Abordarea digitală a asigurărilor
Digitalizarea şi analiza datelor utilizatorilor nu ocolesc nici industria – subdimensionată în românia – a asigurărilor. Care este abordarea companiei cu origini franceze Groupama în acest sens?
”România este pentru Groupama o piaţă strategică, avem o creştere sănătoasă bazată pe satisfacţia clienţilor, drept consecinţă, avem performanţă financiară, suntem aici pentru a reuşi pe termen lung, în mod cert nu vrem să vindem“, comentează François Coste, CEO-ul Groupama Asigurări, zvonurile referitoare la o vânzare a subsidiarei locale a companiei cu origini franceze, în cadrul evenimentului în care aceasta şi-a anunţat cele mai recente rezultate financiare.
Potrivit lui Coste, rezultatele companiei din 2017 sunt bune, compania păstrându-şi tendinţa de creştere. Groupama a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de 924 milioane de lei, cumulat, pe segmentul asigurărilor de viaţă şi non-viaţă, ceea ce înseamnă o scădere de 1% faţă de 2016 (scădere generată de reducerea veniturilor pe segmentul asigurărilor auto obligatorii - RCA). Pe segmentul asigurărilor RCA, compania a înregistrat un volum de prime brute subscrise de 205 milioane de lei, în scădere cu 27%.
În ceea ce priveşte serviciul de decontare directă, lansat anul trecut şi care îi permite unui şofer păgubit să-şi repare maşina în baza propriei poliţe RCA şi nu în baza poliţei şoferului vinovat, prin intermediul Groupama s-au cumpărat circa 5.000 de astfel de poliţe până acum.În segmentul de asigurări property (care include şi asigurările agricole, pe care compania este lider de piaţă, au înregistrat o creştere a subscrierilor de 8%, până la 209 milioane de lei, iar pe cel al altor asigurări generale (transport, travel, de răspundere), creşterea a fost de 12%, până la 43 milioane de lei. n ceea ce priveşte segmentul asigurărilor de sănătate şi accidente, creşterea a fost de 38%, până la 32 milioane de lei, iar pe cel al asigurărilor de viaţă, de 8%, până la 34 milioane de lei. Profitul a fost de 46 de milioane de lei, ”rezultat mai bun decât ceea ce ne propuseserăm“, spune Călin Matei, deputy CEO al Groupama Asigurări.
Cea mai mare parte a afacerilor Groupama, peste 40%, vine de pe segmentul poliţelor Casco. Asigurătorul a vândut anul trecut poliţe Casco de 394 mil. lei, cu 10% mai mult decât în 2016. Rezultatele au fost obţinute prin câteva proiecte importante derulate în 2017, adaugă Matei, printre care oferirea unui discount faţă de prima standard de asigurare CASCO în funcţie de comportamentul la volan.
O altă decizie care a influenţat rezultatele companiei se referă la adaptarea structurii de vânzări în funcţie de necesităţile clienţilor şi partenerilor: ”Am reorganizat structura de vânzări pentru a împărţi managementul brokerilor şi forţei proprii de vânzări; totodată, am segmentat forţa de vânzări între personalul dedicat retailului şi persoanelor juridice“. Reorganizarea nu a implicat reducerea numărului de angajaţi, care a ajuns la 1.500 în România, compania franceză fiind cel mai mare angajator din rândul asigurătorilor locali. Un proiect neplanificat, potrivit reprezentanţilor Groupama, a fost adus de furtunile din vestul ţării de anul trecut, în care, în interval de aproape o săptămână de la derularea acestor evenimente, au plătit clienţilor un avans de 2.000 de lei, ”fiindcă degeaba ai o asigurare dacă nu ai o casă în care să stai“, explică Matei.
n ceea ce priveşte planurile pentru anul în curs, CEO-ul Groupama spune că acestea sunt în concordanţă cu viziunea pe termen lung a companiei. ”Pentru 2018 şi viitor, viziunea este neschimbată, avem aceeaşi strategie, să fim preferaţi de clienţi, de brokeri şi să fim profitabili“, descrie Coste, în câteva linii, filosofia companiei, precizând că pentru 2018, compania şi-a bugetat un profit de 33 de milioane de lei. Acesta este mai mic decât cel realizat anul trecut, iar motivele se leagă, potrivit CEO-ului Groupama, de faptul că ”vrem să investim în continuare în România şi în companie“.
Călin Matei descrie şi câteva direcţii strategice pe care şi le-au propus pentru anul în curs, axate, potrivit lui, pe inovaţie şi simplificare. Un exemplu în acest sens se leagă de mobilitatea viitorului. ”n contextul în care lumea se schimbă, apar maşinile autonome, se vorbeşte mult despre car sharing, sunt inventate noi tehnologii, ne dorim să fim asigurătorul mobilităţii viitorului, cred că trebuie să ne adaptăm produsele de asigurare pentru maşinile electrice, dar şi pentru car sharing“, explică Matei. n acest sens, compania investighează modalităţi de ataşare a sistemului de telematică ataşată poliţelor RCA. Au intrat pe acest segment printr-un proiect pilot, în iulie anul trecut, în 10 oraşe din România, iar de anul acesta au început expansiunea în România. Călin Matei nu oferă detalii referitoare la dimensiunea investiţiei; însă explică modalitatea de funcţionare a acestei componente: se instalează un black box (cutie neagră) pe maşină care transmite în mod constant date telematice despre comportamentul şoferilor - se pot observa astfel accelerările, decelerările, vitezele în curbe, schimbările bruşte de direcţie etc., respectiv comportamentele care influenţează automat riscul clientului respectiv.
Potrivit lui Matei, costul instalării acestor dispozitive, în cazul CASCO, unde au fost folosite dispozitivele de către Groupama în prezent, nu este suportat de client, iar investiţia companiei de asigurare se face atât în achiziţia acestor dispozitive, cât şi şi în ”creierul“ din spate, care interpretează aceste informaţii. Ca urmare a datelor trimise de aceste dispozitive, clientul primeşte un discount din partea companiei. ”Sunt clienţi care astăzi nu îşi asigură maşina fiindcă ei cred că prima de asigurare faţă de valoarea maşinii sau faţă de risc este prea mare, or printr-un dispozitiv de telematică poţi să determini exact care este riscul acelui client şi să îi dai un preţ corect“, descrie Călin Matei o tipologie de client. Alţi clienţi ce pot fi încurajaţi să îşi cumpere acest tip de asigurare sunt cei ”foarte buni“ – atenţi la modul în care conduc, care au grijă de maşina – ei sunt recompensaţi astfel printr-un discount corelat cu acest comportament exemplar. Totodată, există clienţi care folosesc foarte rar maşina au mai multe maşini, folosesc una dintre ele o dată sau de două ori pe an; ei pot avea parte de o primă aferentă riscurilor lor.
”Se merge foarte mult pe zona de individualizare a riscurilor“, explică Matei.
Şi-au propus să lanseze folosirea acestor dispozitive anul acesta şi la nivelul RCA, însă spun că, la stadiul la care se află acum proiectul, nu pot da prea multe detalii despre forma finală. n legătură cu lansarea acestei componente, Matei spune că, de anul trecut, Groupama a creat în companie un departament de data science care are ca atribuţii gestionarea informaţiilor primite de la clienţi şi stabilirea discounturilor prin prisma analizei comportamentului acestora. ”Au fost rezultate bune, peste aşteptările noastre, ne-a încântat atitudinea clienţilor, mult mai mulţi clienţi au fost deschişi faţă de ceea ce ne aşteptam noi şi acesta este unul dintre motivele pentru care extindem proiectul la nivel naţional“, descrie Călin Matei modul în care au fost primite aceste dispozitive de către piaţă, discret în legătură cu numărul clienţilor care le folosesc în prezent. Menţionează însă că prima medie pentru clienţii care au acceptat instalarea acestora a scăzut, în medie, cu 20%.
Călin Matei descrie şi o iniţiativă guvernamentală de care ar avea nevoie pentru încurajarea dezvoltării pieţei de asigurări agricole, pe segmentul căreia compania a câştigat notorietate la nivel internaţional - ”Unul dintre lucrurile pe care l-am promovat şi noi în legătură cu cei de la Autoritatea de Supraveghere Financiară se leagă de introducerea subvenţiilor pentru primele de asigurări din agricultură şi este parte a unui pachet mai mare de management al riscurilor în agricultură. În prezent, România dispune de 200 de milioane de euro de la Uniunea Europeană pentru managementul riscurilor în agricultură“. Spune că împreună cu ASF au propus către guvern şi către Ministerul Agriculturii introducerea subvenţiilor pentru asigurări, în contextul în care, la nivelul UE, un procent majoritar dintre subvenţiile disponibile în agricultură sunt pentru primele de asigurări. ”Cred că este important pentru fermierii români, care intră în competiţie cu fermieri străini care au subvenţii pe costurile legate de primele de asigurări, în felul acesta îşi vor permite să îşi asigure mai bine culturile, să îşi acopere riscuri mai mari - cum ar fi seceta, de pildă.“
Călin Matei observă că nu există date referitoare la suprafaţa asigurată a României; însă există circa 6 milioane de hectare care sunt lucrate în scop comercial (nu cele despre subzistenţă); în rest, suprafeţele sunt foarte divizate. Potrivit informaţiilor comunicate de François Coste într-un interviu anterior, în România există 15 milioane de hectare cultivabile, iar dintre acestea, 8 milioane ha sunt exploatate de fermierii care practică agricultura de subzistenţă; 2,2 milioane ha (din rândul celor cultivate în scop comercial) sunt asigurate, iar 1 milion ha sunt asigurate de către Groupama. Agricultura reprezintă 6% din PIB-ul României, în timp ce în Franţa domeniul reprezintă în jur de 1,5%.
Groupama a intrat pe piaţa românească de asigurări în urmă cu nouă ani, prin achiziţia Băncii Transilvania Asigurări, Asiban şi a activitatăţii OTP Bank în asigurări; până acum, valoarea investiţiei a ajuns la 750 de milioane de euro. De ce a ales o companie de asigurări din Franţa să investească în România? François Coste oferă o privire retrospectivă asupra deciziei de intrare a companiei pe piaţa locală, printr-o investiţie semnificativă: ”Diversificarea riscurilor, creşterea într-o piaţă care nu este saturată, cu o penetrare a asigurărilor de 1,3%, în contextul în care în Franţa vorbim de 9%; în plus, este o ţară cu tradiţie în domeniul agriculturii, la fel ca şi Franţa, şi vrem totodată să avem acces la talentele din România.“ n ceea ce priveşte provocările, acestea se referă în continuare la dimensiunea redusă a pieţei, de circa 10 miliarde de lei, potrivit celor mai recente informaţii ale Business Magazin.
La nivel global, Groupama Asigurări are o experienţă de peste 100 de ani, 32.000 de angajaţi răspândiţi în subsidiarele din 10 ţări, iar în Franţa este lider de piaţă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro