Cum ar putea România să fie printre câştigătorii acestei crize venite după pandemia de Covid-19
Anul 2020 aduce un moment interesant pentru piaţa din România din perspectiva pieţei de inginerie şi a celei de consultanţă IT, în contextul în care „adaptarea” este cuvântul-cheie, pe lângă „digitalizare”. Privită prin ochii subsidiarei locale a gigantului francez Alten, piaţa din România se bucură de o nouă serie de oportunităţi, în mijlocul crizei.
România ar putea fi printre câştigătorii acestei crize, în contextul în care pandemia de Covid-19 a adus o schimbare de optică în economia globală. Inginerii şi specialiştii IT din piaţa locală se bucură de o încredere din ce în ce mai mare la nivel global, iar competenţele lor atrag din ce în ce mai multe proiecte pe plan local.
„Observăm pe piaţa de inginerie câteva trenduri interesante care cu siguranţă vor marca anul viitor şi nu numai. În primul rând, mă refer la un transfer de activităţi cu valoare adăugată mare către România. Astfel, marii jucători din piaţa de inginerie decid tot mai des să încredinţeze echipelor locale activităţi complexe, cum ar fi, spre exemplu, programarea noilor interfeţe pentru planşele de bord ale autovehiculelor viitorului sau realizarea de testări complexe în mediu virtual”, a explicat Adrian Nicolae, director executiv al Alten România.
Fondat în 1988, conglomeratul francez Alten are peste 28.000 de angajaţi la nivel global şi activează în 20 de ţări. În România, francezii au intrat în urmă cu 14 ani şi au ajuns în 2019 la o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro. Compania a ajuns la aproape 100 de clienţi în piaţa locală, care provin din sectoare precum producţie, telecomunicaţii, sectorul bancar, automotive, asigurări, farma, retail şi aeronautic.
Activitatea businessului din România este structurată pe două divizii, şi-anume cea de inginerie şi cea de IT. În ceea ce priveşte divizia de inginerie, executivul spune că nu a remarcat modificări majore din cauza pandemiei, iar proiectele derulate în ultimele luni au păstrat linia de activitate a companiei.
„Dacă ar fi să notez o diferenţă, însă, m-aş referi totuşi la creşterea cererii pentru adaptare şi digitalizare. Mai exact, primele săptămâni ale pandemiei au fost dedicate, în principal, adaptării mediilor de lucru la formula remote şi dezvoltării şi implementării de soluţii de digitalizare în contextul proiectelor aflate în curs. Acesta a fost, de altfel, laitmotivul anului 2020 – în aproape toate industriile şi independent de modelul de business, procesul de digitalizare a fost accelerat puternic, aceste soluţii permiţându-le managerilor să fie mai aproape de clienţi, să le ofere angajaţilor posibilitatea de a lucra de oriunde, chiar şi din cele mai izolate colţuri de ţară, sau să livreze servicii şi produse cu doar câteva clickuri.”
El a explicat că sectorul IT, alături de jucătorii din telecom şi din sectorul bancar, au fost mai puţin afectaţi în această perioadă, iar revenirea este deja vizibilă pe finalul anului 2020, urmând ca ea să continue la începutul anului 2021, ceea ce va determina companiile să iniţieze noi proiecte.
„Ei vor continua, fără îndoială, să aibă o dinamică peste medie şi anul viitor, în special dacă rămân în vigoare restricţii cu impact asupra comportamentului de consum al utilizatorilor sau a modului de lucru.”
Criza generată de pandemie a lovit din plin economia, însă proiectele de cercetare şi dezvoltare (R&D) au un specific de durată mai lungă. Spre deosebire de criza anterioară, când multe proiecte de acest fel au picat rapid, în timp ce altele luau naştere, proiectele de R&D sunt în plin avânt astăzi.
„Industriile în care ciclul de dezvoltare este mai îndelungat, iar planurile de business gândite în general pe termen mai lung, respectiv industrii precum cea auto sau aeronautică, vor continua să investească în zona de R&D. Chiar dacă momentul actual nu este neapărat propice pentru ele, companiile din aceste domenii investesc întotdeauna pentru un orizont de timp mai lung, de 3-5 ani, şi trebuie să menţină investiţiile pentru a-şi asigura aceste soluţii în viitor.”
De cealaltă parte a businessului Alten în piaţa locală, serviciile de consultanţă IT au fost cu atât mai căutate în 2020 cu cât pandemia a apăsat pedala de acceleraţie pentru proiectele de digitalizare la nivel local.
„A fost o perioadă plină de provocări, iar pentru multe companii sau chiar industrii soluţiile digitale au însemnat diferenţa dintre faliment şi supravieţuirea pe piaţă. La nivelul activităţii noastre de zi cu zi, această transformare nu a avut, însă, un impact crucial. Lucrând pe proiecte de R&D, care sunt, practic, proiecte pentru soluţii pe care le vom vedea implementate abia în 3-5 ani, adaptările necesare astăzi şi acum nu au jucat un rol important. Ce cred însă că va fi benefic, pentru noi şi pentru industrie per total, va fi deschiderea mai multor companii şi industrii către potenţialul benefic al tehnologiei.”
Cu toate acestea, anul 2021 aduce cu el multă incertitudine în ceea ce priveşte perspectivele pieţei, nu doar la nivel local, ci şi la nivel internaţional. Reprezentantul Alten consideră că evoluţia sectorului în care activează depinde atât de dinamica situaţiei epidemiologice, cât şi de răspunsurile autorităţilor în faţa acestei dinamici.
„Dacă, însă, ne raportăm la ultimele luni şi ne păstrăm un optimism precaut, cred că anul viitor va fi unul bun pentru întreaga industrie IT&C. Pandemia a forţat deja companiile din regiune să îşi schimbe perspectiva, ceea ce va impulsiona cererea de suport şi consultanţă pentru R&D.”
Compania are astăzi 630 de angajaţi, dintre care 340 lucrează în divizia de IT din Bucureşti, Craiova şi Piteşti, iar 190 lucrează în divizia de inginerie, împărţiţi între Bucureşti, Timişoara şi Sibiu. Angajaţii din România deservesc în proporţie de 70% piaţa internă, iar 30% din activitatea lor este reprezentată de proiecte pentru piaţa externă.
„Activitatea noastră şi modul nostru de organizare face să avem roluri nişate, pentru care avem nevoie de oameni specializaţi, foarte buni – oameni care nu sunt uşor de găsit, mai ales pe o piaţă atât de dinamică precum piaţa locală de IT. De aceea, recrutarea este un proces constant pentru noi, indiferent de perioadă.”
Una dintre provocările crizei a fost reprezentată şi pentru ALTEN de trecerea înspre munca de acasă, în contextul în care compania a fost nevoită să creeze premisele necesare muncii de la distanţă pentru câteva sute de angajaţi.
„În primul rând, activitatea noastră, precum cea a multor altor companii din cele mai diverse industrii, s-a mutat anul acesta în casele angajaţilor noştri. Practica muncii remote exista deja în companie, iar cei mai mulţi dintre angajaţi erau deja obişnuiţi să lucreze de acasă o zi pe săptămână, ceea ce a făcut tranziţia către acest nou mod de lucru un pic mai simplă. Chiar şi aşa, a fost un efort concertat să mutăm 90% din echipă în regim de telemuncă, dar mai ales să ne asigurăm că sistemele IT şi procedurile noastre interne sunt adaptate acestui mod de lucru şi că puteam menţine eficienţa muncii, respectând, simultan, toate cerinţele de securitate a datelor clienţilor.”
Subsidiara locală a gigantului francez a înregistrat în 2019 afaceri de 25 milioane de euro pe piaţa locală, conform cifrelor oferite de companie, iar pentru anul 2020 a înregistrat o creştere de 5% după primele nouă luni.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro