Se spune ciment şi în franceză şi în română. Cum conduce Sonia Artinian un business de 200 mil. euro

Autor: Andreea Neferu Postat la 25 noiembrie 2012 145 afişări

Franţuzoaica Sonia Artinian conduce de aproape un an operaţiunile locale ale grupului francez producător de ciment Lafarge. Are pe mână un business total de peste 200 de milioane de euro, iar marjele de profit cu care lucrează sunt printre cele mai mari din industrie - 20-25%, chiar şi pe timp de criză. Care este reţeta profitabilităţii pe piaţa construcţiilor, una dintre cele mai afectate de recesiunea din ultimii ani?

Nu am simţit niciodată că este dificil să-mi croiesc propriul drum", spune franţuzoaica Sonia Artinian, 46 de ani, care conduce operaţiunile locale de ciment, agregate şi betoane ale gigantului francez Lafarge. Este prima femeie care se află la şefia unuia dintre cei trei mari jucători de pe piaţa locală a cimentului, înlocuindu-l la începutul acestui an pe Philippe Questiaux, conaţionalul său care a stat la cârma Lafarge Ciment timp un deceniu şi care a generat pentru grupul-mamă profituri nete cumulate de 680 de milioane de euro.

Într-o lume a construcţiilor dominată prin excelenţă de bărbaţi, Sonia Artinian a preluat la începutul acestui an un business de peste 200 de milioane de euro şi spune că o femeie trebuie să fie proactivă pentru a promova la un nivel executiv. În România însă, puţine sunt femeile care au reuşit să ajungă în poziţii de top-management în cadrul companiilor din industria construcţiilor. În afară de şefa Lafarge, exemple reprezentative sunt Ileana Nicolae, care conduce producătorul de materiale de construcţii Sika, sau Aliz Kosza, care s-a aflat la conducerea producătorului de lacuri şi vopsele Fabryo până în vara acestui an.

Zâmbitoare, Sonia Artinian spune încă de la debutul interviului că va fi oarecum "zgârcită" cu cifre legate de businessul Lafarge în România, dar adaugă că va explica de ce se obţin marje de profit uriaşe în industria cimentului.

Chiar dacă conduce de mai puţin de un an activităţile Lafarge din România, Sonia Artinian a apărut în "Top 100 Cei mai admiraţi CEO din România", realizat recent de Business Magazin. Noul CEO al Lafarge România este de profesie inginer în ştiinţele biologice şi lucrează în grupul Lafarge din anul 2008, când a ocupat poziţia de prim-vicepreşedinte în departamentul dezvoltare organizaţională şi a coordonat Universitatea Lafarge (centru de educaţie corporatist pentru îmbunătăţirea calităţii managementului).

"Când m-am alăturat Lafarge în urmă cu cinci ani, mi s-a oferit o poziţie funcţională la sediul central pentru a mă familiariza cu specificul companiei, iar după patru ani, grupul a luat decizia curajoasă de a mă promova într-o funcţie operaţională." Spune "decizie curajoasă" tocmai pentru că nu sunt foarte multe femei în astfel de funcţii în companie: de altfel, dintre cei 41 de country CEO din cadrul grupului Lafarge, doar două sunt femei. Cu toate acestea, tocmai pentru că există mult mai puţine femei în funcţii de conducere, acestea sunt mult mai vizibile. "Pentru a te diferenţia, trebuie să ţii cont de două lucruri: în primul rând, de valoarea pe care o creezi ca lider pentru companie şi pentru societate sau chiar pentru ţară; iar în al doilea rând, modul în care creezi valoare, în care angajezi oamenii, în care îţi demonstrezi calitatea de lider şi valorile în care crezi", spune Sonia Artinian. Consideră că spre deosebire de bărbaţii care domină top-managementul din industria construcţiilor, ea poate este mai sensibilă la subiecte care ţin de dezvoltare şi construcţii durabile şi de asemenea se bazează foarte mult pe intuiţia feminină.


Citiţi articolul integral în ediţia tipărită a revistei Business Magazin de luni, 26 noiembrie 2012.

Urmărește Business Magazin

/cover-story/se-spune-ciment-si-in-franceza-si-in-romana-cum-conduce-sonia-artinian-un-business-de-200-mil-euro-10346295
10346295
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.