial, combinatul siderurgic Mittal Galati, a anuntat deja ca isi va reduce productia, pentru a nu ramane cu tabla pe stoc, din cauza crizei economice mondiale. Nici angajatii altei fabrici a ArcelorMittal, fosta Tepro Iasi, nu se simt mai bine, fiind trimisi acasa prin rotatie, cu perspectiva de a primi 75% din salariu. Deputatul Mircea Cosea, fost ministru de stat, avansa recent alaturi de Mittal si numele Renault pe lista companiilor care si-ar putea restrange activitatea de pe piata locala, ca urmare a crizei internationale.

 

Chiar daca exclude o diminuare a capacitatii de productie sau o posibila renuntare la unii dintre angajati, seful Dacia recunoaste ca producatorul se afla acum in fata unui important punct de inflexiune in evolutia sa, iar de modul cum va reusi sa administreze acest moment ar putea depinde destinul marcii. Mai exact, Dacia este pe cale sa realizeze cea mai ampla modificare a strategiei sale de dupa anul 2003, momentul cand francezul François Fourmont venea in Romania pentru a pregati intrarea in productie a marelui pariu al Renault - masina Logan.

 

“Sunt multe decizii ce vor fi luate in urmatoarea perioada. Pana acum, problema principala era sa crestem permanent capacitatea de productie pentru a tine pasul cu cererile clientilor. 2009 va fi un an in care ne vom preocupa de piata, ceea ce nu era cazul pana acum, cand vindeam atat de multe masini cat puteam produce. Acum va fi mai dificil, iar actiunile de vanzare vor fi motorul activitatii industriale si nu invers, deoarece vanzarile nu mai sunt la fel de usoare”, considera seful Dacia.

 

El aduce in discutie in primul rand piata romaneasca, unde Dacia este atacata puternic, ajungand la ora actuala la o cota de piata de numai 26%. Situatia pare cu atat mai delicata, cu cat marja de profit pe care Renault o obtinea din vanzarea unei masini Dacia in Romania era mai mare decat in cazul unei masini vandute in Europa de Vest, potrivit unor declaratii anterioare ale presedintelui grupului francez.

 

Dar cum a ajuns Dacia la o cota de piata de doar 26%? “Estimam ca in perioada iunie-septembrie au intrat in tara la fel de multe masini second-hand ca la nivelul intre­gului an 2007, ceea ce va afecta piata automo­bilelor noi”, incearca sa explice Fourmont.

 

Explozia importurilor second-hand - care au depasit in iulie, august si septembrie vanzarile de masini de import noi, o premiera pe piata locala in ultimii ani - s-a petrecut pe fondul intrarii in vigoare in vara acestui an a ordonantei de urgenta care a inlocuit taxa de prima inmatriculare cu o taxa de mediu, mult mai redusa, masura contestata puternic de reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). “Impactul second-hand ne va penaliza in principal pe noi”, apreciaza Fourmont, care avanseaza pentru anul viitor un scenariu foarte pesimist - o scadere de pana la 30% a vanzarilor de masini noi.

Cititi continuarea pe urmatoarea pagina si comentati sansele Daciei de a profita de pe urma crizei internationale.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industrie,
auto,
producator,
Renault,
Dacia,
Logan
/cover-story/mai-este-logan-masina-anti-criza-3385845
3385845
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.