MBA-ul perfect?
Se dau urmatoarele trei premise: 1. MBA-ul este o investitie. 2. Orice investitie implica riscuri. 3. Pentru a calcula riscurile trebuie sa cunosti piata. Elaborati un plan de investitii cu titlul "MBA-ul meu". Dar, inainte de a incepe, cititi o analiza a pietei.<br/> Multe programe de MBA (Master of Business Administration - n.r.) s-ar mandri sa-l aiba pe Narcis Popescu in arhiva lor de "alumni": de la absolvirea MBA-ului la Binghamton University, State of New York University in urma cu trei ani, salariul consultantului de 34 de ani a crescut cu 200%. (Cresterea salariala este argumentul calitatii cel mai des invocat de miile de programe de MBA care se razboiesc pe piata globala pentru a-si atrage candidatii). Dar nu toti absolventii de MBA se bucura de aceleasi rezultate ca Narcis Popescu - senior consultant pe probleme de strategie la compania britanica de consultanta CII, activand acum in Romania in cadrul Petrom.
Se dau urmatoarele trei premise:
1. MBA-ul este o investitie.
2. Orice investitie implica riscuri.
3. Pentru a calcula riscurile trebuie sa cunosti piata.
Elaborati un plan de investitii cu titlul "MBA-ul meu". Dar, inainte de a incepe, cititi o analiza a pietei.
Multe programe de MBA (Master of Business Administration - n.r.) s-ar mandri sa-l aiba pe Narcis Popescu in arhiva lor de "alumni": de la absolvirea MBA-ului la
Dar nu toti absolventii de MBA se bucura de aceleasi rezultate ca Narcis Popescu - senior consultant pe probleme de strategie la compania britanica de consultanta CII, activand acum in
Paul Isoiu, vicepresedintele Bancii Romanesti, povesteste ca nu a angajat cativa absolventi de MBA pentru ca aveau "pretentii supradimensionate", in timp ce "erau debusolati, nu puteau sa «livreze» ceea ce au invatat sau nu erau dispusi sa treaca prin etapa de proba, in care trebuia sa vedem ce pot «livra»". Iar consultantul in resurse umane George Butunoiu, unul dintre cei mai vechi head-hunteri de pe piata romaneasca, spune ca destul de multi absolventi de MBA spera ca toate companiile se vor "bate" pe ei si devin foarte frustrati cand realitatea le inseala asteptarile. "Stiu doi oameni care au innebunit efectiv cautand un post bun, frustrati ca nu-l gasesc, si mai stiu cativa despre care cred ca vor ajunge tot acolo", spune consultantul.
Nici lui Narcis Popescu de la CII Group nu-i sunt straine astfel de intamplari: "Am auzit si de colegi care nu au avut sansa sa-si gaseasca un job mai bine platit intr-un interval scurt de timp de la revenirea in
Cele trei exemple de mai sus nasc o concluzie: desi e recunoscut la scara globala ca o trambulina catre succesul profesional, MBA-ul implica si riscuri. Peste 1.500 de romani au absolvit MBA-ul in
VANATORII DE PRESTIGIU
Cat este de tentant sa faci un MBA in SUA - locul unde au fost concepute scolile de business la inceputul secolului trecut? Convingator de tentant, pentru cei circa 14% straini din totalul de peste 100.000 de MBA-isti care-si obtin diploma in SUA intr-un an (evaluarea apartine Institutului pentru Educatie Internationala, in 2000). Sau cat de tentanta e Europa de Vest, unde cursurile de MBA sunt "mai scurte, mai intensive si mai multiculturale" decat cele americane, conform unei analize publicate de revista Time (un exemplu de multiculturalitate e prestigioasa universitate IESE din
Oricat de tentant ar fi pentru un roman un MBA in alta
Al doilea risc intampinat de absolventii de MBA straine este reticenta unor companii din
Un exemplu e Mihai Ionescu, unul dintre cei foarte putini romani cu MBA la
RISCUL SUPRACALIFICARII
Dar nu numai MBA-istii scoliti in SUA, ci nici unii romani care au ales Europa pentru un MBA nu gasesc intotdeauna drumul inapoi spre casa. Este cazul lui Adrian Blank, absolvent al scolii de business INSEAD in Franta in 1999. "Studentia" la INSEAD i-a deschis drumul spre doua locuri de munca bune - intai cel de director de dezvoltare, fuziuni si achizitii pentru Europa la Kingfisher plc. - un conglomerat britanic cu sediul principal la Londra, apoi, dupa un an, spre cel de director de strategie pentru industria petroliera la Accenture, in
Un alt risc - care lui Mihai Ionescu, absolventul la Wharton, i-a parut cel mai mare - a fost piata dificila a muncii in perioada "studentiei". Piata
"Valoarea maxima a unui candidat MBA in termeni de «angajabilitate» este inainte de absolvire", spune Mihai Ionescu de la Credit Suisse. "Daca piata e inchisa - cum a fost atunci cand am absolvit eu, si candidatul nu reuseste sa isi gaseasca o pozitie conform asteptarilor la absolvire, ii va fi foarte dificil pe viitor sa reuseasca". Un alt risc, identificat de Lucia Nedelcu - director al departamentului Risk Management la Banca CR Firenze Romania, cu un MBA la Haas School of Business,
Dar Nedelcu spune ca dorinta de a se implica in normalizarea practicilor din mediul de afaceri romanesc ii face pe unii sa revina totusi in
NICAIERI NU-I CA ACASA
Pentru un MBA-ist care se pregateste in
Numai in Bucuresti exista circa 10 programe care se autointituleaza MBA, estimeaza Adriana Dutescu, reprezentantul MBA-ului Romano-Canadian. Ca si in Cehia, in Romania organizatorii de programe de MBA au facut parteneriate in stil "franciza" pentru a se distinge de competitori. In Cehia exista deja 18 programe de MBA, iar in Polonia, peste 30, conform publicatiilor locale.
ASEBUSS, CODECS si MBA-ul Romano-Canadian au fost principalii competitori pe piata romaneasca de MBA de pana acum, cu o cifra de afaceri cumulata de circa 2,5 milioane de euro in 2005, conform unei estimari facute de Adriana Dutescu pe baza unui studiu realizat de compania de cercetare Daedalus Consulting.
UN NOU VAL
Din acest an piata romaneasca de MBA este martora intrarii celui de-al doilea val de programe, respectiv a primelor doua scoli straine. Prima care s-a anuntat este
"Anul acesta e primul in care iesim din campusul traditional din Budapesta", spune Daniel Secareanu, reprezentantul
Programul oferit in
Pana in acest an, CEU a "produs" in Ungaria 59 de absolventi romani, spune Secareanu. In acest prim an de Weekend MBA, in Romania s-au inscris doar 16 participanti, dar Secareanu considera ca "pentru primul an e bine". De asemenea, CEU recruteaza in acest an pentru prima data in
Conform ultimului top 100 MBA din lume al The Economist, programul este clasat pe locul 9 in Marea Britanie, pe locul 14 in Europa si 49 mondial. "Cand recrutam pentru Grecia, companiile ne spuneau ca vor sa-si trimita oamenii la pregatire, dar ca nu ii trimit in Grecia, pentru ca ii costa timp si bani", explica Alina Vasile decizia universitatii de a incepe cursurile in
Si vor avea de unde sa-i atraga. Conform studiului PayWell 2005 realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC) in Romania, aproximativ 40% din companiile studiate subventioneaza cursurile de lunga durata, proportia subventiei ajungand pana la acoperirea totala a costurilor. La studiul PayWell au participat 112 companii private, majoritatea multinationale, cu sediul in Bucuresti, provenind din sectoarele: banci, FMCG, industrie, farmaceutice si IT&C.
INVESTITIE IN ANGAJATI
Cele mai populare cursuri de lunga durata subventionate de companii sunt MBA-urile si certificarile ACCA (Asociatia Contabililor Autorizati si Expertilor Contabili - n.r.), spune Ruxandra Stoian, director resurse umane in cadrul PwC. "De obicei, acest beneficiu este acordat angajatilor care au o anumita vechime in companie, un nivel crescut de performanta si un potential deosebit de dezvoltare profesionala". Adriana Dutescu, responsabil cu MBA-ul Romano-Canadian, spune ca 90% dintre MBA-istii programului In-Action (un fel de EMBA) al scolii sunt sponsorizati de companii.
"In prima faza, multinationalele se indreptau spre aceste programe, dar acum si companiile romanesti precum Flamingo sau Softwin isi trimit oamenii la noi". Conform Adrianei Dutescu, moda subventionarii MBA-ului de catre companii e specifica ultimilor trei ani. Unele companii apeleaza la acest mijloc in cadrul unor programe de retinere in companie a angajatilor-cheie. Iar "peste 70% dintre companiile care acorda astfel de beneficii conditioneaza aceasta de semnarea unui act aditional la contractul de munca, pentru a descuraja plecarea din companie pentru o anumita perioada", spune Ruxandra Stoian de la PwC. "Conform acestui contract, daca angajatul pleaca inainte de perioada stabilita (de obicei, intre 1 si 3 ani), ramburseaza companiei cheltuielile aferente cursului".
Unele companii si-au rafinat investitiile in programele de educare de lunga durata, acoperind doar o parte din costuri si lasand beneficiarul - respectiv angajatul - sa-si acopere o parte din taxele de studiu. Un asemenea caz este compania Xerox, povesteste Daniel Secareanu de la CEU Business School. "Pana anul trecut, Xerox finanta complet, dar din acest an a limitat finantarea la 70% si a bugetat patru oameni in loc de doi", spune Secareanu. "Nu recomandam «free-riders» (participanti complet subventionati - n.r.), pentru ca asa candidatii nu sunt motivati". Cifra de afaceri pe primul an de activitate a CEU in Romania va fi de 160-180.000 de euro, estimeaza Secareanu, dar nu va exista profit multa vreme, doar pierdere, sustine reprezentantul, ceea ce nu constituie o problema pentru ca "scoala e non-profit" si functioneaza cu ajutorul unei donatii din partea lui George Soros. Spre comparatie, MBA-ul Romano-Canadian isi propune ca, in urmatorii trei ani, sa aiba o marja de profit de 30%. Iar reprezentantii CODECS spun ca marja de profit a programului MBA Open University pe care il furnizeaza este de 5%.
Cu totul altul este profitul celor mai prestigioase MBA-uri americane, care sunt finantate nu doar prin taxe, ci si prin donatii si sponsorizari din partea companiilor. Multe scoli publice americane au introdus in oferta lor programe de MBA tocmai pentru a le folosi pe post de "cash cow".
MBA "LA COMANDA"
Dispozitia companiilor de a subventiona pregatirea propriilor angajati a dus la aparitia unor concurenti ai programelor de MBA pe piata globala, dar si pe cea locala. Astfel, tot mai multe companii prefera sa cumpere programe customizate de MBA de la universitati care includ in oferta lor asa ceva. Universitatile IMD (Elvetia), INSEAD (Franta) si
Cu tot mai multe posibilitati la indemana, alegerea programului potrivit devine nu doar necesara, ci si mai grea. Mai ales ca piata romaneasca de MBA, fiind foarte tanara, oferta de programe din
CATEVA CONCLUZII
In primul rand, aproape la nivel de definitie, MBA-ul nu este o garantie si nu trebuie sa fie un scop. Este doar un instrument cu ajutorul caruia poti ajunge mai aproape de un obiectiv. De regula, obiectivul este fie un post managerial mai bun intr-o companie, fie sporirea sanselor de a dezvolta propria afacere, fie nevoia personala de a intelege mai mult. Iar MBA-ul este vazut ca o scurtatura catre acest obiectiv. Dar este esential ca obiectivul sa fie stabilit inainte, spune Paul Isoiu de la Banca Romaneasca, unul dintre primii trei romani cu MBA, obtinut la
Aici vorbim atat de continentul sau
Ca atare, piata are toate sansele sa creasca organic. Calitatea tot mai precara a invatamantului superior clasic, dezechilibrul intre oferta si cerere pe piata manageriala determinat de ritmul mai mare de crestere al business-ului comparativ cu competentele manageriale - sunt factori care vor ajuta acest segment sa se dezvolte. Apoi, "multi antreprenori au crescut afaceri de familie pana la punctul in care inteleg ca fara management profesionist, intr-un mediu din ce in ce mai competitiv, nu mai pot creste si nu pot face un «exit» satisfacator", spune Sergiu Negut, directorul Centrului Medical Unirea. Piata europeana de MBA a crescut in ultimii 10 ani cu 40%. E timpul ca si
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro