Parcursul fabulos al unei românce de la o funcţie de conducere în Romania până la o poziţie de leadership în cadrul unei companii daneze pe o piaţă internaţională

Autor: Ioana Matei Postat la 02 octombrie 2024 32066 afişări

Parcursul fabulos al unei românce de la o funcţie de conducere în Romania până la o poziţie de leadership în cadrul unei companii daneze pe o piaţă internaţională

Cecilia Radu a fost recent numită Vicepreşedinte şi Director General al Novo Nordisk Emiratele Arabe Unite, devenind astfel prima româncă care ocupă o astfel de poziţie de leadership în cadrul companiei daneze pe o piaţă internaţională. Această numire reprezintă un moment de cotitură pentru cariera sa, după un mandat de succes în fruntea Novo Nordisk România, unde a condus organizaţia către o creştere de la 282 de milioane de lei în 2020 la aproximativ 1 miliard de lei în 2023.

Cecilia Radu şi-a început cariera în cadrul Novo Nordisk în 2016, într-un moment în care compania era deja bine poziţionată pe piaţa românească, dar cu un potenţial semnificativ de creştere. Sub conducerea sa, Novo Nordisk România a cunoscut o expansiune rapidă, ajungând de pe locul 23 în 2020 pe locul 8 în 2023 în clasamentul celor mai mari companii farmaceutice din România. Cu o experienţă de peste 23 de ani în industria farmaceutică, şi-a început cariera ca medic la Spitalul Universitar din Iaşi, înainte de a-şi începe parcursul în industria farmaceutică. De la sfârşitul anului 2022, este preşedintele ARPIM - Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente.

Ea a fost recunoscută pentru abilitatea de a transforma organizaţia nu doar la nivel de cifre, ci şi prin cultura organizaţională pe care a cultivat-o. Într-un interviu recent oferit cu ocazia numirii în noul său rol, ea a subliniat importanţa „empowermentului” în echipă şi a luării deciziilor rapide şi eficiente, factori care au contribuit semnificativ la performanţa organizaţiei. Cecilia Radu spune că a creat un cadru care le-a permis angajaţilor să-şi dezvolte abilităţile şi să contribuie activ la succesul companiei. După cum a menţionat în interviul său pentru Business Magazin, Cecilia Radu abordează acest nou început cu entuziasm şi deschidere, anticipând diferenţele culturale şi de business dintre România şi Emiratele Arabe Unite: „Frumuseţea noului început constă exact în această nouă provocare pe care de abia o aştept”. Una dintre marile diferenţe pe care o remarcă este importanţa strategică a Dubaiului ca hub logistic global, o particularitate care creează oportunităţi pentru extinderea pieţei şi conectarea cu alte pieţe internaţionale. De asemenea, consideră că, deşi piaţa din UAE este diferită, experienţa sa din România îi va oferi lecţii valoroase pe care intenţionează să le adapteze în noul context. În plus, are planuri ambiţioase de a continua creşterea şi dezvoltarea echipei locale, concentrându-se pe inovaţie şi pe îmbunătăţirea serviciilor oferite pacienţilor.

Ce aşteptări aveţi de la rolul de general manager al Novo Nordisk Emiratele Arabe Unite?

Abordez această nouă etapă a carierei cu o mare dorinţă de a contribui semnificativ la îmbunătăţirea vieţii pacienţilor care trăiesc în Emiratele Arabe Unite prin dezvoltarea în continuare a echipei Novo Nordisk UAE şi creşterea performanţei organizaţiei. Este şi o nouă etapă în viaţa mea personală, o oportunitate foarte bună de a învăţa despre un alt mediu, o altă cultură. Sunt extrem de entuziasmată! Am avut deja plăcerea de a întâlni echipa şi de a interacţiona cu ea. Sunt lucruri pe care le avem în comun, în primul rând, ne leagă misiunea Novo Nordisk Emiratele Arabe Unite de a aduce schimbarea în bine în viaţa pacienţilor, dar dincolo de acest numitor comun, sunt pasiunea şi determinarea de a face mai bine, orientarea către inovaţie şi dorinţa de a ne depăşi propriile limite. Sunt nerăbdătoare să descopăr fiecare membru al noii organizaţii, cât şi bogata varietate culturală a echipei de acolo.

Cum vedeţi diferenţele culturale şi de business între piaţa din România şi cea din Emiratele Arabe Unite?

Este firesc să existe diferenţe, dar frumuseţea noului început constă exact în această nouă provocare pe care de abia o aştept. Este un aspect extrem de important în afaceri, deoarece aduce schimbări, perspective şi viziuni diferite, care nu pot decât să contribuie la creştere şi dezvoltare. Experienţa îmi va permite să preiau lecţii învăţate şi să le adaptez la piaţa UAE, care, într-adevăr, este foarte diferită. De exemplu, Dubai este un hub logistic extraordinar, datorită amplasării sale care facilitează conectarea cu pieţele internaţionale. Nu va fi o singură provocare, vor fi mai multe. Şi această noutate mă atrage şi mă motivează.

Privind înapoi la perioada în care aţi condus Novo Nordisk România, care sunt cele mai mari realizări pe care le-aţi obţinut şi de care sunteţi cel mai mândră?

Dincolo de cifre şi statistici şi de evoluţia accelerată a companiei Novo Nordisk de pe poziţia 23 pe locul 8 în clasamentul celor mai mari companii farmaceutice din România, după cifra de afaceri, rămâne echipa, poate cea mai mare realizare a mea, în cei 8 ani în care am făcut parte din Novo Nordisk România. Sunt mândră de faptul că am reuşit să formez o echipă puternică, alături de care am lucrat timp de 8 ani şi în care am încredere deplină că va face faţă oricărei provocări şi după plecarea mea. Am încredere în parcursul lor în viitor şi în impactul pe care vor reuşi să-l aibă, în continuare, în business, cât şi în societatea românească.

Cum aţi reuşit să transformaţi organizaţia din punctul de vedere al politicii de business şi al echipei? Care au fost cele mai importante lecţii învăţate în acest proces?

Pur şi simplu, prin planuri ambiţioase, inovaţie, colaborare şi empowerment. Cele mai importante lecţii învăţate au fost importanţa flexibilităţii, a luării deciziilor la timp, chiar dacă nu ai toate informaţiile pe care ai vrea să le ai, şi a comunicării eficiente. Îmi place să cred că în business este ca la maraton, uneori ai un start mai greoi şi trebuie să ştii să te redresezi, alteori ai un start extraordinar, dar este important să menţii ritmul. În business, mie îmi place să fiu alergătoarea care începe calmă şi încrezătoare cursa, să respir adânc fiecare metru alergat, iar ultima sută de metri să o păstrez pentru sprint. Pentru mine contează ca la final să fim capabili să respectăm promisiunea făcută pacienţilor şi să avem rezultate care să valideze tot efortul.

Puteţi împărtăşi un exemplu specific de decizie de leadership pe care aţi luat-o şi care a avut un impact semnificativ asupra performanţei NNRO?

Sunt două direcţii în care mi-am dorit foarte mult să las în urmă o schimbare în bine. Prima dintre ele este internă, pentru Novo Nordisk România, şi se referă la empowerment. Cred că misiunea unui lider este să creeze cadrul necesar pentru ca fiecare dintre oamenii dintr-o echipă să aibă spaţiu să se dezvolte şi să aibă posibilitatea să crească şi să contribuie la dezvoltarea organizaţiei. A doua direcţie, externă de data aceasta, este felul în care facem lucrurile, să generăm schimbarea în bine a vieţilor pacienţilor. Şi aceasta este mentalitatea care îţi permite să aduci valoare atât companiei, cât şi societăţii.

Fiind o voce importantă în cadrul ARPIM, cum vedeţi viitorul industriei farmaceutice în România? Ce credeţi că trebuie făcut pentru ca România să-şi confirme potenţialul de lider regional în cadrul Uniunii Europene?

Sunt încrezătoare în ceea ce priveşte viitorul industriei farmaceutice din România, sunt recunoscătoare pentru tot ceea ce am construit împreună cu celelalte companii membre ale ARPIM şi trebuie să remarcăm parteneriatele pe care le-am construit cu autorităţile române în ultimii ani. Nu în ultimul rând, din punctul meu de vedere, investiţiile în sănătate sunt parte din succesul pe care România îl construieşte şi care îi confirmă potenţialul de lider regional în acest domeniu.

În contextul venirii unor noi tratamente inovatoare, care consideraţi că sunt principalele provocări şi oportunităţi pentru a asigura accesul la acestea, în continuare?

Piaţa din România şi, mai departe, piaţa pe care o constituie Uniunea Europeană este una plină de provocări. Aş da un exemplu care este foarte actual: în contextul discuţiilor despre reforma legislaţiei farmaceutice europene care au loc în Parlamentul European, cred că miza pentru viitor este să păstrăm cercetarea şi dezvoltarea în Europa, să reuşim să asigurăm accesul pacienţilor europeni la tratamentele noi, care le pot face viaţa mai uşoară, mai bună. Felul în care va arăta industria farmaceutică europeană şi cât de bine va răspunde nevoilor pacienţilor români şi europeni depinde foarte mult de rezultatul final al procesului de adoptare a acestei legislaţii în următorul an.

Ce sfat aţi oferi succesorului dumneavoastră la conducerea Novo Nordisk România?

Sunt sigură că va fi primit cu braţele deschise de către cei din România! Am certitudinea că îşi va pune experienţa în slujba pacienţilor, că va inspira echipa în a avea şi mai multe succese. Ca şi mine, va avea de învăţat, de ascultat organizaţia, clienţii, de înţeles mediul nou în care se va afla. Dar, va avea un sprijin de nădejde în toţi cei din organizaţie, va fi pe mâini bune .

Privind în viitor, care sunt ambiţiile dumneavoastră pe termen lung în cadrul Novo Nordisk UAE?

Cred foarte mult în potenţialul Novo Nordisk UAE, de aceea am şi ales să vin aici. Acesta cred că este rolul meu: să facilitez, pe mai departe, dezvoltarea acestei organizaţii conform calităţilor pe care deja le are. Şi am toată determinarea de a reuşi acest lucru împreună cu cei din echipa mea de aici.   

Fiind prima femeie din România numită într-o funcţie de conducere în regiunea din care face parte UAE, ce impact speraţi să aveţi asupra diversităţii şi incluziunii în cadrul companiei şi, mai larg, în industria farmaceutică din regiune?

Sper din suflet ca impactul să fie unul pozitiv şi semnificativ în promovarea diversităţii şi incluziunii, atât în cadrul companiei, cât şi în industria farmaceutică din regiune. Aş folosi exemplul unei atlete care mă inspiră. Îmi doresc să ajung să pot avea aceeaşi mentalitate şi dorinţă de a reuşi ca Sifan Hassan: „I already got what I wanted, I wanted a challenge”. Pentru mine este un exemplu formidabil: nu contează câţi kilometri ai alergat, contează să reuşeşti mereu să treci linia de sosire cu bine şi să îţi atingi obiectivele.

Care sunt obiectivele prioritare pe care doriţi să le atingeţi în primele şase luni în Emiratele Arabe Unite? Cum intenţionaţi să aplicaţi experienţa din România în acest nou context?

Este o piaţă diferită, cu legislaţie diferită, am de învăţat, nu mă lansez în estimări. Nu-mi fac griji că nu vom reuşi, sunt convinsă că vom munci din greu, iar rezultatele vor fi cele aşteptate. După cum spuneam de la primele întâlniri pe care le-am avut cu noua echipă, am observat, multă plăcere, dăruire, perseverenţă şi profesionalism, este o bază excelentă pentru a construi succesele viitoare.

Sub conducerea dumneavoastră, cifra de afaceri a NNRO a crescut de câteva ori în ultimii patru ani. Care au fost principalele motoare de creştere şi ce măsuri concrete au fost luate pentru a susţine această expansiune?

A fost o muncă depusă de întreaga organizaţie, care s-a bucurat şi de sprijinul grupului Novo Nordisk, atât la nivel central, cât şi la nivel regional. Ştiam de la început că investiţia în oameni, în inovaţie şi îmbunătăţirea serviciilor pentru pacienţi sunt necesare şi nu ne-am înşelat. Din fericire am avut parte de o echipă inteligentă cu o intuiţie fantastică şi sunt recunoscătoare că am lucrat alături de ei, cot la cot. Bineînţeles, toate măsurile au venit la pachet cu creşterea organizaţiei nu numai ca număr, ci şi ca maturitate şi experienţă.


Novo Nordiskeste o companie globală în domeniul sănătăţii, fondată în 1923, cu sediul central în Danemarca şi axată pe învingerea bolilor cronice grave. Compania Novo Nordisk are aproximativ 66.000 de angajaţi în 80 de sedii din întreaga lume şi comercializează produse în aproximativ 170 de ţări. Printre medicamentele produse de companie se numără Ozempic, unul dintre cele mai cunoscute medicamente pentru diabet, care va ieşi de pe piaţa românească după ce discuţiile între producătorul Novo Nordisk şi autorităţile locale nu s-au finalizat, subiectul fiind preţul. Deşi este folosit pentru diabet, în ultimul an s-a descoperit la nivel global că acest medicament are efecte şi în reducrerea greutatii corporale, iar în aceste condiţii face furori în întreaga lume, mai ales pe piaţa americană.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.