Strategie de creştere în piaţa de carburanţi

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 24 iunie 2024 238 afişări

Într-o piaţă extrem de competitivă, dezvoltarea celui mai mare distribuitor independent de carburant vizează mai multe direcţii strategice: lansarea de noi produse, paşii spre energia verde, strategia de sustenabilitate ŞI abordarea pieţei de retail cu brandul OscaR, Acestea fiind elementele cheie de pe agenda lui Nicolae Bănică, CEO al Oscar Downstream.

„Oscar Downstream este cel mai mare distribuitor independent de carburant din România şi partener cheie pentru mai bine de 5.000 de companii de profil din agricultură, transport, industrie sau construcţii. Datorită investiţiilor din ultimii ani, avem avantajul unei infrastructuri logistice integrate, care acoperă întreg lanţul de distribuţie la nivel naţional – o capacitate de stocare de peste 70.000 mc de produse petroliere, cea mai mare flotă proprie de transport (peste 100 de autocisterne moderne), peste 2.500 de staţii de incintă Oscar – DIESEL Point, care permit alimentarea la sediul clientului, dar şi o reţea de peste 110 benzinării poziţionate strategic pe principalele rute de transport (Oscar Drive pentru B2B şi franciza RO concept Oscar pentru B2C)”, descrie Nicolae Bănică, CEO al Oscar Downstream, compania pe care o conduce de doi ani.

2024, povesteşte tot el, va fi un an de consolidare a lanţului logistic integrat. În acest moment, compania are una dintre cele mai mari capacităţi de depozitare din ţară, în şapte depozite proprii amplasate strategic, la maximum 200 km unele de celelalte, care pot onora comenzi în toată ţara, în maximum 24 de ore. „În acelaşi timp, vom continua să creştem flota proprie de transport. Vom continua să ne extindem reţeaua de benzinării care operează sub franciza RO, ajunsă acum la peste 80 de unităţi la nivel naţional. Anul 2024 va marca debutul companiei pe piaţa de retail cu propriul brand premium de benzinării Oscar. Pe termen lung, vrem să ne consolidăm poziţia pe piaţa locală de distribuţie de carburant şi să ne implicăm activ în procesul de tranziţie către energia verde, prin implementarea noilor tehnologii”, adaugă reprezentantul companiei.

În plus, Oscar Downstream doreşte să-şi dezvolte portofoliul de carburanţi eficienţi şi cu impact redus asupra mediului, pentru că este vizibil interesul sporit din partea clienţilor (atât business-to-business, dar şi business-to-consumer). Piaţa de carburant se maturizează, iar consumatorii înţeleg că un carburant premium asigură funcţionarea eficientă şi prelungeşte viaţa motorului, dar ajută şi la protecţia mediului înconjurător, punctează Nicolae Bănică. „La nivel de grup, analizăm diverse oportunităţi de investiţii regenerabile (începând cu montarea de panouri solare în unităţile noastre de activitate, acolo unde spaţiul şi standardele de siguranţă o permit). De asemenea, avem în vedere instalarea de staţii de reîncărcare pentru maşini electrice în reţeaua Oscar.”

În acelaşi timp, spune executivul, întrucât compania are o cultură predominant antreprenorială, oamenii sunt pregătiţi în spiritul acţiunii şi responsabilităţii. „Oscar Downstream este, cu adevărat, o companie de familie. Avem în continuare mulţi angajaţi cu o vechime de peste 20 de ani, care au crezut în ambiţia şi viziunea acţionarului. Au urmat viziunea unui lider, au crescut odată cu compania şi, în timp, au devenit lideri ei înşişi şi au început să susţină creşterea altor colegi. Împreună, ei au adus compania şi echipa Oscar Downstream până în poziţia de lider în care este astăzi”, susţine Nicolae Bănică. Astfel, argumentează el, angajaţii au şansa de a construi o carieră într-o industrie competitivă, într-una dintre cele mai dinamice şi performante companii româneşti. Şi dă propriul exemplu: şi-a început cariera la Oscar Downstream este în urmă cu peste 12 ani şi a învăţat businessul pe toate palierele sale, evoluând atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Această creştere profesională organică l-a ajutat să cunoască businessul atât de bine, încât i s-a acordat rolul executiv, la nici 35 de ani.

O nouă direcţie de dezvoltare

Segmentul de retail este sub lupă în acest moment în strategia companiei, care la aniversarea de 20 de ani de activitate, în 2021, avea deja o poziţie solidă în segmentul business-to-businees.

Noul brand sub care se va dezvolta conceptul de retail Oscar este acum la start. „În acest moment, avem deja mai multe locaţii stabilite, ne dorim ca primele staţii Oscar să fie finalizate în a doua parte a acestui an. Ritmul de dezvoltare pe termen lung va fi impus de indicatorii de performanţă realizaţi de primele benzinării Oscar şi de oportunităţile identificate în principalele huburi economice şi sociale din ţară”, declară Nicolae Bănică. El spune că în prima etapă, strategia de creştere va viza pilonul calitativ şi mai puţin cel cantitativ. Obiectivul principal este să ne poziţionăm în mintea consumatorului pe segmentul premium. „Fiind o companie 100% românească, ne-am propus ca dezvoltarea reţelei de retail să nu se adreseze exclusiv marilor aglomerări urbane, unde există deja toate lanţurile de benzinării operate de multinaţionale, ci să ne îndreptăm şi spre oraşele mici şi mijlocii, oferind astfel consumatorilor din medii mai puţin dezvoltate acces la servicii şi produse de calitate”, explică executivul. În ceea ce priveşte bugetele alocate dezvoltării, tot el detaliază că investiţiile pentru consolidarea lanţului logistic integrat au depăşit până acum 50 de milioane de euro, iar bugetul anual al companiei se menţine peste nivelul de 10 milioane de euro.

O oglindă a economiei

Activitatea companiei, povesteşte Nicolae Bănică, este direct conectată şi reflectă evoluţia economiei per ansamblu, prin urmare există o sensibilitate sporită, mai ales în momentele de criză. Spre deosebire de criza din 2008, omenirea traversează în aceşti ani o perioadă de instabilitate şi reaşezare geopolitică. „Cu toţii avem în faţă o multitudine de necunoscute - conflictele şi interesele geopolitice, cu unul dintre polii de presiune chiar în regiune; tranziţia energetică; revoluţia tehnologică şi inteligenţa artificială; provocările din piaţa muncii; schimbările climatice; ascensiunea extremismului şi a tendinţelor protecţioniste”, spune reprezentantul Oscar Downstream, care se aşteaptă la schimbări importante chiar până la sfârşitul acestui an, în care jumătate din populaţia globului votează.

Instabilitatea generalizată din ultimii patru ani a pus în mişcare o recalibrare fără precedent a fluxurilor comerciale globale şi, implicit, a lanţurilor de distribuţie. Războiul din Ucraina a determinat reorganizarea reţelei de aprovizionare, menţinând în acelaşi timp acelaşi standard de calitate şi eficienţă de cost, punctează executivul. „Mai mult ca niciodată, suntem preocupaţi în această perioadă să gestionăm cât mai bine riscurile aferente lanţurilor de distribuţie şi fluctuaţiilor de preţ, pentru a preveni blocaje operaţionale în livrările către clienţi şi a oferi condiţii cât mai bune partenerilor noştri.” În contextul actual, când toată lumea caută soluţii pentru eficientizarea costurilor, Oscar mizează pe soluţii personalizate, menite să ajute la optimizarea costurilor cu carburantul, dar şi a costurilor operaţionale. „În acelaşi timp, ne menţinem angajamentul faţă de calitatea serviciilor şi produselor oferite, care reprezintă unul dintre principalele noastre avantaje competitive.”


BIO

În vârstă de 37 de ani, Nicolae Bănică este unul dintre cei mai tineri CEO din România care conduce o companie 100% românească, cu o cifră de afaceri de peste 1,4 miliarde de euro (2023) si cu aproape 500 de angajaţi.

Şi-a început cariera la Oscar Downstream, în urmă cu peste 12 ani. A învăţat businessul pe toate palierele, activând în mai multe departamente.

A preluat funcţia de CEO în urmă cu doi ani.


Dar schimbarea este permanentă. Piaţa petrolului este una foarte competitivă, într-o industrie care trece prin transformări majore. „Provocările din ultimii ani, de la nivel global, au influenţat foarte mult modul în care facem business, iar vizibilitatea – deja limitată prin natura businessului – s-a redus şi mai mult. Uneori trebuie să luăm decizii de la o oră la alta, pe fondul fluctuaţiilor de preţ din piaţa globală de petrol sau a modificărilor care apar pe lanţul de distribuţie”, afirmă Nicolae Bănică. Provocările operaţionale de zi cu zi vin pe fondul unei preocupări constante cu privire la tranziţia energetică şi noile reglementări. „Oscar Downstream crede şi susţine tranziţia energetică, o necesitate pentru un viitor sustenabil. Acest obiectiv nu poate fi atins decât dacă lucrăm împreună (inclusiv noi, companiile de energie convenţională).

Dar este important ca această tranziţie să se deruleze într-un ritm rezonabil, care să prevină eventualele perturbări în piaţă”, subliniază executivul.

Tendinţa de scădere a consumului de produse petroliere este o realitate la nivel global, dar petrolul rămâne o resursă economică necesară, la care nu se poate renunţa brusc, punctează CEO-ul Oscar Downstream. Cererea de petrol va exista pentru cel puţin câteva decenii de acum înainte. În acest timp, industria de petrol şi gaze va învăţa să se reinventeze, prin inovaţie, viziune şi tehnologii noi.

La nivel de oportunitate, poziţia geostrategică a României ne conferă pe termen lung un rol esenţial în contextul economic şi politic actual. Pe de o parte, România a intrat de ceva timp pe radarul marilor investitori. „Pe de altă parte, capitalul românesc a ajuns la maturitate şi vedem tot mai multe proiecte ambiţioase anunţate de antreprenorii locali. Este la latitudinea noastră – mediul de business şi mediul guvernamental – să profităm de acest moment fără precedent în istoria noastră contemporană şi să ducem România într-o nouă etapă de creştere.” Cât priveşte tranziţia către energia verde, Nicolae Bănică o consideră o necesitate. „Anul 2023 a depăşit noi recorduri de temperatură. Din păcate, primele luni din 2024 continuă acest trend îngrijorător, semnalându-ne că omenirea trebuie să devină mai preocupată de încălzirea globală. Tranziţia către o lume cu emisii zero se va întâmpla, cu sau fără implicarea industriei de petrol şi gaze. Cu toţii înţelegem însă miza pe termen lung şi nu putem să ignorăm responsabilitatea pe care o avem faţă de societate.” Dar, semnalează Nicolae Bănică, „trebuie să lucrăm împreună şi există o preocupare tot mai mare la nivelul industriei, în acest sens. Dar pornim de la faptul că această tranziţie nu se poate întâmpla peste noapte şi că trebuie să aibă loc într-un ritm rezonabil, care să prevină eventualele perturbări în aprovizionarea pieţei.”

Tendinţa de scădere a consumului de produse petroliere este o realitate la nivel global, dar petrolul rămâne o resursă economică necesară, la care nu putem renunţa brusc. Cererea de petrol va exista pentru cel puţin câteva decenii de acum înainte. În acest timp, industria de petrol şi gaze va învăţa să se reinventeze, prin inovaţie, viziune şi tehnologii noi, completează executivul. „Vedem schimbări şi la nivelul pieţei din România. Astăzi, clienţii din România înţeleg diferenţa pe care o face un carburant de calitate, asigurând funcţionarea eficientă şi prelungind viaţa motorului, dar ajutând şi la protecţia mediului înconjurător. Vedem interes crescut pentru carburanţii premium, chiar dacă acest lucru implică costuri mai mari.” În plus, la nivel de grup, sunt analizate diverse oportunităţi de investiţii în sfera energiei regenerabile (începând cu montarea de panouri solare în unităţile proprii, acolo unde spaţiul şi standardele de siguranţă o permit). De asemenea, compania are în vedere instalarea de staţii de reîncărcare pentru maşini electrice în reţeaua Oscar.

Pe termen lung, Nicolae Bănică se aşteaptă la schimbări importante în industrie. „Cu siguranţă industria noastră va arăta cu totul diferit peste 10-20 de ani. Consensul global a fost reiterat în decembrie anul trecut, prin declaraţia de la finalul Conferinţei de la Dubai (COP28 UAE) – lumea începe să renunţe treptat la combustibilii fosili.”

Industria petrolului poate şi trebuie să susţină tranziţia către energia verde, începând cu propriul business. „Ca industrie, ne aflăm în faţa unor decizii dificile, care ne pot schimba radical modelul de business. Conform IEA, industria de petrol şi gaze trebuie să-şi reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 60%, până în 2030”, declară executivul. Iar acest obiectiv are impact direct asupra celor mai importante activităţi, care generează şi cea mai mare cantitate de emisii - producţia, transportul şi prelucrarea.

„Pe de altă parte, suntem foarte bine poziţionaţi ca industrie să dezvoltăm, să testăm şi să implementăm tehnologii revoluţionare care vor face diferenţa în ansamblul tranziţiei la nivel global”, completează reprezentantul Oscar Downstream. El mai spune că resursele, competenţele şi capabilităţile financiare din industrie sunt esenţiale pentru trecerea către un sistem energetic decarbonizat, cu zero emisii şi ascensiunea noilor tehnologii precum biocombustibili, sisteme de captare a carbonului, hidrogen, parcuri fotovoltaice şi eoliene onshore, şi offshore şi altele. „La nivel local, vedem o efervescenţă pe piaţa energiei regenerabile, dar şi proiecte verzi lansate de companii care, în mod tradiţional, operează în sectorul energiei convenţionale. Cred că ritmul investiţiilor se va intensifica, mai ales că observăm şi un interes sporit şi sprijin din partea autorităţilor”, declară Nicolae Bănică.

Un alt aspect pe care îl urmăreşte cu foarte mult interes sunt beneficiile revoluţiei tehnologice. Reprezentantul Oscar Downstream nu crede că există industrie în ziua de astăzi care îşi permite să o ignore, dacă vrea să rămână relevantă pe piaţă, în următorii ani. „Urmăresc în permanenţă evoluţia tehnologică şi progresul pe care industria petrolului îl înregistrează pe pieţele dezvoltate, căutând soluţii inovatoare pe care să le putem replica şi local, atunci când piaţa va fi pregătită.” Anul trecut, compania a demarat strategia de digitalizare a reţelei la nivel naţional. Ca prim pas, a fost implementat un nou sistem de management al cardurilor de flotă, care sunt configurate pe cea mai avansată tehnologie contactless – o tehnologie unică în industria de profil locală. „Acest lucru a fluidizat considerabil experienţa clienţilor cu serviciile Oscar, oferindu-le o platformă transparentă de gestionare a consumului de carburant, printr-un sistem rapid, uşor şi sigur”, susţine executivul, care punctează că investiţiile în automatizare şi digitalizare sunt permanente, scopul fiind să eficientizeze operaţiunile şi interacţiunile cu clienţii, reducând în acelaşi timp emisiile de gaze cu efect de seră.

O strategie în cinci piloni

Compania cu o istorie de peste 22 de ani, este furnizorul pentru peste 5.000 de companii din industrii strategice. „Carburantul nostru pune lucrurile în mişcare şi ajută România să funcţioneze. Angajamentul Oscar merge dincolo de mediul de business şi parteneriatele noastre comerciale, printr-o implicare activă şi consistentă în societate”, declară Nicolae Bănică. El detaliază că strategia de sustenabilitate a companiei este construită pe cinci piloni de activitate: pentru educaţie, pentru mediu, pentru sănătate, pentru comunitate, pentru angajaţi. Fiecare pilon este dezvoltat individual, prin proiecte diferite, adaptate obiectivelor specifice, dar astfel încât unele campanii să fie relevante şi să genereze impact pe doi sau mai mulţi piloni.

Caravana Reciclării Creative este un astfel de exemplu – un proiect care atinge şi obiective educaţionale, dar şi de mediu. Campania, derulată la nivel naţional împreună cu Asociaţia PlaYouth, este dedicată cadrelor didactice şi elevilor din învăţământul preuniversitar şi încurajează reciclarea creativă a deşeurilor (upcycling). Deşi a fost lansat abia anul trecut în doar patru judeţe din ţară, entuziasmul participanţilor şi impactul  în comunităţile vizate au fost neaşteptat de bune, astfel că ediţia din acest an a crescut la opt judeţe. Compania îşi propune ca alături de partenerii de la PlaYouth să extindă proiectul în întreaga ţară, în următorii ani.

Oscar pentru educaţie vizează implicarea în educaţia copiilor şi a tinerilor. Un exemplu de proiect este „Gândit în România - George Emil Palade”, derulat de Asociaţia pentru Educaţie Teofor. „Acest proiect, pe care l-am susţinut în ultimii doi ani, premiază minţile sclipitoare şi campionii inovaţiei româneşti, cu realizări deosebite din lumea culturală, ştiinţifică şi de afaceri”, afirmă Nicolae Bănică. Alte proiecte susţinute de companie în cadrul acestui pilon sunt Maratonul Educaţiei Alternative (2022 şi 2023), sprijinirea Asociaţiei ARCEN şi organizarea de concursuri şi tabere de şah pentru copii. În perioada 2017-2020, compania a susţinut educaţia prin sport, prin proiecte alături de echipele de fotbal Concordia Chiajna (copii şi juniori) şi CFR Cluj (copii şi juniori).

Pilonul Oscar pentru mediu se concentrează pe implementarea de politici sustenabile, măsuri de siguranţă şi îmbunătăţirea eficienţei energetice la nivel intern. „Pe termen lung, ne dorim să construim o platformă de comunicare pentru companiile româneşti, care să permită găsirea celor mai bune soluţii pentru rezolvarea problemelor de mediu”, conform reprezentantului Oscar. În cadrul acestui pilon, a fost demarat de curând un parteneriat cu iniţiativa „Plantăm fapte bune în România”, susţinând financiar şi prin voluntariat două acţiuni de împădurire (3 hectare de pădure în localitatea Cenei, din judeţul Timiş, respectiv 2 hectare de pădure în comuna Lapoş, judeţul Prahova), plantând aproximativ 25.000 de puieţi. Parteneriatul va continua cu alte astfel de acţiuni, pe parcursul anului.

„Oscar pentru sănătate este pilonul prin care susţinem sistemul medical românesc. Pe lângă demersurile realizate la nivel de companie, implicăm angajaţii în campanii de donare de sânge la sediul nostru şi încurajăm un stil de viaţă sănătos”, spune Nicolae Bănică. Cea mai recentă iniţiativă lansată în cadrul acestui pilon este „Run for Heroes – fueled by Oscar”, o campanie de conştientizare şi eliminare a stigmei legate de sănătatea mintală, pe care o desfăşurăm alături de Centrul Social de Psihoterapie TFH (Together for Humanity) .

Pilonul Oscar pentru comunitate promovează arta şi cultura prin tinerele generaţii de artişti. Anul trecut, compania a sponsorizat festivalurile internaţionale de muzică clasică Vara Magică şi Iarna Magică organizate la Ateneul Român, precum şi Festivalul Balkanik, o călatorie fascinantă prin multiculturalismul şi tradiţia muzicală din regiune.

Prin pilonul Oscar pentru angajaţi, „încurajăm colegii să participe la iniţiative de implicare civică. Credem că voluntariatul este o activitate importantă într-un colectiv, pentru că ajută la responsabilizarea individului, atât la nivel personal, dar şi în ansamblul echipei”, conform executivului. Printre iniţiativele recente se mai numără acţiunea de renovare a liceului Sextil Puşcariu din Bran, judeţul Braşov, şi acţiunea de renovare, dotare şi decorare a şcolii gimnaziale şi a grădiniţei din localitatea Draşov, Jud. Alba.

„Noi credem că un viitor sustenabil poate fi concretizat prin prioritizarea educaţiei şi a sănătăţii. O societate nu poate să prospere altfel. Şi asta se vede, dacă ne uităm la cifre relevante din ţările dezvoltate, prin comparaţie cu noi. Chiar dacă România este în urmă la aceste domenii, ţara noastră obţine în continuare performanţă şi surprinde prin reuşite extraordinare (să ne amintim doar cea mai recentă – câştigarea Campionatului Mondial de Robotică de la Houston de copii de liceu din România)”, afirmă Nicolae Bănică. El adaugă că astfel de realizări ar trebui să ne pună pe gânduri, pentru că avem talente extraordinare pe care trebuie să le apreciem şi să le luam drept exemplu. „Cred că România are o capacitate extraordinară de a obţine performanţă în pofida provocărilor. Mediul nostru de afaceri şi-a dovedit rezilienţa în perioadele de criză şi avem numeroase exemple de companii româneşti şi antreprenori care scriu istorie în industrii dinamice şi competitive, nu doar local, ci  şi peste hotare. Ca ţară, trebuie să ne înţelegem avantajele competitive şi modul în care le putem folosi pentru a ne poziţiona strategic în Europa. Şi, totodată, să învăţăm să investim inteligent, pentru a recupera cât mai repede teren acolo unde suntem în dezavantaj”, conchide Nicolae Bănică.   

Scurt dialog cu Nicolae Bănică, CEO al Oscar Downstream

1. Ce stil de management aveţi?

Aş spune că este un stil de management participativ şi colaborativ. Suntem o cultură predominant antreprenorială şi învăţăm de la cel mai mic nivel ierarhic că trebuie să fim responsabili, asumaţi şi proactivi, să învăţăm unii de la ceilalţi şi să ne ascultăm şi respectăm unii pe alţii.

Sunt totodată un autodidact. Cred că rolul de CEO vine la pachet cu o nevoie sporită de a te perfecţiona şi autodepăşi. Dacă în poziţiile pe care le-am ocupat anterior în cadrul companiei Oscar Downstream au contat mult mai mult abilităţile tehnice şi de specialitate, în ultimii doi ani mi-am dedicat foarte mult timp abilităţilor soft necesare pentru coordonarea unei echipe de aproape 500 de angajaţi.

Particip pe cont propriu, dar şi alături de colegii mei din echipa de top management la programe intense de coaching şi training.

2. Cum arată o zi obişnuită din programul dvs.?

Pentru că mă ocup de administrarea şi dezvoltarea companiei, care nu poate fi gestionată decât în teren, pentru mine ziua de muncă înseamnă uneori deplasarea la punctele noastre de lucru.

Când nu călătoresc în interes de serviciu, îmi petrec ziua la birou, adesea în întâlniri informale cu oamenii din echipă şi întâlniri cu partenerii. Ca şi companie, încurajăm pe cei care muncesc cu sens, care au idei sau care îi fac pe alţi colegi să performeze.

3. Ce apreciaţi cel mai mult la colaboratori şi care sunt greşelile pe care le consideraţi impardonabile?

Oscar Downstream este un business de familie, iar valorile noastre reflectă acest lucru - profesionalismul, calitatea, respectul şi grija. Căutăm aceste valori în fiecare persoană care vrea să ni se alăture.

Înainte de orice, apreciez loialitatea, o calitate pe care o împărtăşesc cu mare parte din angajaţii noştri. La fel de importante pentru mine sunt asumarea şi responsabilitatea. Managerii noştri sunt oameni de acţiune, care trebuie uneori să ia decizii rapide pe o piaţă direct conectată la geopolitica globală. Zi de zi, ei îşi asumă responsabilităţi mari, învaţă din greşeli şi cresc odată cu compania.

Nu cred că există defecte care nu se pot remedia, dar lucrul peste care nu pot trece este lipsa de etică.

4. Care au fost momentele cheie în parcursul profesional?

Când l-am întâlnit pentru prima oară pe fondatorul Oscar Downstream, Alin Niculae – un om pe care îl admir foarte mult şi de la învăţ continuu.

Un alt moment definitoriu a fost numirea mea în funcţia de CEO, împreună cu participarea la numeroase programe de dezvoltare profesională.

Paşi în construcţia grupului

Oscar Downstream face parte din grupul antreprenorial Alfa Group, fondat de Alin Niculae.

Œ1.  Compania a început în anul 2001 drept Oscar Drinks, producător şi distribuitor de băuturi alcoolice.

Œ2.    Anterior, fondatorul Alin Niculae a dezvoltat proiecte în domenii diverse, cu precădere în construcţii, continuând astfel tradiţia familiei. Portofoliul Oscar Drinks a ajuns la 35 de branduri, dar condiţiile pieţei băuturilor alcoolice din România de la acel moment l-au determinat pe Alin Niculae să facă o schimbare strategică a afacerii antreprenoriale. A început să acumuleze informaţii despre piaţa petrolului. În 2008, spunea: „Spre deosebire de produsele alcoolice, în piaţa petrolieră greşeşti o singură dată, exact ca atunci când pilotezi un avion - de aceea, piaţa petrolieră este curată, pentru că este foarte dură”. Afacerea cu petrol a început prin colaborări cu producătorii autohtoni de produse petroliere.

Œ3. Anii 2003-2004 au fost o perioadă de tatonare pentru companie, când Alin Niculae a început să formeze echipa şi să se gândească la o strategie de poziţionare în piaţă.

Œ4. În 2005 a stabilit formula livrărilor de carburanţi pentru companiile de transport, prin negociere directă în cazul companiilor private sau prin Bursa de Mărfuri, în cazul companiilor de stat. Tot atunci, Oscar Downstream a implementat un serviciu complex de alimentare prin staţii de incintă pentru companii de transport rutier sau şantiere de construcţii. Acest serviciu, lansat în premieră pe piaţa de profil din România, a devenit imediat motorul de creştere a companiei.

Œ5. Liberalizarea pieţei petrolului, la începutul lui 2007, a dus afacerile Oscar Downstream direct în top cinci companii de profil din România. La acel moment, Alin Niculae spunea: “Liberalizarea pieţei petroliere ne-a declarat independenţa, deoarece am devenit importatori şi am ieşit de sub dependenţa rafinăriilor locale” - dependenţă care ţinuse în frâu evoluţia companiei înainte de 2007.

‘6. Oscar Downstream a devenit, astfel, cel mai mare distribuitor independent de carburant din România, care concurează umăr la umăr cu multinaţionalele.

Momente cheie pentru Oscar Downstream

În 2004, firma a introdus pentru prima dată pe piaţa românească conceptul staţiilor de incintă, sub brandul DIESELpoint. Serviciul B2B permite realimentarea direct la locaţia clientului. Acoperind iniţial regiunea de sud a ţării, conceptul a devenit principalul motor de creştere al Oscar Downstream, iar astăzi reţeaua numără peste 2.500 de staţii de incintă, utilizate în mod activ de clienţii companiei.

Ÿ În 2010, compania a lansat un nou concept de servicii sub marca DIESELpoint Access (rebranduit anul trecut ca Oscar Drive). Aceste staţii de tranzit B2B, dedicate în special operatorilor de flote auto, sunt situate pe principalele rute comerciale şi sunt accesibile cu cardurile de flotă Oscar, precum şi cardurile de acceptanţă internaţionale.

În 2014, compania a construit primul depozit greenfield pentru depozitarea carburantului în Şercaia (judeţul Braşov). În următorii ani, a investit peste 50 de milioane de euro pentru a dezvolta cea mai mare capacitate naţională de stocare de acest tip din România, peste 70.000 mc stocare carburant în şapte depozite poziţionate strategic la nivel naţional, la care se adaugă o flotă de peste 100 de autocisterne proprii pentru transportul carburanţilor la clienţii finali.

În 2016, a fost dezvoltat un nou serviciu premium pentru companiile care au nevoie de o soluţie complexă de alimentare. DIESELpoint Plus îmbină facilităţile unei staţii de alimentare de incintă de 20.000 litri şi sistemul de card de flotă, accesibil cu cardul de carburant al companiei.

2017 este anul intrării pe piaţa de retail a carburanţilor, prin lansarea francizei de benzinării RO concept Oscar. De atunci, reţeaua s-a dezvoltat în ritm constant, ajungând la peste

85 de benzinării RO în prezent.

Totodată, compania a lansat patru noi tipuri de carburant, sub numele Actis şi Fortis, carburanţi aditivaţi pentru clienţii persoane fizice.

În 2018, Oscar devine prima companie de profil care oferă clienţilor săi persoane juridice carduri de flotă contactless. Cardul de flotă al companiei este acceptat acum în toată reţeaua cu peste 110 benzinării, sub mărcile Oscar Drive şi RO.

În 2019, compania adaugă la portofoliul său de carduri de flotă cardul de credit Oscar Energy, cardul de debit Oscar Easy şi cardul voucher Joy. Fiecare partener beneficiază de comunicare transparentă, consultanţă pentru utilizarea optimă a tuturor avantajelor sistemului de card Oscar şi certitudinea alegerii celor mai bune soluţii adaptate specificului afacerii.

În 2021, la aniversarea de 20 de ani a companiei, Oscar Downstream însemna:

87 de staţii în reţeaua Oscar cu propriile branduri - RO concept Oscar (56 staţii) şi DIESELpoint Access

(31 staţii)

2.400 de staţii de incintă B2B, active la nivel naţional;

capacitate de depozitare de peste 65.000 mc, printr-o reţea de şapte depozite moderne la nivel naţional.

În 2023, Oscar Downstream a implementat un nou sistem de management al cardurilor de flotă, configurate pe cea mai avansată tehnologie contactless. Această tehnologie este unică în România şi oferă clienţilor o gestionare transparentă a consumului de carburant, printr-un sistem rapid, uşor şi sigur. Totodată, compania a lansat o strategie de digitalizare la nivel naţional.

2024 este anul finalizării construcţiei primei staţii proprii Oscar.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.