Povestea tânărului din România care transformă lucrurile pe care nimeni nu le vrea şi le aruncă la gunoi într-o afacere profitabilă, începută de el de la zero chiar în anii studenţiei

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 10 iunie 2023 401 afişări

Velements ar putea fi descris ca un proiect de modă sustenabilă, dar este mai mult decât atât. Brandul pe care l-a creat Adrian Vele este mai degrabă o nouă şansă dată hainelor şi tuturor obiectelor de care prea uşor ne descotorosim, fiind exemplul clar că ceea ce e vechi poate dobândi o nouă viaţă.

Adrian era student când a început să caute metode de a-şi diversifica garderoba fără să cheltuie prea mulţi bani. A început să modifice hainele pe care le avea sau să cumpere haine din magazine second-hand şi să le personalizeze. „La vremea aceea nu era ceva des întâlnit, cu atât mai puţin trendy. Dar aşa am început să dezvolt o pasiune pentru ceea ce azi promovăm ca upcycled fashion. Am văzut că se poate şi altfel, iar acum cred că societatea de azi e pregătită pentru un asemenea mesaj. Devenind din ce în ce mai conştienţi de implicaţiile pe care industria fast fashion le are, putem schimba consumerismul care încă ne caracterizează. Ne dorim să contribuim la o industrie vestimentară mai sustenabilă şi să determinăm o schimbare reală în ceea ce priveşte modalitatea de consum”, mărturiseşte Adrian Vele.

Absolvent de inginerie la Facultatea de Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Universitar Nord de la Baia Mare, specializarea Electronică Aplicată şi Telecomunicaţii, Adrian a împletit mereu pasiunea pentru programare cu cea pentru modă şi stil.

Părinţii au insistat să urmeze o direcţie care să-l ajute din punct de vedere financiar în viitor, dar asta nu a făcut ca pasiunea să dispară. „Încă din liceu am început să fac papioane şi accesorii, iar ulterior, în facultate, am continuat să confecţionez ghiozdane din draperii vechi. De acolo lucrurile s-au desfăşurat natural şi am început să creez diverse haine folosind materiale deadstock, deoarece erau cele mai accesibile ca preţ şi calitate.”

Prima dată şi-a făcut un brand din numele lui, creând haine sustenabile cu un mesaj. Practic, pe fiecare produs era brodat un mesaj, astfel încât oamenii care le cumpărau purtau şi un principiu împreună cu haina. Mesajele erau de tipul „created to create” (creat pentru a crea), „highs and lows” (momentele bune şi cele dificile), „purpose-driven life” (o viaţă ghidată de un scop), „made for more” (creat pentru mai mult), „love more” (iubeşte mai mult).

Până în 2020, când s-a mutat la Cluj-Napoca, Velements a existat doar în mintea lui Adrian, însă, odată cu participarea într-un program de educaţie antreprenorială dedicat profesioniştilor din sectoarele culturale şi creative, Culturepreneurs, a dezvoltat şi un plan de afaceri. Şi astfel, cu paşi mici, s-a născut afacerea de la zero. „De când am început să fac asta, imediat după facultate, am închiriat două maşini de cusut, iar în timp am continuat să cumpăr şi să reinvestesc o parte din câştiguri. Astfel, am reuşit să obţin un studio echipat cu aproape toate utilajele necesare pentru a putea produce inhouse mai multe tipuri de produse.”

Studioul se află în Cluj-Napoca, însă de curând Adrian a început să caute fabrici şi ateliere pentru a externaliza anumite produse pe care le-a dezvoltat. De vândut, el vinde prin propriul magazin online, dar şi în mod direct, în studio sau diferite târguri. Anul trecut, Velements a fost listat şi pe o platformă online din Franţa, dar şi în magazinul de produse sustenabile ALTRNTV din Bucureşti. „Cred că cifra de afaceri pe anul 2022 a fost în jur de 10.000 de euro. Începând cu 2022, am început să pitchuim brandurilor locale oportunităţi de colaborare cu noi, în care ambele părţi să obţină valoare. Prima colaborare a fost cu brandul naţional de cafea Meron. Am creat o colecţie de trei accesorii – rucsac, totebag şi pouch – din saci de cânepă în care ei primeau cafeaua.” A doua colaborare a fost o colecţie-capsulă cu magazinul de haine second-hand LaMajole, care a furnizat echipei Velements hainele cu mici defecte care nu puteau fi vândute, iar Adrian şi ajutoarele lui le-au reinventat, dându-le o nouă viaţă. O altă colaborare a fost cu compania de IT RebelDot, care a desfăşurat o campanie de reciclare în care fiecare angajat a avut posibilitatea să recicleze hainele vechi, iar Velements le-a preluat pentru a crea totebaguri. Fiecare totebag a avut, în medie, 46 de bucăţi de materiale provenite de la diferite persoane.

Împreună cu brandul de produse cosmetice Davines Romania, Velements a creat mai multe şorturi din blugi reciclaţi. De altfel, oricine vrea poate aduce la atelierul Velements haine vechi pentru a le da o nouă viaţă şi se poate implica în procesul creativ.„Începând cu 2022, am început să organizăm workshopuri fizice pentru a-i învăţa pe oameni despre sustenabilitate, consumerism, fast fashion şi consecinţele acestuia, oferindu-le şi paşi practici pentru a consuma fashion responsabil. În cadrul acestor workshopuri, participanţii au învăţat să folosească diferite maşini de cusut şi au realizat upcycling la hainele lor vechi, creând produse de la cap la coadă, precum totebaguri, sweatshirturi sau tricouri.” De curând, Velements a început o colaborare şi cu librăriile Cărtureşti şi urmează, de asemenea, să facă o campanie de reciclare şi conştientizare cu o cafenea din Cluj-Napoca, iar din toamnă - cu mai multe comunităţi din Bucureşti. 

La final de an, Adrian Vele are în plan să colaboreze chiar şi cu unele magazine din Europa. „În general, produsele upcycled au preţuri mai mari din cauza faptului că implică mai multă mână de lucru decât produsele create în moduri clasice. Pe lângă asta mai e şi faptul că noi ne străduim să tindem spre zero-waste ca producţie. Toate deşeurile care rămân în urma producţiei le reutilizăm în crearea de diferite produse care să închidă circuitul de waste.” De altfel, produsele cumpărate de la Velements vin, la rândul lor, în săculeţi reutilizabili făcuţi – cum altfel? – tot din resturi de materiale. După experienţa antreprenorială de până acum, Adrian Vele spune că cea mai importantă lecţie învăţată este să nu renunţe, să încerce continuu, să se adapteze, chiar dacă uneori poate să eşueze. „Parcă tot timpul se mută destinaţia când ne apropiem de ea. Adică de fiecare dată când avem un scop şi îl atingem, apare altul, mai mare şi mai îndepărtat”, spune Adrian Vele.   



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

The Luxury Bed – brand de lenjerii de pat (Plopeni, jud. Prahova)

Fondatoare: Ana Maria Godeanu

Investiţie iniţială: 2.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: peste 1 mil. lei (200.000 de euro)

Prezenţă: online


Iomico – brand de bijuterii prin imprimare 3D (Bucureşti)

Fondatori: Cosmin şi Mircea Dumitru

Investiţii: 400.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 200.000 de euro

Prezenţă: online şi într-un magazin fizic


Jujuc – abonamente la jucării (Bucureşti)

Fondatori: Diana Merişcă şi soţul ei

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: naţională


Upmind – platformă de educaţie alternativă pentru adulţi (Bucureşti)

Fondator: Radu Chiţuc

Investiţii: 45.000-50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2024: 500.000 de euro

Prezenţă: online


DiYogi – brand de saltele pentru sport

Fondatoare: Maria Metea

Investiţie: 15.000-20.000 de euro

Prezenţă: în Uniunea Europeană



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.