Cu pedala pe acceleraţie în pandemie
După o investiţie de doar 10.000 de lei şi un debut exclusiv pe platforma eMag Marketplace, businessul Smartic, care vinde produse pentru copii, accesorii auto şi accesorii pentru telefoane mobile, se îndreaptă, după patru ani de activitate, spre pragul de 2 milioane de lei. Ce rol a avut pandemia în această ecuaţie a povestit în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace Andreea Matei, antreprenoarea din spatele afacerii.
Anul trecut, am înregistrat afaceri de 1,2 milioane de lei. În primele 11 luni de activitate ale anului în curs, am ajuns la afaceri de 1,7 milioane de lei doar din vânzările de pe eMag marketplace, în timp ce site-ul propriu a generat afaceri de circa 40.000 de lei. Astfel, ne propunem să atingem pragul de 2 milioane de lei la finalul acestui an”, a spus Andreea Matei, proprietara businessului Smartic.
Creşterea înregistrată la nivelul cifrei de afaceri, din ultimele 11 luni, a fost generată de vânzările de jucării şi articole pentru copii şi de produse specifice pandemiei, precum mănuşile, măştile sau dezinfectantul. Ea a adăugat că vânzările înregistrate pe parcursul lunii decembrie vor influenţa creşterea totală a cifrei de afaceri pe care o va înregistra compania anul acesta. „Luna aceasta este decisivă, fiind luna cadourilor. Ne-am pregătit pentru această lună, avem preţuri competitive şi aşteptările sunt destul de mari.”
Compania şi-a început activitatea în 2016, direct pe platforma eMag Marketplace, în urma unei investiţii de aproximativ 10.000 de lei, bani investiţi în primul stoc de produse, a menţionat proprietara businessului, iar în prezent, vânzările generate de comenzile înregistrate pe platforma eMag marketplace reprezintă aproximativ 70% din total.
„Am dezvoltat şi un site propriu pentru că am considerat că este nevoie şi ne ajută să ne diferenţiem în piaţă. În prezent, site-ul propriu generează circa 15% din totalul vânzărilor.”
Momentan, Smartic este prezentă doar pe piaţa din România, însă planurile fondatoarei vizează extinderea businessului şi în Bulgaria şi Ungaria, ţări în care este prezentă şi platforma eMag Marketplace.
„Aşteptările nu sunt la fel de mari ca cele pe care le avem şi le-am avut pentru piaţa locală, dar în timp vom avea rezultate semnificative şi de pe cele două pieţe externe”, a adăugat Andreea Matei.
Smartic deţine în prezent un portofoliu de aproximativ 500 de produse, iar depozitul se află în judeţul Argeş. „Ţările din care achiziţionăm marfă sunt SUA, Polonia, Asia şi România. În România achiziţionăm articole dedicate segmentului de copii de la furnizori locali.”
Pentru serviciul de livrare a comenzilor, Smartic lucrează cu trei companii de curierat active pe piaţa locală. „Luăm în calcul şi adăugarea serviciului de fulfillment by eMag. Însă, pentru a accesa acest serviciu trebuie să avem stocuri mai mari.”
Numărul de comenzi a crescut în contextul pandemiei, cu aproximativ 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, accelerând puternic şi creşterea cifrei de afaceri a companiei, însă pandemia a provocat dificultăţi pe partea de import, timpul de transport crescând cu aproxmativ două săptămâni.
„Am întâmpinat dificultăţi în ceea ce priveşte timpul de livare. Au fost achiziţionate în general produse specifice contextului pandemic, precum mănuşi, măşti, dezinfectant, iar noi trebuia să aşteptăm mai mult pentru a primi un colet. Dacă înainte acestea ajungeau într-o săptămână, maximum două, pandemia a întârziat procesul cu circa trei săptămâni, coletul ajungând astfel într-o lună”, a mai spus proprietara Smartic.
O altă provocare a fost reprezentată de partea de costuri de achiziţie, spune Andreea Matei. „Am început să căutăm şi metode de transport alternative, astfel am ales transportul maritim, deşi durează mai mult ca perioadă de livrare este cea mai ieftină.”
Compania a accesat programul de finanţare eMag seller credit, oferit de retailerul online eMag în parteneriat cu Idea Bank, program în cadrul căruia a primit anul trecut o finanţare de aproximativ 60.000 de euro. O parte din bani au fost investiţi în stocuri mai mari de produse, iar o parte în zona de marketing dedicată site-ului propriu. „Am investit în stocuri de produse, am reuşit să negociem cu furnizorii şi am obţinut un preţ mai bun, astfel, o parte din bani au fost investiţi în campania de Black Friday. Am început să accesăm acest program în 2019. Plafonul s-a mărit, iar acum avem la dispoziţie o sumă şi mai mare.”
Anul acesta, în campania de Black Friday, compania a înregistrat o creştere de 80% a numărului de comenzi comparativ cu anul trecut. „În campania de Black Friday de anul acesta am avut aceleaşi produse ca anul trecut, doar gama a fost mai diversificată”, a menţionat antreprenoarea.
Andreea Matei a mai spus că bonul mediu înregistrat de Smartic este în valoare de aproximativ 170 de lei, compania înregistrând zilnic circa 30-40 de comenzi.
„În cei patru ani de activitate, bonul mediu şi-a menţinut valoarea, să spun că a este între 160-170 de lei, iar numărul de clienţi a crescut constant. Ne aşteptăm ca numărul de clienţi să crească în continuare, să păstreze acelaşi trend pe care l-a avut anul acesta, poate chiar mai rapid decât înainte de această perioadă. Spre exemplu, numărul de comenzi a crescut cu 50% pe parcursul acestui an.”
În contextul pandemiei, planurile antreprenoarei pe termen lung au fost accelerate, pandemia având astfel „efecte pozitiv” asupra activităţii companiei online.
„Pandemia nu a impactat negativ activitatea companiei. Surpriza a fost plăcută când am observat mutarea consumatorilor în mediul online şi trendul de creştere a pieţei online. Atunci am decis să accelerăm investiţiile şi am investit mai mult în stocuri, pentru a putea onora comenzile clienţilor, mai ales că timpul de livrare era crescut. Acum avem curaj să investim mai mult.”
De asemenea, în prezent, planurile actualizate ale companiei vizează extinderea portofoliului de produse şi creşterea bugetului de investiţii, pe lângă extinderea pe cele două pieţe externe, respectiv Bulgaria şi Ungaria.
„Avem în plan să extindem portofoliul de clienţi şi să devenit distribuitori pentru mai multe branduri. Căutăm produse care să răspundă la noile nevoi apărute pe piaţă. Spre exemplu, anul acsta s-au căutat din ce în ce mai multe produse şi articole pentru copii şi astfel ne-am axat pe acestă nişă, diversificând gama de produse din acest segment.”
Antreprenoarea a mai spus că prima sursă de finanţare a companiei este profitul, care merge în mare parte tot spre partea de stocuri. „Reinvestim profitul, aceasta este prima sursă de finanţare a dezvoltării companiei. În primul rând investim în stocuri, pentru a putea onora toate comenzile primite, iar acum vrem să investim din ce în ce mai mult în marketingul din site-ul propriu.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro