Cristina Gelegram nu mai rezona deloc cu jobul ei de zi cu zi atunci când a decis că vrea să facă o schimbare. Cum a reuşit să ajungă la un business al cărei succes se bazează pe imaginaţia ei

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 18 februarie 2023 984 afişări

Cristina Gelegram nu mai rezona deloc cu jobul ei de zi cu zi atunci când a decis că vrea să facă o schimbare. Îşi amintea însă cu plăcere de satisfacţiile din perioada în care frecventa şcoala de arte plastice, aşa că s-a gândit că acolo ar putea fi răspunsul. A început să se documenteze despre culorile acrilice, despre metodele de preparare a culorilor şi de creare a efectelor, apoi a dat drumul imaginaţiei în ceea ce avea să prindă forma unei afaceri.

Abia când a primit o propunere de colaborare din partea unei platforme de comerţ online, Cristina s-a gândit să ia lucrurile şi mai mult în serios şi să dedice şi mai mult timp pentru a concretiza magazinul online cu creaţii artistice handmade, sub numele Kris Design Art. „Categoriile create în magazinul online au fost, în ordinea apariţiei, tablouri pictate, obiecte decorative din răşină şi bijuterii handmade, ultima fiind cea mai importantă şi profitabilă”, povesteşte Cristina Gelegram. Bijuteriile handmade pe care le-a creat le-a împărţit în două subcategorii – cu pietre semipreţioase şi din plante naturale deshidratate.

Totul este produs într-un atelier amenajat la ea acasă, în Corbeanca, judeţul Ilfov, un spaţiu de altfel insuficient, dar optimizat deocamdată astfel încât să poată crea bijuterii, să poată turna răşini sau picta. „Momentan, nu am angajaţi. Nu sunt la primul business, cel început acum 20 de ani a fost în domeniul vânzărilor, mai exact retail de materiale de contrucţii. Trebuie să recunosc însă că actualul business nu a fost tratat iniţial ca o afacere, ci ca o dorinţă de a crea lucruri frumoase, în anumite momente de inspiraţie, cu o mică poveste în spatele fiecărei creaţii.”


Preţurile produselor variază între 80 şi 100 lei pentru cerceii handmade, 200-250 lei pentru colierele cu pietre semipreţioase sau cerceii şi colierele din plante (petale de trandafiri, frunze de iederă, frunze de arţar) sau cu fructe deshidratate (lime, portocală, căpşuni, morcovi, lămâie), şi pot ajunge până la circa 350 lei pentru un ceas pictat manual.


Investiţia de început în Kris Design Art a fost în jurul a 2.000 de euro, bani pentru pânze de diverse dimensiuni, culori acrilice de calitate, răşină epoxidică, matriţe, lemn pentru crearea de ceasuri de perete, accesorii specifice şi, nu în ultimul rând, pentru foarte multe pietre semipreţioase, accesorii tehnice şi toate instrumentele specifice pentru crearea de bijuterii. „Preţurile (produselor – n. red.) variază între 80 şi 100 lei pentru cerceii handmade, 200-250 lei pentru colierele cu pietre semipreţioase sau cerceii şi colierele din plante (petale de trandafiri, frunze de iederă, frunze de arţar) sau cu fructe deshidratate (lime, portocală, căpşuni, morcovi, lămâie) şi pot ajunge până la circa 350 lei pentru un ceas pictat manual. Pentru tablourile pictate manual, preţurile variază în funcţie de dimensiune.”

Cristina îşi vinde produsele pe propriul site, dar şi la târguri precum cele care au loc periodic în locuri ca Mezanin, Maison 13, Dalles în Bucureşti. Anul acesta, speră să adauge în portofoliu şi Dichisar, de asemenea cunoscut pentru evenimentele care reunesc antreprenori locali.  „Am avut o încercare şi cu un magazin fizic din centrul Bucureştiului, cu comision din vânzare, dar nu am fost mulţumită. Însă locul meu preferat şi unde particip în mod deosebit este Mezanin, o cafenea cu spaţiu dedicat unor expoziţii”, spune Cristina Gelegram. La început, Cristina a investit fără să se gândească în cât timp îşi va recupera banii. Voia doar să capete vizibilitate pe platformele de comerţ online şi în social media, ceea ce a şi reuşit, iar din 2022 a crescut şi cu propriul magazin virtual, aflat încă în proces de dezvoltare şi de optimizare. Cei mai mulţi clienţi vin însă tot prin intermediul târgurilor. De-a lungul traseului ei antreprenorial, Cristina a întâmpinat mai multe provocări, iar lucratul în WordPress a fost una dintre ele. A trebuit să înveţe să posteze singură toate produsele pe care tot ea le confecţionează, să editeze materialele foto şi video pentru postările din social media şi, desigur, să rămână în continuare suficient de creativă încât să reuşească să dea naştere altor piese care atrag atenţia. „Foarte important a fost şi faptul că am învăţat că trebuie să te adaptezi cerinţelor şi stilului preferat al clienţilor, nu neapărat stilului tău personal”, mai spune Cristina.  

„Nu sunt la primul business, cel început acum 20 de ani a fost în domeniul vânzărilor, mai exact retail de materiale de contrucţii. Trebuie să recunosc însă că actualul business nu a fost tratat iniţial ca o afacere, ci ca o dorinţă de a crea lucruri frumoase, în anumite momente de inspiraţie, cu o mică poveste în spatele fiecărei creaţii.”

Cristina Gelegram, fondatoarea Kris Design Art



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Timişoara la cutie – machete ale clădirilor istorice (Timişoara)

Fondatori: Betty Varga-Piatek şi Nicoleta Ciocov

Cifră de afaceri în 2022: 160.000 de lei (32.000 de euro)

Prezenţă: Timişoara


La Terre Cosmetics – atelier de cosmetice naturale (Reghin, jud. Mureş)

Fondatoare: Anca Pop

Investiţie iniţială: peste 300.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 1 mil. lei (200.000 de euro)

Prezenţă: lanţul Kendra, 13 malluri din România, drogheriile Viva Bio, Farmacia Universităţii din Târgu-Mureş şi Atelierul Verde


Pereţii magici – decoraţiuni în basorelief (Bucureşti)

Fondatoare: Elena Chiriţă

Investiţii: 50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru următorul an: 200.000 de euro

Prezenţă: România şi Belgia


Caffe Ale – business cu cafea de specialitate (Iaşi)

Fondator: Vlad Giurgică

Investiţie iniţială: 35.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 120.000 de euro

Prezenţă: Iaşi


Mariko – brand de genţi şi rucsacuri (Târgu Secuiesc, jud. Covasna)

Fondatoare: Annamaria Szabo

Investiţie iniţială: 60.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: circa 500.000 de lei (100.000 de euro)

Prezenţă: online, în magazine din Braşov, Sibiu şi în Hotel Balvanyos (judeţul Covasna)



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.