Cum a transformat o tânără din România o plăcere din copilărie făcută de mama ei într-o afacere de succes

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 07 martie 2023 3111 afişări

„În copilărie, mama mea făcea torturi, iar eu le decoram. Mama făcea cele mai bune torturi, preferatul meu era cel cu frişcă naturală şi frăguţe. Le făcea doar pentru familia noastră, nu pentru vânzare. De la ea am moştenit şi ea mi-a cultivat simţul pentru gusturi deosebite şi fine şi dragostea pentru frumos.” Aşa îşi începe povesteA Casandra Rociu, cea care, din această dragoste insuflată, a creat o afacere în dreptul căreia stă astăzi numele Sucré.

Tot de la mama ei, Casandra a moştenit şi spiritul de antreprenor. Primele idei despre ce înseamnă un business îşi aminteşte că le-au dezbătut în timp ce se delectau cu... o felie de tort. „Îmi aduc aminte că prima discuţie a fost când eram în clasa a noua, tocmai ne mutaserăm într-o casă nouă, cumpărată de mama, şi făceam un tort împreună. Atunci, la o felie de tort, am povestit despre cum ar fi să deschidem o cofetărie ca în Franţa, cu dulciuri fine şi alese.” Anii au trecut şi au purtat-o pe Casandra la Facultatea de Studii Economice din Cluj-Napoca, de unde s-a întors acasă, în Sibiu, pentru a deschide o florărie.

Cum florile nu erau singura ei mare pasiune, afacerea s-a extins rapid şi s-a transformat în agenţie de organizare de evenimente. Timp de opt ani, a creat aranjamente şi decoruri cu flori, iar după naşterea fetiţei, Casandrei i-a reapărut în minte ideea unei cofetării. Şi a început să lucreze la ea. „Am mers în paralel aproape doi ani cu evenimentele şi cofetăria, după care am decis să rămânem doar cu cofetăria. A fost un succes de la început şi presupunea foarte multă implicare. Partea cu evenimentele cerea acelaşi lucru, dar în continuă mişcare, iar eu nu mai eram dispusă să sacrific zile şi nopţi, având un copil mic. A fost o decizie asumată, am închis un business care producea bani, am încheiat o etapă şi am început alta.”

A început Sucré, adică o cofetărie cu dulciuri „naturale, curate şi delicioase”, aşa cum o descrie Casandra Rociu. A pornit cu clasicul ecler, din care există astăzi aproximativ 15 sortimente care se perindă prin vitrine, devenind un produs-emblemă. Portofoliul a continuat însă să se dezvolte, la fel ca businessul, care înseamnă astăzi nu una, ci două cofetării - în Sibiu şi în Cluj-Napoca, cea de-a doua fiind deschisă în noiembrie 2021.

„Îmi place să folosesc ingrediente pure, batoane de vanilie de Madagascar, boabe Tonka, piper roz, piureuri pure de fructe exotice şi locale, ciocolată belgiană de cea mai bună calitate, frişcă naturală şi unt german. Folosim cât mai puţin zahăr, am dezvoltat o linie de produse vegane fără zahăr şi unele fără gluten – sunt doar câteva reţete, dar sunt delicioase. Inclusiv coloranţii din macarons sunt naturali.” În laboratoarele Sucré se produce şi îngheţată artizanală, iar din această primăvară îşi vor face loc în meniu şi pralinele de ciocolată belgiană umplute cu creme diverse, de la aromă de violete la ganache de yuzu (un fruct din familia citricelor) şi trufe negre, infuzii de ceai negru, matcha, cardamom şi altele.

Tot în primăvara aceasta, businessul va deveni funcţional şi online, urmând să facă livrări naţionale pentru produsele care rezistă la transport. „Un proiect separat pe care l-am început deja este producţia de ciocolată bean-to-bar, adică direct din boabele de cacao. Avem furnizori de boabe din America de Sud, Africa şi Asia, există o multitudine de soiuri şi arome. Aceasta este o provocare nouă, pentru că poţi crea de la zero ceva fantastic, natural 100%.” Cum a ajuns Casandra aici? Specializându-se continuu, ceea ce face şi azi. A făcut cursuri, a citit, a testat, a inventat reţete, a repetat – singură, apoi cu echipa ei de 13 angajaţi. Se inspiră din ce fac oamenii pe care îi admiră, mai ales din străinătate, se inspiră din mirodenii şi arome, din ce observă şi ce reţine atunci când gustă ceva nou – sau nu.

A ajuns aici şi în urma unor investiţii, care, de-a lungul timpului, au atins pragul de 200.000 de euro. Dincolo de cofetăriile proprii, Casandra Rociu are colaborări cu restaurante şi cafenele şi face bufete de dulciuri pentru evenimente private şi corporate. Un kilogram de tort costă între 125 şi 180 de lei, preţul unul ecler este între 15 şi 20 de lei, iar cel al unui macaron – de 6 lei. „Avem clienţi care vin vara aproape zilnic doar pentru îngheţată, clienţi care ne aleg pe noi să facem parte din cele mai speciale zile ale vieţii lor şi asta ne onorează.” Cea mai mare provocare?

„De departe, forţa de muncă”, mărturiseşte Casandra. Este greu să găsească oameni specializaţi sau oameni cu experienţă şi cărora să le şi placă ce fac. Pentru că fără pasiune nu poţi rezista, munca în producţie nefiind deloc uşoară. A ajuns acum să aibă o echipă puternică, dar nu a fost mereu aşa. Echipa s-a dezvoltat pe măsură ce şi businessul a crescut, ajungând astăzi la o cifră de afaceri de 2,3 milioane de lei şi profit de aproape 450.000 de lei. „Succesul nu se obţine peste noapte, ci prin muncă şi dedicare, prezenţă şi acţiune, prin fructificarea tuturor oportunităţilor. E o muncă de echipă. O vorbă a mamei mele este o lecţie clară: «Dacă era uşor, făcea toată lumea».”   

Casandra Rociu, fondatoare Sucré: Îmi place să folosesc ingrediente pure, batoane de vanilie de Madagascar, boabe Tonka, piper roz, piureuri pure de fructe exotice şi locale, ciocolată belgiană de cea mai bună calitate, frişcă naturală şi unt german.



Cinci idei de aafaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Orfevru – brand de bijuterii (Bucureşti)

Fondatori: Alexandra Şoman şi Radu Muj

Prezenţă: online şi la târguri


ArtScent – brand de lumânări parfumate (Cluj-Napoca)

Fondatoare: Iulia Almaş

Investiţie iniţială: 1.500 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 15.000 de euro

Prezenţă: online şi într-un magazin din Mega Mall, Bucureşti


Bruiaj – atelier de genţi şi accesorii (Braşov)

Fondatoare: Magdalena Neicu

Investiţii; peste 150.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 90.000 de lei (18.000 de euro)

Prezenţă: online şi în câteva magazine fizice de design din Timişoara, Braşov şi Bucureşti


Fizic – brand de haine (Cluj-Napoca)

Fondatoare: Andreea Grigore

Investiţii: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: aproape de 15.000 de euro

Prezenţă: online, în două magazine din Bucureşti şi două magazine din Spania – la Madrid şi la Barcelona


Ultima Brewery – brand de bere artizanală (Bucureşti)

Fondator: Lucian Călăraşu

Prezenţă: în România, Bulgaria şi alte câteva ţări din vestul Europei



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.