Povestea românului care a creat peste 3.000 de site-uri şi câte milioane de euro face din asta

Autor: Andra Stroe Postat la 02 noiembrie 2022 21410 afişări

De la un prim magazin online, pe care l-a creat împreună cu Aurelian Motica, partenerul său de afaceri, Cosmin Dărăban a dezvoltat până în prezent, prin platforma de e-commerce Gomag, aproape 3.000 de site-uri de comerţ pentru afacerile locale. Ce investiţii are în plan pentru perioada următoare?

Am fost pasionat dintotdeauna de calculatoare. Deşi în vremea în care am terminat eu facultatea românii de-abia începeau să vadă potenţialul internetului pentru vânzări, am pariat pe online”, povesteşte Cosmin Dărăban, CEO şi cofondator, Gomag. A deschis prima firmă la 20-21 de ani – un business prin care construia site-uri pentru diferite companii. De la site-ul unei farmacii, ideea unei noi afaceri a început să prindă contur şi mai clar.

Următorul pas a fost lansarea firmei SilkWeb, împreună cu partenerul său de afaceri, Aurelian Motica. „Ne-am investit propriile economii, fără credite şi fără investiţii din altă parte.” De-abia în 2006 au creat primul magazin online, de la zero. Acela a fost punctul de pornire pentru platforma Gomag. În primii ani de business, tot profitul realizat a fost reinvestit, integral, în dezvoltarea firmei. Apoi, anual, antreprenorii au direcţionat cea mai mare parte a acestuia pentru dezvoltări şi bugete de marketing. „Ceea ce pot să spun precis este că în 2021 am investit peste 250.000 de euro în creşterea Gomag şi realizarea unor proiecte unice.”

Compania, „una dintre cele mai populare platforme e-commerce din România pentru construirea unui site de comerţ, pe care vând peste 2.850 de magazine online (Supermercato, Afisport, SportPartner, E-acumulatori, Photosetup etc.)”, are mai multe segmente de public către care încearcă să comunice în mod personalizat. „Oferim o soluţie simplă şi rapidă pentru viitorii antreprenori, cei care au o idee şi vor să îşi deschidă un business pentru prima dată. De asemenea, avem funcţionalităţile necesare pentru antreprenorii cu experienţă, atât cei care au deja un magazin online, cât şi cei care vor să îşi mute afacerile locale pe internet.”

Astfel, businessul oferă peste 155 de aplicaţii, CRM nativ şi singurii roboţi creaţi într-o platformă românească. Pe langă „sutele de funcţionalităţi pregătite în platformă”, antreprenorul a decis să lanseze şi Academia de e-commerce, despre care spune că este singurul hub de educare dedicat pentru oamenii de afaceri din România care fac comerţ electronic. „În acelaşi scop, avem şi una dintre cele mai mari comunităţi specializate din România, în grupul Facebook e-commerce cu Gomag.”


Carte de vizită

Cosmin Dărăban, CEO şi cofondator, Gomag

1. A absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice, Informatică şi Inginerie din cadrul Universitatăţii de Vest Vasile Goldiş, promoţia 2006;

2. A lansat SilkWeb în 2005, alături de partenerul său de afaceri, Aurelian Motica, iar în mai puţin de 2 ani a început să se concentreze pe realizarea de magazine online. Platforma Gomag, cu acest nume şi în forma SaaS, a fost lansată în 2016;

3. Alte proiecte în care este implicat sunt Academia de e-commerce Gomag (hub de educare pentru antreprenori), podcastul Doza de e-commerce, board game-ul GoFunnel. Este şi autorul cărţii ECOMMERCE no Bull$#!T. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online;

4. Hobby-uri: îi place să citească, dar şi să înveţe zilnic, din cursuri şi programe online. Sportul este un alt hobby ce a devenit necesitate datorită mediului de lucru.


În 2018 compania a lansat şi GoBots, primii roboţi nativi într-o platformă românească. „Sunt automatizări care îi ajută pe clienţii noştri să optimizeze o parte din munca repetitivă în magazin, fie pe gestiunea produselor, pe comenzi, pe comunicarea prin e-mail sau SMS.” La doi ani distanţă, în 2020, pe platforma Gomag s-au lansat peste 1.000 de magazine online, iar numărul acestora a continuat să crească în mod constant. „De aceea am acordat resurse şi atenţie creşterii echipei, atât prin dezvoltarea echipei interne, la birou, cât şi remote, în toată ţara. Anul acesta am deschis şi primul birou în Bucureşti.

Preţul abonamentelor Gomag porneşte de la aproximativ 1 euro pe zi „şi poate creşte până la o propunere personalizată pentru abonamentele Enterprise”, iar cel mai popular abonament este de 97 de euro/lună. Portofoliul companiei a ajuns în prezent la peste 2.850 de afaceri online, din toate domeniile, printre care se numără sculeaz.ro, Sportselect, Asfalt uscat, Micostore, SportPartner, Magazin Tradiţional, MindBlower, Afisport, Casaidea şi mulţi alţii.

Din ce în ce mai pasionaţi de shoppingul online

Dacă prin 2000-2006 oamenii erau încă reticenţi în ceea ce priveşte comerţul online, în ultimii ani antreprenorul spune că am ajuns în punctul în care nimeni nu mai poate contesta viabilitatea vânzărilor pe internet. „Am început cu site-uri şi designuri elementare, inspirate de peste graniţe şi împinse înainte de primii retaileri prezenţi pe online-ul românesc. Treptat, dar la o viteză uimitoare, am ajuns să avem o piaţă ce valorează peste 6 miliarde de euro şi care include un adevărat ecosistem”, descrie el evoluţia industriei digitale. În acest timp spune că au apărut în România sute de mii de afaceri cu servicii dedicate comerţului electronic, şi asta abia în ultimii ani. „Ceea ce am mai observat e că oamenii de afaceri sunt mai dispuşi astăzi să respecte bunele practici pentru cum ar trebui să arate un site, fără să le respingă din pricina dorinţelor personale. Vedem o atenţie specială acordată clienţilor, precum şi o mai bună înţelegere a ceea ce înseamnă business.” Despre competiţie, antreprenorul spune că în România există câţiva furnizori de servicii similare cu cele oferite de Gomag. „Nu mai vorbim de piaţa internaţională, unde numărul lor este în creştere.” Preferă să se axeze însă nu pe competitori, direcţi sau indirecţi, ci pe clienţi. „Muncim constant pentru a oferi integrări şi dezvoltări în premieră, pe care nu le mai găsesc în altă parte sau nu în contextul pe care îl oferim noi. Obiectivele şi viziunea noastră sunt legate de clienţi, pe dezvoltarea afacerilor lor şi pe simplificarea efortului pe care trebuie să îl depună. Vrem să creştem împreună. În acest fel, competitorii nu mai contează. Ne motivează doar să oferim tot ce avem mai bun clienţilor noştri.”

O alegere care implică sacrificii

Cu aproape 20 de ani de activitate în antreprenoriat, Dărăban spune că de-a lungul drumului, provocările şi oboseala sunt inevitabile. „De exemplu, la început au fost momente în care abia îmi permiteam să asigur salariul colegilor mei. Au fost luni în care, împreună cu Aurelian, am decis să renunţăm la salariul nostru. Apoi, multe probleme s-au ivit pentru că mi-am pus încrederea în oamenii nepotriviţi, care m-au lăsat baltă exact când aveam mai multă nevoie de ei. Dar au fost lecţii care m-au învăţat cum să aleg şi să mă înconjor cu oameni care lucrează pentru aceeaşi misiune ca mine.” Alte provocări, la început, dar şi acum, spune că sunt legate de aşteptările clienţilor în raport cu ceea ce li se oferă. „Am învăţat pe parcurs să comunicăm mai clar şi păstrăm transparenţa pe locul întâi.” De-a lungul timpului spune că nu a avut un alt lider ca model. „Fiecare dintre noi este un amalgam de principii, credinţe şi idei inspirate de la oamenii din jurul nostru. Am observat că atunci când suntem mai deschişi la influenţele din jur, inspiraţia şi energia cresc. Am interacţionat cu mii şi mii de antreprenori de-a lungul anilor. Am citit despre parcursul multor oameni de afaceri celebri şi m-am inspirat din prezentările lor. Însă nu am modelat persoana care sunt astăzi de la cineva anume, cu atât mai puţin un antreprenor.”

El le transmite altor tineri interesaţi să devină la rândul lor antreprenori că nu ai nevoie de prea multe cunoştinţe sau studii pentru a deschide o afacere, un magazin online. „Cu cât acţionezi mai repede, cu atât ai potenţial să atingi succesul mai rapid. Iar asta înseamnă că îţi vei îmbunătăţi businessul în timp, pe măsură ce creşti. Tot acest proces depinde de tine şi de cunoştinţele pe care le acumulezi, pentru a le aplica şi transforma în experienţă.”

Jumătate de milion de euro, pusă la bătaie în 2022

Pe viitor, antreprenorii au în plan să dezvolte platforma Gomag în direcţii noi, să creeze module unice, noi integrări şi optimizări, planurile incluzând, de asemenea, şi organizarea de evenimente online şi offline pentru comunitatea companiei. Concret, până la sfârşitul anului, estimează că vor face investiţii de peste 500.000 de euro în această direcţie. „Avem în vizor şi pieţe internaţionale pentru care se dezvoltă integări dedicate, pe lângă cele generale existente în platformă. În plus, avem în plan să facem un număr de achiziţii strategice în piaţă care ne vor permite să creştem numărul de clienţi şi să le punem la dispoziţie noi servicii care să îi ajute în business.”

Despre un posibil scenariu în care, cândva, se va trece la shopping exclusiv online, Dărăban crede că vom ajunge într-un punct în care achiziţia propriu-zis se va face doar în acest fel. „Însă nu cred că vom avea prea curând doar procese de căutare, achiziţie şi livrare online. Ideea e următoarea: suntem oameni, indiferent ce vindem, şi clienţii noştri sunt oameni, indiferent ce caută să cumpere. Prin urmare, avem nevoie să interacţionăm social. Ori cumpărăturile pot fi percepute şi ca o metodă de relaxare. Prin urmare, cred că vom avea de-a face cu un hibrid.” Astfel, în viziunea lui oamenii vor căuta şi vor face tranzacţia online, însă vor merge într-o locaţie fizică pentru a încerca produsul sau pentru a-l ridica. „Nu toţi, desigur, dar cred că întotdeauna vor exista clienţi care au nevoie de interacţiune umană pentru a fi 100% convinşi că au luat decizia potrivită. Iar dacă e să ne uităm către un viitor cu oraşe holografice şi maşini zburătoare… ei bine, cred că vom avea alte aspecte legate de e-commerce de discutat, decât shopping exclusiv online sau nu.”  

Aurelian Motica, CTO şi cofondator, Gomag

Este persoana care a dezvoltat de la zero platforma pe care astăzi vând peste 2.850 de magazine online din ţară şi străinătate;

Are un background amplu în programare şi managemen;

Este pasionat de programare, box, literatură science-fiction şi filme.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenoriat,
antreprenori,
afaceri,
ecommerce

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.