„Cea mai tristă zi din an”, demontată de psiholog. Blue Monday nu are nicio bază ştiinţifică

Autor: Andreea Tobias Postat la 15 ianuarie 2024 93 afişări

Un psiholog explică de ce nu ne face bine, emoţional, să luăm de bună Blue Monday şi să-i atribuim conotaţii negative.

„Cea mai tristă zi din an”, demontată de psiholog. Blue Monday nu are nicio bază ştiinţifică

Psihologul Steliana Lefter explică de ce nu ne face bine, emoţional vorbind, să luăm de bună Blue Monday şi să-i atribuim conotaţii negative.

„Efecte psihologice negative asociate universal acestei zile nu există. Există numai ce-i atribuim noi. Dacă plecăm de la convingerea că Blue Monday are fundament real, ne autoalimentăm cu emoţii negative şi ne convingem că ne va merge rău, ei bine, atunci chiar riscăm să avem într-adevăr o zi proastă”, spune psihologul.

În 2005, o companie de turism din Marea Britanie, care între timp a falimentat, căuta o modalitate de a vinde mai multe vacanţe de iarnă. Plecând de la studiile care certifică „winter blues” - în sezonul rece avem un moral mai scăzut decât vara, pentru că zilele mai scurte şi lipsa luminii solare determină un dezechilibru biochimic la nivelul creierului -, a apărut ideea identificării celei mai triste zi din an şi, implicit, propunerea soluţiei pentru combaterea ei: o vacanţă.

A fost cooptat în proiect un profesor de la Cardiff University, Cliff Arnall, care pe baza unei formule matematice, a declarat Blue Monday a treia zi de luni din an. Ce a luat el în calcul pentru determinarea „celei mai triste zi din an”: condiţiile meteo, nivelul de îndatorare, nivelul de motivaţie, timpul scurs de la Crăciun şi de la rezoluţiile de Anul Nou.

Conform calculelor lui Arnall, a treia zi de luni din an întruneşte toate condiţiile pentru a fi numită „cea mai tristă zi din an” pentru că: spiritul Crăciunului, cu vârful de veselie pe care ni-l aduce, a dispărut, constatăm deja că nu reuşim să respectăm rezoluţiile de An Nou şi stăm prost cu motivaţia, au ajuns scadente datoriile făcute pe cardurile de credit pentru cadourile de sărbători, iar afară e frig şi urât, o vreme deloc potrivită pentru a ne îmbunătăţi starea de spirit.

Deştept vândută, ideea de Blue Monday a prins rapid la publicul larg. Conform comunităţii ştiinţifice, însă, nu are nicio fărâmă de adevăr. Este doar o „poveste”, un truc publicitar cu un succes fabulos.

Experţii în sănătate mintală numesc calculele din spatele Blue Monday o pseudoştiinţă, o formulă absurdă, şi avertizează că popularizarea acestui mit prejudiciază discuţiile despre problemele reale legate de sănătatea mintală, trivializând depresia şi alte tulburări, care nu dispar şi nu se vindecă cu o vacanţă.

„Încă există stigmă şi încă există oameni care nu realizează gravitatea tulburărilor mintale, iar astfel de poveşti nu ajută în efortul de conştientizare pe care-l depun medicii, din contră. Tu, medic, explici că este crucială terapia în depresie, dar pe internet şi în social media circulă ideea că depresia e doar o stare de tristeţe mai accentuată care, iată, trece cu o vacanţă sau, de ce nu, cu o sesiune de shopping. La nivel profund, transformarea acestui mit în realitate, prin popularizare, poate fi periculoasă. Sfatul meu este să cernem informaţia şi să ne scuturăm de acest tip de fake news. A treia zi de luni din an este o zi ca oricare alta, fără vreo încărcătură specială, pe care fiecare şi-o modelează cum doreşte”, explică psihologul Steliana Lefter.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
blue monday,
psiholog,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.